Circuitmotor met korte beentjes

Vifaatje

MF'er
4 jul 2011
143
17
Hey mensen,

Mijn vrouw wil volgend jaar weer op het circuit gaan rijden. Ze heeft in het verleden op haar ducati Monster 695 heerlijk op Mettet gereden, maar die motor heeft chronisch vermogen en grondspeling tekort.

Het probleem is alleen dat zij met haar 1.56 problemen heeft om met de voetjes bij de grond te komen.

Mijn ducati 749 kan ze net met de tenen bij de grond, maar dat is dan ook voor zover ik weet de laagste supersport. De afstand zadel stuur is alleen te lang en dat gaat het niet worden......

Een SV650 is een leuk ding voor op het circuit, wegens twin ook lekker smal. Maar, met de 1000cc dichtheid op de circuits tegenwoordig is het niet leuk rijden met 70 pk.

Dus iemand een idee welke supersport zodanig verlaagd kan worden zodat vrouwlief er op past (zonder dat de carters meteen op de grond liggen)?

Is bijvoorbeeld een daytona een optie?

Overigens heeft deze vraag nog een andere achtergrond, een circuitmotor voor mijn vrouw waar ik ook op past is budgettechnisch een stuk beter verdedigbaar ;-)
 
Uhm, Pedrosa is 1.58 en stapt op een motogp fiets. Eventueel krukje bij het wegrijden en gaan:t

Het is iets wat je kunt leren denk ik. Als ik op een crosser stap moet ik ook met mijn knieholte op het zadel hangen om bij de grond te kunnen.

Je kunt motoren wel verlagen en inderdaad iets met een smalle krukas, maar de balans lijkt mij niet meer goed of heel moeilijk goed te krijgen. Voorwiel komt vrij snel tegen koelers en kuipwerk en van achteren krijg je een rare hoek van je achterbrug.

Mischien dat iemand iets weet maar makkelijker is denk ik er mee om te leren gaan.
 
Kan ze niet gewoon een paraplu boven je hoofd houden voor de start?O-)

Toch maar besloten niet inhoudelijk te reageren.

@Robinsoncruisejeweg,

Gedeeltelijk heb je gelijk, aangezien ik ook op die circuitdagen moet gaan rijden kan ik ook niet altijd aan het einde van de pits haar opwachten om de motor vast te houden. Inmiddels weet ze ook wel dat voeten echt niet plat op de grond hoeven natuurlijk.
 
Met 1.56 kom je toch uit op een compactere 600 denk ik.
Misschien is het mogelijk om bij een goede schoenmaker een dikkere zool onder de racelaarsjes te zetten; alle kleine beetjes helpen.
 
Een oudere 400cc 4 cilinder, bv zxr400. Compact, licht en toch relatief wat vermogen. Budget technisch voor erbij ook goed te doen.
 
Dat de liter fietsen tegenwoordig de hoofdmoot vormen op de baan ben ik helemaal met je eens, maar dat je met "maar" 70pk niet leuk kan rijden ben ik weer helemaal niet met je eens.... ik heb 2 fietsen met beide ongeveer 70 pk. Waarvan een sv650 in straatuitvoering, en nog een ander apparaat met zelfs maar 65pk.

De rechte stukken zijn de enige plekken waar zo'n literfiets je voorbijvliegt, maar als je daar niet te veel van schrikt is er niks aan de hand, bij het remmen en bochtensnelheid zijn de verschillen verwaarloosbaar. Het vraagt misschien een iets ander benadering maar het kan prima. Als je vrouw goed op een sv past zou ik daar echt voor gaan. Ik pas er ook nog op met 1,92m.

Later,

Loek
 
Chronisch tekort aan vermogen valt ook te omzeilen door je selectie van circuits aan te passen. Op een circuit als Ecuyers kun je niets met pak 'm beet alles boven de 100 pk. Op Mettet trouwens ook al niet veel, maar ik kan me goed voorstellen dat de grondspeling daar niet afdoende is, maar dat probleem heb je al snel als je een motor zoekt die een laag zadel heeft. Is een RC390 of ninja 400 (samen met bv die omgebouwde SV) dan niet een betere optie? Die zijn compact, hebben redelijk veel grondspeling en een relatief laag zadel. Wel een nog groter gebrek aan vermogen, maar mits je de juiste circuits kiest valt daar wellicht beter mee te leven dan niet aan de grond kunnen of elke bocht alles aan de grond rijden...

Als het ook voor jezelf is, je 100+ pk wil hebben, heel laag en kort moet zijn en veel grondspeling moet hebben zou ik het ook niet weten, helemaal als jij er ook nog goed op moet passen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, 100+ PK's, lage zadelhoogte, veel grondspeling is een dingetje.... Dan is er weinig keuze denk ik.

Als je trouwens een echte circuitfiets neemt, kun je met een los zadeltje erbij wel heel snel de zithoogte aanpassen van korte benen naar een andere beenlengte... kun je beide een fijne zithouding zoeken. En met een extra circuitkont moet het al helemaal lukken denk ik. Omschroeven kan nooit meer dan 10 minuten werk zijn tussen de sessies.

Succes ermee! en laat t.z.t. even weten wat het geworden is :t

Later,

Loek

PS. het geeft echt heel veel voldoening om met maar 70 PK die 100+ PK fietsen het nakijken te geven met bochtensnelheid ;)
 
We hebben ervaren dat het tijden an sich met maar 70 pk hartstikke leuk is. Wat niet te onderschatten is het effect wat een klein vrouwtje op de gemiddelde man heeft. Daar moet men voorbij............

Dit heeft op Mettet voor mijn vrouw al meerdere gevaarlijke situaties gezorgd doordat mensen hem er voor pleuren waar dit eigenlijk niet meer past, om dan vervolgens in de weg te rijden totdat ze eindelijk in de bochten er weer voorbij kan. Verder voelt zij zich ook niet prettig op circuits als Zolder waar het snelheidsverschil op top gewoon te groot is.

Ze rijdt geen groepje 4 waar dit probleem veel minder speelt.

Een compacte en lichte motor met een pk of 90 a 100 zou ideaal zijn.

Maar dank voor de tips die er gegegeven zijn, ik ga me eens verdiepen in een gsxr 600 of 750. Die is vrij laag en met ander zitje kan daar volgens mij genoeg mee gecompenseerd worden.

Gr. Michel
 
Terug
Bovenaan Onderaan