cliche CR500 starten :)

#$@^%@$#@$#@^%@!!!!!

ZOOI!

-edit-

vandaag veel problemen gehad... eerst startte ie perfect.. minder als 10 keer trappen op de oprit en hij liep... nou half uurtje later sta ik in het veld en trappen... helemaal NIKS!! ik kreeg m niet aan.. na 2 uur(!!) trappen nog niks.. af en toe dat ie een paar slagen maakt zo van RATAtata*PLOP* uit.. niet aan te krijgen! toen kreeg ik nog een slag van de kickstart omdat ik er vanaf schoot (de 3e keer al sinds maandag) op bijna exact de zelfde plaats als 2 dagen terug.. gevolg: ik heb 5 minuten schreeuwend over de grond gerold.. toen zag mn maat in een heldere bui dat mn schokdemper niet meer vast zat boven onder het zadel :( dus maar naar huis gegaan dat geregeld..

nouja uiteindelijk thuis gekomen.. en schokdemper verhaal verholpen.. bougi er uit gedraaid schoon gemaakt er in gedraaid 1x kicken en RATAtata*PLOP* uit... zo 3x achter elkaar.. maar hij was niet aan te houden en hij slaat te snel af om een beetje gas te geven..

tot overmaat van ramp zag ik ook nog dat aan de linker kant van de achterbrug een scheurtje zit in een lasnaad :( :( !! dus die moet er onderuit en gelast worden...
 
Laatst bewerkt:
Drama, maar ik herken mijn stukje respect voor die 2'takkers in je verhaal terug :)
Maar nooit leuk als je nieuwe fietsje er al vrij snel mee op houd...
 
Als je normaal al 10keer moet trappen om hem aan te krijgen is er zowizo wat mis...
Als zo'n ding goed is loopt ie gewoon in 1 of 2 trappen :)
 
Drama, maar ik herken mijn stukje respect voor die 2'takkers in je verhaal terug :)
Maar nooit leuk als je nieuwe fietsje er al vrij snel mee op houd...

ja ik vat er ook niet veel van :?

keer op keer goed starten (mits ik goed fit was :P )
en dan ineens niet meer :? van een kant wel goed.. alsk met losse schokdemper was gaan rijden had er nog wel eens wat kunnen gebeuren :X maar dat ie niet aanslaat... waarschijnlijk ook niet meer dan goed verzopen en een afstelprobleempje maar dan nog... de hele dag weggegooid vandaag :(
 
Als je normaal al 10keer moet trappen om hem aan te krijgen is er zowizo wat mis...
Als zo'n ding goed is loopt ie gewoon in 1 of 2 trappen :)

met veel geluk krijg ik m dan ook wel aan :+

ik ben nog aan t trainen

maar goed... afstelling.. dat is het woord....

-edit-

weet iemand misschien wat vaste maten ofzo? bijv. vaste sproeier maten en hoeveel slagen de luchtschroef open moet en hoeveel slagen je de chokehendel moet draaien voor de stationairstand? zodat ie iig de meeste kans op starten heeft..

en heeft t zin om de 95 1:40 halfsyntheet er uit te halen en m te vullen met 98 1:40-1:45 volsyntheet? (daar reed ie eerder ook op)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn 500.

Bleek dat het massadraadje van de bobine los lag.
hij startte wel maar sloeg gelijk weer af.
Controleer even je bedrading .
succes
 
begin al maar eens met een nieuwe bougie

die ziet er nog splinternieuw uit :S maar ik zal dr een nieuwe in draaien (k heb met mn DTtje ook altijd bougi problemen gehad dus ik weet hoe snel ze kapot kunnen zijn :) )

er zit dacht ik btw een NGK BR8ER in..
 
mjah vanmorgen mn tank er af getrokken en gekeken hoe t bij mn bobine en cdi enzo zat.. zat allemaal mooi en aangesloten enzo.. dus ik trap 1x op de kickstarter 3 slagen.. trap nog eens en hij loopt warempel! dus ik zet m weer uit bouw alles weer terug er op en trap.. niks.. trap nog eens.. niks.. trap nog 10 keer niet veel.. dus duw de kickstarter weer door de compressie heen.. iets te ver per ongeluk toen voelde ik dat er nog iets kwam wat m zwaar liet gaan.. dus k duw m daar ook doorheen.. zet mn voet er op en trap > 3 slagen.. doe het zelfde nog een keer trap er op en hij loopt weer :} dit alles wel zonder choke en hij kwalmde bij het leven toen hij liep..
 
zo'n cr500 is een ramp als die niet fatsoenlijk start.

straks heb je het rechtsbeen vet gespierd en het linkerbeen vet dun in verhouding ;) :)
 
zo'n cr500 is een ramp als die niet fatsoenlijk start.

straks heb je het rechtsbeen vet gespierd en het linkerbeen vet dun in verhouding ;) :)

ik start met mn linker been 8-) ik ga er altijd naast staan :) (anders moet ik iets hebben om op te leunen + ik vind het lomp om er op te zitten en hem aan te trappen :) )
 
met veel geluk krijg ik m dan ook wel aan :+

ik ben nog aan t trainen

maar goed... afstelling.. dat is het woord....

-edit-

weet iemand misschien wat vaste maten ofzo? bijv. vaste sproeier maten en hoeveel slagen de luchtschroef open moet en hoeveel slagen je de chokehendel moet draaien voor de stationairstand? zodat ie iig de meeste kans op starten heeft..

en heeft t zin om de 95 1:40 halfsyntheet er uit te halen en m te vullen met 98 1:40-1:45 volsyntheet? (daar reed ie eerder ook op)


Ik moet eerst weten wat het bouwjaar is , want dat verschilt per jaar,dan kan ik je vertellen wat het moet zijn.En wat mengsmering betreft, daar moet hij gewoon op lopen.
 
Ik moet eerst weten wat het bouwjaar is , want dat verschilt per jaar,dan kan ik je vertellen wat het moet zijn.En wat mengsmering betreft, daar moet hij gewoon op lopen.

1991 :)

-edit-

hij staat niet echt super afgesteld heb ik t idee want als hij loopt reageert hij niet echt, soms MINIMAAL op de choke...
 
ik start met mn linker been 8-) ik ga er altijd naast staan :) (anders moet ik iets hebben om op te leunen + ik vind het lomp om er op te zitten en hem aan te trappen :) )


Als je hem op deze manier gestart krijgt,kun je er wel vanuitgaan dat je zuigerveren versleten zijn.Of hele sterke beenspieren hebben.
Je moet gewoon op de motor gaan zitten, trap de kickstarter één à twee keer normaal naar beneden,hij loopt toch bijna nooit met de eerste trap.Daarna laat je de kickstarter helemaal omhoog komen,haal je voet iets van de kickstarter af in het begin zodat je zeker weet dat hij helemaal boven is,erg belangrijk!
En dan springen, en dan bedoel ik ook echt springen, niet te bang.Je moet gewoon denken starten kreng of ik schop je verrot!En NOOIT aan het gas komen tijdens het starten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!of je moet het lekker vinden om een terugslag te krijgen, maar ik hou er niet van,maar dat kan misschien iets persoonlijks zijn.
 
Als je hem op deze manier gestart krijgt,kun je er wel vanuitgaan dat je zuigerveren versleten zijn.Of hele sterke beenspieren hebben.
Je moet gewoon op de motor gaan zitten, trap de kickstarter één à twee keer normaal naar beneden,hij loopt toch bijna nooit met de eerste trap.Daarna laat je de kickstarter helemaal omhoog komen,haal je voet iets van de kickstarter af in het begin zodat je zeker weet dat hij helemaal boven is,erg belangrijk!
En dan springen, en dan bedoel ik ook echt springen, niet te bang.Je moet gewoon denken starten kreng of ik schop je verrot!En NOOIT aan het gas komen tijdens het starten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!of je moet het lekker vinden om een terugslag te krijgen, maar ik hou er niet van,maar dat kan misschien iets persoonlijks zijn.

ik heb best sterke beenspieren jah.. :P al mn maten krijgen het ook niet voor elkaar... die trappen zichzelf omhoog :+ (ik ook als ik 25keer vol heb uitgehaald zonder pauze :P )
 
1991 :)

-edit-

hij staat niet echt super afgesteld heb ik t idee want als hij loopt reageert hij niet echt, soms MINIMAAL op de choke...




Bougie NGK BR8EG, t/m 1991 mengverhouding 20:1 benzine/olie (octaan 92 of hoger)
Standaard setting:luchtschroef drie halve slagen uit, stationair sproeier 55, hoofdsproeier 170, gasnaald vierde groef.Wat er bij mij in zit weet ik niet precies meer, ik geloof 60 en 178 en vierde groef van boven.
 
Bougie NGK BR8EG, t/m 1991 mengverhouding 20:1 benzine/olie (octaan 92 of hoger)
Standaard setting:luchtschroef drie halve slagen uit, stationair sproeier 55, hoofdsproeier 170, gasnaald vierde groef.Wat er bij mij in zit weet ik niet precies meer, ik geloof 60 en 178 en vierde groef van boven.

TERING! 1:20? :X :o

weet je dat heel zeker? :? t is toch een 500.... die gebruiken toch minder olie als zo'n hoogtoerig mormel :?
 
ik heb best sterke beenspieren jah.. :P al mn maten krijgen het ook niet voor elkaar... die trappen zichzelf omhoog :+ (ik ook als ik 25keer vol heb uitgehaald zonder pauze :P )


Bijna niemand van mijn vrienden kreeg hem gestart, maar nadat ik uitgelegd had hoe het moest kon iedereen het. Dit is gewoon de manier die werkt.Probeer het maar,na een week weet je niet beter en denk je wat ben ik aan het tobben geweest,mits de motor in orde is. Succes........
 
Ja, en vanaf 1992 32:1

vreemd.. mjah dat wordt dan een dure literprijs :P en ik vond t al vreemd dat ik hier ergens gelezen had dat mensen met een SM CR500 gewoon tankstation hoppen en bij de mengsmering van de brommertjes gaan tanken (en dat is 1:50.. met goedkope olie)

btw over compressie.. die zit wel goed :) dr zit een verse zuiger in.. (aan de stickers op de motor te zien een wiseco)
 
vreemd.. mjah dat wordt dan een dure literprijs :P en ik vond t al vreemd dat ik hier ergens gelezen had dat mensen met een SM CR500 gewoon tankstation hoppen en bij de mengsmering van de brommertjes gaan tanken (en dat is 1:50.. met goedkope olie)

btw over compressie.. die zit wel goed :) dr zit een verse zuiger in.. (aan de stickers op de motor te zien een wiseco)




Hij zal ook niet zomaar vastlopen, maar dit zijn fabrieksgegevens. Je moet zelf weten hoe je het doet.
 
ik ga t gewoon proberen.. flikker een tank vol met 1:20 (omdat de zuiger zgan is) en dan stap ik over naar 1:30 (volsyntheet)

en morgen kijk ik de afstelling ff na :)

iig hardstikke bedankt voor de tips en de specs enzo :}
 
Hij zal ook niet zomaar vastlopen, maar dit zijn fabrieksgegevens. Je moet zelf weten hoe je het doet.

Hehe , met 1:20 zal hij helemaal beroerd gaan starten..... die fabieksgegevens zijn qua sommige dingen nogal overdreven (of jij wil om de 10 uur zuigers gaan vervangen , iedere maand voorvork olie etc etc etc :+ ).
Gewoon lekker 1:40 smeren met een fatsoenlijke volsynteet en het moet gewoon heelbijven. Voordeel is ook nog eens dat hij een stuk beter start met een wat minder vette smering :9 .

btw over compressie.. die zit wel goed :) dr zit een verse zuiger in.. (aan de stickers op de motor te zien een wiseco)

Ik ga binnenkort maar eens fabrieks yamaha stickers op mijn yztje plakken , zal er dan een ook fabriekscilinder/voorvork opzitten ;) :X .
 
Terug
Bovenaan Onderaan