"Clean air" systeem van ZX6R verwijderen

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Ik ben dus een zx6r blok in een zxr400 aan het hangen. Nou is er no fucking way dat ik dat clean air systeem ga gebruiken. Het kost ruimte, kan extra gezeik met afstellen geven, kan kapot, kost gewicht. Dat moet er dus gewoon vanaf.

Ik heb de membraamjes er af af gesloopt.

Die gaatjes die er onder zitten (in het kop deksel) moeten die gewoon dicht? of moeten ze open blijven. Ik denk dat ik dan die hele "kamerjes" van het deksel af slijp en die gaatjes ff dicht laat lassen. Is dat een goed idee? (ik wil dit doen om ruimte te winnen voor een ramair inlaat)

De slangetjes die voorop de carbs zitten, zijn die ook van het clean air systeem? zo ja, wat moet ik er mee doen?

alle tips zijn weer welkom!

full
 
Thanks voor de info, maar dat verhaal vind ik niet zo heel duidenlijk. Ik wil het hele systeem er af, geen resten laten zitten dus. Het klepdeksel maak ik dus helemaal dicht, maar wat moet ik met de aansluitingen op de carbs?
 
Kris,

het clean air systeem blaas lucht in de uitlaat. Alle nieuwere kawasaki's suzuki's yamaha's hebben het. Gewoon afdoppen. Het systeem word niet electrinosch gecontroleerd. Bij nieuwere motoren moet je altijd de ,,actuator'' laten zitten.

FYI.....
 
Kris,

het clean air systeem blaas lucht in de uitlaat. Alle nieuwere kawasaki's suzuki's yamaha's hebben het. Gewoon afdoppen. Het systeem word niet electrinosch gecontroleerd. Bij nieuwere motoren moet je altijd de ,,actuator'' laten zitten.

FYI.....

weet ik :) maar het zit volgens mij dus ook op de carbs aangesloten met die slangetjes die aan de carbs hangen. Weet niet wat ik daar mee moet nu...
 
Thanks voor de info, maar dat verhaal vind ik niet zo heel duidenlijk. Ik wil het hele systeem er af, geen resten laten zitten dus. Het klepdeksel maak ik dus helemaal dicht, maar wat moet ik met de aansluitingen op de carbs?


Afblinden die handel,en bij die 9 is het hele systeem eraf,het enige verschil is dat de aansluitingen bij het kleppendeksel niet afgeblokt zijn met plaatjes ,maar er bij de rubber slangetjes waar anders je vacuumklep zit nu een stukje pijp zit,de uitwerking is precies hetzelfde maar deze operatie kost op z,n hoogst 10 minuten.
En je kunt het verschil wel merken
 
T-stukje welke aan de slangetjes van carb 2 en 3 zitten verwijderen, en de 2 slangetjes afdoppen (boutje erin bijv). Met deze slangetjes kan je je carbs synchroniseren, of een scott-oiler op bevestigen :+
 
Ik zie dat ik niet helemaal goed heb gekeken.

Op de carbs zitten dus 2 slangetjes die met een t-stuk aan elkaar zitten. Deze haal ik los en sluit ze af. Of is het slimmer om een slangetje van de ene naar de andere te leggen?

Daarnaast zitten er dus nog 4 slangetjes op de rubbers tussen de carbs en de kop. 1 daarvan heeft een redenlijk lang, niet afgesloten slangetje. De andere is een korter, wel afgesloten slangetje. De 2 middelste zitten op elkaar via een t stuk en vanuit daar gaat een kort slangetje dat ook niet afgesloten is.

Nou had ik bij mijn zxr400 blok ook deze slangetjes zittten, maar deze waren onderling verbonden tussen cylinder 1 en 4 plus een slangetje tussen 2 en 3. Wat kan ik hier het beste doen? Deze ook allemaal afdoppen? Of 1 en 4 met elkaar verbinden en 2 en 3 met elkaar?

Als trouwens iemand me nog kan vertellen waar mn overloop zit, hoor ik dat ook graag! :)

full
 
Ik zie dat ik niet helemaal goed heb gekeken.

Op de carbs zitten dus 2 slangetjes die met een t-stuk aan elkaar zitten. Deze haal ik los en sluit ze af. Of is het slimmer om een slangetje van de ene naar de andere te leggen?

Daarnaast zitten er dus nog 4 slangetjes op de rubbers tussen de carbs en de kop. 1 daarvan heeft een redenlijk lang, niet afgesloten slangetje. De andere is een korter, wel afgesloten slangetje. De 2 middelste zitten op elkaar via een t stuk en vanuit daar gaat een kort slangetje dat ook niet afgesloten is.

Nou had ik bij mijn zxr400 blok ook deze slangetjes zittten, maar deze waren onderling verbonden tussen cylinder 1 en 4 plus een slangetje tussen 2 en 3. Wat kan ik hier het beste doen? Deze ook allemaal afdoppen? Of 1 en 4 met elkaar verbinden en 2 en 3 met elkaar?

Als trouwens iemand me nog kan vertellen waar mn overloop zit, hoor ik dat ook graag! :)

(Afbeelding)

Heb hier: ( ZXR langzaam terug op stationair toerental ) al eea gepost ;) Overloop zit er dacht ik niet op, loopt terug in je airbox meen ik en daar zit dan weer een afvoerslang aan
 
Afblinden die handel,en bij die 9 is het hele systeem eraf,het enige verschil is dat de aansluitingen bij het kleppendeksel niet afgeblokt zijn met plaatjes ,maar er bij de rubber slangetjes waar anders je vacuumklep zit nu een stukje pijp zit,de uitwerking is precies hetzelfde maar deze operatie kost op z,n hoogst 10 minuten.
En je kunt het verschil wel merken


Je zecht dat je het verschil wel kan merken, maar wat merk je dan... mer vermogen, soepeler in de powerband. zit er aan te denken om het zelf ook af te doppen, ik haad nuteloze zooi B|
 
Je zecht dat je het verschil wel kan merken, maar wat merk je dan... mer vermogen, soepeler in de powerband. zit er aan te denken om het zelf ook af te doppen, ik haad nuteloze zooi B|

Motor gaat rijker lopen, hoeft niet altijd als "beter" merkbaar te zijn hoor ;)

Je zult je sproeierbezetting ook aan moeten passen dus. Voordeel is dat er geen extra (onnodige) schone lucht door je uitlaat gaat.
 
Heb hier: ( ZXR langzaam terug op stationair toerental ) al eea gepost ;) Overloop zit er dacht ik niet op, loopt terug in je airbox meen ik en daar zit dan weer een afvoerslang aan

thanks :) maar dan weet ik dus nogsteeds niet echt wat ik het beste kan doen...
onderling verbinden (1-4 en 2-3) of alles los afsluiten...

Uitleg waarom die dingen er uberhaubt zitten is ook welkom :) (en dan doel ik niet op het kleen air systeem) op mijn zxr400 zaten ei slangetjes namenlijk ook dus.
 
thanks :) maar dan weet ik dus nogsteeds niet echt wat ik het beste kan doen...
onderling verbinden (1-4 en 2-3) of alles los afsluiten...

Uitleg waarom die dingen er uberhaubt zitten is ook welkom :) (en dan doel ik niet op het kleen air systeem) op mijn zxr400 zaten ei slangetjes namenlijk ook dus.

Als je je clean-rommelpot dus niet gebruikt, kun je de slangetjes ook verwijderen en met een schoefje (+pakking ;) ) dichtzetten.

Ohw en die 4 slangetjes zijn om je carbs te synchroniseren :Y :Y



Kan wel eens handig zijn 8-)
 
Die verbindingen tussen de carbs zijn een methode om onderin iets meer koppel te krijgen. Het vacuum van de tweede aangesloten carb wordt dan gebruikt om de 1e carb te "ondersteunen". Het is dus geen methode om de carbsynchronisatie te verbeteren, zoals sommigen denken.
Yamaha gebruikte het vroeger al onder de naam YICS. Veel andere fabrikanten hebben het ook jaren toegepast of doen dat nog. Cylinder 1 en 4 worden met elkaar verbonden en 2 met 3. Sommigen zweren er bij, anderen zeggen dat ze geen verschil merken. Ik heb die slangen er ook opgezet bij m'n Fazer 1000.

Je kunt het altijd proberen, merk je geen verschil dan zijn die slangetjes er zo af gehaald, toch?
 
Je zecht dat je het verschil wel kan merken, maar wat merk je dan... mer vermogen, soepeler in de powerband. zit er aan te denken om het zelf ook af te doppen, ik haad nuteloze zooi B|


Loopt veel lekkerder rond,echt veel betere gasrespons,geen geplof meer bij gas loslaten,remt ook beter op de motor af,pk winst weet ik niet maar rijdt gewoon soepeler
 
Terug
Bovenaan Onderaan