Comfortabele beginnersmotor

Hagaban

MF'er
22 jan 2018
99
32
Hi motormuizen,

Mijn eerste post op dit forum! Ik ben van plan binnenkort een eerste eigen motor te kopen, en wil hem gaan gebruiken voor woon-werkverkeer, maar ook voor tripjes naar familie (>150km) en om aankomende zomer naar een opdracht in Zuid-Frankrijk te rijden (±950 km). Nu heb ik gekeken naar de SV650S, die me visueel en motorisch aanspreekt, maar ik heb ook gelezen dat het niet de ideale motor is voor lange afstanden.

Klopt het dat dit soort afstanden (veel snelweg) rijden zonder windscherm niet echt prettig is, en dat ik dus beter niet naar een naked bike kan kijken?

Ben benieuwd naar jullie ideeën, ervaringen en tips.

Edit: misschien even mijn stats erbij voor de handigheid, 1m83 en 72 kg.
 
Laatst bewerkt:
SV650 is een prima motor om op te beginnen en ook zeker niet ongeschikt voor langere afstanden. Ben je er al helemaal over uit dat je een V-twin wilt?
 
SV650 is een prima motor om op te beginnen en ook zeker niet ongeschikt voor langere afstanden. Ben je er al helemaal over uit dat je een V-twin wilt?

Het geluid staat me niet tegen O-) Maar sowieso heb ik nog een jaartje code 80 op m'n rijbewijs staan, en kan dus nog niet kijken naar veel zwaardere motoren. Heb je andere suggesties zonder V-twin?
 
Onder het mom van preken voor eigen parochie:

Een suzuki burgman 650 voldoet aan de eisen die je stelt, laat ik toevallig een hele mooie (2010) voor je hebben.
 
Wat een gezeur niet prettig, rijden zonder windscherm. Veel te veel huilie-huilie!
Soms zitten ze al te janken als ze 300km moeten rijden. Laat je niet gek maken!

Ik heb ook geen windscherm en heb toch al meerdere keren 1000+km gereden.
Afgelopen zomer was ik in een paar uurtjes van de Poolse grens weer thuis.
Noord Duitsland was heel rustig, daarom veel km's ruim 200+.

Koop gewoon een motor die je leuk vindt!
Voor langere ritten is het wel heel fijn om een paar pk's extra te hebben!
Draai het gas voldoende open en geniet van de rit.........!

O, ja Een kennis van mij had ook zo'n Burgman.
Toch heeft ie besluit genomen om toch een motor te kopen. Nou ja, een BMW R1200RT.
Je voelt dan net zo veel wind als dat ik in de auto beide zijraampjes open draai.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik gekeken naar de SV650S, die me visueel en motorisch aanspreekt, maar ik heb ook gelezen dat het niet de ideale motor is voor lange afstanden.

Edit: misschien even mijn stats erbij voor de handigheid, 1m83 en 72 kg.

Een SV650S heeft wel dergelijke een kuip en zit wat sportiever.

Een SV650 (dus zonder S) is een naked, en zit wat rechter op.

Een ER6F is een soort mix daartussen dus misschien een optie?

Ik ben zelf van en sv650s naar een versys 650 gegaan, ivm comfort maar dat is toch voor iedereen persoonlijk. Gewoon iets uitzoeken wat je aanspreekt en dan gaan proefrijden. De meeste mensen die ik ken kost het een paar jaar om uit te vinden wat echt bij ze past. Dus een foute keuze is er eigenlijk niet!

Budget is ook vrij relevant in de zoektocht.
 
Laatst bewerkt:
Het geluid staat me niet tegen O-) Maar sowieso heb ik nog een jaartje code 80 op m'n rijbewijs staan, en kan dus nog niet kijken naar veel zwaardere motoren. Heb je andere suggesties zonder V-twin?

Geluid van een twin is inderdaad lekker. Ik weet niet welk budget je hebt, dat is ook bepalend voor waar je naar kijkt.

Alternatieven voor de SV650S: bijvoorbeeld yamaha FZS600, heel betaalbaar en gewoon een goede motor, soepele viercilinder. Anders een Ducati Monster, vergelijkbaar met de SV650 maar meer karakter (fwiw). Honda Hornet of cbr600f4, betaalbaar en betrouwbaar.
 
Ligt eraan wat je wilt en wat je budget is. Voor langere afstand is wellicht een V-strom DL650 een optie?
 
Hallo, motorrijden is vooral genieten. Van je omgeving, lekkere bochten nemen, vooral bij droog weer met een eenvoudig zonnetje..... Besef dat snelweg rijden echt niet leuk gaat worden, vooral de laatste jaren vindt ik snelweg rijden best link door automobilisten die vaak domweg niet opletten en afgeleid zijn, mede door die verrekte socialmedia.....
Het is veel fijner om meer tijd te nemen en wat langer over je reis te doen en vanaf je vertrek te genieten. Dat kan door beperkte tijd vaak niet, dat is ook wel weer zo, maar probeer eens meer tijd uit te trekken als de mogelijkheid er is. Het snelweg afjakkeren is in een auto vaak makkelijk, maar motorrijden is niet zomaar van A naar B rijden..... Succes!
Ps Hij ziet er misschien niet zo flitsend uit maar een Honda Deauville schijnt een hele comfortabele en vooral betrouwbare motor te zijn met het oerrrstreke transalp blok. Ook plek genoeg voor bagage, ook erg handig!
 
Hallo, motorrijden is vooral genieten. Van je omgeving, lekkere bochten nemen, vooral bij droog weer met een eenvoudig zonnetje..... Besef dat snelweg rijden echt niet leuk gaat worden........
Mee eens!

Ik ben dwars door Italië naar Sicilië gereden. Maximaal genieten.
Alles binnendoor, veel bergen, veel bochten, in het mooiste motor-land wat er is!

Eeeeeeeh, weer on-topic: Dat kan eigenlijk met iedere motor/ scooter.
Lees maar op dit forum de topics van de Vespa-scooter-rijder.(David_ZZR)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde bouw als jij. Nadat ik de KLE500 die mijn eerste motor was, heb weggedaan heb ik voor een appel en een ei een NTV650 Revere gekocht. V-twin en cardan, super onderhoudsvriendelijk en een zeer grote actieradius met een verbruik van 1:21 gemiddeld.

Zat een kuip op. Wat een ellende.
Alsmaar aanpassingen proberen om het achter de kuip comfortabel te maken, maar het bleef een gebulder en geklapper, slecht ontworpen kuip denk ik.

Kuip er af, naked gemaakt. De tering wat een rust. Tot 140km/u is het prima te doen, daar boven wordt het wel echt goed vasthouden. Ook de zithouding is een stuk prettiger zonder scherm, lekker hangen in de tegenwind. Nu ben ik ook aan het sparen voor een sv650.

Maar dat is allemaal heel persoonlijk, sommige mensen willen zo windstil all in een auto zitten, de ander merkt het niet.

Moraal van het verhaal; verhalen zijn leuk, maar je moet het écht zelf ervaren. Huur/leen een motor om er voor jezelf achter te komen.
Je kan die van mij wel eens lenen (dan wel via motoshare ivm verzekering, maar dan krijg je de helft van me terug).

Ook een leuke site voor als je een beetje een referentiekader hebt opgebouwd: Motorcycle Ergonomics
 
Zou gewoon proef rijden met verschillende motoren zowel met kuip als een naked. Bij de ene motor met kuip zit je lekker uit de wind en bij de andere zit je zo erg in de wind en turbulentie dat je beter af bent op een naked.
 
Laatst bewerkt:
Zat een kuip op. Wat een ellende.
Alsmaar aanpassingen proberen om het achter de kuip comfortabel te maken, maar het bleef een gebulder en geklapper, slecht ontworpen kuip denk ik.
Ik rijd zelf een Suzuki GSF Naked en heb veel berichten voorbij zien komen van mensen die hun gekuipte versies om dezelfde reden om hebben gebouwd naar Nakeds.

Kuip er af, naked gemaakt. De tering wat een rust. Tot 140km/u is het prima te doen, daar boven wordt het wel echt goed vasthouden. Ook de zithouding is een stuk prettiger zonder scherm, lekker hangen in de tegenwind. Nu ben ik ook aan het sparen voor een sv650.
Dat hangen in de tegenwind bevalt mij ook prima! :]

Staar je dus niet blind op ruitjes en kuipjes, wil niet zeggen dat die automatisch comfortabel rijden. Proefritjes zullen je het meeste vertellen.
 
Welcome!

kuipjes, minder = beter.

Als langere-afstandrijder met veel 120+ ben ik voor een Klein, laag windscherm:
1. haalt de druk van je lichaam (voornaamste functie, in mijn geval)
2. laag genoeg om geen turbulentie op de helm te hebben.

In alle andere gevallen: eigenlijk geen scherm nodig. geniet maar van de wind.

grote schermen: vaak gebulder... niet aan beginnen. (maar ieder zijn smaak...)
Voor later: het "grote" scherm van een BMW RT is wel bijzonder: krijg je wind-in-de-rug van.
1500km mee gedaan. Is wel lekker maar ik vond het te bizar om echt leuk te vinden.
en het raakt vies, moet je steeds schoonmaken.


Beginner: gewoon gaan rijden.
Als motorrijden je ding is dan ga je enorm plezier hebben!
Rijden. Whatever de motor... gewoon Rijden.

Motoren en power: Vrijwel elke tweewieler is krachtig genoeg om vlot mee weg te komen.
Liever een lichte, handelbare motor dan een bakbeest met power die je nooit gebruikt.
Vraag any "adventure" rijder: Kilos krijg je spijt van. Power is overrated.

Anecdotes: vele,
vooral van groepjes GS rijders die "altijd met zn 3-en zijn" anders kunnen ze de motoren niet parkeren...
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk en als je maar graag genoeg wilt dan kan alles. Met een naked boven de 200, op een supersport de wereld rond enzovoort, voorbeelden te over.
Toch is de gangbare opvatting wel dat voor jouw doelen een motor met enige windbescherming de voorkeur heeft. Ik rijd dagelijks woon-werk, dagelijks lange afstanden (100 km enkele reis). Heb ik op allerlei motoren gedaan. Voor mij is iets van een kuip(je) toch echt wel een vereiste. Gezien jouw code 80 beperking is de Honda CBF600SA een fiets om zeker te overwegen. Neem ook in je overwegingen mee dat je iets mee moet kunnen nemen. Kijk dus of je een fiets kan vinden met koffers er al bij, of eentje waar ze achteraf makkelijk op kunnen. En, wil je een duo-passagier meenemen?
CBF600S-i01.jpg
 
Bedankt voor de antwoorden iedereen. Het lijkt alsof zo'n SV650 met een kuipje mijn beste optie is, hoewel ik zeker nog wat ga testrijden. Ook financieel lijkt die SV geen slecht idee, gezien ik wil kijken of het mogelijk is om onder de €3.000 te blijven en genoeg geld over te houden voor goede kleding.

Uiteindelijk koop ik niet hoofdzakelijk een motor voor mooi bochtenwerk in Italië, maar eerst gewoon als alternatief voor een auto, zodat ik in ieder geval nooit in de file hoef te staan, hehehe... Dat het mijn hobby zal worden betwijfel ik niet, maar eerst maar eens zien hoe goed ik ermee kan forenzen.

De Daytona 675 heb ik nog niet langs zien komen. Wat zijn daar de meningen over?
 
Bedankt voor de antwoorden iedereen. Het lijkt alsof zo'n SV650 met een kuipje mijn beste optie is, hoewel ik zeker nog wat ga testrijden. Ook financieel lijkt die SV geen slecht idee, gezien ik wil kijken of het mogelijk is om onder de €3.000 te blijven en genoeg geld over te houden voor goede kleding.

Uiteindelijk koop ik niet hoofdzakelijk een motor voor mooi bochtenwerk in Italië, maar eerst gewoon als alternatief voor een auto, zodat ik in ieder geval nooit in de file hoef te staan, hehehe... Dat het mijn hobby zal worden betwijfel ik niet, maar eerst maar eens zien hoe goed ik ermee kan forenzen.

De Daytona 675 heb ik nog niet langs zien komen. Wat zijn daar de meningen over?

Daytona 675 prachtige motor voor op het circuit, gave Britse driecilinder. Maaaaar, die ga je niet vinden voor minder dan 3000 en is ook wat minder geschikt om te forenzen. Een ander nadeel zijn de relatief prijzige reservedelen (iets waar je nu voor je eerste motor waarschijnlijk nog niet over nadenkt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan