CO mobiel meten.......hoe???

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Ik ben hiero al verschillende topics en opmerkingen tegen gekomen, maar het schiet niet op..

Ik ben nu voor de zoveelste keer met een motorfiets aan het klooien en zit nu wederom op het punt dat de carburatie netjes afgesteld dient te worden.
De grove afstelling lukt me wel.
Die fijne afstelling om hem helemaal perfect op elk toerengebied te laten lopen niet.
Simpel probleem.... Ik heb geen rollerbank in de schuur..
SHIT....


Echter als je een soort van 4 gassentester op de motor kon schroeven, dan kun je in de polder alles proberen en zien wat op een rollerbank ook kan.
Okee je mist die mooie print met van die geweldige gekleurde grafieken...
NOU EN als hij maar goed loopt, en het vermogen, genoeg of niet genoeg dat is het enigste wat interesseert.
Oftewel dan heb je heel die rollerbanken niet meer nodig.
Al de benodigde onderdelen kun je immers via internet voor een fractie van de Nederlandse prijs bestellen, als je maar per toerengebied de mate van afwijking kan bepalen.

Maar wie heeft een bouwhandleiding, of weet een adress waar ik voor een schappelijke prijs zoiets kan kopen.


Ik wil dan een model waarbij ik geen lambda sonde in de uitlaat hoef te boren, meer een net als die van die dynojetters die gewoon achterin de demper snuffeld.
Dan kan ik hem tenminste zonder iets aan te hoeven passen op elke motor (ook van maten) de boel effe chekken.
Je ziet wel van die balkjes met LED's, maar als het effe kan lijkt mij een digitale uitlezing met de werkelijke waarde beter, net zoiets als bij een 4-gassen meting van de APK.
En natuurlijk compact behuist of met een losse aflezing en op 12Volt.


Wie helpt...
 
Hmm.... Hoop verwarring in dit topic.

Allereerst: De meter die de TS aanhaalt bestaat maar ligt niet kant en klaar op de sloop, draadje hier, draadje daar en klaar. Hiervoor is een speciale Lambda sensor (wide-band) nodig met een controler. Deze moet beschikken over de gewenste inputs of in combinatie gebruikt worden met een injectiecontroler en laptop (past in rugtas). De injectiecontroler hoeft niet perze de injectie te sturen maar is een handig ding om de signalen uit te lezen en een logfile te maken van de run.

Verder zijn er meerdere gegevens van belang. Zo zal je motor op economie zijn afgesteld, behalve bij volgas. We praten dan over een motorfiets met injectie. Het is mogelijk om het toerental en de belasting van de motor uit te lezen en te koppelen aan de uitlaatgasmeting.

Ook bij een carburateurmotor kan je een goede indicatie krijgen of de motor goed staat afgesteld. Er is een meter onderweg met een display. Deze zou je op je stuur of tank kunnen monteren zodat je meteen kan aflezen wat een bepaalde belasting bij een bepaald toerental doet met het mengsel.
Het duurt alleen nog heel even (lees: 2 weken) voordat deze meters (bij ons) beschikbaar komen. Ze zijn erg prijzig. Maar.. We gaan deze verhuren.

Het is trouwens wel aan te raden om een ring in de uitlaat te lassen, maar op Niels zijn manier zou het ook kunnen.

Er zijn trouwens ook "narow band" sensoren met indicatoren. De sensoren zijn inderdaad gewoon op de sloop te krijgen. De controler wellicht wel als goedkoop bouwpakket. Het nadeel is dat deze sensoren een heel krap meetbereik hebben en de controler "gokt" hoeveel het mengsel te arm of te rijk staat.
 
Laatst bewerkt:
Hmm.... Hoop verwarring in dit topic.

Allereerst: De meter die de TS aanhaalt bestaat maar ligt niet kant en klaar op de sloop, draadje hier, draadje daar en klaar. Hiervoor is een speciale Lambda sensor (wide-band) nodig met een controler. Deze moet beschikken over de gewenste inputs of in combinatie gebruikt worden met een injectiecontroler en laptop (past in rugtas). De injectiecontroler hoeft niet perze de injectie te sturen maar is een handig ding om de signalen uit te lezen en een logfile te maken van de run.

Nog meer verwarring, want een injectiecomputer en laptop zijn niet per sé noodzakelijk om wide-band je uitlaatgas te testen.

http://www.diyautotune.com/catalog/wideband-systems-c-23.html

Die controller heeft analoge uitgangen, waar je bijvoorbeeld een multimeter aan kan hangen.

Succes!
 
Nog meer verwarring, want een injectiecomputer en laptop zijn niet per sé noodzakelijk om wide-band je uitlaatgas te testen.

http://www.diyautotune.com/catalog/wideband-systems-c-23.html

Die controller heeft analoge uitgangen, waar je bijvoorbeeld een multimeter aan kan hangen.

Succes!
Of een Palm eraan hangen als datalogger.
Of op de Techedge meter ook een multimeter hangen, ledbar enz enz.
De 2E0 heeft zelf intern een display.

En Innovate controllers kunnen we ook leveren.
 
Nog meer verwarring, want een injectiecomputer en laptop zijn niet per sé noodzakelijk om wide-band je uitlaatgas te testen.

http://www.diyautotune.com/catalog/wideband-systems-c-23.html

Die controller heeft analoge uitgangen, waar je bijvoorbeeld een multimeter aan kan hangen.

Succes!

Je hebt helemaal gelijk :+ Maar als je achteraf de meting wilt koppelen aan een toerental of belasting dan zal je OF: een meter moeten hebben die over de ingangen beschikt om deze signalen uit te lezen van de motor, OF via een omweg (dmv bijv. een injectiecomputer om de logfile te laten schrijven) je data te vergaren.

De controler heeft inderdaad analoge uitgangen. Maar het is zo lastig als je tijdens het rijden moet aflezen aan de hand van een multimeter hoe rijk of arm je motor staat :? Daarom zijn er uitvoeringen met een display.
 
Sorrie ik zal dan wel de simpelle ziel zijn, maar al dat gekoppel-opslaan enzo is leuk maar praktisch heb ik daar toch niks aan..
Ik wil toch net als die Dyno jongens (als je door de ingewikkelde prietpraat van die gasten heen luistert)alleen weten hoe de ontbranding is bij stationair, 1/8, 1/4, 2/4, 1/2, 3/4 en vol gas.
Tevens maak je dan een volle acceleratie van bijvoorbeeld de derde versnbelling om te zien dat alle gebieden vloeiend in elkaar over lopen.
Als dat okee is, dan is de rest toch automatisch ook okee en weet je genoeg.
Oftewel als je onder het rijden een digitale uitlezing van de actuele waarde kan krijgen, dan is dat genoeg.

NIELS, als ik de lambda beina achterin de demper steek, hoevel vertraging heb ik dan? Is dat in te schatten?
Ik houd me nogsteeds aanbevolen voor een prijsindicatie..
 
Oftewel als je onder het rijden een digitale uitlezing van de actuele waarde kan krijgen, dan is dat genoeg......................
Ik houd me nog steeds aanbevolen voor een prijsindicatie..
Dat is voor mij ook eigenlijk het enige wat meespeelt. Bijvoorbeeld gewoon een klein stukje extra pijp, wat je achteraan de uitlaat kan hangen om tijdens het rijden het mengsel te controleren. Vaak ontstaat er zo'n gevoel van "hij draait wat slecht halfgas" en de ene keer is dat bij een hyperschraal, nauwelijks nog explosief mengsel, de andere keer is dat met de choke vol open of overstromende vlotterkamers.....

Een lamdasonde ergens inbouwen op een slecht zichtbaar plekje is een bruikbaar alternatief, maar een lambdasonde pontificaal boven op de uitlaatbocht direct na de aansluiting op de cilinderkop vind ik er "niet uitzien". Maar, als dat enige plaats is waar zo'n ding goed werkt, misschien moet het dan maar. Ik noem het dan wel design, zo'n dikke plug bovenop de bocht. "Big zit"-design....
 
Het zal ongetwijfeld eerder gezegd zijn, maar hou rekening met het volgende:

als je bijvoorbeeld een 4 cylinder hebt met 4 carburateurs en een 4-in-1 uitlaat en je hangt de lambda sonde in de demper, dan weet je dus niet wat je aan het meten bent, omdat de uitlaatgassen van de 4 cylinders zich in de uitlaat met elkaar vermengen. Je zal voor het precieze werk in elke uitlaatbocht afzonderlijk moeten meten. Als het goed is zit in elke uitlaatbocht, voor de balanspijpen, een 'aftappunt'. Zie bijvoorbeeld de boutjes nummers 12, 31 en 34 op onderstaand microfische.

full
 
Sorrie ik zal dan wel de simpelle ziel zijn, maar al dat gekoppel-opslaan enzo is leuk maar praktisch heb ik daar toch niks aan..
Ik wil toch net als die Dyno jongens (als je door de ingewikkelde prietpraat van die gasten heen luistert)alleen weten hoe de ontbranding is bij stationair, 1/8, 1/4, 2/4, 1/2, 3/4 en vol gas.
Tevens maak je dan een volle acceleratie van bijvoorbeeld de derde versnbelling om te zien dat alle gebieden vloeiend in elkaar over lopen.
Als dat okee is, dan is de rest toch automatisch ook okee en weet je genoeg.
Oftewel als je onder het rijden een digitale uitlezing van de actuele waarde kan krijgen, dan is dat genoeg.

NIELS, als ik de lambda beina achterin de demper steek, hoevel vertraging heb ik dan? Is dat in te schatten?
Ik houd me nogsteeds aanbevolen voor een prijsindicatie..


Wederom: Helemaal gelijk :+
Om de uitlezing bij die waarden te krijgen zal je ze moeten koppelen aan het toerental en belasting. Anders weet je nog niets. En je zou achteraf ook kunnen bekijken dat de motor bij 6000 toeren onder 3/4e belasting veel te arm loopt. Als je deze koppelingen achterwege laat heb je niets aan je meting want je weet niet wat je moet afstellen.

Dus je hebt 5 opties:

Enkel het uitlaatgas analyseren en achteraf kunnen constateren dat de motor een gebied kent waarbinnen deze niet goed staat afgesteld.

Het uitlaatgas analyseren en de analyse doen met een lambdameter die toerental en een belasting kan koppelen en loggen zodat je weet binnen welke belasting en toerental de motor niet goed stond afgesteld.

Het uitlaatgas analyseren en de lambdameter zonder toerental en belastingsaansluitingen aansluiten op een injectiecomputer die dat wel kan en de injectiecomputer het logfile laten schrijven

Langs gaan bij een tuner die het toerental van de motor vast zal zetten op de testbank en bij verschillende belastingen het gas zal meten en zal constateren welke belasting en toerental de motor niet goed zal zijn afgesteld.

De 5e optie is rondrijden met een lambdasensorunit met display zodat je zelf kan zien wat tijdens het rijden je AFr (Air Feul Ratio) is en zo kan testen en afstellen.

Volgens mij is je laatste optie verreweg het makkelijkst. Want een gasklepsensor signaal aansluiten op een carburateurmotor zal niet meevallen. Een toerental signaal kan ook al lastig worden.

Verder was er nog een andere opmerking. Dat je bij een 4 cilinder niet kon weten of je mengsel goed staat als je in de verzamelpot meet. Dat is correct. Je meet een gemiddelde van de gassen. Dat is een probleem. Maar indien je gelijke sproeiers gebruikt, de synchronisatie voor elkaar hebt en geen lekken in je inlaat hebt dan is dit helaas wel de enige manier. Of je moet bereid zijn 4 lambdasensoren aan te sluiten, voor iedere bocht een eigen sensor. Prachtig natuurlijk en dit doen ze inderdaad in de high-tech race wereld.

Prijzen voor spullen roepen gaat denk ik een beetje ver. Want dan krijgen we vrees ik van de moderators op onze kop. Een PM is netter denk ik. Overigens... Als je nog een week geduld hebt beloof ik je meer nieuws.
 
Het zal ongetwijfeld eerder gezegd zijn, maar hou rekening met het volgende:

als je bijvoorbeeld een 4 cylinder hebt met 4 carburateurs en een 4-in-1 uitlaat en je hangt de lambda sonde in de demper, dan weet je dus niet wat je aan het meten bent, omdat de uitlaatgassen van de 4 cylinders zich in de uitlaat met elkaar vermengen. Je zal voor het precieze werk in elke uitlaatbocht afzonderlijk moeten meten. Als het goed is zit in elke uitlaatbocht, voor de balanspijpen, een 'aftappunt'. Zie bijvoorbeeld de boutjes nummers 12, 31 en 34 op onderstaand microfische.

(Afbeelding)

:Y Post van Rambabbel in topic 'CO mobiel meten.......hoe???'
 
ik hoor niets over de werktemperatuur van die sensoren. als je aan het einde van de uitlaat meet, zit je dan nog wel in het werkgebied van die dingen.

1 sensor zie ik het nut niet van in, mijn afstelling is 6-4-3-3 halve slagen. daar heb je dus echt wel 4 sensoren voor nodig om dat te meten.

ik heb zon ding echt niet nodig als de motor in topconditie is. dan kan ik het wel op gehoor doen. ik wil het juist hebben voor de verschillen tussen de verschillende cylinders.

en je mag best handelen op MF, mits de insteek goed is. dus reclame mag niet, maar andere mensen helpen door zelf iets te verkopen is geen probleem. anders waren er ook geen vraag en aanbod forums.

en zeker als wij smeken om geholpen te worden *O* *O* *O*
 
De seonsor is verwarmd door een controller die de temperatuur ook in ge gaten houdt.
Vlak voor de kop meten kan de sensor oververhitten en geeft ie dan ook aan.


CO afstelling is op gevoel te doen maar niet makkelijk als je dat nooit gedaan hebt.
Je kleppen moeten in orde zijn en goed gesteld.
Ontsteking 101%
Carburateurs gesynchroniseerd.

Dan pas je CO afstellen en daarna een lambda meting doen.


En nee, handelen mag niet op MF,en ik als ex mod weet dat maar al te goed want heb genoeg slotjes gehangen daarvoor ;)

Ik hou jullie wel op de hoogte verder en voor de rest gaat het buiten MF om want de onderhandeling reclame en handel ligt nog bij het beheer van MF in bespreking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan