Combinatie rem/gaspedaal om levens te redden ?

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
3
Het blad New Scientist maakt melding van de uitvinding, die momenteel door Volvo al zou worden beproefd. Het vereist van de automobilist een totaal andere bedieningstechniek. Het nieuwe pedaal scharniert op twee punten. Gewoon bovenaan, maar ook onderin. Door de totale constructie naar voren te trappen wordt geremd, door louter het onderste scharnier te laten draaien wordt gas gegeven. Dat laatste doe je dan voornamelijk met een draaibeweging van de enkel, terwijl de benodigde kracht voor het remmen uit het hele been komt.

bin.venster.bingaspedaal.jpg


Het systeem is volgens New Scientist getest aan de universiteit van Uppsala. Het systeem werd onderzocht voor de Zweedse overheid en de universiteit concludeert dat proefpersonen er snel aan waren gewend. Na 1000 kilometer zouden zij er al goed mee overweg kunnen.

Wat denken we ervan :? wordt het wat :?
 
Ik voorzie enorme omschakelingsproblemen en een flinke vermindering van het aantal rijdende Volvo\'s. :+ En dat voor slechts weinig voordeel.

Het enige voordeel dat ik eraan zie, is dat mensen hun voet niet meer hoeven te verplaatsen als ze snel moeten remmen. Dat scheelt natuurlijk flink wat reactietijd en dus afstand, maar volgens mij werkt het voor veel mensen behoorlijk verwarrend en gaan ze proberen tegelijkertijd gas te geven en te remmen als ze in paniek moeten afremmen.
 
Ik voorzie enorme omschakelingsproblemen en een flinke vermindering van het aantal rijdende Volvo\'s. :+ En dat voor slechts weinig voordeel.

Direkt invoeren, en nog achteraf inbouwen bij alle Volvo 340\'s!!!

Het enige voordeel dat ik eraan zie, is dat mensen hun voet niet meer hoeven te verplaatsen als ze snel moeten remmen. Dat scheelt natuurlijk flink wat reactietijd en dus afstand, maar volgens mij werkt het voor veel mensen behoorlijk verwarrend en gaan ze proberen tegelijkertijd gas te geven en te remmen als ze in paniek moeten afremmen.

Kan je niet meer met links remmen.... nee, lijkt mij niks!
Ik denk dat erg veel mensen net verkeerd trappen en een pot gas geven in plaats van remmen. Eerder gevaarlijk dan nuttig.
 
Da\'s goed voor de garagisten.
Krijgen ze waarschijnlijk meer schadegevallen binnen van mensen die met hun rechtervoet in de knoop gezeten hebben.
Gewoon 2 pedalen en een koppelingshendel aan het stuur en gaan met die banaan.
 
Ik meen me te herinneren dat ik dit in een ver, heel ver verleden ook al eens als test op een Mercedes heb gezien. Was ooit eens op TV. Kan misschien wel handig zijn, maar hou het zelf toch liever bij de oude vertrouwde dubbele pedalen.
 
Laatst bewerkt:
opzich ziet het systeem er cool uit, alleen ik dat je je zeker gaat vergissen...en dat brengt gevaar met zich mee...

dus het wordt een NOT....dit wordt nix.
 
Ik meen me te herinneren dat ik dit in een ver, heel ver verleden ook al eens als test op een Mercedes heb gezien. Was ooit eens op TV. Kan misschien wel handig zijn, maar hou het zelf toch liever bij de oude vertrouwde dubbele pedalen.

Ik heb het inderdaad ook jaren geleden al een keer op tv gezien.
 
Werkt ongeveer hetzelfde als een Linde heftruck.
Gas los = remmen
Dat is in het begin behoorlijk wennen, maar daarna werkt het wel goed.
Of het voor een auto geschikt is weet ik niet.
Op de motor moet ik er in ieder geval niet aan denken!
Groetjes :z
 
Nope, om een noodstop te maken moet je toch al je voet optillen en weer hard neer laten komen om het remgedeelte van het pedaal te activeren.

Dan kan je net zogoed je voet een paar centimeter opzij zetten en een gewoon rempedaal gebruiken.
 
Lekker als je je vergist. Denk je te gaan remmen, ga je vol op het gas. 3 pedalen is voor mij in ieder geval een stuk beter.
 
Na 1000km er al aan gewend.... Er zullen dus mensen zijn die er pak en beet pas na 5 jaar aan gewend zullen zijn. Of misschien hebben die dan wel het dubbele aantal km nodig....

Je zult maar nog net ff gas willen geven om net niet tegen iemand aan te rijden en dan, omdat je te hard trapt, je rem in trappen.. is ook niet fijn.

Het zal ook wel niet standaard ingevoerd (kunnen) worden, wie koopt nou zo iets?? Het is misschien handig (evt ism automaat) voor mensen met 1 been, maar volgens mij kan een gewone automaat dan ook al wel voldoen.
 
kijk aan, weet ik gelijk waarom die volvo\'s zo vaak remmen ... ;)

Op zich is de techniek sneller, maar lijkt me wel erg wennen. Ben je ff in de war en dan geef je per ongeluk gas als je moet remmen of vice versa.
 
Op vrijdag 11 januari 2002 07:25 schreef HELLdesker het volgende:
Het blad New Scientist....

...Het systeem werd onderzocht voor de Zweedse overheid en de universiteit concludeert dat proefpersonen er snel aan waren gewend. Na 1000 kilometer zouden zij er al goed mee overweg kunnen.

Dan mogen we dus eerst 1000 km in een botsauto van Volvo wennen?? Lijkt me een beetje onpraktisch.. :j

Groeten,
Ryser.
 
Lijkt mij niks (kun je niet eens meer met links remmen }) ).
ff voor mijn begrip: links remmen in een normale auto ?

Alleen bij een auto met automaat, halfautomaat of sequentiële bak heeft dat nut en dan ook alleen nog maar in extreme racesituaties (zodat je tussengas kan geven of kan trailbraken)
 
ff voor mijn begrip: links remmen in een normale auto ?

Alleen bij een auto met automaat, halfautomaat of sequentiële bak heeft dat nut en dan ook alleen nog maar in extreme racesituaties (zodat je tussengas kan geven of kan trailbraken)

Ik weet wel een paar leuke rotondes waar trailbraken toepasbaar is.... :+
Met een handbak werkt het ook wel hoor: bocht in, linkervoet op de rem, achterkant iets glijden en rechter voet op het gas houden. Kan je je auto laten \"balanceren\". Werk ook in lange doordraaiers
 
Ik voorzie enorme omschakelingsproblemen en een flinke vermindering van het aantal rijdende Volvo\'s. :+ En dat voor slechts weinig voordeel.

Het enige voordeel dat ik eraan zie, is dat mensen hun voet niet meer hoeven te verplaatsen als ze snel moeten remmen. Dat scheelt natuurlijk flink wat reactietijd en dus afstand, maar volgens mij werkt het voor veel mensen behoorlijk verwarrend en gaan ze proberen tegelijkertijd gas te geven en te remmen als ze in paniek moeten afremmen.

Erm. Nee. De reactietijd blijft natuurlijk altijd hetzelfde! We spreken normaal over zo\'n 0,7 sec en deze verandert natuurlijk niet door andere hulpmiddelen!
Dit hulpmiddel vind ik persoonlijk zeer onstructisch, vanwege het feit dat het verticale verschil in het rem-en-gaspedaal waarschijnlijk een aantal cm\'s is. Natuurlijk zal \'het hele\' been opgebeurd moeten worden voor het remmen, maar alsnog is het zeer onpraktisch.
Behoud nu maar gewoon de traditie voor automibilisten: remmen en gasgeven met dezelfde, dus vaak de rechter-, voet.
 
Dit had prima gewerkt als we niet al die tijd het huisige systeem hadden gehad.

Jongelui die ermee gaan lessen kunnen er natuurlijk veel makkelijker aan wennen.

Werkt dus wel, maar niet voor mensen die al 25 jaar auto rijden (denk ik)
 
Op vrijdag 11 januari 2002 14:44 schreef MartijnL het volgende:ff voor mijn begrip: links remmen in een normale auto ?

Ja, als er op de snelweg weer zo\'n lamzak zo nodig op m\'n bumper moet rijden dan kun je mooi met links op de rem trappen. ff laten schrikken. let ie niet op, dan is het zijn/haar fout en krijg ik een nieuwe leasebak ;)
 
Ik weet wel een paar leuke rotondes waar trailbraken toepasbaar is.... :+
Met een handbak werkt het ook wel hoor: bocht in, linkervoet op de rem, achterkant iets glijden en rechter voet op het gas houden. Kan je je auto laten \"balanceren\". Werk ook in lange doordraaiers
Ah, ok maar dan heb je al het schakelwerk al gedaan natuurlijk. Dan vindt ik het niet echt trailbraken meer.
 
Ah, ok maar dan heb je al het schakelwerk al gedaan natuurlijk. Dan vindt ik het niet echt trailbraken meer.

Da\'s waar! Ik ben dan ook geen ervaren coureur. Maar ach, op mijn manier wel een hoop lol heh, daar gaat het om :) Een sequentiele bak die je zonder koppelen kunt schakelen zou errug lekker zijn....
 
Wat is iedereen toch conservatief. Het systeem is getest en het lijkt te werken. Een beetje technische vernieuwing is nooit mis.

Ik heb het artikel niet gelezen, maar volgens mij kan er niet per ongeluk gas gegeven worden tijdens remmen. Mechanisch is het niet zo moeilijk te maken om de gaskabel te ontlasten op het moment dat de rem ingetrapt wordt. Dat zal dus wel in het systeem geintegreerd zijn.

De reactietijd wordt ernstig verkort, omdat de voet niet eerst verplaatst hoeft te worden. Met een beetje gewenning moet iedereen er mee kunnen rijden. Degene die er niet aan kan wennen is een kneus en hoort dan ook niet in een auto thuis.
 
Joris: 1000km wenningsperdiode..
Da\'s best veel hoor. En hoe wennen? Een fractie langer denken eer je reageert of verkeerd reagere + een fractie langer denken?

Bij mij mogen ze\'m gelijk inbouwen trouwens.., \'k kan wel wat snellere remmen gebruiken.

Maar verder zowat iedereen nogal huiverachtig zal zijn tegenover dat ding, heb\'k toch maar nee gestemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan