Circuitdag Spa-Francorchamps voor 100 euro

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Last minute topper: Circuitdag Spa-Francorchamps voor 100 euro.

6 x 30 minuten rijden.

Wel snel reageren, want het is voor morgen 29 augustus!
 
Da's geen geld voor een circuitdagje op een van de mooiste circuits ter wereld!
En de weersvoorspellingen zien d'r ook goed uit (20 graden, droog en licht bewolkt hoorde ik), dus die dag ben je zo kwijt. :Y
 
full


Jammer dat ik echt niet kan....
 
Last minute topper: Circuitdag Spa-Francorchamps voor 100 euro.

6 x 30 minuten rijden.

Wel snel reageren, want het is voor morgen 29 augustus!
Laat de datum er anders ff bijzetten in topictitel.
 
Ik ga morgen ook naar Spa, ben blij dat het weer er goed uitziet. Weet iemand hier toevallig of het voor mij zin heeft mijn eigen transponder mee te nemen? Motorsportschool geeft zelf nooit tijden dacht ik. Maar werkt mylaps op spa francorchamps wel?
Succes met de verkoop iig!

Groet Fred
 
Ik ga morgen ook naar Spa, ben blij dat het weer er goed uitziet. Weet iemand hier toevallig of het voor mij zin heeft mijn eigen transponder mee te nemen? Motorsportschool geeft zelf nooit tijden dacht ik. Maar werkt mylaps op spa francorchamps wel?
Succes met de verkoop iig!

Groet Fred
Sorry, beetje laat en je bent d'r waarschijnlijk zelf ook al achter, MyLaps werkt niet op Spa. :N
 
Maar weer eens een verslagje geschreven. Is wel een beetje lang geworden. Voor wie tijd en zin heeft ;) :

In april 2005 had ik net mijn TOMS-certificaat behaald met mijn toenmalige nieuwe circuitmotor. Kort daarna vond de eerste ZAC-wedstrijd plaats op Zandvoort. De vrije training ging prima. Helaas begon het daarna te regenen. Mijn maat is een fervent tegenstander van rijden op een natte baan, hij bleef aan de kant. Ik twijfelde. Eerst stond ik naast hem te kijken vanaf het terras bovenop de pitboxen, maar toen mijn klasse (de F4 met een mix van rijders uit allerlei klassen) wegreed voor de kwalificatietraining begon het toch te kriebelen. Het was opgehouden met regenen, alleen de baan was nog wel nat. Ik besloot toch te gaan rijden, rende naar beneden, deed razendsnel helm en handschoenen aan en ging de baan op. De Diablo’s deden het best goed. Ik merkte dat ik veel rijders inhaalde op de natte baan. Dit was leuk! Ik ging er eens goed voor zitten. Volgas door de versnellingen heen op het rechte stuk. Gas dicht. Vingers richting remhendel en bèm! Voor ik wist wat er gebeurde lag ik. Het begin van een glijpartij van 200 meter. De motor werd gelanceerd door de curbstones, vloog door de lucht en landde op z’n kop: veel schade.

Sindsdien heb ik zo mijn bedenkingen tegen rijden in nattigheid. Het was vooral de snelheid waarmee het gebeurde. Alsof ik plotseling op ijs reed. De voorrem nauwelijks aangeraakt en in een milliseconde lag ik al. En dan alle ellende en het gedoe om de motor weer op te lappen. Nee, bij nat wegdek bleef deze jongen voortaan aan de kant. Alle verhalen van ‘grip zit tussen de oren’ klinken leuk, maar de mensen die dat roepen komen er ook nog wel achter. De vele schuivers na een buitje op circuitdagen bevestigden mijn idee.

En regenbanden? Naar het schijnt kun je daar wel mee rond, maar mijn aversie tegen regen was zo groot, dat ik ook geen regenbanden wilde. Na mijn bezoek aan Francorchamps ben ik echter van gedachten veranderd. Net terug van een weekje in het prachtig zonnige Portugal had ik gedacht dat het inmiddels wel weer wat beter weer zou zijn. Niet dus. Wat een rare zomer. Eerst een heel koud voorjaar, dan drie weken tropisch heet en nu al weer een hele tijd somber, herfstachtig weer. De vooruitzichten voor de Ardennen waren slecht: regen en een maximumtemperatuur van 12 graden. Ik deed nog een halfslachtige poging om de circuitdag te verkopen, maar toen het maandagmiddag opklaarde kreeg ik er toch zin in. Na het werk de boel opladen en samen met Lilian naar Belgenland. We reden met zon weg, maar bij Antwerpen werd het opeens donker. Een stukje verder barstte er een ongekend noodweer los. Met zeer slecht zicht, in het donker en helaas nog steeds zonder navigatiesysteem was het goed opletten om de juiste route te nemen. Maar tegen elf uur kwamen we dan aan bij het Racinghotel, vlakbij het circuit. Aan de bar zat een luidruchtig gezelschap: Hollanders uiteraard. ;) Collega-motorrijders. Hoewel een biertje er wel in zou gaan, besloten we toch maar direct onze kamer te betrekken. Een minpuntje was dat de kamer stonk naar tabak en alcohol, maar verder toch goed geslapen. Na het ontwaken hoorden we aan het geluid van de voorbij rijdende auto’s al dat het nat was.

Onverwacht troffen we toch nog wat bekenden op de paddock, zoals collega-ZAC-ers Alex Janissen en Peter uit Schijndel. Bij de laatste sloegen we ons kamp op. Hij had de partytent van de geblesseerde Daan meegenomen. Daar hadden we later nog veel profijt van. Hoewel er donkere wolken overkwamen, was het nog steeds droog. Ik had me maar ingeschreven bij de ‘gevorderden’ (de langzaamste groep dus). De baan droogde langzaam maar zeker op. Om 10 uur ging ik dan eindelijk het beroemde circuit op. Inhalen mocht niet. De eerste ronden ging echt in slow-motion. Wel goed om de baan te leren kennen, zeker met deze nattigheid, maar het had iets sneller gemogen. Wat een gave baan! De eerste indrukken: lange rechte stukken, op een gegeven moment enorm steil naar beneden, en een vreemde ervaring om je met de motor door die nauwe opening van de luchtkussens na de busstop-chicane te wurmen.

francorchamps1vc4.jpg


Tijdens de tweede sessie was het meteen vrij rijden. De baan was al weer wat droger. Op de rechte stukken kon het gas open. De beroemde Eau Rouge is mooi! Het stukje daarna deed me het meest denken aan de Duitse Autobahn, gewoon volgas rechtuit. Het bochtige stuk daarna was het natst. Achteraan komt weer zo’n snel deel. Ik kwam er achter dat die bochten daar erg snel kunnen worden genomen, in elk geval een stuk sneller dan ik nu deed.

Bij het opstellen voor de derde sessie begon zowaar de zon te schijnen. Het had tussendoor heel even geregend, maar op deze manier zou het wel opdrogen. Ik had er zin om deze keer de laptimer aan te zetten en er voor te gaan. Eens kijken waar ik zou staan. Helaas moesten we lang wachten. De motoren gingen weer af, net als de helmen. Het bleek dat een collega onderweg opeens merkte dat zijn Suzuki in de fik stond. De brandweer moest erop af. Het werd bijna warm in de zon. De afgebrande motor werd binnengereden, we zouden zo weer de baan op kunnen…. Op dat moment kregen we opeens te maken met een ongekende wolkbreuk. Het stortte van de regen. Met de Supercorsa’s was dit geen doen, dus ik moest helaas omkeren. Jammer, want als we op tijd waren vertrokken, hadden we een grotendeels droge sessie gehad.

burnmoddafuckerqv7.jpg


Hierna droogde het toch weer iets op. Peter belde met Daan, die de buienradar voor zich had. Het beloofde weer iets op te klaren. Peter deed zijn natte sessie op zijn straatbanden en ging daarmee nog aardig hard rond. Anderen reden met echte regenbanden en dat was spectaculair! Wat kwamen die gasten hard voorbij op het stukje voor La Source! Helaas begon het vlak voor mijn vierde sessie weer te hozen. Na nog een tijdje schuilen onder de partytent zat er weinig anders op dan maar weer in te pakken. Alles was inmiddels donker en grijs en het zou de rest van de dag waarschijnlijk niet meer ophouden met plenzen. Er waren vier of vijf man op regenbanden die de baan voor zichzelf hadden. De rest ging ook naar huis.

tentgr5.jpg


De snelheid van de jongens op regenbanden, en het feit dat het toch wel een eind rijden is voor twee sessies hebben ertoe bijgedragen dat ik toch wel mijn mening heb bijgesteld over regenbanden. De volgende keer ga ik ze toch maar eens proberen. Nu kan ik zeggen dat ik op Francorchamps heb gereden, maar niet meer dan dat. Ik heb er alleen maar even aan geroken. Dat smaakt naar meer. Hier kom ik zeker terug.

De terugweg voerde eerst over kleine weggetjes door de bossen, richting snelweg. Het wegdek verkeerde in erbarmelijke staat. Gelukkig stond de motor stevig op de aanhanger. Het noodweer hield nog lang aan. Op de snelweg was het zicht minimaal. De ruitenwissers konden het niet bijbenen, zo veel water viel er uit de hemel. Later klaarde de lucht toch nog op. Al met al jammer dat ik zo ontzettend weinig heb kunnen rijden. Normaal mag je bij Motorsportschool Holland maar liefst 6 x 30 minuten, wat gewoon heel erg veel is, zeker voor slechts 150 euro. Volgend jaar maar eens wat vaker deze kant op!
 
Hey wat een toeval! Ik stond vlak naast je, op de laatste foto zie je m,n auto/karretje op de achtergrond. Anyway je beschreef het goed in je stukje, Francorchamps is een geweldig mooi en snel circuit :Y
Tijdens de door jou beschreven hoosbui was ik onderweg (zonder regenbanden, thuis laten staan |( ik haalde drie mensen in en toen was ik alleen op de wereld. Op die manier is er ook niks an.
Jammer dat de ZAC daar niet rijdt.
Wellicht valt er volgend jaar iets af te spreken met meerdere Zaccers?
 
Hey wat een toeval! Ik stond vlak naast je, op de laatste foto zie je m,n auto/karretje op de achtergrond. Anyway je beschreef het goed in je stukje, Francorchamps is een geweldig mooi en snel circuit :Y
Tijdens de door jou beschreven hoosbui was ik onderweg (zonder regenbanden, thuis laten staan |( ik haalde drie mensen in en toen was ik alleen op de wereld. Op die manier is er ook niks an.
Jammer dat de ZAC daar niet rijdt.
Wellicht valt er volgend jaar iets af te spreken met meerdere Zaccers?
Lijkt me leuk! :Y
 
Was zeker nat, maar 1 sessie echt lekker (lees:droog)doorgereden...

maar we sliepen tenminste droog en de hele dag ook droog gestaan, dus dat viel wel weer mee...

(Afbeelding)
Maar jullie vonden s'nachts de schakelaar van de lichten blijkbaar niet want die ben ik nog uit gaan zetten :Z was moe ,hoorde de nederlanders nietmeer en het licht was nog aan :?
Ben die met de caravan en de gele gsxr 750 die vlak aan jullie stond :Y
 
Enn vriend die daar was heeft foto's getrokken van de gsxr die in de fik stond.Van voor dat deze brande tot hij steekvlammen had.Spectaculaire foto's hoor.(fototje zolder)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/411400/526a6bec07524651c297a2be2dbdc555 (zolder foto.jpg)​
 
Maar jullie vonden s'nachts de schakelaar van de lichten blijkbaar niet want die ben ik nog uit gaan zetten :Z was moe ,hoorde de nederlanders nietmeer en het licht was nog aan :?
Ben die met de caravan en de gele gsxr 750 die vlak aan jullie stond :Y

Ik was diegene met die rood/zwarte fireblade en mijn maat had die gsx-r750..
Jij was diegene die mij "niet in mocht halen" hahahaha
Maar mooi circuit, ik kom zeker nog een keer terug..
 
Terug
Bovenaan Onderaan