Circuitmotor onderhoud.

GifNbietjeGas

Rookie
18 dec 2021
7
0
Beste MFers,

Als beginnend circuitrijder mijn eerste circuitfiets aangeschaft en op zoek naar e.e.a. aan informatie. Betreft een Honda CBR600RR (zeer netjes achtergelaten) van bijna 20j oud.

Wat ik mij afvraag; waar moet ik allemaal op letten en wat is de vervangingsinterval van deze items?

Zelf dacht ik aan; motorolie en oliefilter wisselen om de 5 circuit dagen. Maar luchtfilter? En rem- en koelvloeistof? Ketting, tandwielen, remblokjes en bandjes spreekt voor zich, dat snap ik wel. Verder nog dingen waar op te letten?

Verkoper raadde mij ook aan meteen bandenwarmers aan te schaffen i.v.m. langere levensduur bandjes (staat op Pirelli SC) en veiligheid. Is dit inderdaad nu al een nuttige toevoeging of pas als ik wat vlotter ben?
 
Ten eerste, je kunt het de verkoper vragen hoe hij het altijd deed.

Bandenwarmers sowieso doen met SC-compounds anders ben je een dief van je eigen portemonnee, dat kost namelijk zowel rijtijd als extra slijtage. Anders overstappen op een andere band.

Olie en oliefilter: dat is meningenwerk en ook afhankelijk van de situatie. In kan me voorstellen dat een gesponsorde toprijder die met een geblueprint blok rijdt na ieder race-weekend z'n hele motor uit elkaar haalt, alles schoonmaakt en vernieuwt, al dan niet geholpen door een monteur. Veel circuitrijders gooien er peperdure Motul 300V of soortgelijk vloeibaar goud in en verversen dat om de dag, zo iemand ben ik niet. 1 keer voor de winterslaap met betaalbare volsyntheet vind ik genoeg, behalve als ik meer zou gaan rijden, dan zou ik het halverwege het seizoen ook overwegen.

De basis is in ieder geval om je motor na iedere trip grondig te wassen en te poetsen, dan zie je direct ieder onderdeel van dichtbij en kun je een visuele controle doen. Als de motor droog is pak je de teflonspray, kettingspray en vet erbij om e.e.a. een beetje te smeren.

Remvloeistof is goedkoop en makkelijk zelf te vervangen dus dat kun je bijna niet te vaak doen. Remklauwen losbouten en schoon schrobben kan je ook niet vaak genoeg doen.

Koelvloeistof: mijn ervaring is dat long life (roze, g13, g13+) het ook daadwerkelijk jarenlang volhoudt dus dat laat ik zelf lekker zitten. Als je ZAC of IDC gaat racen is het verplicht demiwater te gebruiken in plaats van koelvloeistof en dat zou ik dan wel regelmatiger vervangen, sowieso voor de winter als je motor niet verwarmd staat gestald.

Goedkope/simpele zaken: koppelingskabel, gaskabel, bougies, luchtfilter: beter te vroeg dan te laat.

Vering: servicebeurt van de voorvork: zo vaak als het budget het toe laat, de meesten doen dit te laat. Servicebeurt van de achtershock: m.i. iets minder kritisch dan de voorkant.

Lastiger te bepalen: kleppen stellen, synchroniseren, koppelingsplaten preventief vervangen, testbankrun, ... in overleg met de specialist?

Anecdote: ik heb een circuitmotor van 11 jaar oud, nooit op straat gebruikt maar wel ieder jaar meerdere circuitdagen. Onderhoudshistorie niet gedocumenteerd maar de vorige eigenaar was een liefhebber en zuinig op z'n spul. Voor zover ik weet was de klepspeling nog nooit gecontroleerd. Volgens het boekje moet dat iedere 2 jaar (alsof iemand dat doet bij weinig kilometers). Toch voor de zekerheid maar naar de specialist gebracht voor kleppen stellen en na 10 jaar circuitgeweld was de klepspeling nog 100% in orde en hoefde er niets gesteld te worden, bijna zonde van het geld.
 
Laatst bewerkt:
Sommigen doen olie en filter om de dag, anderen weer 1 keer per seizoen. Ook afhankelijk hoeveel dagen je rijdt.
Zelf 1 keer per jaar maar rijdt een dag of 4 op circuit en de rest op straat, zo'n 5000 km totaal.
Remvloeistof zou ik zeker ieder jaar vervangen en liefst door een remvloeistof met hoog kookpunt, motul rbf oid.
Remmen zowieso veel aandacht geven, klauwen en zuigers goed schoon houden.

Maar vraag anders hier ff, daar zal veel kennis zitten over je CBR en kun je ook terecht met specifieke vragen over je Honda

 
Een van de meest voorname dingen, ververs de remvloeistof grondig! Vaak is de kortste route van pomp naar ontluchtingsnippel onvoldoende. Het is belangrijk om de remvloeistof achter de remzuigers ook mee te pakken, daar komt de meeste warmte.

Het schoonmaken om overal je oog over te laten gaan is een super goed advies. Je kunt daar eventueel nog aan toevoegen om belangrijke zaken te borgen. Met borgdraad, bijvoorbeeld de bout die je remhendel in de rempomp houdt (ook een belangrijk item). Of met stift oid op de minder belangrijke zaken markeringen aan brengen. Zodat het makkelijk zichtbaar is dat er iets los loopt.

Modelspecifieke zaken kunnen ook goed zijn om te weten.
 
Olie verouderd sneller als het te heet wordt, of het dat wordt is moeilijk wat over te zeggen.
Ik kijk zelf wat naar de kleur en vervang het eerder als het zwart wordt.
Remslangen zou ik ook niet al te oud laten worden.
Als er gewone normale koelvloeistof in zit is dat ook op het circuit "levenslang".
Voor de rest, wat al genoemd is.
 
Beste MFers,

Als beginnend circuitrijder mijn eerste circuitfiets aangeschaft en op zoek naar e.e.a. aan informatie. Betreft een Honda CBR600RR (zeer netjes achtergelaten) van bijna 20j oud.

Wat ik mij afvraag; waar moet ik allemaal op letten en wat is de vervangingsinterval van deze items?

Zelf dacht ik aan; motorolie en oliefilter wisselen om de 5 circuit dagen. Maar luchtfilter? En rem- en koelvloeistof? Ketting, tandwielen, remblokjes en bandjes spreekt voor zich, dat snap ik wel. Verder nog dingen waar op te letten?

Verkoper raadde mij ook aan meteen bandenwarmers aan te schaffen i.v.m. langere levensduur bandjes (staat op Pirelli SC) en veiligheid. Is dit inderdaad nu al een nuttige toevoeging of pas als ik wat vlotter ben?
Ik heb regelmatig wat circuitdagen gedaan, dit was ongeveer een dag of 5 a 6 per jaar en ik reed met dezelfde motor buiten de circuitdagen om ook op de openbare weg maar niet zo heel veel kilometers per jaar.

Qua onderhoud deed ik altijd aan het begin van het seizoen verse olie en een filter en verse remvloeistof er in.
De onderhoudsinterval van de koelvloeistof is wat minder van belang en bij mij kwam het erop neer dat ik er verse koelvloeistof in deed als ik toch iets los had liggen waardoor ik de koelvloeistof weer bij moest vullen.

De remmen, ketting en banden controleerde ik vaker en de slijtage daarvan is onder andere afhankelijk van de rijstijl (en tempo) en op welk circuit je rijdt.

Bandenwarmers zijn zeker aan te raden:
Je kan meteen als je het circuit op gaat lekker gaan rijden en hoeft niet eerst het eerste rondje rustig aan te doen en als je na een sessie terug komt op het paddock doe je je bandenwarmers er weer om.
Op een circuitdag heb je dan maar 1x dat je banden opwarmen en afkoelen in plaats van 5x en vooral dat komt de levensduur van de banden erg ten goede. Bij elke heatcycle (het opwarmen en afkoelen) van de band wordt de band langzaamaan steeds een beetje minder soepel.
 
motorolie en oliefilter: 1 keer per seizoen is goed. (er van uitgaande dat je ongeveer 10 circuitdagen per jaar doet)
Luchtfilter: visueel controleren en pas vervangen als hij vuil begint te worden. Dat kan gemakkelijk 3-4jaar duren.
Remvloeistof: jaarlijks
Koelvloeistof :1x als je net de motor hebt en dan 1 keer per 4-5 jaar.
Ketting, tandwielen: slijtage in de gaten houden, het kan 3-4j meegaan afhankelijk van de hoeveelheid circuit dagen.
Remblokjes: visueel controleren na elke circuitdag, hou altijd een setje op reserve. Remblokken kunnen snel weg zijn.


Nog een belangrijke tip (vind ik) :
Laat die supercorsa sc's er af halen en monteer bridgestone s22 of pirelli rossa corsa 2.
Die gaan relatief lang mee en je hebt geen bandenwarmers nodig, ze kunnen gebruikt worden in de regen.
En je zal niet zo snel tegen de grenzen van grip komen bij die banden.
 
2 dopjes mocool aan WATER toevoegen en je systeem blijft mooi schoon als je het een paar x per jaar vervangt.
En je bent niemand meer tot gevaar, 2 3 dopjes vindt je niks meer van terug. Maar het doet wel zijn werk voor je systeem.
 
2 dopjes mocool aan WATER toevoegen en je systeem blijft mooi schoon als je het een paar x per jaar vervangt.
En je bent niemand meer tot gevaar, 2 3 dopjes vindt je niks meer van terug. Maar het doet wel zijn werk voor je systeem.
Een paar keer per jaar?
Ik rijd graag, sleutelen is een noodzaak maar hoe minder hoe beter.
Ieder z'n ding.

Ik heb vorige maand cilinderbussen gezien van een motor die ongeveer 1 jaar gedraaid heeft met gewoon water als koelvloeistof.
Op de plaats van de oringen was de cilinderbus bijna 3mm weggeerodeerd.

Demi water is licht corrosief, slechter dan gewoon kraantjes water.
 
Laatst bewerkt:
niet verplicht nee, maar wie vindt het leuk rijtijd te verliezen omdat eerst de vettige koelvloeistof opgeruimd moet worden ?
Ik heb regelmatig tijd verloren op circuits: meestal een rode vlag vanwege een crash en/of olie op de baan, nooit koelvloeistof. Of het is koelvloeistof in combinatie met olie bij een geploft blok en dan moet de baan alsnog worden schoongemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan