Circuitrijden op Oschersleben

kajurria

Rookie
12 mrt 2006
10
0
Utrecht
full

Afgelopen weekend ben ik op circuit Oschersleben, Duitsland geweest. Ik was door een collega uitgenodigd. Hij racet al enige jaren met team 'hang loose racing' en zijn Ducati op circuits overal in Europa. Niet alleen mocht ik mee, maar dat weekend was er op de vrijdag ook een 'Sportbike perfection'. Ik mocht met een instructeur zelf over het circuit rijden, 5 series van 20 minuten in totaal.

Al snel vroeg m'n instructeur of ik niet naar een snellere groep wilde gaan, ik was te snel voor de beginnersgroep. Het weekend ervoor was ik wezen klaverbladscheuren met m'n collega, en daar had ik toch wel het een en ander van geleerd. Met name het heel plat gooien van de motor in de bocht en het naar binnen hangen.

Na een paar series ben ik inderdaad naar de snellere groep gegaan. Dat viel nog niet mee want deze mannen reden toch zeker 15 seconden per rondje sneller dan de vorige groep. In elke bocht moest ik bijna 100 meter later remmen! Dan leer je pas echt hoe hard je eigenlijk remmen kunt. Door de vertraging moet je jezelf schrap zetten tegen het stuur om er niet af te vliegen, alsof je bij elke bocht 50kg gewicht moet uitdrukken.

Helemaal met de knie op de grond is niet gelukt, maar ik kwam een aardig eind. In een lange doordraaier raakte ik op een gegeven moment met m'n laars de grond. Daar schrok ik van dus ik zette de motor automatisch een beetje rechtop, met het gevolg dat ik de bocht niet meer haalde! Denderend over de curbstones en daarachter het gras moest ik 'm voorzichtig weer de baan op sturen. Gelukkig ben ik niet gevallen. Een paar ronden later haalde ik een keer een korte chicane niet: m'n collega zei dat ik er bijna recht doorheen kon, als ik de goede lijn nam, nou mooi niet dus :) Met 120km/h door het gras, toch wel een ervaring...

De rest van het weekend heb ik me enorm vermaakt met het team. Hier en daar wat geholpen waar mogelijk, en veel biertjes drinken. Zaterdagnacht zijn we op een openlucht dansfeest in Magdeburg beland, erg cool. Toch is zo'n raceweekend niet alleen maar lol. Op zondag is een ernstig startongeluk gebeurd: op de eerste startrij sloeg iemand z'n motor af vlak voor de start. Een aantal motoren zijn er vol achterop geklapt, met als gevolg dat er twee naar het ziekenhuis moesten worden afgevoerd met ernstige verwondingen. Het blijft een levensgevaarlijke hobby.

Foto's staan hier: http://kiek.kajurria.nl/v/Automotives/Oschersleben/
 
Terug
Bovenaan Onderaan