Circuitrijden: 600 of 125 cc, of maakt 't niet uit?

Grolleman

MF'er
10 jul 2016
33
0
Amsterdam
Hey allemaal,

Ik heb nu een Honda CBR600RR, en hoewel ik me er prima op voel, denk ik erover om mijn circuit lessen te beginnen op een kleinere machine, zoals een Aprillia RS125 (die ik nog moet kopen).

Ik vraag me af: is dat de juiste beslissing? Ik denk namelijk dat de RS125 een stuk lichter, kleiner is, en makkelijker om in de bochten te gooien is. Klopt dat? Is dit een goeie beslissing of maakt 't allemaal niet zoveel uit?

(Bijkomend voordeel is wel dat de RS125 goedkoper is om mee onderuit te gaan, mocht het gebeuren.)

Hoor 't graag!
 
Wat is je plan?

Er nog een motor bij kopen, voor af en toe een circuitdag of de 600 verkopen en alleen nog maar op het circuit rijden?

Ben je al eens op Assen geweest om te kijken tijdens dit soort dagen?
Dan zal je zien dat de meeste mensen met een supersport 600 beginnen tegenwoordig. Het liefst met een motor die al wat ouder is, dat is financieel een stuk aantrekkelijker en genoeg 2e hands onderdelen voor te vinden.
 
Je hebt gelijk, maar....

Als je echt goed wil worden moet je zoveel mogelijk races rijden en trainen. En dat is tegenwoordig op 600 een stuk makkelijker te realiseren dan met een 125 2tact.
 
Er zijn veel meer competities voor 600's dan voor 125 tweetakten, en het zou me niet verbazen als een tweetakt niet meer overal wordt toegelaten.
 
Is een ZXR 400 niet wat? Gewoon een 4takt en is qua vermogen ook al een stuk minder dan je 600. Lijkt mij dat je daar prima op kan leren circuitrijden
 
Met een 125 mag je bijna geen circuit meer op,veel te gevaarlijk met dat weinige vermogen.
Spa ,assen,zolder,b.v. en alle hogere snelheid circuits kun je vergeten.

Op b.v. croix,mettet e.d. zou het nog mogen.
Ook daar heb ik regelmatig in mijn broek gescheten,bij het uit accelereren op de rechte stukken en dan zo'n brommer tegen komend :X

Een 400 is een veel betere optie :) (zelf daar mag je spa niet eens mee op,minimaal 600cc)

Verder kun je beter hier je vragen stellen : ZAC en OW-Cup
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een 600RR (pc37) en ik ben ook beginnend circuitrijder.
Het gaat naar mijn mening prima op een 600RR. De fiets rijdt immers hartstikke makkelijk.

Naar mijn mening een prima fiets om mee te beginnen en volgens mij ook een prima fiets wanneer je al gevorderd bent.

Het ding stuurt prima en is niet zwaar. Het vermogen wordt netjes afgegeven (geen schop onder je kont) dus ik zou niet weten waarom niet.

Financieel gezien wellicht ....

In het 600RR topic zitten nog een aantal (gevorderde en minder gevorderde) rijders die ook op het circuit rijden. Sommige met circuitmotoren en sommige met hun straatmotor zoals ik.

Kom eens langs! :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan