Circuitbanden-Topic

Een vraag aan de mannen die vrij stabiele rondetijden rijden. Ben jij sneller met een verse achterband? Voor het eerst m'n rondetijd niet verbeterd op Zolder. Vorig jaar met m'n 'nieuwe' R1 toen de eerste dag op Zolder gereden met verse slicks. Vering sloeg helemaal door (stuurde wel heel scherp), maar kwam wel tot een 1.47.00, bijna seconde sneller dan met m'n oude R1. Ook was er een theoretisch snelste ronde van 1.45... Dus dacht vorige maand wel weer flink progressie te boeken aangezien ik inmiddels de motor meer gewend ben, de vering is aangepakt, .. Echter ik bleef steken op 1.47.5. Ik vroeg me af of een verse band veel verschil maakt in rondetijd. Anders moet ik het toch bij mezelf zoeken :z , of de slappe vering zorgde voor veel sneller insturen..
Welke slicks heb je? Sommige hebben duidelijk meer grip in het begin.

Maar ik zou het "probleem" eerder in je vering zoeken.
Misschien moet je het nog gewoon worden of is er iets dat je merkt dat niet goed gaat?
Motor te wijd bij gas open.
Motor stuurt niet snel genoeg in, je gaat te wijd.
....
 
2.3 in de warmers en gemeten na de sessie, buitentemperatuur 12 graden en een half natte baan, geen abnormale uitstapjes gevoeld.
Een halfnatte baan kan wel rare slijtagesporen geven.
Zo'n glad vlak is meestal dat de band (licht) slipt of omdat er te weinig gewicht/belasting is.
Maar dat is in droge omstandigheden.
 
Een halfnatte baan kan wel rare slijtagesporen geven.
Zo'n glad vlak is meestal dat de band (licht) slipt of omdat er te weinig gewicht/belasting is.
Maar dat is in droge omstandigheden.
De fiets en rijder wegen genoeg om te zorgen dat er voldoende belasting is :t
Deze winter wordt de vering geserviced en op mijn gewicht ingesteld, scheelt zo'n 20kg met de vorige eigenaar gok ik.
 
Een vraag aan de mannen die vrij stabiele rondetijden rijden. Ben jij sneller met een verse achterband? Voor het eerst m'n rondetijd niet verbeterd op Zolder. Vorig jaar met m'n 'nieuwe' R1 toen de eerste dag op Zolder gereden met verse slicks. Vering sloeg helemaal door (stuurde wel heel scherp), maar kwam wel tot een 1.47.00, bijna seconde sneller dan met m'n oude R1. Ook was er een theoretisch snelste ronde van 1.45... Dus dacht vorige maand wel weer flink progressie te boeken aangezien ik inmiddels de motor meer gewend ben, de vering is aangepakt, .. Echter ik bleef steken op 1.47.5. Ik vroeg me af of een verse band veel verschil maakt in rondetijd. Anders moet ik het toch bij mezelf zoeken :z , of de slappe vering zorgde voor veel sneller insturen..
Bij mij doet een nieuwe achterband het meestal 1 a 2 sec beter dan een versleten band.
Afgelopen vrijdag op zolder gereden met een ouwe versleten racetec k1. Tijden zo rond de 1:43.0/43.5. Voor de laatste sessie nog een nieuwe TD slick gemonteerd en ging meteen naar de 1:41.5.
Vorig jaar ook zoiets verglijkbaars meegemaakt op Zolder.
 
Een vraag aan de mannen die vrij stabiele rondetijden rijden. Ben jij sneller met een verse achterband? Voor het eerst m'n rondetijd niet verbeterd op Zolder. Vorig jaar met m'n 'nieuwe' R1 toen de eerste dag op Zolder gereden met verse slicks. Vering sloeg helemaal door (stuurde wel heel scherp), maar kwam wel tot een 1.47.00, bijna seconde sneller dan met m'n oude R1. Ook was er een theoretisch snelste ronde van 1.45... Dus dacht vorige maand wel weer flink progressie te boeken aangezien ik inmiddels de motor meer gewend ben, de vering is aangepakt, .. Echter ik bleef steken op 1.47.5. Ik vroeg me af of een verse band veel verschil maakt in rondetijd. Anders moet ik het toch bij mezelf zoeken :z , of de slappe vering zorgde voor veel sneller insturen..
Een nieuwe band geeft uiteraard de meeste grip. inprincipe word je band na elke heat cycle een stukje slechter.
Verder zit het ook erg in het hoofd. met een nieuwe band weet je 100% zeker dat je goed zit, dus rij je zelf ook zekerder.
Uiteindelijk kunnen de banden ook een stuk meer dan wat wij er uit halen, dus met een gebruikte band moet je nogsteeds wel hard kunnen rijden.

Maar met een nieuwe heb je gewoon net dat beetje meer grip :)
 
Rijd met V02's. Band gaat niet merkbaar glijden ofzo. Met een nieuwe band heb ik wel al ervaren dat de motor ook eerder op het achterwiel gaat bij uitkomen van een bocht.

Tja qua vering. Vorig jaar stuurde hij echt veel scherper, nu merk ik bij de chicanes op Zolder dat ik eerder aan de curbstone uitkom, dus daar zit wel een verschil. Qua sturen komt het nu eigenlijk overeen met wat ik met vorige motoren ook gewend was. Alleen vorig jaar met de gare vering stuurde hij dus veel beter. Hoe laat je hem iets scherper sturen zonder dat je vering weer meteen doorslaat? Zat al te denken om de kroonplaat paar millimeter te laten zakken.
 
De fiets en rijder wegen genoeg om te zorgen dat er voldoende belasting is :t
Deze winter wordt de vering geserviced en op mijn gewicht ingesteld, scheelt zo'n 20kg met de vorige eigenaar gok ik.
dus je noemt mij dik?...... :+
ik weeg trouwens 74kilo droog aan de haak, misschien heb je daar wat aan.
 
Rijd met V02's. Band gaat niet merkbaar glijden ofzo. Met een nieuwe band heb ik wel al ervaren dat de motor ook eerder op het achterwiel gaat bij uitkomen van een bocht.

Tja qua vering. Vorig jaar stuurde hij echt veel scherper, nu merk ik bij de chicanes op Zolder dat ik eerder aan de curbstone uitkom, dus daar zit wel een verschil. Qua sturen komt het nu eigenlijk overeen met wat ik met vorige motoren ook gewend was. Alleen vorig jaar met de gare vering stuurde hij dus veel beter. Hoe laat je hem iets scherper sturen zonder dat je vering weer meteen doorslaat? Zat al te denken om de kroonplaat paar millimeter te laten zakken.
Minder compressiedemping vooraan, minder veervoorspanning vooraan, meer veervoorspanning achter.
Mogelijks staat uitgaande demping achter te veel dicht of te weinig ingaande demping achter.

Hoeveel veerweg gebruik je vooraan/achter?
Heb je het gevoel dat het insturen te zwaar gaat of gaat hij halverwege de bocht wijder dan je verwacht?
Of net bij het op het gas gaan dat hij dan te wijd gaat?
Rem je evenveel de bocht in als ervoor? (En lang genoeg?)
 
Minder compressiedemping vooraan, minder veervoorspanning vooraan, meer veervoorspanning achter.
Mogelijks staat uitgaande demping achter te veel dicht of te weinig ingaande demping achter.

Hoeveel veerweg gebruik je vooraan/achter?
Heb je het gevoel dat het insturen te zwaar gaat of gaat hij halverwege de bocht wijder dan je verwacht?
Of net bij het op het gas gaan dat hij dan te wijd gaat?
Rem je evenveel de bocht in als ervoor? (En lang genoeg?)
Voor houd ik niet veel veerweg over, achter geen idee. Insturen gaat op zich wel vlot, ik denk vooral wanneer ik gas begin te geven dat hij dan meer naar buiten loopt. Aanremmen bocht is niet veranderd.
 
Voor houd ik niet veel veerweg over, achter geen idee. Insturen gaat op zich wel vlot, ik denk vooral wanneer ik gas begin te geven dat hij dan meer naar buiten loopt. Aanremmen bocht is niet veranderd.
Wat is niet veel? 1cm-2cm?
Eens experimenteren met de compressie achter 1 klik meer dicht te zetten en de rebound vooraan 1 klik dichter zetten.
Is je tandwielverhouding toevallig ook recent veranderd? (Groter tandwiel achter = Langere kortere wielbasis)

Edit, foutje
 
Laatst bewerkt:
Voor houd ik niet veel veerweg over, achter geen idee. Insturen gaat op zich wel vlot, ik denk vooral wanneer ik gas begin te geven dat hij dan meer naar buiten loopt. Aanremmen bocht is niet veranderd.
Naar buiten lopen met gas er op is normaal, gas minderen en hij trekt weer naar binnen. Bedoel je meer dan voorheen?
 
Naar buiten lopen met gas er op is normaal, gas minderen en hij trekt weer naar binnen. Bedoel je meer dan voorheen?
Met nieuwe banden is dit naar buiten lopen in mijn beleving minder dan bij een setje versleten banden.
 
Valt wel mee denk ik want ik heb hetzelfde als jij.. als ik het gas opbouw gaat mn motor niet naar binnen maar juist naar buiten.
als ik het gas constant houd kan ik hem wel naar binnen trekken.
Je ziet het vooral op tv erg goed met onboard beelden. Met bocht exit kunnen ze de motor nog net een stuk naar binnen laten sturen door op het gas te gaan.
Dit kan uiteraard, maar je moet wel durven je gas zo vroeg al op dat niveau open te zetten :+
 
Je ziet het vooral op tv erg goed met onboard beelden. Met bocht exit kunnen ze de motor nog net een stuk naar binnen laten sturen door op het gas te gaan.
Dit kan uiteraard, maar je moet wel durven je gas zo vroeg al op dat niveau open te zetten :+

Volgens mij is dat niet naar binnen sturen maar sliden (spinnen) van het achterwiel en dat moet je inderdaad durven want het kan je ook zomaar een highsider opleveren

Reactie op beiden ; Ik weet het, heb het helaas zelf mogen ondervinden :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan