code 80

Arie-K100RS

MF veteraan
18 mrt 2009
1.076
277
Kop van Noord-Holland
Mijn zoon heeft gister zijn A2 rijbewijs gehaald met code 80. Nu kreeg hij vandaag een mailtje van de rijschool wat e.e.a inhoudt.
Ik heb dat ook even doorgelezen en wat mij opviel is dat je met je A2 code 80 rijbewijs een
3 wielig motorvoertuig met onbeperkt vermogen mag rijden. Met andere woorden je mag gewoon een Hayabusa met zijspan rijden als ik het goed begrepen heb. Ik vind dit toch wel een vreemde situatie.
Wat vinden jullie hiervan?
 
Ik heb mijn A2 gehaald een paar weken voordat code 80 werd aangekondigd.
Wat betekent dat ik mooi weer examengeld en lesgeld kan gaan betalen mocht ik straks vol vermogen willen rijden.
En diegene die een paar weken na mij op gingen krijgen automatisch hun A.

Behoorlijke naaistreek dus, ik ben dan ook niet van plan om ooit op te gaan voor het A rijbewijs.
Ik rijd wel gewoon en zie wel wat ze ermee willen mocht ik ooit aangehouden worden.
Onzin systeem...
 
Ik heb mijn A2 gehaald een paar weken voordat code 80 werd aangekondigd.
Wat betekent dat ik mooi weer examengeld en lesgeld kan gaan betalen mocht ik straks vol vermogen willen rijden.
En diegene die een paar weken na mij op gingen krijgen automatisch hun A.

Behoorlijke naaistreek dus, ik ben dan ook niet van plan om ooit op te gaan voor het A rijbewijs.
Ik rijd wel gewoon en zie wel wat ze ermee willen mocht ik ooit aangehouden worden.
Onzin systeem...


Ik zat net niet in de oude regeling van de rijbewijzen 5 jaar terug door sneeuw.. Anders had ik A (25)Kw, gehad en na 2 jaar automatisch A.

Heb het hele A1, A2, A traject doorlopen met alle examens, extra lessen erbij.

Vervolgens paar maanden na het halen van mijn A kwam de nieuwe A2(code80) regeling weer.. lijkt erg op de oude A (25kw) automatisch naar A regeling.

Kortom: Even 1500 euro vernaait aan examens de afgelopen jaren.. Owjah, ook 2x een eigen verklaring betaald ala 45 euro (want die verloopt na een jaar) en 2x opnieuw een rijbewijs aan moeten vragen bij het gemeentehuis ala 60+ euro)..

En wat geeft onze overheid als vergoeding.. 100 euro.

:]

Voor 1500 euro koop je veel leukere dingen.. 1500 euroknallers bij de mac bijv... weet je wel hoeveel jaar je daarvoor naar de mac kan gaan!?
 
Laatst bewerkt:
Niet zo zuren mensen iemand die echt verstand heeft van motorrijden heeft deze regel bedacht ;)
 
Niet zo zuren mensen iemand die echt verstand heeft van motorrijden heeft deze regel bedacht ;)


Vind je ? 🤐

Dat men jongere liever eerst laten rijden op een relatieve lichte motor snap ik ergens best.

Heb je ooit een 25 kw gezien op de snelweg ..... levensgevaarlijk.

Deze regeling is puur verzonnen als rem op het jonge motor gebruik.

En om het cbr en de rijscholen te spekken .
 
Hm mijn goede oude vader, al weer jaren geleden overleden, haalde ooit zijn rijbewijs en kreeg toen B/CD en E. Dat is nu ook niet meer zo. Ik kreeg ook nog E cadeau. Tja zo gaan die dingen. Soms heb je pech... Maar rijden zonder geldig rijbewijs is niet zo slim.
 
Laatst bewerkt:
Vind je ? 🤐

Dat men jongere liever eerst laten rijden op een relatieve lichte motor snap ik ergens best.

Heb je ooit een 25 11 kw gezien op de snelweg ..... levensgevaarlijk.

Deze regeling is puur verzonnen als rem op het jonge motor gebruik.

En om het cbr en de rijscholen te spekken .

Fixed it.

25kw is zat om leuk te rijden. Mijn 25kw liep 160 met uitmelken, 130 met gemak.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ooit een 25 kw gezien op de snelweg ..... levensgevaarlijk.

Stel je niet aan man, 25kW op de snelweg is prima te doen. Als je met 25kW niet de snelweg op durft, dan kan je niet rijden, simpel zat. Het loopt vaak rond de 160km/u en je zit nog steeds snel boven de 100km/u.
Ik ga soms zelfs met 125cc de snelweg op. Dat is wel aanpoten. En ja, ik heb 18 jaar terug ook mijn 25kW-rijbewijs gehaald, dus ik weet alles van 25kW en de snelweg: geen probleem.

Om op de TS terug te komen; ik ga er vanuit dat de motor origineel al een driewiel-geval moet zijn en dus geen ombouw naar zijspan. Maar op een Yamaha Niken zou hij bijv. mogen rijden.
 
Niet zo zuren mensen iemand die echt verstand heeft van motorrijden heeft deze regel bedacht ;)

De regels van nu heb ik niet zo 1,2,3, helemaal helder, maar vroegah.... toen was het ook niet erg logisch.

Ik was 21 toen ik aan mijn A begon en 22 toen ik klaar was. Ik mocht meteen rijden op mijn al klaar staande GSXR met 150 PK en 85nm. Nu ging dat prima en dus op zich niets aan de hand.

Echter mocht iemand die toen 19 was en al bijvoorbeeld 1.5 jaar zijn A (25kw) had helemaal niet op een zware motor rijden terwijl diegene zeker wel meer ervaring had en zeker wel beter als mij kon rijden. Je leert pas rijden na het lessen. Dat is over het algemeen wel bekend.

Dat daar iets aan gedaan is vind ik wel goed, want dat sloeg theoretisch gezien nergens op. Alleen zijn ze er wellicht in doorgeslagen?
 
Laatst bewerkt:
Mijn zoon heeft gister zijn A2 rijbewijs gehaald met code 80. Nu kreeg hij vandaag een mailtje van de rijschool wat e.e.a inhoudt.
Ik heb dat ook even doorgelezen en wat mij opviel is dat je met je A2 code 80 rijbewijs een
3 wielig motorvoertuig met onbeperkt vermogen mag rijden. Met andere woorden je mag gewoon een Hayabusa met zijspan rijden als ik het goed begrepen heb. Ik vind dit toch wel een vreemde situatie.
Wat vinden jullie hiervan?

Als dit klopt vind ik dit heel raar. :)

Maar het is ook zo dat je als 18 jarige in een Porsche mag rijden. Nu zeggen de meeste, "ja, maar een 18 jarige kan nooit een Porsche kopen".

Dat hoeft ook niet. Je hoeft het niet te kopen om in te kunnen rijden....
Je kan het ook gewoon huren bedoel ik daar mee uiteraard. Of van papa lenen, etc. etc.

Mijn broertje huurt in augustus (nu is hij wel 26 en geen 18, maar hij kan net zo goed een ander laten rijden) een McLaren voor een bruiloft. Samen met al die maten huren ze die dag van die supercars en daar kan gewoon legaal een ander in rijden die zijn A heeft.

Dus ja :)
 
Laatst bewerkt:
Om op de TS terug te komen; ik ga er vanuit dat de motor origineel al een driewiel-geval moet zijn en dus geen ombouw naar zijspan. Maar op een Yamaha Niken zou hij bijv. mogen rijden.

Lijkt mij dat de Niken als 'motor' op papier komt, terug voeren naar 35kw mag ook niet origineel meer dan 70kw. Grote kans dat je daar een Atje voor nodig hebt.

Wat betreft die regeling. Ik denk dat dat hoofdzakelijk om een quad, zijspan of trike gaat. Dan zijn er altijd nog mensen die iets bedenken om de regelgeving zo te omzeilen dat ze uiteindelijk toch voldoen aan de regels.
 
Lijkt mij dat de Niken als 'motor' op papier komt, terug voeren naar 35kw mag ook niet origineel meer dan 70kw. Grote kans dat je daar een Atje voor nodig hebt.

Wat betreft die regeling. Ik denk dat dat hoofdzakelijk om een quad, zijspan of trike gaat. Dan zijn er altijd nog mensen die iets bedenken om de regelgeving zo te omzeilen dat ze uiteindelijk toch voldoen aan de regels.
Maar dat geeft de TS toch aan?

Hayabusa met zijspan is wel een heel duidelijk (figuurlijk) voorbeeld.
 
Lijkt mij dat de Niken als 'motor' op papier komt, terug voeren naar 35kw mag ook niet origineel meer dan 70kw. Grote kans dat je daar een Atje voor nodig hebt.

Wat betreft die regeling. Ik denk dat dat hoofdzakelijk om een quad, zijspan of trike gaat. Dan zijn er altijd nog mensen die iets bedenken om de regelgeving zo te omzeilen dat ze uiteindelijk toch voldoen aan de regels.

Quad = auto
trike = auto
Zijpan.. goede vraag of dat mag met code 80!

Rijbewijs A met code 80 geeft aan dat je op ALLE driewielige motoren mag rijden ONGEACHT vermogen. Die Niken hoeft niet terug naar 35kW, daar mag je dus vol vermogen op rijden als beginner. Je krijgt bij code 80 gratis rijbewijs A1 en A2, als je niet op een driewieler wil rijden.
 
Laatst bewerkt:
Als dit klopt vind ik dit heel raar. :)

Maar het is ook zo dat je als 18 jarige in een Porsche mag rijden. Nu zeggen de meeste, "ja, maar een 18 jarige kan nooit een Porsche kopen".

Dat hoeft ook niet. Je hoeft het niet te kopen om in te kunnen rijden....
Je kan het ook gewoon huren bedoel ik daar mee uiteraard. Of van papa lenen, etc. etc.

Mijn broertje huurt in augustus (nu is hij wel 26 en geen 18, maar hij kan net zo goed een ander laten rijden) een McLaren voor een bruiloft. Samen met al die maten huren ze die dag van die supercars en daar kan gewoon legaal een ander in rijden die zijn A heeft.

Dus ja :)
Dan zou ik toch maar eens de huurvoorwaarden nakijken.
Bij een gewone auto moet je vaak al 23 zijn met minimaal een jaar je rijbewijs, iedere andere bestuurder moet geregistreerd zijn en daarvoor betaal je ook nog extra en ook die extra bestuurder(s) moeten aan de eisen voldoen.
Ik denk dat het met die "supercars" nog wel iets strenger zal zijn.
 
Mono; Ik was in de veronderstelling dat voor quad en trike dezelfde regels gelden. Maar klopt. Quad is B rijbewijs. Trike is als je na 19 jan 2013 je rijbewijs haalt A rijbewijs.. Zoals ik zeg denk ik dat de Niken als motor op papier komt te staan. Waardoor dus gewoon het vermogen meetelt als rijbewijs. Als het anders is zien we dat straks in de praktijk als ze worden ingevoerd. Dan zou ik het wel weten als beginnend bestuurder. Haalde ik gelijk zo'n Niken op mijn 18de. Gaaf ding.

Turbo; Precies
 
Mono; Ik was in de veronderstelling dat voor quad en trike dezelfde regels gelden. Maar klopt. Quad is B rijbewijs. Trike is als je na 19 jan 2013 je rijbewijs haalt A rijbewijs.. Zoals ik zeg denk ik dat de Niken als motor op papier komt te staan. Waardoor dus gewoon het vermogen meetelt als rijbewijs. Als het anders is zien we dat straks in de praktijk als ze worden ingevoerd. Dan zou ik het wel weten als beginnend bestuurder. Haalde ik gelijk zo'n Niken op mijn 18de. Gaaf ding.

Dat van die trike wist ik niet, dat je daar sinds 2013 A voor moet hebben, als je je B na 19-1-2013 hebt gehaald. Kwestie desinteresse. ;)

Wat betreft de Niken kan je toch wel gelijk hebben dat dit niet met code 80 mag. Op de RDW site zie ik namelijk dit:

Het aantal wielen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen waarvan twee op dezelfde as zijn gemonteerd worden als één wiel beschouwd, als de afstand tussen de twee middens van de contactvlakken (spoorbreedte) met de grond van deze wielen kleiner is dan 460 mm

De spoorbreedte van de Niken is 410 mm. Die heeft dus 2 wielen. Helaas pindakaas. Dan maar een Can-Am Spyder kopen? Of gewoon lekker een A2 motor, zat leuks te koop en met 35kW ben je de eerste twee jaar echt wel zoet.
 
Mijn zoon heeft gister zijn A2 rijbewijs gehaald met code 80. Nu kreeg hij vandaag een mailtje van de rijschool wat e.e.a inhoudt.
Ik heb dat ook even doorgelezen en wat mij opviel is dat je met je A2 code 80 rijbewijs een
3 wielig motorvoertuig met onbeperkt vermogen mag rijden. Met andere woorden je mag gewoon een Hayabusa met zijspan rijden als ik het goed begrepen heb. Ik vind dit toch wel een vreemde situatie.
Wat vinden jullie hiervan?
Een zijspan is een L4e, een motor, met zijsppan. Een driewielig motorvoertuig is een trike of een Can am (een Morgan). Dat is een L5e, een heel ander ding.
hij mag dus geen Hayabusa zijspan rijden maar wel een trike met een Hayabusa blok.

Oh, ik zie dat ik niet alles gelezen heb. Zijspan rijden mag wel, maar max 35kW.
 
Laatst bewerkt:
Stel je niet aan man, 25kW op de snelweg is prima te doen. Als je met 25kW niet de snelweg op durft, dan kan je niet rijden, simpel zat. Het loopt vaak rond de 160km/u en je zit nog steeds snel boven de 100km/u.
Ik ga soms zelfs met 125cc de snelweg op. Dat is wel aanpoten. En ja, ik heb 18 jaar terug ook mijn 25kW-rijbewijs gehaald, dus ik weet alles van 25kW en de snelweg: geen probleem.

Om op de TS terug te komen; ik ga er vanuit dat de motor origineel al een driewiel-geval moet zijn en dus geen ombouw naar zijspan. Maar op een Yamaha Niken zou hij bijv. mogen rijden.

:?
Mijn roze papiertje stamt nog af van de tijd, rijbewijs op zak en koop wat je leuk vindt periode (dit ten eerste).

Maar met jou stelling (het zwart gemarkeerde), ben ik het totaal niet mee eens.
of ik moet de sarcasme stand over het hoofd hebben gezien
Door een pech gevalletje (gewoon pech dus), heb ik een fietsje gehuur dom toch nog iets van vakantie te kunnen hebben.
Dit fietsje was een CBR125R.
LEVENSgevaarlijk man, zo'n brommertje op de Duitse Autobahn :X
Iedereen kom je voorbij als of je op het fietspad rond hobbelt, je schakelt je 5x suf
om de gang er in te kunnen houden.

Dus ja, de hele regeling van licht RBW, zet ik zo mijn vraagtekens bij.

En wat al eerder vermeld wordt, auto rijbewijs halen en je mag alles.
Ok, een Porsche kan een gewone 18jarige niet betalen, maar wel een oudere M3
of dat soort kanonnen spul..


Ontopic:
Een zijspan valt gewoon onder de motoren, een trike bv, is een auto met 3wielen.
Maar code 80 :? :? :?
Wéér wat geleerd hier, immers nog nooit van gehoord
 
Dan zou ik toch maar eens de huurvoorwaarden nakijken.
Bij een gewone auto moet je vaak al 23 zijn met minimaal een jaar je rijbewijs, iedere andere bestuurder moet geregistreerd zijn en daarvoor betaal je ook nog extra en ook die extra bestuurder(s) moeten aan de eisen voldoen.
Ik denk dat het met die "supercars" nog wel iets strenger zal zijn.

Verhuurders bepalen hun eigen voorwaarden. Dat veranderd niets aan de wetgeving zoals die is.
 
:?
Mijn roze papiertje stamt nog af van de tijd, rijbewijs op zak en koop wat je leuk vindt periode (dit ten eerste).

Maar met jou stelling (het zwart gemarkeerde), ben ik het totaal niet mee eens.
of ik moet de sarcasme stand over het hoofd hebben gezien
Door een pech gevalletje (gewoon pech dus), heb ik een fietsje gehuur dom toch nog iets van vakantie te kunnen hebben.
Dit fietsje was een CBR125R.
LEVENSgevaarlijk man, zo'n brommertje op de Duitse Autobahn :X
Iedereen kom je voorbij als of je op het fietspad rond hobbelt, je schakelt je 5x suf
om de gang er in te kunnen houden.

Dus ja, de hele regeling van licht RBW, zet ik zo mijn vraagtekens bij.

En wat al eerder vermeld wordt, auto rijbewijs halen en je mag alles.
Ok, een Porsche kan een gewone 18jarige niet betalen, maar wel een oudere M3
of dat soort kanonnen spul..


Ontopic:
Een zijspan valt gewoon onder de motoren, een trike bv, is een auto met 3wielen.
Maar code 80 :? :? :?
Wéér wat geleerd hier, immers nog nooit van gehoord

125cc is ook geen 25kw maar 11kw. Daarnaast heeft hij het over de snelweg en jij over de Duitse Autobahn :+
 
[25kW]
Dit fietsje was een CBR125R.
LEVENSgevaarlijk man, zo'n brommertje op de Duitse Autobahn :X
CBR125R = 10kW ofwel bijna 14 pk. Topsnelheid 113 km/u volgens specs.
25 kW = 34 pk, een heel verschil, waarmee je makkelijk 120/130 km/u en meer haalt.
Sorry, maar je vergelijking gaat echt niet op.

Edit: Oh en Nederlandse of Dui...
125cc is ook geen 25kw maar 11kw. Daarnaast heeft hij het over de snelweg en jij over de Duitse Autobahn :+
Ow, te langzaam. :$ :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan