Classic Races

downsider

Offerings to the God of Speed
30 mrt 2008
34.862
21.562
Ik vroeg me af of er op MF uberhaupt mensen zijn die,behalve praten en plaatjes posten over oude,nostalgische motoren,ook fysiek evenementen bezoeken waar daadwerkelijk met die brommers wordt gereden?:) (SAM,MON,HMV etc)
Ik doe dit nu reeds meerdere jaren en het aantal bezoeken neemt alleen maar toe:P
5 maal dit jaar ,tot nu toe:]
Gisteren was het best wel druk in Gemert.........dusch;)
Ik zou zeggen : brand los.
 

Bijlagen

  • IMG_20180805_122205.jpg
    IMG_20180805_122205.jpg
    371,5 KB · Weergaven: 38
  • IMG_20180916_152750.jpg
    IMG_20180916_152750.jpg
    594,7 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20180916_152836.jpg
    IMG_20180916_152836.jpg
    345,3 KB · Weergaven: 36
  • IMG-20180805-WA0006.jpeg
    IMG-20180805-WA0006.jpeg
    298,2 KB · Weergaven: 33
  • IMG-20180916-WA0008.jpeg
    IMG-20180916-WA0008.jpeg
    350,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG-20180916-WA0010 (1).jpeg
    IMG-20180916-WA0010 (1).jpeg
    261,9 KB · Weergaven: 34
  • IMG-20180916-WA0012.jpeg
    IMG-20180916-WA0012.jpeg
    285,9 KB · Weergaven: 36
  • IMG-20180916-WA0019.jpeg
    IMG-20180916-WA0019.jpeg
    273,4 KB · Weergaven: 32
Jazeker, maar ik merk wel een afname in evenementen.
Al jaren ging ik naar Barneveld, is nie meer.
Aalsmeer volgens mij ook niet en zo zijn er nog een paar.

Maar als ik kan ga ik wel kijken ja.
Enkele mf’ers rijden zelfs mee ;)
 
Mijn vader reed 10 jaar met zeer veel plezier mee bij de HMV met een Triton. Ding lekte olie stond op oude banden en de voetsteunen raakten snel de grond. Ik ging af en toe wel eens mee, maar ik reed zelf ONK supersport 600 en later Supermono/Supermoto, ik moest altijd mezelf inhouden om niet steeds een discussie met mijn vader aan te gaan hoe die fiets er bij stond. Het kon allemaal veel beter en vooral veel sneller, maar het deerde hem niets hij reed zijn rondjes, pleurde er af toe eens af maar had het naar zijn zin.
Ik ben achteraf blij dat ik op mijn lip gebeten heb en toch af en toe mee gegaan ben, want hij heeft met veel plezier op dat oude "barrel" rond gejakkerd voor hij op 59 jarige leeftijd tien jaar geleden aan longkanker tgv van asbest (restuaratie timmerman) overleed.

Afgelopen jaar ben ik voor het eerst weer eens bij de ZZ races wezen kijken, ik zal er zelf niet zo snel willen rijden maar het is en blijft leuk en gezellig evenement.
 
Mijn vader reed 10 jaar met zeer veel plezier mee bij de HMV met een Triton. Ding lekte olie stond op oude banden en de voetsteunen raakten snel de grond. Ik ging af en toe wel eens mee, maar ik reed zelf ONK supersport 600 en later Supermono/Supermoto, ik moest altijd mezelf inhouden om niet steeds een discussie met mijn vader aan te gaan hoe die fiets er bij stond. Het kon allemaal veel beter en vooral veel sneller, maar het deerde hem niets hij reed zijn rondjes, pleurde er af toe eens af maar had het naar zijn zin.
Ik ben achteraf blij dat ik op mijn lip gebeten heb en toch af en toe mee gegaan ben, want hij heeft met veel plezier op dat oude "barrel" rond gejakkerd voor hij op 59 jarige leeftijd tien jaar geleden aan longkanker tgv van asbest (restuaratie timmerman) overleed.

Afgelopen jaar ben ik voor het eerst weer eens bij de ZZ races wezen kijken, ik zal er zelf niet zo snel willen rijden maar het is en blijft leuk en gezellig evenement.

Is zekers gezellig,dus waarom niet.
Ikzelf ga van de winter mijn ZXR 400 verbouwen naar racefiets voor de EVO klasse van de SAM.
Ik doe ook vrij rijden met een moderne daytona 675,maar de SAM wil ik doen,vooral voor de gezelligheid.
 
Ik ga elk jaar braaf naar de HMV in Holten op Koningsdag en Tubbergen...gewoon dom genieten van het ouwe ijzer dat bulderend en blaffend voorbijkomt..
 
Laatst bewerkt:
Leuk fietsje zo'n zxr 400, vanaf welk bj mag je mee rijden in die klasse?

Da's het mooie,de mijne is uit 1993, maar mag t'm 2003.
Dit, omdat er niks wezenlijks aan veranderd is sinds 1991,het model daarvoor stamt uit 1989-1990 en volgens de regelementen zou daar zelf bij de HMV mee gereden mogen worden (gisteren nog een FZR 750 uit 1989 gespot)
Als ik er mee klaar ben is het een volbloed racer en,waarschijnlijk, onder de 150 kg }) bij 61 pk ahaw (gemeten)_
 
Da's het mooie,de mijne is uit 1993, maar mag t'm 2003.
Dit, omdat er niks wezenlijks aan veranderd is sinds 1991,het model daarvoor stamt uit 1989-1990 en volgens de regelementen zou daar zelf bij de HMV mee gereden mogen worden (gisteren nog een FZR 750 uit 1989 gespot)
Als ik er mee klaar ben is het een volbloed racer en,waarschijnlijk, onder de 150 kg }) bij 61 pk ahaw (gemeten)_

Dan heb je het over een andere HMV als ik, want de HMV zoals ik het weet mag je met motorfietsen meedoen tot bj 1956 en japanners worden niet toegelaten.

Maar de SAM is wel interessant aan gezien ik een Srad uit 1998 aan het opbouwen ben voor op het circuit. 150 kilo zal voor mij niet meevallen maar iets meer dan 100 pk met race nokkenassen mag geen probleem zijn.:9
 
Da's het mooie,de mijne is uit 1993, maar mag t'm 2003.
Dit, omdat er niks wezenlijks aan veranderd is sinds 1991,het model daarvoor stamt uit 1989-1990 en volgens de regelementen zou daar zelf bij de HMV mee gereden mogen worden (gisteren nog een FZR 750 uit 1989 gespot)
Als ik er mee klaar ben is het een volbloed racer en,waarschijnlijk, onder de 150 kg }) bij 61 pk ahaw (gemeten)_

Pardon? met een Kwalijkzaakie bij de HMV? Echt niet, geen Japanners toegelaten bij de HMV. En sowieso niet van die moderne fietsen, t/m 1972 maximaal.
 
Dan heb je het over een andere HMV als ik, want de HMV zoals ik het weet mag je met motorfietsen meedoen tot bj 1956 en japanners worden niet toegelaten.

Maar de SAM is wel interessant aan gezien ik een Srad uit 1998 aan het opbouwen ben voor op het circuit. 150 kilo zal voor mij niet meevallen maar iets meer dan 100 pk met race nokkenassen mag geen probleem zijn.:9

ZXR400 uit 1993, SRAD uit 1998...allemaal heel modern en heel snel spul...ooit zijn bij de nationale races de meeste stratenbanen verdwenen vanwege de alsmaar toenemende snelheid en de daarbij behorende veiligheid. Ik zie bij de SAM alsmaar jonger en steeds sneller spul verschijnen, het is wachten op...
 
Ik dacht toch echt gelezen ergens te hebben 1989,maar kan het niet terug vinden:$Historische Motorsport Vereniging (HMV) - Welkom
Maar ik ken wel de brommers en tot 3 maal toe moderne brommers : aprillia en suzuki 2 tweetacten gespot en zien rijden van ver in de jaren 90.
En de FZR dus.verder veel oude jappen (o.a. een tr500,tzr cb500),dusch die doen ook mee
Of het een losse ,toegevoegde klasse is weet ik niet
 
Laatst bewerkt:
ZXR400 uit 1993, SRAD uit 1998...allemaal heel modern en heel snel spul...ooit zijn bij de nationale races de meeste stratenbanen verdwenen vanwege de alsmaar toenemende snelheid en de daarbij behorende veiligheid. Ik zie bij de SAM alsmaar jonger en steeds sneller spul verschijnen, het is wachten op...

SRAD mag dan weer niet mee doen,die was in 92 nog niet in productie en te zwaar

Voorlopig reglement EVO-klasse
250cc-machines

– Motor: 250cc tweetakt tweecilinders
– Machines verkocht van 01/01/1983 tot 31/12/1995.
– Voorbeeld: 250 Yamaha TZR, 250 Suzuki RGV, 250 Aprilia RS, 250 Honda NSR, 250 Kawasaki KR1, 250 Suzuki RG Gamma, etc.
– Fabrieks- en productieracers zijn niet toegestaan.
400cc-machines
– Motor: 400cc viertakt viercilinders
– Machines verkocht van 01/01/1983 tot 31/12/1992.
– Voorbeeld: Honda 400 VFR, Honda 400 RVF, Kawasaki 400 ZXR, Honda 400 CBR, Suzuki 400 GSF, Honda NC30, enz.
– Fabrieks- en productieracers zijn niet toegestaan.
Eencilinders
– Motor: van 500cc tot 850cc viertakt, ééncilinder
– Machines verkocht van 01/01/1983 tot 31/12/1996.
– Prototypes en productieracers uit die tijd zijn toegelaten (classe SoS)
– Machines zonder kuip zijn niet toegestaan.
https://www.sammotorsport.nl/wedstrijdklassen-sam/

Noot: Indien een motorfietsmodel tijdens de genoemde periodes en nu nog steeds vervaardigd wordt zonder significante veranderingen, kan deze worden toegelaten (met dossier). Het model zal echter de elementen van die gebruikte klasse moeten gebruiken.

Wat snelheid betreft de MZ 250 cc tweetacten gaan ook als de brandweerO-)
 
Laatst bewerkt:
Zo af en toe ga ik ook naar zo'n demo, genoeg hier in de regio , Mill, Boekel, Zeeland, Elst, Dodewaard.
Gisteren ook naar Gemert geweest en het was weer een leuk uitje. Motoren kijken , hier en daar praatje aanknopen met de eigenaren.
Uiteraard ook even kijken en babbelen bij Hans de Wit en de Kostwindertjes. Laatst tijdens mijn werk op de bouw iemand ontmoet; babbeltje maken; kreeg telefoon; ziet mijn brommer op de telefoon en komt het gesprek op motoren enz ; blijkt hij bij de HMV zijspan met zijn dochter te rijden en ook solo. Die ook ff opgezocht en babbeltje gemaakt. En die special klasse was kicken; ik stond halverwege het stuk na start en hoe die tweetakten daar voorbij gingen op amper 1 meter afstand :} het geluid, de geur . Ik kreeg een grijs op mijn bakkes die zit er nu nog op :+
 
Pardon? met een Kwalijkzaakie bij de HMV? Echt niet, geen Japanners toegelaten bij de HMV. En sowieso niet van die moderne fietsen, t/m 1972 maximaal.

Hmm dan heb je op de ZZ races ff niet op zitten letten zeker. Daar reed toch echt een Yamaha RD 500 oa in de baan...... Ik weet dat dat een eenmalige toegevoegde klasse is, maar tijdens de vorige edities van ZZ races was dit ook zo dus uitzondering wordt het steeds minder zo. Dit zou onder aanvoering van mijnheer Chris B:} toch echt niet gebeurt zijn.
En bij de HMV zijn juist wel een aantal jaar geleden een paar dodelijke ongelukken gebeurt, ook met machines waar niet een hele grote snelheid inzit. Dus je stelling dat door de nieuwere en "snellere" motoren het gevaar toeneemt gaat volgens mij niet helemaal op. Ligt volgens mij veel meer aan wie er op zitten en hoe de organisatie er mee omgaat. Het blijven "demonstratie" regelmatigheid wedstrijden, zo lang het leuk blijft is er niks aan de hand, maar de HMV heeft toch echt wel mazzel gehad een paar jaar geleden. En nu laten ze dus weer mensen rondrijden voor 1x, dat begrijp ik dan weer niet. Die kunnen het juist die ene keer net voor iedereen verpesten.

@downsider, ja ik had ondertussen het reglement gevonden. Ze willen als het ware de oude Supersport 400 weer terug brengen, leuk:t
Mijn Srad wordt niets helaas, maar ik zie wel mogelijkheden voor mijn Supermono})
 
Hmm dan heb je op de ZZ races ff niet op zitten letten zeker. Daar reed toch echt een Yamaha RD 500 oa in de baan...... Ik weet dat dat een eenmalige toegevoegde klasse is, maar tijdens de vorige edities van ZZ races was dit ook zo dus uitzondering wordt het steeds minder zo. Dit zou onder aanvoering van mijnheer Chris B:} toch echt niet gebeurt zijn.

Die eenmalige klassen en gastrijders...zonde van de afgesnoepte rijtijd van de reguliere klassen...en doordat soort optredens is ook gelijk de rek uit het dagprogramma. Mocht er iets gebeuren dan geen ruimte meer in de tijdsplanning en moeten er daardoor manches ingekort worden of zelfs geheel geschrapt, bah.

En bij de HMV zijn juist wel een aantal jaar geleden een paar dodelijke ongelukken gebeurt, ook met machines waar niet een hele grote snelheid inzit. Dus je stelling dat door de nieuwere en "snellere" motoren het gevaar toeneemt gaat volgens mij niet helemaal op. Ligt volgens mij veel meer aan wie er op zitten en hoe de organisatie er mee omgaat.

Klopt, ik zie bij de SAM (en BOT) een heel aantal mensen die zo goedkoop mogelijk willen "racen". Men haalt voor 500 euro een eind jaren tachtig Supersport spleetoog van Marktplaats en verschijnt aan de startstreep om eens flink te gaan gassen...ik heb daar weleens mijn bedenkingen bij zeg maar...

Het blijven "demonstratie" regelmatigheid wedstrijden, zo lang het leuk blijft is er niks aan de hand, maar de HMV heeft toch echt wel mazzel gehad een paar jaar geleden. En nu laten ze dus weer mensen rondrijden voor 1x, dat begrijp ik dan weer niet. Die kunnen het juist die ene keer net voor iedereen verpesten.

Juist, mee eens. zoals ik hierboven al aangaf - voor mij hoeven die "special" klassen niet zo.

@downsider, ja ik had ondertussen het reglement gevonden. Ze willen als het ware de oude Supersport 400 weer terug brengen, leuk:t
Mijn Srad wordt niets helaas, maar ik zie wel mogelijkheden voor mijn Supermono})

Ik snap ook niet dat de Supermono klasse dood is in NL. Misschien moeten alle "alternatieve" raceseries eens de koppen bij elkaar steken.
De 50cc Freetech / Classics serie gaat als een tierelier, dus het kan wel.
 
Zelfs XT 500 blokken bij de ZZ Races.


Gave race waar ze voluit kunnen gaan. Kennis van me reed mee op een black bomber.

Ik snap niet waarom je een Seeley met een XT blok bouwt? Best mooi ding hoor maar waar kun je er regelmatig mee rijden? Een goldstar of een Yamaha 2 tact blok was qua geschiedenis beter geweest.

Ja in dit laatste schuilt precies het gevaar wat de HMV de kop kan kosten, mensen die zo'n evenement niet snappen.
 
Gaat toch om het plezier dat je met z'n allen hebt, in een vorige editie ging Wil Hartog ook volgas on z'n riemersma...:]

Precies:)ik kan net zoveel kwijlen bij een square four van de RG 500 als de tweetakt könig 4 cilinder boxermotor:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan