classic enduro tips, adressen en links gevraagd

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.329
1.994
Wel vooruit. een vraag over classic enduro rijden in wedstrijdverband.
3 weken geleden stelde ik nog de vraag naar een geschikte moderne enduro, maar dat is weer achterhaald.
We (een Franse vriend en ik) overwegen de aanschaf van een classic enduro voor wat nationale wedstrijden mee te dokkeren. Gewoon deelname en geen winnaars ambities.

Vermoedelijk zal het niet stormlopen voor deze discipline op dit forum, maar in België en Frankrijk is dit vrij populair aan het worden.
En als je niets vraagt, dan zal je ook niets te weten komen.
Gooi deze discipline niet op dezelfde hoop als de classic cross. Dat is nog iets anders (en populairder)
Twinshock en trommelremmen, gehomologeerd zijn de meest in het oog springende regels voor deelname. Monoshock kan voor de yamaha's.
Maximaal 1982.


Welke motor denken we al iets te weten.
Voor 3000€ vind je wel een goede Suzuki PE 250. Relatief veilige keuze denken we....



Voor 4500€ en meer kom je de mooie KTM GS'en, De Husqvarna's WR'ren, Fantics Cabalerro en SWM's tegen

Duurder worden de Maico's, perfecte Spaanse Bultaco's /Ossa/Montesa's en Kram-IT aangeprezen tot wel 10.000€ !

Waar we niet naar kijken zijn zeldzame modellen zoals Ancilotti's, Yamaha HL's etc. Duur of niets te vinden.
We hebben allebei ervaring met o.a. Suzuki's DR400/500S en ER250, XT500, DT(MX)175-250-400 te zwaar en / of onderpowerd of geen veerweg of te veel onroad getint.
Kawasaki KLX250 1982 is door zijn 4T te weinig vermogen (en duur), XL 250 is te zwak en zwaar.
Misschien een Yamaha IT175?


Beoefenen jullie deze sport, restaureren jullie zo'n oud ding en hebben jullie tips voor de mechanische valkuilen?
Hebben jullie adressen waar de man/vrouw veel ervaring heeft in oude enduro's en vooral ook veel spullen heeft liggen bij breuk ?

Bij de suzuki PE 250 vinden we nogal wat in Frankrijk.

We staan open voor alle info hieromtrent .
 
www.enduroklassiker.at ,
http://www.vmx-service.eu/nl ,
https/enduro-zschopau.de/
https/www.eddy-twinshock.nl/

Ik heb jarenlang met een 1979 KLX250 rond getuft en nooit echt last van underpowered gehad. Je moet het rijwielgedeelte goed op orde hebben qua vering.
Ook nog jarenlang met een 85er `ktm 280 gs rond gestuurd, tot 2008, fijne motor totdat de onderdelen moeilijker verkrijgbaar werden.
KTM ,tot 86 is al lastig om aan onderdelen te komen,mede doordat alle carterdelen van magnesiumlegering gemaakt waren.

Wat ook kan is de GS350 van KTM. Voordeel daarvan is , dat vele delen gelijk zijn aan de 500 en die zijn er nog wel.
KDX250 of is dat te nieuw? Onderdelen zijn voor dit type nog wel te koop , voor zover ik weet.

Momenteel op de KTM450 van 2008 en de KLX250 van 2009 van mijn vrouw omdat ik hiemee kan blijven rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Met een een XT500 kan je nog aardig hard enduro mee rijden als het moet. Zeker met langere veerweg en een paar cm opgehoogd. Qua verkrijgbaarheid van onderdelen is een XT500 sowieso ideaal, lijkt mij.
 
Op facebook marktetplace staat zo'n PE250 te koop voor 600 eu. Niet helemaal compleet maar misschien als donor/onderdelenmotor handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan