Circuitbanden-Topic

1.6 uit de bandenwarmers of na het rijden? Ik reed ze zelf op 1.8 (na het rijden) omdat dat schijnbaar werd aangeraden, maar jouw slijtage is duidelijk veel mooier.
Ik was dit weekend nog met Renvro (van de circuitbanden) aan het babbelen, en die gaf ook aan dat je de td slick/compk op 1.8/1.85 warm hoort te rijden, bij 1.6 begonnen ze te squishen en was het minder stabiel, maar wel meer grip. Met 1.8 was het strakker maar wel flink strepen trekken. Was wel op Mettet met een s1000rr in zijn 1, dus da’s wel ff andere koek dan een zx10r in zijn 3. Ondanks dat je voelt dat je achterband goed gemarteld wordt had ik zowel bij 1.6 als bij 1.8 geen rare slijtage.

Overigens tempo 1:12 met uitschieters in de 1:11 (gecombineerd met VO2soft/K2 voor), met een K2/V02 medium ga je sneller zijn/meer grip hebben, maar meer dan een seconde zal het op Mettet niet schelen verwacht ik. Plus dat je bij die banden wat nauwkeuriger met drukken/temperaturen/vering moet zijn, want ze tekenen sneller dan de compK/TD. Met een VO2 3lc gaat het waarschijnlijk meer schelen, maar die ging bij mij niet zo lang mee als een K2/VO2 medium/compK.
 
Laatst bewerkt:
Heren, ik drop hem hier ook even, wat zijn vergelijkbare banden t.o.v. de Rosso 4 corsa en de supercorsa SP V3?

Ben wel benieuwd of vergelijkbare type banden van bijvoorbeeld Dunlop of Bridgestone beter kunnen bevallen.
Ervaringen/tips of advies, zeker welkom.

Supercorsa SP V3:
- D213 ?
- R11 ?

Rosso 4 Corsa
- Sportsmart TT ?
- Battlax RS11 ?
 
Maar wat is precies je doel er mee?
wat zijn je ronden tijden en wat verwacht je er mee te kunnen gaan doen?
Het zijn een 4/6 trackdays per jaar en soms een avondje sturen, meer niet.

Qua snelheid zit ik rond de grens van groep 3 / 4. Kijkende naar deze rondetijden.
Ik verwacht nog een paar seconden van mijn rondetijd af te kunnen rijden (iedere trackday comfortabel een aantal seconden verbetering).
Dit is overigens geen verwachting van de band, maar ben benieuwd wat de tegenhangers van de types zijn die ik nu heb gereden.
Inmiddels ook een mooi antwoord ontvangen van @Rody-rc30, waar ik iets mee kan.
 
Heb zelf ervaring met de r11, op assen rond de 1.53 en die band geeft geen krimp
Maatje van mij met de Supercorsa , de "|echte" dan wel en zit rond dezelfde tijden en band geeft ok geen krimp
 
Heb zelf ervaring met de r11, op assen rond de 1.53 en die band geeft geen krimp
Maatje van mij met de Supercorsa , de "|echte" dan wel en zit rond dezelfde tijden en band geeft ok geen krimp
Supercorsa is ook gewoon een slick met profiel ;)

Je kan de S22 van Bridgestone eens bekijken, zijn veel mensen erg lovend op voor op straat en circuit.
 
Supercorsa is ook gewoon een slick met profiel ;)

Je kan de S22 van Bridgestone eens bekijken, zijn veel mensen erg lovend op voor op straat en circuit.
Exactly maar dat geldt niet voor de Supercorsa straat varianten he ;)
S22 doet het idd ook super hoor, kan je ook makkelijk die tijden op rijden
 
Wij reden in snel, paar groene kwaaks, een witte fireblade met rood en blauw en ik op de r1
Screenshot_20220705-193926_Chrome.jpg
 
Ooh lees het nu pas. wij stonden helemaal aan het begin van de paddock bij de heuvel. welke groep reed je?

Reden de 2de groep, Maar was best druk op de baan nog.
verder wel lekker kunnen rijden met lage 49ers :t

Alleen op de terug weg was het echt bizar druk zeg
 
Reden de 2de groep, Maar was best druk op de baan nog.
verder wel lekker kunnen rijden met lage 49ers :t

Alleen op de terug weg was het echt bizar druk zeg
Groep 2 was snel, daar reed ik ook in. Bleef vaak enkele rondjes achter groepjes hangen waardoor ik maar 1 of 2 ronden vrij baan had, iedereen had beetje hetzelfde tempo waardoor je moeilijk naar voren kwam. Einde van de dag toch nog wat meer vrij baan gehad maar zelf m'n PB niet weten te verbeteren, blijven hangen op 1.47.5. In de middagsessies had ik al wat last van m'n armen, qua rondetijden moet ik het altijd van de ochtend hebben. En lekker droog gehouden gister :Y

Ik weet niet welke richting je op moet naar huis? Richting Antwerpen is sowieso altijd file. Wij eten altijd eerst, zitten paar frietkotten in Bolderberg op 5 minuten van het circuit. Reden uiteindelijk iets na 18.00 uur weg en zonder enige vertraging kunnen doorrijden.
 
Druk verschilt ook nog per type band. sc0, sc1,sc2, sc3, Rain.
Hier staat helaas niet bij voor welk type het is.
Pirelli adviseert ook afzonderlijk bij welke temperatuur je welk type moet gebruiken. Bijvoorbeeld een SC0 of SC1 achterband bij <25 graden asfalt is normaal gesproken niet aan de orde. Behalve als je met het mes tussen de tanden één bloedsnelle kwalificatieronde wil rijden, maar dan heb je dit tabelletje sowieso niet nodig.
 
Pirelli adviseert ook afzonderlijk bij welke temperatuur je welk type moet gebruiken. Bijvoorbeeld een SC0 of SC1 achterband bij <25 graden asfalt is normaal gesproken niet aan de orde. Behalve als je met het mes tussen de tanden één bloedsnelle kwalificatieronde wil rijden, maar dan heb je dit tabelletje sowieso niet nodig.
Dat klopt, ik heb dit schema ergens liggen. zal hem eens opzoeken en er een foto van maken.
 
Kunnen jullie misschien ervaringen/tips delen voor mijn bandenkeuze aankomend seizoen?

- Ik rij momenteel tijden van 2.10 op Assen, met het doel om toch wel goed progressie te maken aankomend seizoen
- Motor is Tuono 1100RR 2015
- Gebruik hem af en toe op straat (is eventueel een compromis om hem alleen op de baan te gebruiken)
- Ik gebruik bandenwarmers
- Wil een beetje marge om goed te kunnen leren/werken aan mijn techniek
- Hoeft niet te presteren in de regen
- Ik ben niet persé merk gebonden, Pirelli Rosso Corsa 2 (wel op een andere motor) bevielen ook goed. Ik hou niet van 'licht' sturende banden, zoals de Pilot Road 4.

Ik rij momenteel op de S22, bevalt goed, weinig op aan te merken. Ik weet dat daar nog marge in zit. Deze winter moet ik de banden wisselen ivm slijtage, dus misschien een moment om te overwegen of er een betere optie is. Mocht de S22 toch de beste keuze lijken dan uiteraard geen probleem. Mocht er een betere keuze zijn is dit misschien het moment.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite.
 
Voor je huidige niveau en je plannen is de S22 een prima band. Je kunt nog een stapje sportiever met de RS11 van Bridgestone (equivalent met de Supercorsa van Pirelli).
Er zijn nog sportievere profielbanden, maar die zijn niet straatlegaal.

Bridgestones/Dunlop zijn banden met een harder karkas, waar Pirelli/Metzeler/Michelin een zachter karkas hebben. Ook iets om te overwegen.
 
Kunnen jullie misschien ervaringen/tips delen voor mijn bandenkeuze aankomend seizoen?

- Ik rij momenteel tijden van 2.10 op Assen, met het doel om toch wel goed progressie te maken aankomend seizoen
- Motor is Tuono 1100RR 2015
- Gebruik hem af en toe op straat (is eventueel een compromis om hem alleen op de baan te gebruiken)
- Ik gebruik bandenwarmers
- Wil een beetje marge om goed te kunnen leren/werken aan mijn techniek
- Hoeft niet te presteren in de regen
- Ik ben niet persé merk gebonden, Pirelli Rosso Corsa 2 (wel op een andere motor) bevielen ook goed. Ik hou niet van 'licht' sturende banden, zoals de Pilot Road 4.

Ik rij momenteel op de S22, bevalt goed, weinig op aan te merken. Ik weet dat daar nog marge in zit. Deze winter moet ik de banden wisselen ivm slijtage, dus misschien een moment om te overwegen of er een betere optie is. Mocht de S22 toch de beste keuze lijken dan uiteraard geen probleem. Mocht er een betere keuze zijn is dit misschien het moment.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite.
Als je volgend jaar serieus aan de slag wil om sneller te worden ga je vaak rijden en kom je ook wel eens in de regen terecht. Met een rosso Corsa 2, Rosso 4 Corsa, S22, PowerGP, Sportsmart MK3 of M9RR zit je dan gewoon goed en die kunnen je tempo aan, met aardig wat marge onder de 2 minuten. Als je dan toch gedurende het seizoen sneller sneller gaat, dan kun je alsnog overstappen op echte droge banden (wel met profiel) en in dat geval zijn dat de Supercorsa SP/SC2/SC3, Metzeler K2/K3, Dunlop Sportsmart TT, D212 endurance, Bridgestone R11, Michelin power cup 2. Met 2:10 zijn die overkill, maar het kan wel.
 
Laatst bewerkt:
Als je volgend jaar serieus aan de slag wil om sneller te worden ga je vaak rijden en kom je ook wel eens in de regen terecht. Met een rosso Corsa 2, Rosso 4 Corsa, S22, PowerGP, Sportsmart MK3 of M9RR zit je dan gewoon goed en die kunnen je tempo aan, met aardig wat marge onder de 2 minuten. Als je dan toch gedurende het seizoen sneller sneller gaat, dan kun je alsnog overstappen op echte droge banden (wel met profiel) en in dat geval zijn dat de Supercorsa SP/SC2/SC3, Metzeler K2/K3, Dunlop Sportsmart TT, D212 endurance, Bridgestone R11, Michelin power cup 2. Met 2:10 zijn die overkill, maar het kan wel.

Als ik mag inhaken op deze vraag, tot welke tijden kun je op een Corsa 4 Rosso blijven rijden?
Ik rij voornamelijk op zandvoort omdat dit lekker dichtbij is en rij gemiddeld 2:05 met een pr van 2:03.
Dit jaar wel een highsider gemaakt op Zandvoort wat een behoorlijke deuk in het zelfvertrouwen heeft gegeven. Afgelopen dinsdag (1e keer Zandvoort na de val) daarom ook niet onder de 2:16 gekomen (weer speelde ook niet mee).

Voor komend jaar ben ik aan het kijken naar nieuwe banden en twijfel wat ik moet kiezen.
Heb een regenset maar kom erachter dat je die toch ook niet vaak gebruikt (gelukkig).
Vaak is daar de baan niet nat genoeg voor en rij je ze in 1 dag kapot).

Wat is jullie advies? Supercorsa sc (welke dan?) Of gewoon op corsa 4 rosso blijven?
Of overstappen naar de Metzeler TD slic?

Alvast bedankt voor jullie advies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan