Circuitbanden-Topic

Allen, Ik heb een circuitmotor gekocht waar Metzeler Racetec RR K2 banden onder zitten. Ik ben benieuwd hoe deze banden zich houden onder natte omstandigheden, maar kan hier weinig info over vinden. Hier toevallig ervaringsdeskundigen?
 
Allen, Ik heb een circuitmotor gekocht waar Metzeler Racetec RR K2 banden onder zitten. Ik ben benieuwd hoe deze banden zich houden onder natte omstandigheden, maar kan hier weinig info over vinden. Hier toevallig ervaringsdeskundigen?
Slecht. Als je met vertrouwen in de regen wil rijden dan heb je andere nodig.
 
De bandenwarmers zijn volgens mij het probleem.
Die banden zijn er niet voor gemaakt.
Je bandenwarmers steken veel hitte in de band en velg.
Dan steek je er nog extra hitte in bij het rijden=>oververhitten.
Als je koud begint heb je een grotere buffer.

Ik heb het vrijdag ook gemerkt met de metzeler TD slick.
Normaal rijd ik zonder bandenwarmers, vrijdag 1 keer met geprobeerd en ik zag dat de banden een stuk heter werden dan zonder. (Daardoor gleed de band af en toe in de laatste rondes.)
Dat heb ik nog niet meegemaakt zonder bandenwarmers.
Nee die zijn het probleem niet, ik rij ook met Rosso Corsa || en bandenwarmers en ik heb een prima slijtpatroon. Ik hou de koude drukken aan die Pirelli voorschrijft. 2.0 achter 2.3 voor. Tempo Assen rond 2:10
 
Nee die zijn het probleem niet, ik rij ook met Rosso Corsa || en bandenwarmers en ik heb een prima slijtpatroon. Ik hou de koude drukken aan die Pirelli voorschrijft. 2.0 achter 2.3 voor. Tempo Assen rond 2:10
:^
Kan ik me ook helemaal niks bij voorstellen.
De RC2 kan juist prima overweg met hoge temperaturen.
Sub 2:00 op Assen + bandenwarmers geeft prima bandenslijtage bij mij.
 
RC2 is volgens mij 1 van de meest ideale banden voor mensen die zowel straat als circuit rijden danwel voor mensen die puur circuit rijden maar nog niet echt knetterhard ( laten we zeggen rond de 2 min op assen )
Zelfde geldt voor S22 van Bridgestone.

Beide kunnen prima in d e warmers maar ook prima zonder.. oververhitting heb ik nog niet gezien terwijl toch veel vrienden van mij met dit soort banden rijden.. ook 2 dagen lang bij 34 graden op assen
 
:^
Kan ik me ook helemaal niks bij voorstellen.
De RC2 kan juist prima overweg met hoge temperaturen.
Sub 2:00 op Assen + bandenwarmers geeft prima bandenslijtage bij mij.
Denk dat ik ze gewoon kapot gereden heb met die kromme vork.
Ik heb nog een nieuwe voorband RC2 en een set RC4's om te proberen.
 
Ik ben van plan om met Bridgestone R11 te gaan racen, echter heeft de voorband de keuze soft en medium. Wat is slim om te doen? :]
 
Nieuwe profieldiepte achteraan bij een TD slick 180/60/17 is ongeveer 4.6mm.
Niet 2.4mm zoals op de vorige pagina's gezegd werd.
Vooraan ongeveer 2.8-3.0mm profieldiepte.
Ik heb een nieuwe td geleverd gekregen ivm leveringsproblemen van de normale k2 racetec slick. De 200/55 zit ook op ongeveer 4.5mm.
 
Ik ben van plan om met Bridgestone R11 te gaan racen, echter heeft de voorband de keuze soft en medium. Wat is slim om te doen? :]
Geen expert maar voor wordt veelal met soft banden gereden. Voorband slijt toch niet zo snel en daar wil je zoveel mogelijk grip. Tenzij ze heel temperatuurgevoelig zijn?
 
Morning, ik ga vanmiddag wat rondjes rijden op Midland maar totaal geen verstand wat bandenspanning betreft. Ik heb er bt016 pro onder (sinds aanschaf) zeggen jullie bandenspanning aanpassen of op 2.5 voor en 2.9 achter laten staan?
 
Morning, ik ga vanmiddag wat rondjes rijden op Midland maar totaal geen verstand wat bandenspanning betreft. Ik heb er bt016 pro onder (sinds aanschaf) zeggen jullie bandenspanning aanpassen of op 2.5 voor en 2.9 achter laten staan?
Welke motor, welke groep?
Vandaag een warme dag, een paar tienden kan er altijd wel uit, bijvoorbeeld 2.3/2.5.
Niet verder overdrijven als je in de beginnersgroep gaat.
Vooral de eerste ronden geeft een lage bandenspanning eerder nadelen dan voordelen.
 
Morning, ik ga vanmiddag wat rondjes rijden op Midland maar totaal geen verstand wat bandenspanning betreft. Ik heb er bt016 pro onder (sinds aanschaf) zeggen jullie bandenspanning aanpassen of op 2.5 voor en 2.9 achter laten staan?

Gewoon het zelfde houden als waar je mee op straat rijdt. Al lijkt het van niet, je gaat echt niet veel harder rijden dan dat je normaal doet. Dit soort dingen ga je aanpassen zodra je het merkt en het niet op te lossen is met rij techniek :).

Wat ook best typisch is: Veel doen (zonder al te veel ervaring) een hoop aanpassingen aan banden(spanning), vering en weet ik het omdat ze een keer het circuit op gaan. Het gevolg is een motor die totaal anders aan voelt, rijder heeft geen vertrouwen en beleefd een kutdag. Ga lekker rondjes rijden en geniet er van. De rest komt wel een keer :).
 
Welke motor, welke groep?
Vandaag een warme dag, een paar tienden kan er altijd wel uit, bijvoorbeeld 2.3/2.5.
Niet verder overdrijven als je in de beginnersgroep gaat.
Vooral de eerste ronden geeft een lage bandenspanning eerder nadelen dan voordelen.
Middelste groep met een mt 09
 
@Pentrico

Op het circuit gebruik je NOOIT de normale geadviseerde spanning zoals voor de straat is aanbevolen.

Jouw Bridgestone band staat in de officiële documenten (voor track dag) als:
BT016 Pro 120/70ZR17 2.2
BT016 Pro 180/55ZR17 2.0
BT016 Pro 190/55ZR17 2.0

Vuistregel bij Bridgestone voor op de straat is: als rijder en motor onder de 300 KG zitten:
voor 2,4
achter 2,6

Gemelde waarden zijn bij KOUDE banden

Groet Arthur
 
@Pentrico

Op het circuit gebruik je NOOIT de normale geadviseerde spanning zoals voor de straat is aanbevolen.

Jouw Bridgestone band staat in de officiële documenten (voor track dag) als:
BT016 Pro 120/70ZR17 2.2
BT016 Pro 180/55ZR17 2.0
BT016 Pro 190/55ZR17 2.0

Vuistregel bij Bridgestone voor op de straat is: als rijder en motor onder de 300 KG zitten:
voor 2,4
achter 2,6

Gemelde waarden zijn bij KOUDE banden

Groet Arthur
Assen of Midland en niveau scheelt natuurlijk wel een bekkie. ;)
 
@Pentrico

Op het circuit gebruik je NOOIT de normale geadviseerde spanning zoals voor de straat is aanbevolen.

Jouw Bridgestone band staat in de officiële documenten (voor track dag) als:
BT016 Pro 120/70ZR17 2.2
BT016 Pro 180/55ZR17 2.0
BT016 Pro 190/55ZR17 2.0

Vuistregel bij Bridgestone voor op de straat is: als rijder en motor onder de 300 KG zitten:
voor 2,4
achter 2,6

Gemelde waarden zijn bij KOUDE banden

Groet Arthur
Nooit? KUL!
Als je op Assen 3:00 rijd blijf dan in godsnaam van die bandenspanning af want het word alleen maar kutter dan.
Bandenspanning pas je aan op je rijden, niet omdat je toevallig op een circuit zit.

Edit: En 2theEx op Midland is nou niet bepaald volle bak circuitrijden, maar meer bochtentraining.
 
@Pentrico

Op het circuit gebruik je NOOIT de normale geadviseerde spanning zoals voor de straat is aanbevolen.

Jouw Bridgestone band staat in de officiële documenten (voor track dag) als:
BT016 Pro 120/70ZR17 2.2
BT016 Pro 180/55ZR17 2.0
BT016 Pro 190/55ZR17 2.0

Vuistregel bij Bridgestone voor op de straat is: als rijder en motor onder de 300 KG zitten:
voor 2,4
achter 2,6

Gemelde waarden zijn bij KOUDE banden

Groet Arthur

Stop aub met dom advies geven. Iedere situatie is anders en niet te vangen in een generieke instelling. Zie verder wat ik hier schrijf: Circuitbanden-Topic
 
Het lijkt mij doodeng om de eerste keer op Midland te rijden op een MT09 met maar twee bar in de achterband.
Lange hoge snelheidsbochten waar je kan opbouwen gaan nog wel, maar die zijn er niet.
En bij het korte draai en kapwerk voelt de motor aan alsof de band lek is.
Dat zou inderdaad wel een behoorlijk valse start zijn.
Dan wil je niet meer rijden (als je al niet fysiek total down gaat). ;)
 
Mij is verteld dat de spanning vooral ook een temperatuur verhaal is ?

Ik zou zelf dan met 2.2/2.3 (lichte motor) beginnen en pas als de band goed op temperatuur komt zou ik hem pas laten zakken.
Op een snel circuit zou ik dan eerder met 2 bar beginnen, met een zwaardere motor ook iets harder.
 
Mij is verteld dat de spanning vooral ook een temperatuur verhaal is ?

Ik zou zelf dan met 2.2/2.3 (lichte motor) beginnen en pas als de band goed op temperatuur komt zou ik hem pas laten zakken.
Op een snel circuit zou ik dan eerder met 2 bar beginnen, met een zwaardere motor ook iets harder.
Welke motor, welke groep?
Vandaag een warme dag, een paar tienden kan er altijd wel uit, bijvoorbeeld 2.3/2.5.
Niet verder overdrijven [..].
 
Terug
Bovenaan Onderaan