Communicatie apparatuur

Iket

Rookie
10 jun 2013
12
3
Ik oriënteer me momenteel op communicatie apparatuur voor de motor. Ik zie op internet al dat er grofweg een driedeling gemaakt kan worden wat betreft het doel waarvoor het gebruikt wordt.

Zelf vind ik het belangrijk dat ik het kan gebruiken om zowel met een passagier te communiceren (beide richtingen), maar ook met een andere motorrijder. Ik weet dan ook niet of het mogelijk is om met twee verschillende apparaten (bijvoorbeeld van twee verschillende merken) onderling te communiceren.

Iemand tips, suggesties, of goede ervaringen met bepaalde apparatuur? Dan hoor ik graag je ervaringen!!
 
Ikzelf heb samen met een maat de Interphone F5 gekocht. Deze is uit te breiden tot ik dacht uit me hoofd 7 personen, die onderling kunnen communiceren. Op het moment hebben alleen wij twee er eentje aan onze helm hangen, maar mocht er iemand bijkomen kan die zo met ons connecten. Werkt overigens ook prima met telefoneren tot zeker een snelheid van 120km/u.

Zelf vind ik het ook wel fijn om met een muziekje te rijden als ik alleen rijd. Geluid is prima, ook met oordoppen en het geheel is vrij simpel in te bouwen.

Ik heb er nog altijd geen spijt van dat ik dit heb aangeschaft! :)
 
Heb zelf overigens alleen maar ervaring met een simpele portofoon. Heb in mijn helm een headset zitten (Nolan N-com) en dit met wat kabels verbonden aan de porto. Portofoon zit dan in een tanktas. Er gaat dan dus een kabeltje naar mijn helm en naar het stuur, waar een PTT-knop zit. Er zijn ook pmr-zender met BT, dus dat scheelt weer kabels.

Ontvangst is okay, geluidskwaliteit ook wel. Geen topkwaliteit uiteraard, maar goed genoeg voor mij.

Voordeel pmr-zender: je hoeft niet te pairen met anderen (je moet uiteraard wel allemaal op hetzelfde kanaal zitten)
Nadeel: Je kan onderweg ook andere signalen oppikken, anderen kunnen jouw signaal opvangen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb voor mijn vriend en mij een setje gekocht van de cardo scala rider G9. Bereik van 1,6km (afhankelijk van de omgeving). Goed verstaanbaar tot zo'n 120km/u (ligt ook aan de helm of aan de herriepijp onder je motor tot in hoeverre dit opgaat)
Deze set is uit te breiden tot 8 personen mits ze een cardo systeem hebben.
Hebben in duitsland paar weken terug ook geconnect met 2 vrienden die met een G4 reden, dit ging ook prima.
Ik rij vaak samen met m'n vriend en dan is zo'n setje echt ideaal. Geen rare gebaren meer hoeven maken om duidelijk te maken wat je nou eigenlijk wil. En als hij er weer eens vandoor gaat in de bergen, laat ie me weten dat ie onderaan op me zal wachten ;)

Telefoneren, muziek / radio luisteren, gps systeem aansluiten; het kan allemaal.

En net zoals Jaspperr zegt; ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Het is even een uitgave maar het is het meer dan waard.

( het is alleen ff wennen dat je bij thuiskomst niet meer heel de rit hoeft door te spreken over wat er allemaal gebeurd is of wat je allemaal gezien hebt :P )
 
  • Leuk
Waarderingen: Iket
Ikzelf heb samen met een maat de Interphone F5 gekocht. Deze is uit te breiden tot ik dacht uit me hoofd 7 personen, die onderling kunnen communiceren. Op het moment hebben alleen wij twee er eentje aan onze helm hangen, maar mocht er iemand bijkomen kan die zo met ons connecten. Werkt overigens ook prima met telefoneren tot zeker een snelheid van 120km/u.

Zelf vind ik het ook wel fijn om met een muziekje te rijden als ik alleen rijd. Geluid is prima, ook met oordoppen en het geheel is vrij simpel in te bouwen.

Ik heb er nog altijd geen spijt van dat ik dit heb aangeschaft! :)
Met de F4 was de andere kant bij 170 ook nog net te verstaan O-)
 
Laatst bewerkt:
Nadeel: Je kan onderweg ook andere signalen oppikken, anderen kunnen jouw signaal opvangen.

Daarvoor heb je CTCSS en DCS. Alleen als men de squelch open zet horen ze je nog wel, maar al het analoge verkeer is af te luisteren. Wil je het al moeilijker maken, dan pak je apparatuur die op andere frequenties kan zenden en ontvangen, maar dat is illegaal en daarvoor kan je een boete krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan