Colortune

edcb750

MF'er
18 jun 2009
70
9
Hallo,
Ben van plan om een colortune aan te schaffen om stationair mengsel goed af te stellen. Nou vraag ik me af of de mengselschroef/afstelling enkel betrekking heeft op t stationair tot zeg 1/4 gas.....of over een groter bereik?
De Colortune blijkt minder effectief te zijn om hogere toerentallen af te stellen, Ben ik tegen gekomen op forum.

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Gr
 
Colortune is niet de ultieme manier, maar een hele goede om op veel motoren een basis afstelling te verkrijgen. Het is oorspronkelijk bedacht voor klassiekers met toegankelijke bougies. Wat vergeten wordt is dat (ondanks het feit dat een colortune niet op ALLE motoren zal werken i.v.m zicht) er verschillende versies zijn.

Er zijn jaren lang "replacement kits" verkocht aan onoplettende consumenten (die alleen naar de prijs keken) waar alleen een vervangende testbougie in zit. Colortune hoort een set te zijn met een periscoop en aansluitmateriaal:

G4172.jpg


En wat natuurlijk ook kan en gedaan wordt door de betere slimkees: Hang een endoscoop of smartphone uitbreidingslens er bij en je kan op afstand de kleur bekijken.
 
Colortune is niet de ultieme manier, maar een hele goede om op veel motoren een basis afstelling te verkrijgen. Het is oorspronkelijk bedacht voor klassiekers met toegankelijke bougies. Wat vergeten wordt is dat (ondanks het feit dat een colortune niet op ALLE motoren zal werken i.v.m zicht) er verschillende versies zijn.

Er zijn jaren lang "replacement kits" verkocht aan onoplettende consumenten (die alleen naar de prijs keken) waar alleen een vervangende testbougie in zit. Colortune hoort een set te zijn met een periscoop en aansluitmateriaal:

G4172.jpg


En wat natuurlijk ook kan en gedaan wordt door de betere slimkees: Hang een endoscoop of smartphone uitbreidingslens er bij en je kan op afstand de kleur bekijken.
Ik heb de set zoals hierboven gelukkig gekocht bij de website zelf zij maken ook de Carbtune
 
Ik heb de set zoals hierboven gelukkig gekocht bij de website zelf zij maken ook de Carbtune
Gunson-style webshop wellicht, je kan niet direct bij Gunson (en in de meeste gevallen zelfs niet direct bij de NL importeur) bestellen.

Het carbtune design is tientallen jaren geleden verkocht (het was wel een origineel Gunson product). Ik ben van mening dat de hele oude waar nog "Gunson's carbtune" op staat, wat beter van kwaliteit zijn.
 
Mijn ervaring met de colortune is goed, voor blijkt een grove afstelling.

Omdat je de carburateurs schoon hebt laten maken (vuil uit kanaaltjes opgelost), is de colortune een stuk betere afstelling dan "slagen tellen".
Mijn ervaring (BMW K75) is dat de colortune een vergelijkbare afstelling geeft als een professionele CO-meter. Wat ook direct opvalt is dat de colortune ook duidelijk laat zien dat het mengsel met carburateurs niet echt constant is, af en toe zie je een geel vlekje in het bluaw of je ziet dat er af en toe geen ontsteking is.

Maar... de colortune is alleen bruikbaar voor stationair af te stellen. Afstellen op de vermogensbank geeft ook het juiste mengsel bij de andere standen van het gas, net zoals wideband lambda sondes met meetapparatuur.
 
Ik heb mijne ergens in de jaren 80-90 bij halfords gekocht om mijn moeders toyota af te stellen voor apk, na de apk zette ik hem weer rijker, werkte prima maar idd niet meer dan stationair, de “warmte graad” van het ding is iets van 3-4 op de ngk schaal.
 
Colortune is niet de ultieme manier, maar een hele goede om op veel motoren een basis afstelling te verkrijgen. Het is oorspronkelijk bedacht voor klassiekers met toegankelijke bougies. Wat vergeten wordt is dat (ondanks het feit dat een colortune niet op ALLE motoren zal werken i.v.m zicht) er verschillende versies zijn.

Er zijn jaren lang "replacement kits" verkocht aan onoplettende consumenten (die alleen naar de prijs keken) waar alleen een vervangende testbougie in zit. Colortune hoort een set te zijn met een periscoop en aansluitmateriaal:

G4172.jpg


En wat natuurlijk ook kan en gedaan wordt door de betere slimkees: Hang een endoscoop of smartphone uitbreidingslens er bij en je kan op afstand de kleur bekijken.
Als je de regelschroef afstelt op het hoogste toerental dan bereik je precies hetzelfde. Ook is het verschil tussen bunsenblauw en lichtblauw nauwelijks waarneembaar.
 
Als je de regelschroef afstelt op het hoogste toerental dan bereik je precies hetzelfde. Ook is het verschil tussen bunsenblauw en lichtblauw nauwelijks waarneembaar.

afstellen op hetbhoogste toerental levert een niet rijdbare motor op die zo arm is dat ie net aan blijft draaien, als je dan het gas aanraakt valt je motor uit.

het werkt heel aardig zo'n colortune en je kan er aardig nauwkeurig mee afstellen maar je moet referentie materiaal hebben , maw het helpt enorm als je met je colortune én een uitlaatgassen meter naast elkaar eens een uurtje kunt klungelen en proberen, ik werkte destijds bij Apco en dus had ik de keuze uit meerdere profesionele geijkte gastesters en heb zo een aantal uurtjes met de colortune en gassenmeter naast elkaar kunnen testen en zien wat eea inhoud.
Ik kreeg mijn moeders auto iedere apk met de colortune consequent op 0,85% CO wat voor die auto/bouwjaar de norm was, na de apk zette ik hem weer terug op 1,4% co omdat het ding anders niet goed reed.

en idd de complete kit met het zwarte periscoopje en kabelverlenger etc erbij, als je dan in de schaduw werkt kun je in de zwarte periscoop de verbranding prima zien en beoordelen icm het bijbehorende boekje met kleurtabel.
Dat was wel de m14 variant, ik denk dat met een 10 mm bougie het aanzienlijk lastiger zal worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan