Colortune

edcb750

MF'er
18 jun 2009
70
9
Hallo,
Ben van plan om een colortune aan te schaffen om stationair mengsel goed af te stellen. Nou vraag ik me af of de mengselschroef/afstelling enkel betrekking heeft op t stationair tot zeg 1/4 gas.....of over een groter bereik?
De Colortune blijkt minder effectief te zijn om hogere toerentallen af te stellen, Ben ik tegen gekomen op forum.

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Gr
 
carburateur.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Ik heb zo'n ding en ik vind hem op een gemiddelde motorfiets onbruikbaar. Alleen als je heel goede toegang tot de bougie hebt, zoals bij een auto, boxer of langs geplaatst V blok, kan het werken. En heeft je motor stick coils? Vergeet het dan maar. En dan nog moet de omgeving donker zijn om wat te kunnen zien en voor gasgeven en kijken tegelijkertijd kom je een arm te kort.

Ik zou investeren in een wide band lambda sonde (met controller en de reut) als je het goed wilt doen.
 
Op een 1 cilinder nog wel voor te stellen maar op 2,3 of meer cilinders ? Het is toch kleur vergelijken. Lijkt me lastig.

Je kijkt idd naar de kleur, als ik het nog goed weet, moet het blauw zijn, dit kan je natuurlijk per cylinder apart bekijken hoeft niet tegelijkertijd, het is ook geen fijnafstelmiddel maar grof afstellen bij mij werd het beter dan voordat ik het gebruikte.
 
Op een 1 cilinder nog wel voor te stellen maar op 2,3 of meer cilinders ? Het is toch kleur vergelijken. Lijkt me lastig.
Het blauwe licht van de volledige verbranding is niet echt fel te noemen, geen verbranding geeft geen licht en het geel van een onvolledige verbranding is juist heel fel. Je ziet ook duidelijk dat het mengsel van de carburateurs enigszins schommelt, beter dan veel blauw en af en toe een sprankje geel wordt het niet.
 
Colortune is handig om het stationairmengsel redelijk goed af te kunnen stellen als je goed zicht hebt op de bougies, en dan liefst nog bougies met M14 draad, kleinere bougies wordt alweer lastiger om te zien. Wil je echt goed zien wat je mengsel doet moet je een air/fuel meter met wideband lambdasensor gebruiken zoals de Innotvate MTX-L, en dan liefst nog per cilinder meten.
 
Colortune is handig om het stationairmengsel redelijk goed af te kunnen stellen als je goed zicht hebt op de bougies, en dan liefst nog bougies met M14 draad, kleinere bougies wordt alweer lastiger om te zien. Wil je echt goed zien wat je mengsel doet moet je een air/fuel meter met wideband lambdasensor gebruiken zoals de Innotvate MTX-L, en dan liefst nog per cilinder meten.
Maar waar sluit je deze op aan?
 
Je door een meet been in de uitlaat.

Ik heb dus de lambda sonde in een losse pijp zitten, die pijp steek ik weet in ieder uitlaat, om de uitlaat gassen te meten.

Overigens kun je ook beton zo een ebay metertje kopen, dan op de sloop en verwarmde langs sensor kopen. En dat combineren.
Dan is het meet bereik misschien niet heel groot. Maar goed genoeg. (beter) als je het vergelijkt met colortune
https://m.banggood.com/12V-37mm-Min...play-p-1378742.html?akmClientCountry=America&
 
Laatst bewerkt:
Je door een meet been in de uitlaat.

Ik heb dus de lambda sonde in een losse pijp zitten, die pijp steek ik weet in ieder uitlaat, om de uitlaat gassen te meten.

Overigens kun je ook beton zo een ebay metertje kopen, dan op de sloop en verwarmde langs sensor kopen. En dat combineren.
Dan is het meet bereik misschien niet heel groot. Maar goed genoeg. (beter) als je het vergelijkt met colortune
https://m.banggood.com/12V-37mm-Min...play-p-1378742.html?akmClientCountry=America&
Is dat gewoon zo n meet dingetje in een uitlaat, en is het gewoon een kwestie van beide draden (sensor/sonde) op elkaar aansluiten? Ik zit nu wel te denken, je moet dan wel in elke bocht kunnen meten.... Als je een 4 cylinder hebt
 
In plaats van investeren in een colortune, zou ik aanraden om naar een tuningsbedrijf met rollerbank te gaan. Kost wat meer, afhankelijk van wat er aan de motor gedaan moet worden alles tussen de 125 en 300 euro (is mijn eigen ervaring), maar daarna herken je je motor niet meer terug. Met mijn ouwe Guzzihok heb ik goede ervaringen bij StarTrick doordat ze ook Dellorto-importeur zijn. Met mijn Yamaha heb ik het iets dichter bij huis gezocht bij Tovami, wat ook heel goed beviel.

Het zelf afstellen met spullen als colortune, lambdasensoren en maanden of zelfs meer dan een jaar klooien met verschillende sproeiers en naalden weegt voor mij niet meer op tegen één sessie op een rollerbank.
 
In plaats van investeren in een colortune, zou ik aanraden om naar een tuningsbedrijf met rollerbank te gaan. Kost wat meer, afhankelijk van wat er aan de motor gedaan moet worden alles tussen de 125 en 300 euro (is mijn eigen ervaring), maar daarna herken je je motor niet meer terug. Met mijn ouwe Guzzihok heb ik goede ervaringen bij StarTrick doordat ze ook Dellorto-importeur zijn. Met mijn Yamaha heb ik het iets dichter bij huis gezocht bij Tovami, wat ook heel goed beviel.

Het zelf afstellen met spullen als colortune, lambdasensoren en maanden of zelfs meer dan een jaar klooien met verschillende sproeiers en naalden weegt voor mij niet meer op tegen één sessie op een rollerbank.

Ok, zelf niet zo'n goede ervaringen met Tovami, daar zijn de problemen eigenlijk begonnen en heb ik een colortune gekocht.

Ik zal het even toelichten, mijn carbs moesten gereinigd worden, dat konden zij en ik heb ze opgestuurd en gevraagd of ze het aantal omwentelingen wilden opschrijven.

Toen ik de carbs terug kreeg was de chokebeugel krom en de knop afgebroken ook waren de luchtmengselschroeven op de standaard omwentelingen gezet toen ik er om vroeg.

Uiteindelijk een 2e handset gekocht om de knop om te zetten en de beugel te vervangen zij zijn mij wel hierin tegemoet gekomen...
 
Ok, zelf niet zo'n goede ervaringen met Tovami, daar zijn de problemen eigenlijk begonnen en heb ik een colortune gekocht.

Ik zal het even toelichten, mijn carbs moesten gereinigd worden, dat konden zij en ik heb ze opgestuurd en gevraagd of ze het aantal omwentelingen wilden opschrijven.

Toen ik de carbs terug kreeg was de chokebeugel krom en de knop afgebroken ook waren de luchtmengselschroeven op de standaard omwentelingen gezet toen ik er om vroeg.

Uiteindelijk een 2e handset gekocht om de knop om te zetten en de beugel te vervangen zij zijn mij wel hierin tegemoet gekomen...


Tja aan opsturen en terug sturen via de post zit altijd een schaderisico.
Wel heel netjes dat ze je tegemoet gekomen zijn in deze.
En de mengselschroeven op de oude waarde instellen is ook maar een slag in de ruimte.
Daarom moet je naar tovami of een andere toe om hem op de bank af te laten stellen.
 
Communicatie is een vak apart waar hele opleidingen aan gewijd worden. Het valt niet te beoordelen vanaf een beeldscherm hoe dat toen verlopen is.

Als ik me verplaats in de hoofden van die enorme techneuten die rond lopen bij Tovami en zulk soort bedrijven, dan is het voor hen volstrekt logisch om de mengselschroef op één of andere standaard waarde te zetten. Het is in hun hoofd waarschijnlijk nutteloos om hier überhaupt veel aandacht aan te besteden, want het afstellen van die mengselschroef moet uiteindelijk toch op de motor gebeuren. Liefst nog op een rollerbank O-)
 
Omdat ze er van uit gaan dat als je de carbs alleen maar schoon wil laten maken dat je vervolgens zelf technisch onderlegd genoeg bent om het vervolg zelf te kunnen?


Ja waarom zou je advies geven of iemand voorzien van extra info, als hij vraagt om het aantal omwentelingen per schroef dier te geven.

Mss toch een keer langs gaan voor de fijnafstelling, iemand een idee van kosten voor een fiets waarbij als je de tank eraf haalt bij de carbs kan komen.

Maar daar gaat het niet om in dit topic.

Mijn ervaring met de colortune is goed, voor blijkt een grove afstelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan