CO mobiel meten.......hoe???

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.738
1
48
's-Hertogenbosch
Ik ben hiero al verschillende topics en opmerkingen tegen gekomen, maar het schiet niet op..

Ik ben nu voor de zoveelste keer met een motorfiets aan het klooien en zit nu wederom op het punt dat de carburatie netjes afgesteld dient te worden.
De grove afstelling lukt me wel.
Die fijne afstelling om hem helemaal perfect op elk toerengebied te laten lopen niet.
Simpel probleem.... Ik heb geen rollerbank in de schuur..
SHIT....


Echter als je een soort van 4 gassentester op de motor kon schroeven, dan kun je in de polder alles proberen en zien wat op een rollerbank ook kan.
Okee je mist die mooie print met van die geweldige gekleurde grafieken...
NOU EN als hij maar goed loopt, en het vermogen, genoeg of niet genoeg dat is het enigste wat interesseert.
Oftewel dan heb je heel die rollerbanken niet meer nodig.
Al de benodigde onderdelen kun je immers via internet voor een fractie van de Nederlandse prijs bestellen, als je maar per toerengebied de mate van afwijking kan bepalen.

Maar wie heeft een bouwhandleiding, of weet een adress waar ik voor een schappelijke prijs zoiets kan kopen.


Ik wil dan een model waarbij ik geen lambda sonde in de uitlaat hoef te boren, meer een net als die van die dynojetters die gewoon achterin de demper snuffeld.
Dan kan ik hem tenminste zonder iets aan te hoeven passen op elke motor (ook van maten) de boel effe chekken.
Je ziet wel van die balkjes met LED's, maar als het effe kan lijkt mij een digitale uitlezing met de werkelijke waarde beter, net zoiets als bij een 4-gassen meting van de APK.
En natuurlijk compact behuist of met een losse aflezing en op 12Volt.


Wie helpt...
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
als je geen sensoren in de spruitstukken maakt kun het nooit CO perfect afstellen op de uitlaat. Aangezien je alle cilinders tegelijk meet wanneer je de sensor in de uitlaat hangt. Behalve als je een 1 cilinder hebt natuurlijk.
 

Paling1

Die hard MF'er
27 sep 2004
898
0
Rotterdam
Kan je op de (auto :r )sloop niet een lambda-sensor op de kop tikken?
Dan nog effe de data-sheet van die sensor regelen, dan weet je wat voor signaal eruit komt bij welk zuurstofpercentage, dan ben je al een heel eind toch?
 

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.738
1
48
's-Hertogenbosch
Mijn bedoeling is om als ik iets kwa afstelling geprobeerd heb, dat ik dan effe de polder in rijd en dan zelf al rijdent kan zien hoe de ontbranding bij elk toerental is.
Oftewel dat waarvoor ik nu telkens naar een dynobank op en neer kan.

Als ik dan zoiets maak of koop dan wil ik wel zo univerzeel mogelijk bezig zijn, dus zonder aanpassingen aan de motor.
En momenteel hebben mijn beide motoren geen lambda sonde.
 

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.738
1
48
's-Hertogenbosch
het idee is eenvoudig.

Ik heb nu bijvoorbeeld een viertakt 1 cylinder staan die over het hele bereik te arm staat.
Ik kan in de USA voor $5,20 een naald kopen (postorder bij sudco) welke bij ons gewoon 40 euri kost.
Alleen staat hij dan met die nieuwe naald nou perfect ja of nee?
Er zijn immers een honderd tal verschillende afmetingen per carburateur om uit te kiezen..

En dat kan ik dan in 5 minuten op een zondag avond effe testen.

Net als een ander lucht inlaat traject, waardoor je koppel en vermogens afgifte mede bepaald wordt, of als je anderre voorbochten probeerd, of meer of minder tegendruk.

Al die veranderingen beinvloeden je mengverhouding / de spoeling door het blok, en dus ook de vermogensafgifte en het karakter van de fiets en dat wil ik kunnen controleren zonder eerst een afspraak temoeten maken en een dikke portemonee te trekken voor iemand die ook maar aan het experimenteren is.
En er dan ook niet uitkomt omdat het geen standaard fiets uit zijn tabellenboek is en hij van dit model effe niets heeft liggen maar ook net als mij moet bestellen, dus opbouwen nieuwe datum en nog een keer aftikken.

En dat te denken dat ik met alleen een gastester alles zelf zou kunnen...

 
Laatst bewerkt:

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
57
Staphorst
Ik vermoed dat je dan bij brikken en co moet zijn

J.Koehorst uit de GS topic heeft dat in zijn GS gebouwd, is een , ik meen TH student en goed onderlegd
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.570
203
49
Tilburg
Ff wachte op Niels of hem ff melen. Ik wil zoiets ook wel hebben/maken voor mijzelf.
ikke ook. misschien kunnen we met een paar man een electronisch ontwerp maken en bouwen. die lambda sondes zijn best prijzig, maar nog net prive aan te schaffen.

grootste probleem heb ik idd met boren en/of bedrijfstemp van die dingen.
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
ikke ook. misschien kunnen we met een paar man een electronisch ontwerp maken en bouwen. die lambda sondes zijn best prijzig, maar nog net prive aan te schaffen.

grootste probleem heb ik idd met boren en/of bedrijfstemp van die dingen.
Ik heb er toevallig deze week een aangeschaft voor mijn auto, kostte wel 10 hele euries op de sloop. :Y
 

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.738
1
48
's-Hertogenbosch
Hee Duke2 dat is heel mooi spul, alleen de prijs moet ik effe voor @mailen ofzo??
Dat tyoe 2EO ziet er heel mooi uit.
Heb je alleen wat kabeltjes en een lambda van de sloop bij nodig.
Dat ding registreerd alles in een geheugen, en kan je later met je pc uitlezen..
Hoezoo lux, de prijs zal wel schrikken zijn, mooi spul.

Alleen jammer als je een oude Honda CB wil meten dat je dan weer eerst een sonde moet gaan lassen.

Waar moet die zitten?
Zo dicht mogelijk bij het blok, of boeit dat niet zo?
 

Duke2

Die hard MF'er
20 mei 2005
332
0
Als je een breedband-type neemt zit er verwarming in de sonde en is de plaatsbepaling van minder invloed .
[onlangs zag ik een sonde zitten in een Peugot 206 met acceptabele afmetingen]
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
1 lambda sonde :?

wat wil je ermee :? , of was die van jou gewoon kapot.
Wat denk je? Gewoon voor de leuk? _O-
Ik moest mijn bocht vervangen omdat het flexibele stuk kapot was, en ik iedere morgen de buren wakker maakte.
Toen ik daar aan bezig was bleken de draden van mijn lambdasonde afgebroken te zijn. (dat verklaarde tevens het hoge verbruik ;) )
 

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
6
Hier heb je niks aan want die meet alleen arm rijk ( niet hoe arm of hoe rijk ) en soms stoich.

Hee Duke2 dat is heel mooi spul, alleen de prijs moet ik effe voor @mailen ofzo??
Dat tyoe 2EO ziet er heel mooi uit.
Heb je alleen wat kabeltjes en een lambda van de sloop bij nodig.
Dat ding registreerd alles in een geheugen, en kan je later met je pc uitlezen..
Hoezoo lux, de prijs zal wel schrikken zijn, mooi spul.

Alleen jammer als je een oude Honda CB wil meten dat je dan weer eerst een sonde moet gaan lassen.

Waar moet die zitten?
Zo dicht mogelijk bij het blok, of boeit dat niet zo?
Die pakketjes van Techedge importeer ik wel vaker en bouw ze ook op ( bouwpakket ).
Zomaar een sensor hieraan knopen werkt niet, je moet wel het type nemen wat zij opgeven op de site.
Je kan met een stuk pijp de uitlaat in en zo dus een gasstroom door die pijp sturen waar je gassen doorheen stromen.
Hou wel rekening met een kleine vertraging van je mengsel voordat het bij de sensor is.
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
40
Hengelo (ov.)
Ik zou iets van een klein afzuigpompje gebruiken om de uitlaatgassen uit je uilaat te halen en naar de sonde te brengen. Zo'n meetvertraging zit je ook niet op te wachten.

Misschien heb je ook wel kans dat bij lagere toerentallen (of een 1 cyl.) er bijna geen gas door zo'n buisje stroomt vanwege de sterke drukgolven in de uitlaat.

Een paar honderd euro ben je zo kwijt maar dan kun je er ook wat mee :) .