CJ750 probleem

Benzin77

Rookie
11 mei 2018
3
0
hallo,

heb sinds kort een Chang jang CJ750 M1M gekocht.
ben er gisteren een testritje mee gaan doen, heb gemerkt dat als ik aan het rijden ben, het stuur van de moto nogal hevig heen en weer begint te slingeren. Hij doet dit alleen niet als ik extra gas geef, dus wel als ik op mijn snelheid blijf, en heel fel als ik rem.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn. De moto heeft een zijspan.
stuurdemping is volledig vast gedraaid

alvast bedankt voor de hulp
 
schuddende voorkanten kunnen van alles betekenen. als eerste, heb je zijspanervaring, dat scheelt al een berg nl. als je geen ervaring hebt loopt elk span aan het begin als een krant.

Controleer je bandenspanningen (op die types grote wielen spannen lekker hard 2.7-3.0 bar).

Controleer of er slagen in je wielen zitten. Een hoogteslag in je zijspanwiel geeft onrust in het stuur.

controleer of er overmatig speling in je balhoofd zit. Druk motor met het voorwiel tegen de muur en kijk of je balhoofd beweegt (nog beter, even voorwiel opkrikken en aan de vork trekken). De mechanische demping die je aandraait is puur een frictieplaatje, die lost eventuele spelingen niet op. Als je wiel toch los is draai het eens rond en voel of alles mooi rond is, of je de remmen niet af en toe voelt aanlopen (onronde trommels is vrij normaal)

controleer rondheid van je banden en overmatige lagerspeling.

Controleer sporing van de motor.

Dit soort fietsen is helaas vaak in het bezit geweest van mensen die niet goed weten wat ze hebben, totaal verkeerde instellingen zijn dan ook eerder standaard dan uitzondering.

Succes ermee, stel je vraag anders ook eens bij een groep vergelijkbare motorfietsrijders als de UDCN op ons forum. daar vind je meer lotgenoten :)

Benno




Alle grote wielen spannen hebben in meer of mindere mate last van kopschudden, stuurdempers helpen daar wel bij maar lossen het probleem nooit helemaal op.
 
Laatst bewerkt:
Doe t de frictiedemper nog wat? Het kopschudden vind ik normaal, daarom heeft elk zijspan een stuurdemper. Maar dan moet die demper wel werken.
 
Als je stuur nog kan bewegen als de frictie demper volledig vast is gedraaid dan doen je frictie demper het niet meer. Waarschijnlijk zijn de frictie plaatjes versleten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan