Claxon, wanneer teveel van het goede?

*O*

dat was waar het mij ook om ging, het is mogelijk
er waren/zijn hier mensen die zeggen dat ze niet toeteren omdat het tijd neemt die ook aan het uitwijken besteed kan worden. ik zelf heb dat zelfs gezegd.
vervolgens was het totaal onmogelijk om te toeteren want je kon beter uitwijken. piano voorbeeld aan de top hiervan. dus zeg ik dat het niet onmogelijk is beide te doen, als je het maar traint, met een extreem voorbeeld erbij.

maar aan het eind van het verhaal, ik deed het immers ook niet. ook ik denk dat het de moeite niet is om dit altijd te doen.
soms houd ik de duim/hand wel een bij de toeter, als ik net als in het voorbeeld van bert heel duidelijk iets zie aankomen en denk dat het wel degelijk eens kan helpen. ook voor de laatste reden van bert (de minuut) gebruik ik de toeter wel eens. hij mag dan misschien alleen voor nood gebruikt worden maar het is en blijft gewoon een zeer duidelijke manier van communiceren :+dat is een hele goede en ik denk dat er veel niet over na gedacht hadden, incl ik

ik denk dat de toon bepalend hiervoor is, een hoge toon is een kleiner voertuig, een lage een grotere. een schip heeft immers vaak een zeer lage toon, een vrachtwagen zit hier iets boven.

het lawaai en hoe hard het klinkt maakt dan denk ik weinig uit

Nee dat klopt, het gaat om de klank / welk voertuig met het geluid geassocieerd word.
 
Met de auto is het soms een ander verhaal, daarmee heb je doorgaans niet het acceleratievermogen en de uitwijkmogelijkheden die je met een motor wel hebt. Ook heb je bij een actie niet al je skillllzzz nodig om je voertuig onder bedwang te houden. Je tweede alinea onderstreept alleen dat een toeter een manier is om lul te zeggen, want ergens tijdens die minuut zal het gevaar toch wel al geweken zijn :P


Sterker nog, toen ik op de toeter drukte was het gevaar al geweken, maar om mijn iets opgefokte gemoedstoestand weer enigszins te kalmeren, was de toeter een probaat hulpmiddel. :+ En ik denk dat gezien de aanpassing van de rijstijl de lul wel begrepen had, dat zijn gedrag niet op prijs werd gesteld.

Bij een bedrijfsauto met telefoonnummer er op, bel ik het desbetreffende bedrijf op en vertel ik in beschaafd Nederlands, dat iemand van hun bedrijf reclame zit te maken. De meneer van een bedrijf die ik ooit eens aan de telefoon kreeg, was not amused, toen ik uitlegde, dat dankzij een van hun wegpiraten chauffeurs 2 tegenliggers op een dijkweg de berm in moesten om een aanrijding te voorkomen. Dit kort nadat dezelfde chauffeur ook al bijna mijn achterkant had verbouwd.

Kortom geen telefoonnummer is toeteren en wel een nummer is even bellen. :+
 
Bij een bedrijfsauto met telefoonnummer er op, bel ik het desbetreffende bedrijf op en vertel ik in beschaafd Nederlands, dat iemand van hun bedrijf reclame zit te maken. De meneer van een bedrijf die ik ooit eens aan de telefoon kreeg, was not amused, toen ik uitlegde, dat dankzij een van hun wegpiraten chauffeurs 2 tegenliggers op een dijkweg de berm in moesten om een aanrijding te voorkomen. Dit kort nadat dezelfde chauffeur ook al bijna mijn achterkant had verbouwd.

Kortom geen telefoonnummer is toeteren en wel een nummer is even bellen. :+

ik weet niet of jij een nummer op je bus hebt maar dat nummer op de bus bellen kan soms erg grappig zijn.

mijn vader heeft eens iets gehad op de weg, hij moest door een nauw stukje weg met zijn bus met tandem as aanhanger. halverwege komt er een auto tevoorschijn die er vanaf de andere kant in wilde. die verwachte dat mijn vader met zijn aanhanger wel even achteruit ging zodat meneertje opgefokt zelf er langs kon.. hij was al 2/3e van de afstand van het "obstacel" voorbij...
het heeft even geduurt tot de auto zelf achteruit ging... ergens in het gesprek zei die ook dat hij mijn vader zijn baas zou bellen, het nummer stond immers op de bus.

laat mijn vader nu maar 1 baas hebben, zijn vrouw :+
laat ze maar bellen hoor _O-
 
Je weet dus zelf niet meer wat je geschreven hebt en nu moet ik jou daarbij helpen ?

Misschien gebruik je zelf wel teveel woorden....Nou, dat blijkt uit jouw eerste posting al....

Gadverdamme je lijkt wel een wijf.

"Als je niet weet wat ik bedoel ga ik het je ook niet vertellen"

Nou das ook goed, maar vind je het erg als ik je dan verder gewoon negeer? Wantje post nu al 2x "NIETUS JIJ!!" zonder ook maar met iets inhoudelijks te komen.
 
Ik weet niet of het al gezegd is... want ga geen 8 pagina's lezen over een claxon.

Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen? Ik ken het andersom namelijk een Iveco en een MAN truck (16m60 lang, 50 ton, 2m50 breed en 4m hoog) hebben een auto claxon aan boord als standaard claxon. Als ik die in een noodsituatie gebruik gaat men op zoek naar de auto die in de gevarenzone zit. Niet de truck! Kan me voorstellen dat dat andersom ook speelt, heb je een veel te zware claxon op je motor zoekt men naar iets groots en "zien" ze je nog niet.

grrrdvvrrdamme...

...

Bovenstaande is volgens mij het enige juiste antwoord. :}
 
Sterker nog, toen ik op de toeter drukte was het gevaar al geweken, maar om mijn iets opgefokte gemoedstoestand weer enigszins te kalmeren, was de toeter een probaat hulpmiddel. :+ En ik denk dat gezien de aanpassing van de rijstijl de lul wel begrepen had, dat zijn gedrag niet op prijs werd gesteld.

Bij een bedrijfsauto met telefoonnummer er op, bel ik het desbetreffende bedrijf op en vertel ik in beschaafd Nederlands, dat iemand van hun bedrijf reclame zit te maken. De meneer van een bedrijf die ik ooit eens aan de telefoon kreeg, was not amused, toen ik uitlegde, dat dankzij een van hun wegpiraten chauffeurs 2 tegenliggers op een dijkweg de berm in moesten om een aanrijding te voorkomen. Dit kort nadat dezelfde chauffeur ook al bijna mijn achterkant had verbouwd.

Kortom geen telefoonnummer is toeteren en wel een nummer is even bellen. :+
Haha ja ik heb die neiging ook wel eens... nog nooit gedaan trouwens, het ebt altijd wel weer weg. Alleen de blokjes (die vierkante semi-vrachtwagentjes) van Block (soort BCC) zitten op mijn route, en die.. nou ja, maken niet echt reclame zeg maar.. :X Maar goed, ander verhaal :P
Ben altijd blij dat ik op de motor zit met die figuren in de buurt: zo snel mogelijk, zo ver mogelijk er vandaan!
Gadverdamme je lijkt wel een wijf.

"Als je niet weet wat ik bedoel ga ik het je ook niet vertellen"

Nou das ook goed, maar vind je het erg als ik je dan verder gewoon negeer? Wantje post nu al 2x "NIETUS JIJ!!" zonder ook maar met iets inhoudelijks te komen.
_O- :W
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, toen ik op de toeter drukte was het gevaar al geweken, maar om mijn iets opgefokte gemoedstoestand weer enigszins te kalmeren, was de toeter een probaat hulpmiddel. :+ En ik denk dat gezien de aanpassing van de rijstijl de lul wel begrepen had, dat zijn gedrag niet op prijs werd gesteld.

Ik merk ook aan mezelf dat het toeteren ook als kalmeringsmiddel werkt. Je wil inhalen en een of andere jodokus kwak pleurt zijn koektrommel er voor. Daarmee creëert jodokus een gevaarlijke situatie, hij overtreedt regels en het enige middel wat je op de motor hebt om jodokus op zijn lompheid te wijzen hebt is dat geluidje.

Dat de toon van de claxon "bij het voertuig moet horen" is wel waar. Een lage, ruiten rammellende toon hoort meer bij een dikke 40 tons Scania. Maar, die claxons zijn bijna een meter lang, dat past niet onder mijn brommer. Voor de motor lijkt mij een hogere toon meer geschikt.

Mijn oorspronkelijke vraag betrof wat wettelijk toegestaan is. De pijngrens is 120 ~ 130 db, de chinees beweert zoveel geluid te produceren dat hij boven de pijngrens zit. Maar ik heb inmiddels begrepen dat 118 db het wettelijke maximum is.



Dat er mensen zijn die de claxon er liever afslopen... je gaat je gang maar. Vaak is het maar een schroefje, hij is zo los.
 
Betekent dat nu eigenlijk dat ik op mijn Goldwing wel een ahooga horn mag plakken, is ook maatje scania ongeveer. :P

Ik wil hem eigenlijk nog laten piepen wanneer ik hem in zijn achteruit zet. _O-
 
....Gadverdamme je lijkt wel een wijf.

"Als je niet weet wat ik bedoel ga ik het je ook niet vertellen"

Nou das ook goed, maar vind je het erg als ik je dan verder gewoon negeer? Wantje post nu al 2x "NIETUS JIJ!!" zonder ook maar met iets inhoudelijks te komen.....

Nou, dat zijn nogal sterke bewoordingen voor fouten die je zelf maakt.

Jouw eerste reactie nota bene, ik reageer er op, zet erbij waar het over gaat en waar het staat en ondanks dat je het zelf geschreven hebt begrijp je het niet.... Volgens mij begrijp jij jezelf niet eens.
En dan geef je mij met deze verwensingen ook nog de schuld; je moet het lef maar hebben.

Ik krijg medelijden met de vrouwen in jouw omgeving....

Maar wat betreft het negeren van mijn posts; graag, ik mis er niets aan.






Goed, nu weer inhoudelijk voor mensen die wél gewoon kunnen lezen.

Ik maakte al de opmerking "loud horns save lives".


De lawaaibrigade met hun open pijpen en zonder DB killers gebruikt steevast het argument dat lawaai levens redt.
Zelf vind ik dat lawaai nogal "overdone" voor die paar keer dat het effect zou kunnen hebben. Dan ineens is het cóóóól (wat dat ook moge betekenen) terwijl ik er gewoon een bloedhekel aan heb.

Nu maak ik alleen lawaai als er daadwerkelijk gevaar dreigt en dan ineens werkt datzelfde lawaai niet meer en is het ineens ook nog vreselijk uncóóóól...

Hoe zit dat ?
 
Laatst bewerkt:
Betekent dat nu eigenlijk dat ik op mijn Goldwing wel een ahooga horn mag plakken, is ook maatje scania ongeveer. :P

Ik wil hem eigenlijk nog laten piepen wanneer ik hem in zijn achteruit zet. _O-
Dat kan :P en heel simpel.
Er zijn gloeilampjes te koop waar een 'piep' unit in zit, die heb ik ooit eens in mijn 1e autotje gehad (Daihatsu Cuore), als je die in z'n achteruit zetten begon 'ie te piepen als een vrachtwagen _O-
 
Dat de toon van de claxon "bij het voertuig moet horen" is wel waar. Een lage, ruiten rammellende toon hoort meer bij een dikke 40 tons Scania. Maar, die claxons zijn bijna een meter lang, dat past niet onder mijn brommer. Voor de motor lijkt mij een hogere toon meer geschikt.

Mijn oorspronkelijke vraag betrof wat wettelijk toegestaan is. De pijngrens is 120 ~ 130 db, de chinees beweert zoveel geluid te produceren dat hij boven de pijngrens zit. Maar ik heb inmiddels begrepen dat 118 db het wettelijke maximum is.

die Db waarde is ondergevig aan bepaalde eisen, als het gaat om specificaties van een apparaat, net als het verbruik cijfer dit is.

nu zal dit niet altijd kloppen natuurlijk ;)

maar de eis, meestal word geluid gemeten op 1 meter afstand met een goed meet instrument.
als je dit zelfde instrument op 4 cm afstand houd van het apparaat zal het een hogere waarde weergeven.

ook is deze meting gedaan bij een LOS, line of sight.
het apparaat en de meter kunnen elkaar dus "zien"
op de motor is de ontvanger van het geluid, en dit is inclusief je zelf, niet LOS met de toeter. het geluid zal daardoor al minder hard worden.

monteer je hem zoals ik hem op de TDM had zal het nog minder worden, die zat onder het zadel waar er aan alle kanten plastic kappen omheen zitten dus.

ik doe hem nu aan de onderste kroonplaat vast, in de open lucht dus maar vaak niet LOS met de ontvanger. ik denk dat het goed is
 




Ik maakte al de opmerking "loud horns save lives".


De lawaaibrigade met hun open pijpen en zonder DB killers gebruikt steevast het argument dat lawaai levens redt.
Zelf vind ik dat lawaai nogal "overdone" voor die paar keer dat het effect zou kunnen hebben. Dan ineens is het cóóóól (wat dat ook moge betekenen) terwijl ik er gewoon een bloedhekel aan heb.

Nu maak ik alleen lawaai als er daadwerkelijk gevaar dreigt en dan ineens werkt datzelfde lawaai niet meer en is het ineens ook nog vreselijk uncóóóól...

Hoe zit dat ?




Dat zijn nu de verschillende meningen die mensen er op na houden.. ;)
 
Dat kan :P en heel simpel.
Er zijn gloeilampjes te koop waar een 'piep' unit in zit, die heb ik ooit eens in mijn 1e autotje gehad (Daihatsu Cuore), als je die in z'n achteruit zetten begon 'ie te piepen als een vrachtwagen _O-

Kun je die lampjes ook voor de knipperlichten gebruiken of past dat niet?
 
Ik maakte al de opmerking "loud horns save lives".


De lawaaibrigade met hun open pijpen en zonder DB killers gebruikt steevast het argument dat lawaai levens redt.
Zelf vind ik dat lawaai nogal "overdone" voor die paar keer dat het effect zou kunnen hebben. Dan ineens is het cóóóól (wat dat ook moge betekenen) terwijl ik er gewoon een bloedhekel aan heb.

Nu maak ik alleen lawaai als er daadwerkelijk gevaar dreigt en dan ineens werkt datzelfde lawaai niet meer en is het ineens ook nog vreselijk uncóóóól...

Hoe zit dat ?
Wat mij betreft: ik ben niet van de loud pipes brigade. Ik geloof niet dat ze levens redden en ik vind ze hinderlijk. Ik denk zelfs dat ze bepaalde weggebruikers opfokken die juist daardoor rare dingen gaan doen. Zelf heb ik liever ook niet zo'n loud pipes snuiter in m'n buurt, zeker in de stad, want gehoor is voor mij ook erg belangrijk in het verkeer.
 
...Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen?....

Een heel goede opmerking, zeker. 

Zelf denk ik dat het vooral belangrijk is dat mensen die iets (dreigen te) missen gewaarschuwd worden, dat ze even schrikken en weer bij de les zijn. Ik vraag me af of het veel uitmaakt waarmee dat gebeurt...
Waar ze naar gaan zoeken maakt mij zelf niet uit, als ze me maar opmerken.

Maar mag ik vragen, gebruik je de claxon op de vrachtwagen ? Ik stel me voor dat je hem dan ook wel eens nodig hebt... 


....Zal zeker mogelijk zijn, dat geloof ik direct. Maar in een verkeerssituatie zie ik het nut nog steeds niet. Het gaat allemaal zo snel, als het misgaat. Als je je dan realiseert dat geluid relatief langzaam gaat, daar moet iemand nog op reageren (beginnen met kijken, want de omstanders zijn niet getraind doorgaans), beseffen en dan nog iets doen... :N Een toeter als het al mis aan het gaan is, is altijd zinloos. Kan me voorstellen dat dat bij een militaire dinges anders is.


En dat ben ik niet met je eens.

Sowieso (schrijf ik het goed ? ;) ) gaat het bij inhalen niet zo snel; mensen gaan van rijstrook wisselen, ik zie wat ze gaan doen, zie ook dat ze mij niet zien, het geeft me echt wel de tijd om met een signaaltje te laten weten dat ze iemand over het hoofd zien. 

En wat betreft het nut... Onlangs heeft de claxon me toch echt wel gered.
Was met de auto (tja, een huis leeghalen over ver gaat lastig met de motor) op de A28 bij de Lichtmis; het was druk, alle rijstroken waren vol. ik reed op de rechterstrook toen er een rode Calibra (ja, ze bestaan nog) met Pools kenteken zonder te kijken invoegde op de plek waar ik reed. Ik kon niet uitwijken, kon alleen remmen, dat deed hij ook en ramde gewoon door naar links.
Ik heb toen de claxon moeten gebruiken, de (dronken ?) Pool deed er niets mee maar de auto die links reed week ook uit naar links en zo bleef alles ternauwernood heel.


...Zelf heb ik liever ook niet zo'n loud pipes snuiter in m'n buurt, zeker in de stad, want gehoor is voor mij ook erg belangrijk in het verkeer....
Zijn we dat eens... Ik hoor ook graag wat er om me heen gebeurt, als alles ineens wordt overstemd door zo'n herriepijp mis ik een hoop informatie.
 
Laatst bewerkt:
Een heel goede opmerking, zeker. 

Zelf denk ik dat het vooral belangrijk is dat mensen die iets (dreigen te) missen gewaarschuwd worden, dat ze even schrikken en weer bij de les zijn. Ik vraag me af of het veel uitmaakt waarmee dat gebeurt...
Waar ze naar gaan zoeken maakt mij zelf niet uit, als ze me maar opmerken.

Maar mag ik vragen, gebruik je de claxon op de vrachtwagen ? Ik stel me voor dat je hem dan ook wel eens nodig hebt... En dat ben ik niet met je eens.

Sowieso (schrijf ik het goed ? ;) ) gaat het bij inhalen niet zo snel; mensen gaan van rijstrook wisselen, ik zie wat ze gaan doen, zie ook dat ze mij niet zien, het geeft me echt wel de tijd om met een signaaltje te laten weten dat ze iemand over het hoofd zien. 

En wat betreft het nut... Onlangs heeft de claxon me toch echt wel gered.
Was met de auto (tja, een huis leeghalen over ver gaat lastig met de motor) op de A28 bij de Lichtmis; het was druk, alle rijstroken waren vol. ik reed op de rechterstrook toen er een rode Calibra (ja, ze bestaan nog) met Pools kenteken zonder te kijken invoegde op de plek waar ik reed. Ik kon niet uitwijken, kon alleen remmen, dat deed hij ook en ramde gewoon door naar links.
Ik heb toen de claxon moeten gebruiken, de (dronken ?) Pool deed er niets mee maar de auto die links reed week ook uit naar links en zo bleef alles ternauwernood heel.Zijn we dat eens... Ik hoor ook graag wat er om me heen gebeurt, als alles ineens wordt overstemd door zo'n herriepijp mis ik een hoop informatie.


Als je een schijnbaar dronken pool zoiets ziet doen, even 112 bellen met de mededeling, dat er iemand dronken door het verkeer lijkt te slingeren en bijna een ongeval heeft veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het al gezegd is... want ga geen 8 pagina's lezen over een claxon.

Maar iemand er al eens aan gedacht om een claxon bij het voertuig te laten passen? Ik ken het andersom namelijk een Iveco en een MAN truck (16m60 lang, 50 ton, 2m50 breed en 4m hoog) hebben een auto claxon aan boord als standaard claxon. Als ik die in een noodsituatie gebruik gaat men op zoek naar de auto die in de gevarenzone zit. Niet de truck! Kan me voorstellen dat dat andersom ook speelt, heb je een veel te zware claxon op je motor zoekt men naar iets groots en "zien" ze je nog niet.


Ben ik wel met je eens, als ik mijn broer passeer en hij ziet dat ik het ben, dan gebruikt hij de luchthoorn even, je bent dan echt niet op zoek naar een auto of motorfietsje. Dat geluid is zo tyfus hard, dat het lijk in de lijkwagen die voor je rijdt, van schrik zo ongeveer overeind komt :X
 
Zelf denk ik dat het vooral belangrijk is dat mensen die iets (dreigen te) missen gewaarschuwd worden, dat ze even schrikken en weer bij de les zijn. Ik vraag me af of het veel uitmaakt waarmee dat gebeurt...
Waar ze naar gaan zoeken maakt mij zelf niet uit, als ze me maar opmerken.
het vervelende is, als je zoekt naar een trekker oplegger zul je niet snel doorhebben dat het de motor is welke gevaar heeft gesignaleerd.
Maar mag ik vragen, gebruik je de claxon op de vrachtwagen ? Ik stel me voor dat je hem dan ook wel eens nodig hebt... 
ik wel maar ook dan is het niet om direct gevaar af te wenden. ik rijd dan ook niet als transporteur maar als militair. "onze" auto's zijn vaak minder groot (die ouwe dingen) of hebben voldoende mogelijkheden om goed uit te wijken of te remmen. dat dit altijd langzamer zal gaan dan met de personen wagen of motor lijkt me duidelijk. de trekker opleggers zullen het een stuk moeilijker kunnen.
Sowieso (schrijf ik het goed ? ;) ) gaat het bij inhalen niet zo snel; mensen gaan van rijstrook wisselen, ik zie wat ze gaan doen, zie ook dat ze mij niet zien, het geeft me echt wel de tijd om met een signaaltje te laten weten dat ze iemand over het hoofd zien. 

En wat betreft het nut... Onlangs heeft de claxon me toch echt wel gered.

hij kan zeker nut hebben ja. met de auto heb je snel dat er geen uitwijk mogelijkheid is. de motor heeft bijna altijd nog wel een gaatje waar hij doorheen past. waardoor de motor de toeter niet nodig heeft, meestal.

desondanks ben ik nu bezig de stebel er weer op te zetten ;)
 
....het vervelende is, als je zoekt naar een trekker oplegger zul je niet snel doorhebben dat het de motor is welke gevaar heeft gesignaleerd....
Meer geluid met dezelfde toonhoogte dan maar ?

Lage frequenties dragen verder, vandaar dat scheeps- en treinhoorns zo laag klinken. Dat is in het wegverkeer natuurlijk helemaal niet nodig.

....desondanks ben ik nu bezig de stebel er weer op te zetten ;)...
Ik heb gewoon een standaard piep dingetje, zat wel net als onze topic starter te overwegen er een wat zwaardere op te zetten voor soms, heel soms...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb getoeterd vanmorgen :o
Ja, als ze niet optrekken bij groen... da's ook nog zo'n moment waarop ik een klein tuutje wel geoorloofd vind ;)
 
Ik heb getoeterd vanmorgen :o
Ja, als ze niet optrekken bij groen... da's ook nog zo'n moment waarop ik een klein tuutje wel geoorloofd vind ;)

dat is eigenlijk ook gelijk de enige reden waarvoor ik op mijn toeter duw:P

op de eerste paar weken dat ik mijn motor had na dan xD
zat ik bij iedere bocht weer op de toeter ipv richting aanwijzer xD
 
Terug
Bovenaan Onderaan