Circuitbanden-Topic

Sorry heren maar de BT016 was destijds misschien een goede band maar inmiddels toch al weer erg oud.
Inmiddels is die vervangen door de S20, S21 en nu zelfs S22.
Daar ben je denk ik beter mee af, of neem een setje Pirelli Diablo Rosso 3 (of4).

Heb zelf vrij slechte ervaring met de B016's.
Zaten als eerste montage op mijn Monster 1100S. Vooral koud helemaal geen grip, opwarmtijd was lang en koelden ook zo weer af.
Gold eigenlijk zowel op straat als op circuit. Vervangen door Diablo Rosso 3 en was een wereld van verschil.
Je hebt gelijk maar de opties die jij aandraagt staan niet op het lijstje ;)
Had jij trouwens de normale bt016 of de pro? Vond de pro wel een verbetering al bleef het smeren wel, ik dacht dat het destijds aan de temperatuur lag ( 36 gr).
Nu ik jouw ervaring en die van @Bas Tussengas lees blijkt dat geen juiste conclusie
 
vroeger ook nog met bt16 pro gereden maar dat was op Croix en Mettet en idd bij echt het gas er op worden begonnen ze te glijden
beperkt budget en circuitrijden gaat niet goed samen, indertijd 2hands banden gekocht en dat was mogelijks het gevolg van mijn eerste crash
heb er geen andere directe reden voor gevonden waarom het voorwieltje plots weg was ,reed toen nog bijlange zo hard niet als nu

mijn advies uit eigen ervaring: boek een dag minder en investeer in een paar goede banden, het kan je kopzorgen en pijn voorkomen
 
vroeger ook nog met bt16 pro gereden maar dat was op Croix en Mettet en idd bij echt het gas er op worden begonnen ze te glijden
beperkt budget en circuitrijden gaat niet goed samen, indertijd 2hands banden gekocht en dat was mogelijks het gevolg van mijn eerste crash
heb er geen andere directe reden voor gevonden waarom het voorwieltje plots weg was ,reed toen nog bijlange zo hard niet als nu

mijn advies uit eigen ervaring: boek een dag minder en investeer in een paar goede banden, het kan je kopzorgen en pijn voorkomen
Inderdaad, als je toch al 260 per dag gaat betalen zou ik zeker niet die paar tientjes verschil besparen.
 
Fijn dat jullie het tot zo ver eens zijn.

Bas, heb jij 150/160 of 170 op je FZR gehad.
Verschil gemerkt en of andere ervaringen mee?



En toen was Bas het niet meer eens. Het gaat er mij om dat er beperkt budget is.



Mijn keuze zou ook een nieuwere band zijn maar valt dus niet in het budget.

Als iemand nog een (setje) 160/170 heeft liggen, kom maar op. :)
Als je budget al beperkt is nog voor je eerste circuitdag dan moet je afvragen of dit wel de juiste hobby voor je is 🙈.
Een S22 in 160 kost 153 euro, S21 135 euro. De banden die jij noemt 120 euro. Voor een paar tientjes meer heb je dus een band die veel beter aan je eisen voldoet. En met weinig pk's en nog leren rijden, kan je misschien wel 8 circuitdagen uit een band halen. Maar goed, ik kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken.
 
Als je budget al beperkt is nog voor je eerste circuitdag dan moet je afvragen of dit wel de juiste hobby voor je is 🙈.
Een S22 in 160 kost 153 euro, S21 135 euro. De banden die jij noemt 120 euro. Voor een paar tientjes meer heb je dus een band die veel beter aan je eisen voldoet. En met weinig pk's en nog leren rijden, kan je misschien wel 8 circuitdagen uit een band halen. Maar goed, ik kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken.
Als hij nu gewoon geen gas geeft op het circuit bespaard hij meer aan brandstof dan die banden in prijs verschillen....... :+
 
Wat zouden jullie adviseren voor een R1 2008, 190 of 200 achterband? Er zit nu een 200 op maar ik krijg de warmers er amper rond, maar dat komt vooral door de hoogte van de band (v02, die zijn 65 hoog dacht ik). Zie dat de td slick er ook is in 200/55. Is maar 3 euro duurder dan de 190.
 
Oef, 200/65 geeft onder hellingshoek wel een serieuze plak rubber op het asfalt. Of dat echt nodig is vraag ik me af, maar dat is iets anders.
Met welke maat is die fiets origineel geleverd? Als je die breedte aanhoudt, maar dan net iets boller/hoger ben je al een heel eind denk ik. Tenminste zo heb ik het gedaan.
 
Origineel is 190 voor dat bouwjaar.
Klopt. Weet eigenlijk niet sinds wanneer ze de 200 als de standaard zijn gaan gebruiken voor de 1000 cc's. Denk meer voor de 200 pk+ motoren? Deze R1 heeft met RAM-air standaard 189 pk. Mijne heeft powercommander e.d. dus zal ook wel richting de 200 krukas pk's gaan. Voelt op zich niet veel sneller aan dan mijn vorige 2003 R1, maar de vertanding is nog te lang.
 
Klopt. Weet eigenlijk niet sinds wanneer ze de 200 als de standaard zijn gaan gebruiken voor de 1000 cc's. Denk meer voor de 200 pk+ motoren? Deze R1 heeft met RAM-air standaard 189 pk. Mijne heeft powercommander e.d. dus zal ook wel richting de 200 krukas pk's gaan. Voelt op zich niet veel sneller aan dan mijn vorige 2003 R1, maar de vertanding is nog te lang.
Mijn BMW uit 2019 heeft ruim 200 pk aan het achterwiel gemeten en een 190 achterband. :)
 
Mijn BMW uit 2019 heeft ruim 200 pk aan het achterwiel gemeten en een 190 achterband. :)
Eigenlijk vreemd, mijn 2014er heeft ook een 190 band. Terwijl de 2015 - 2018 modellen een 200 band hebben en de 2019-2022 modellen weer een 190 standaard? Wat zou de reden daarvoor zijn?

Edit: even gegoogled, alle standaard modellen hebben een 190 band, enkel de HP modellen (of met HP wielen) hebben een 200 achterband.
 
Eigenlijk vreemd, mijn 2014er heeft ook een 190 band. Terwijl de 2015 - 2018 modellen een 200 band hebben en de 2019-2022 modellen weer een 190 standaard? Wat zou de reden daarvoor zijn?

Edit: even gegoogled, alle standaard modellen hebben een 190 band, enkel de HP modellen (of met HP wielen) hebben een 200 achterband.
Ik had er van de vorige eigenaar wel een 200 band onder en daarom een nieuwe TD slick van 190 voor mijn '14 terug gegeven aan de leverancier toen ik de '19 kocht.
De 200 had hij niet op voorraad en sindsdien wacht ik daar op sinds september. :+
Inmiddels wel drie circuitdagen met een 190 Supercorsa weg.
Ik moet nog even bellen want mailen en appen werkt niet. O-)

Ik heb natuurlijk wel M- sport carbon wielen en nu de Marchesni's er bij.
Zouden die breder zijn. :?
 
Geen idee of je dat zou kunnen merken als je dezelfde band, met dezelfde bolling maar alleen 10mm breder op je circuitmotor hebt liggen.
 
Ik heb voor de andere motor wel een 150/60 band gekocht.
Standaard moet daar een 140/70 onder.
Dus binnenkort even goed meten wat het hoogteverschil gaat worden als de andere wielen er in gaan.
Ik vermoed zonder nog iets te meten 16mm, maar de praktijk zal het uitwijzen.
Daarna even uitzoeken hoe mijn in hoogte verstelbare Hyperpro werkt. :)
 
Ik heb voor de andere motor wel een 150/60 band gekocht.
Standaard moet daar een 140/70 onder.
Dus binnenkort even goed meten wat het hoogteverschil gaat worden als de andere wielen er in gaan.
Ik vermoed zonder nog iets te meten 16mm, maar de praktijk zal het uitwijzen.
Daarna even uitzoeken hoe mijn in hoogte verstelbare Hyperpro werkt. :)
+ Is omhoog
- is omlaag

(Denk ik) 😊
 
+ Is omhoog
- is omlaag

(Denk ik) 😊
Ik weet of dat er bij staat en hoe de schokdemper überhaupt werktt.
Standaard zit er ook geen hoogteverstelling op.
Maar wegens plankvoorraad heb ik de superduberdeluxe uitvoering gekregen.
De +/- van de in en uitgaande demping zie ik zo zitten.
Maar daar die ik nooit wat mee, daar zorgt Hyperpro wel voor.
Ik moet nog langs voor een stuurdemper op de BMW, dus voor die tijd onder de Yamaha liggen en eventueel foto's maken ter overleg. :Y
 
Wat vinden julle hier van?
Vaag slijtagepatroon op de achterband van een maatje die met zijn ouwe ZX6R in de beginnersgroep heeft meegereden op Alcarras.
Zit over de hele band, de andere kant waar hij wat meer hellingshoek had iets minder als de kant van de foto.

IMG_0279.JPEG
 
Dat slijtagepatroon bij het profiel duidt op verkeerde rebound instelling - te ver dicht gedraaid.
En daardoor de band een beetje gaan smeren, omdat de band het werk van de vering moet doen.
 
Wat vinden julle hier van?
Vaag slijtagepatroon op de achterband van een maatje die met zijn ouwe ZX6R in de beginnersgroep heeft meegereden op Alcarras.
Zit over de hele band, de andere kant waar hij wat meer hellingshoek had iets minder als de kant van de foto.

Bekijk bijlage 1862301
Ff wat meer achterliggende info maakt het makkelijker.
Rondetijden, temp en bandenspanning ( warm / koud ? )

En wat is hetgeen dat voor verbazing zorgt ? de rubber verdikking > of de "kale stukken" na het profiel?
 
Ff wat meer achterliggende info maakt het makkelijker.
Rondetijden, temp en bandenspanning ( warm / koud ? )

En wat is hetgeen dat voor verbazing zorgt ? de rubber verdikking > of de "kale stukken" na het profiel?
Beginnersgroep dus niet heel snel, beste ronde was rond de 2:20 op Alcarras.
Buitentemperatuur tussen de 20 en 25 graden
Nadat we dit zagen hebben we de bandentemperatuur gemeten en die zat toen vers van de baan zowel voor als achter rond de 43 graden.
Bandenspanning hetzelfde als ik aanhoud met deze banden met een rondetijd die 25 seconden sneller is en bij mij werkt het wel prima.

Ik verbaasde me vooral over de rubber verdikking.
 
Beginnersgroep dus niet heel snel, beste ronde was rond de 2:20 op Alcarras.
Buitentemperatuur tussen de 20 en 25 graden
Nadat we dit zagen hebben we de bandentemperatuur gemeten en die zat toen vers van de baan zowel voor als achter rond de 43 graden.
Bandenspanning hetzelfde als ik aanhoud met deze banden met een rondetijd die 25 seconden sneller is en bij mij werkt het wel prima.

Ik verbaasde me vooral over de rubber verdikking.
Daar zit het grootste deel van het probleem.
Je kan niet dezelfde bandenspanning hebben met dezelfde band met zo'n verschillende tijden en een goede slijtage verwachten.

43 graden voor de band is ook te koud.
RuudBr zijn opmerking is ook juist volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan