Circuitmotor verhuur

Instructeur

Die hard MF'er
3 nov 2002
341
1
IJsselstein
Volgend jaar gaan wij -als het aanslaat- speciaal geprepareerde motoren voor op het circuit verhuren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een R6, CBR 600RR, Duc 749 etc. We kopen ze zonder kenteken (scheelt de BPM), raceplaatwerk erop en een paar goeie banden en remblokken. Maar de hamvraag is: gaan we die verhuren? En wat moeten we ervoor vragen? Ons idee is voor bv een R6 250 euro te vragen per persoon per dag. Inclusief motortrailer, maar zonder verzekering.

Volgens mij kun je nergens een moderne fiets huren voor op het circuit. Bij onze reguliere motorverhuur is het iig uitgesloten, en bij ieder ander regulier verhuurbedrijf staan ook de bekende kleine lettertjes.

Help ons eens een keuze te maken??? Welke motor? Welke banden? Welke prijs?
 
Zo'n bedrijf is er al,ik zag laatst iemand met een gehuurde zx10r en vouwde hem ook nog eens op! :+ dus denk er nog maar even over na.....
 
Volgend jaar gaan wij -als het aanslaat- speciaal geprepareerde motoren voor op het circuit verhuren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een R6, CBR 600RR, Duc 749 etc. We kopen ze zonder kenteken (scheelt de BPM), raceplaatwerk erop en een paar goeie banden en remblokken. Maar de hamvraag is: gaan we die verhuren? En wat moeten we ervoor vragen? Ons idee is voor bv een R6 250 euro te vragen per persoon per dag. Inclusief motortrailer, maar zonder verzekering.

Volgens mij kun je nergens een moderne fiets huren voor op het circuit. Bij onze reguliere motorverhuur is het iig uitgesloten, en bij ieder ander regulier verhuurbedrijf staan ook de bekende kleine lettertjes.

Help ons eens een keuze te maken??? Welke motor? Welke banden? Welke prijs?

Ik vrees dat Pork (voor deze ene keer ;) ) gelijk heeft. Mensen gaan met zo'n huur fiets nog meer op/over de grens van hun rijvermogen rijden. Daarbij kennen de mensen de motor niet goed, set up vering, gas, grip banden etc. met alle gevolgen van dien. Kortom gevaarlijk voor de rijders zelf en mogelijk ook de overige deelnemers. Verder vraag ik mij even af hoe je de verzekering gaat regelen als iemand ten val komt door een technisch defect. B.v. voorvork raakt lek en iemand komt ten val. :?

Let wel! Als je er mee begint heb ik zeker interesse, vind het maar nix met mijn fiets op het circuit... 8-)

Er is sinds kort ook een bedrijf dat racekuipen verhuurt dat geef ik meer kans van slagen. Ben helaas even het e-mail adres kwijt, zit volgens mij in Drunen als ik mij dat goed herinner.
 
Mensen gaan met zo'n huur fiets nog meer op/over de grens van hun rijvermogen rijden en kennen de motor veelal niet goed,hebben de vering niet goed afgesteld etc. met alle gevolgen van dien.


Daar zit wat in. Maar die vrees hadden wij ook toen we úberhaupt begonnen met de verhuur van (reguliere) motoren. En dat blijkt erg mee te vallen. Het zal best wel eens gebeuren dat er schade wordt gereden, en dat blijft zuur... Maar ook hier vertrouwen wij op de zelfkennis en -bescherming van de huurder.

Verder vraag ik mij even af hoe je de verzekering gaat regelen als iemand ten val komt door een technisch defect. B.v. voorvork raakt lek en iemand komt ten val.

Allereerst proberen we de motoren uiteraard up-to-date te houden, en in goed onderhoud te voorzien. Maar je kunt niets uitsluiten. Wel moeten we iedere aansprakelijkheid uitsluiten middels een exoneratie-clausule, zoals al gebruikelijk in de racewereld.
 
Daar zit wat in. Maar die vrees hadden wij ook toen we úberhaupt begonnen met de verhuur van (reguliere) motoren. En dat blijkt erg mee te vallen. Het zal best wel eens gebeuren dat er schade wordt gereden, en dat blijft zuur... Maar ook hier vertrouwen wij op de zelfkennis en -bescherming van de huurder.Allereerst proberen we de motoren uiteraard up-to-date te houden, en in goed onderhoud te voorzien. Maar je kunt niets uitsluiten. Wel moeten we iedere aansprakelijkheid uitsluiten middels een exoneratie-clausule, zoals al gebruikelijk in de racewereld.

Nou dan kom maar op met die fiets R6 lijkt mij wel wat 8-)
 
Nou dan kom maar op met die fiets R6 lijkt mij wel wat 8-)

Nu je het over bandjes hebt... wat adviseer je me? Ik heb zelf een voorkeur voor SC's, maar dat komt wellicht omdat ik weinig andere banden heb geprobeerd...

Je mag best sponsoren hoor! *D
 
Er staat mij vaag iets bij van een bedrijf in Amsterdam dat GSX-r 600's verhuurde. Motor stond dan klaar op het circuit incl technische begeleiding...

Edit:
Even gezocht (leve Google!): http://www.amstelbikes.nl/
 
Even uit de losse pols, per dag heb je 200 deelnemers. Daar liggen er zo aan het eind van de dag 10 van langs de baan. Op een hete dag het dubbele. Met deze 5% betekend het dus dat 1 op de 20 fietsen met schade terug komt, van wat schuifschade tot compleet opgevouwen.
Wat gaat buiten de huur de all-risc verzekering per race dag kosten?
 
http://www.racemotorhuren.nl (www.racemotorhuren.nl)

CBR 600/GSXR600/ZX6R allen circuit geprepareerde motoren (dus geen standaard motoren).

Is inclusief motor vervoer van en naar het circuit, inclusief technische ondersteuning de gehele dag(set up en weer klaar maken voor de volgende sessie), inclusief brandstof en normale slijtage (banden, ketting, tandwielen e.d.).
 
leuk idee, maar als je ervan uitgaat dat je op je motor blijft zitten wordt het wel een duur dagje.
Maar dat is mijn persoonlijke mening, er zullen ongetwijfeld mensen anders over denken.
 
Er is ook al circuitmotorhuren.nl of zoiets maar zijn wat oudere cbr's dacht ik.. Denk dat je over zo'n plan toch nog eens ff twee keer moet nadenken.. 250 euro per dag maar wat moet die verzekering dan wel niet gaan kosten???
 
Biker's Days verhuurt ook nieuwe GSXR 600's voor meen ik iets van 300 euro. Denk dat je je vingers lelijk aan kan verbranden.
Circuitmotoren worden op de 'edge' gereden en om op de 'edge' te kunnen rijden moeten de meesten eerst de motor leren kennen (lees langzaam rijden) en dat willen ze dus nie doen omdat je al zo'n godsbedrag hebt betaald!
Krijg je ook nog het gezeik met banden. Klant krijgt een lowsider (of iets dergelijks) geeft de schuld aan de banden. Tja wat dan? Neem aan dat je nie elke keer dat zo'n fiets verhuurd wordt, nieuwe SC's onder gaat gooien?? :?
 
Leuk idee. Wellicht een leuk idee voor mijzelf.....later. Verhuur, begeleiding op het circuit, onderhoud van de motor gedurende dag. Ik ben weer op het circuit en iemand anders heeft een onvergetelijke dag :)

Denk wel als je hieraan wil beginnen zelf ervaring hebt met de racerij of iemand hebt die je wilt helpen met de motoren.

Monteer de banden die de "markt" vraagt. Als SC's nieuw zijn hebben ze een hele goede grip maar helaas wordt dit al snel minder. Daarom zijn Dunlops GP208 waarschijnlijk een betere keus omdat deze hun grip langer behouden....?(ik ga het nog testen) Er van uitgegaan dat de racers met deze banden willen rijden.
 
Laatst bewerkt:
onvoorstelbaar dat je voor dat geld een fiets kunt huren...
als ik mijn kosten tel voor een dag je rijden dan, moet er voor die gasten geld bij als ze ook nog een dag ondersteuning geven.
ik bedoel je rijd op een dag bij lekker weer toch je achterband weg. a min 180 Euro dan nog brandstof 20 liter en dan nog een voor band voor 1/3 dat is dus nog eens 40 Euro dus tel maar uit. als ze die fiets aan mij zouden verhuren dan moet daar geld bij. :-) is mischien ook wel een optie.... lekker in de auto naar het circuit rijden en daar zonder risco een fietsje in de grindbak zetten en weer naar huis. is altijd goedkoper dan je eigen fiets in de grindbak rijden.
 
Kort overzichtje:
Motor: Thundercat 5x verhuurd afgelopen seizoen a 250 euri.
Banden: setje SC's vervangen na 4x verhuur.
Schade: 1x remhandel doordat-ie om viel.
Kosten: huurder (brokken=dokken clausule)

Risico van totale motor-origami is er altijd. Ik ga er echter van uit dat iemand niet met opzet op z'n bek gaat (want dat kan best pijn doen). Bij een oudere racer is het risico lager dan bij een gloednieuwe (aanschafkosten).

Verder denk ik dat zo'n huurracer vooral interessant is voor degenen die eerst eens een paar keer een circuitdag willen rijden voordat ze een hoop geld gaan uitgeven aan een racer.
De vraag of er een motor gehuurd kan worden wordt erg vaak gesteld bij de TOMS cursus, ik denk dat de marktvraag dus zeker bestaat.
 
Kort overzichtje:
Motor: Thundercat 5x verhuurd afgelopen seizoen a 250 euri.
Banden: setje SC's vervangen na 4x verhuur.
Schade: 1x remhandel doordat-ie om viel.
Kosten: huurder (brokken=dokken clausule)

Risico van totale motor-origami is er altijd. Ik ga er echter van uit dat iemand niet met opzet op z'n bek gaat (want dat kan best pijn doen). Bij een oudere racer is het risico lager dan bij een gloednieuwe (aanschafkosten).

Verder denk ik dat zo'n huurracer vooral interessant is voor degenen die eerst eens een paar keer een circuitdag willen rijden voordat ze een hoop geld gaan uitgeven aan een racer.
De vraag of er een motor gehuurd kan worden wordt erg vaak gesteld bij de TOMS cursus, ik denk dat de marktvraag dus zeker bestaat.

verhuur jij je racecat joh :?

Hmmm.. best interessant om te onthouden voor volgend jaar :9
 
Tja, die bandenslijtage blijft toch een probleem. De één rijdt zijn banden in 8 rondjes op, de ander doet er 10 circuitdagen mee. Misschien kunnen we naar slijtage rekenen, bijvoorbeeld € 50,- per mm profieldiepte. Maar ja, de profieldiepte zegt ook niet alles... blijft moeilijk. Het moet voor zowel ons als de huurder interessant blijven natuurlijk.

Meestal ben ik er zelf bij op het circuit (of iemand anders van ons 4-koppige raceteam) en kunnen wij de huurder van advies dienen en de motoren naar wens afstellen. Zo kunnen we ook controleren of de motor niet moedwillig afgebrand wordt.

Voor alle duidelijkheid: de motoren kunnen niet verzekerd worden, dus het eigen risico is gewoon de schade die eventueel gereden wordt.

Verder denk ik inderdaad dat de grootste klantenkring de aankomende racers zijn. De echt snelle jongens komen elders wel aan hun motor. Dan kunnen ze zelf voor iedere race nieuwe banden monteren, een op het circuit aangepaste tandwielverhouding nemen, de motor tot in detail afstellen en per sessie opnieuw een paar liter benzine tanken om maar zoveel mogelijk gewicht te besparen.
 
Laatst bewerkt:
dus als ik het goed begrijp..

Je huurt een duc 749 circuitmotor..
krijgt een highsider motor stuitert alle kanten op en is totall loss kost het je een nieuwe motor..

of nog minder..
je stuurt een bocht in iemand anders steekt hem binnen door gaat onderuit neemt jou mee motor loss en je kan zelf gaan betalen :?

Kan het eeen HELE dure grap worden
lijkt me niet echt lekker circuit rijden als je dat in je achter hoofd hebt.
 
dus als ik het goed begrijp..

Je huurt een duc 749 circuitmotor..
krijgt een highsider motor stuitert alle kanten op en is totall loss kost het je een nieuwe motor..

of nog minder..
je stuurt een bocht in iemand anders steekt hem binnen door gaat onderuit neemt jou mee motor loss en je kan zelf gaan betalen :?

Kan het eeen HELE dure grap worden
lijkt me niet echt lekker circuit rijden als je dat in je achter hoofd hebt.

Tja, dat is inderdaad het risico. Maar goed, dat heb je ook als je op je eigen motor rijdt cq onderuit gereden wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan