cirkel van Kramm??? iemand ooit van gehoord?

Loesje

MF veteraan
8 aug 2004
3.993
5
Almere
ik heb me suf gezocht op het net, maar niets gevonden. Het enige dat ik ervan weet is dat het een rijtechniek is...
Zijn er hier mensen die dit kennen??
Ik hoor het graag.
 
Bogus?? Wat is dat?

het zou allemaal kunnen, maar het is meer echt een rijtechniek.
Wat bedoel je precies met 'maximale acceleratie bij een bepaalde dwarsrichting'?
Dat je motor geneigd is in een cirkel te gaan draaien?
 
Kamm, heet ie.

Kort gezegd komt het er op neer dat je je grip maar 1 keer uit kunt geven :9

Oftewel, wat je voor versnellen/vertragen gebruikt kun je niet gebruiken voor zijdelingse versnelling (bochten)
 
Het is overigens geen rijtechniek, maar een stukje theorie dat band-weg gedrag beschrijft. Voor het merendeel hier veel te theoretisch, gok ik zo.
 
Klopt, het kammsche kreis.

De verhouding tussen de zijwaartse krachten en remkrachten. De grip van een band afhankelijk van de snelheid kun je weergeven als een cirkel(vormig) iets rond het punt waar het wiel de grond raakt. De zijwaartse kracht en de rem/acceleratie krachten samengenomen moeten binnen de cirkel blijven, dan kan het, zo niet, ga je de bocht uit.

In het kort komt het er op neer dat je het hards de bocht door kan (i.i.g. met auto) als je de koppeling inhoud, dan zijn er geen rem en acceleratie krachten, en kan je band de grootste zijwaartse krachten opnemen.
 
Klopt, het kammsche kreis.

In het kort komt het er op neer dat je het hards de bocht door kan (i.i.g. met auto) als je de koppeling inhoud, dan zijn er geen rem en acceleratie krachten, en kan je band de grootste zijwaartse krachten opnemen.

als je de koppeling intrekt/trapt....vertraag je...= remkracht....gewoon gas contant houden dus ;)
 
De beste manier om de bocht uit te vliegen is juist je koppeling intrappen/knijpen.....
 
Dan zou je in theorie platter kunnen (scherpere bocht maken) als je je koppeling in houdt?

zoals ik al zei bij autos. Bij motoren komt bij het sturen het wiel onder een hoek op de rijbaan te staan, en werkt dus anders. Voor elk ander voertuig geld dit wel (Dus voor trikes, bussen, autos, vrachtwagens en weet ik veel wat nogmeer)
 
als je de koppeling intrekt/trapt....vertraag je...= remkracht....gewoon gas contant houden dus ;)

bij autos geld dit. Echter gas constant houden is erg moeilijk, en ook dit geeft een kracht op de grond. Voor de meeste voertuigen waarbij de wielen niet t.o.v. het wegdek kantelt, is het beste de koppeling in te houden. De enige remming die je dan hebt is van de lagers en lucht, en dit is bij autos en zwaarder vaak redelijk verwaarloosbaar t.o.v. het gewicht.

Koppeling indrukken door de bocht in is dus vooral in situaties met de auto als je bang bent de bocht niet te halen. Of remmen in rechte lijn, of sturen met alleen de koppeling in.
 
De lastwissel die je opwekt door van het gas te gaan en de koppeling in te trappen is in grensbereik een goede garantie om over de schreef te gaan. Alleen leuk als je er aan gewend bent, en de overstuurreactie snel genoeg op kan vangen. (ik mag zelf graag met opposit lock, turend door m'n zijruitje een bochtje ronden :9 )

Maar verder inderdaad, Kamm: som van langs- en dwarskracht <= maximaaal over te brengen bandkracht.
 
De lastwissel die je opwekt door van het gas te gaan en de koppeling in te trappen is in grensbereik een goede garantie om over de schreef te gaan.
Maar dat ligt dan weer voornamelijk aan de veranderende gewichtsverdeling waarbij gewicht weer van achter naar voor wordt verplaatst door van het gas af te gaan.

Maar diezelfde cirkel heb ik inderdaad ook ooit gehad bij mijn slipcursus voor de auto. Daarbij werd tevens het effect van gas geven, afremmen of een ingetrapte koppeling op je bocht getoond. Hiervoor begon je met het rijden van een cirkel waarbij je het stuur constant op dezelfde uitslag houdt. Als je vervolgens afwisselend cirkels gaat maken wanneer je gas geeft, afremt of je koppeling intrapt (dit alles dus nog steeds met je stuur in dezelfde stand) dan zie je duidelijk het verschil in de radius van de cirkel die je maakt.
 
Je hebt gelijk Asami. NOOIT de koppeling intrappen in een bocht, tenzij je langzaam rijdt.
Naast de zijwaartse druk van de "cirkel van Kamm" heeft de druk die de aandrijving op de (aangedreven) wielen uitoefent namelijk ook nog "enige" betekenis. Maar dat waren ze hier ff vergeten.....

Overigens: kom je met de auto/motor onverhoopt in de berm oid terecht, dan dus wel ALTIJD de koppeling meteen intrappen/knijpen. Als het ff kan niet remmen en het voertuig uit laten rollen.
 
om 't vervolgens weer heerlijk af te kunnen zeiken? Nee dank je.

't was overigens niet onaardig bedoeld, maar 't is gewoon gortdroge theorie, waar weinig mensen trek in hebben. Daarnaast zal iedereen die een beetje serieus met sturen bezig is toch wel de praktische aspecten kennen en kunnen gebruiken, dus voegt 't weinig toe.
 
Klinkt erg aardig *D
Probeer t eens uit, misschien zijn we sommigen slimmer dan je zou verwachten

Teken een cirkel. Trek een lijn van een willekeurige punt van die cirkel naar het middelpunt. Ontbindt die lijn in een X en Y component. Die stellen dan de zijdelingse kracht en de maximale acceleratie/remkracht voor bij die zijdelingse kracht welke de band kan overbrengen zonder te slippen. Diameter van de cirkel is afhankelijk van aandrijving en type band.

Maar geldt inderdaad alleen voor wagen, voor motorfietsen is het weer helemaal anders
 
Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk geen cirkel maar een diagram (niet rond).
Het kamm-diagram bestaat uit twee ovalen ringen - heeft het meeste weg van een spiegel-ei - die de hechtingskrachten in aandrijf- en dwarsrichting weergeven.
De buitenste ring geldt voor een een niet (volkomen) slippend wiel.
In geval van volkomen slip val je terug in de binnenste ring, je hebt dan beduidend minder grip.

Het kamm-diagram verklaart waarom je bijvoorbeeld een donut kunt leggen: je hebt op dat moment nul dwarskracht.

Ene meneer Goodyear tekende hem in geloof ik in 1949 al op een sigarendoosje (even ere wie ere toekomt).

Even over de voorgaande reacties met betrekking tot het intrekken van de koppeling: er is een groot verschil tussen het intrekken van de koppeling VOOR en IN de bocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan