Complete verslaglegging ombouw Honda XL500R

KleineLars1.

MF veteraan
7 nov 2007
1.401
10
Hierbij mijn ongenuanceerde en persoonlijke verslaglegging van de verbouwing van een Honda XL500R.

We schrijven mei 2017. Mijn vorige project (Bratsyle Yamaha sr250) is inmiddels verkocht, na jaren is er een punt gezet achter mijn “wegrace tijdperk” en er staat een lege hefbrug in de garage; het was tijd geworden voor een nieuw project. Op naar het wereldwijde web voor inspiratie en allerhande koopjes.
Het idee was geboren en de uitgangspunten waren: geen 13 in een dozijn, geen klassieke caferacer, geen bratstyle, geen bobber, geen scrambler etc etc etc. Wel moest het anders zijn; laag, smal, compact en uitgerekt, zoveel mogelijk in eigen huis gebouwd en zoals altijd binnen budget (oeps sry schat dit liep iets anders). Maar wat moet het dan worden?!?!

Na een bezoekje op marktplaats valt mijn oog op een Honda XL500r uit 1985, notabene mijn eigen “bouwjaar”. Dat moet hem dus worden, niet verder kijken of nog even nadenken maar vooral gewoon impulsief je slag slaan!
Dezelfde dag naar Breda gereden om hem op te halen bij Rogier. Het ijzeren paard stond al enige tijd buiten, maar na 2 keer trappen wilde hij al starten. Snel de motor in mijn race-caravan “geprakt” (net een ander formaat dan een gestroomlijnde 600 waar de caravan voor aangepast was) en naar huis gereden.
Vervolgens bleek zo’n oude off-the-road verassend leuk speelgoed, met maar liefst 27PK geen angst voor hoge snelheid boetes besloot ik eerst nog maar eens een tijdje te genieten van deze cult-bike. Ondertussen nog hard aan het trainen om een zwarte band judo te halen en moest er thuis nog het nodige gebeuren om mijn aankomende zoontje een veilig thuis te verschaffen. Gevolg is het vaak bijna onvermijdelijke fenomeen; project beland tijdelijk in de mottenballen.

In November ontstaat er wat rust in huis; ons voorbeeldig zoontje vind zijn ritme en ook de druk is van de ketel want de zwarte band judo behaald is.
Eindelijk kan er een begin gemaakt worden aan het nog onbekende project en mag de XL500r zich overgeven aan zijn ontmanteling waarbij uiteraard de slijptol de hoofdrol speelt.

Met het blok nog in het frame, de rolmaat in de hand en de slijptol voorhanden worden de eerste lijnen van de motor bepaald. Het nieuwe subframe en de achterbrug moeten in elkaar overlopen en de hoge ruimte die normaal onder het blok nog beschikbaar is voor de lange veerweg moet lager worden. Daarnaast moet het geheel een lange, smalle uitstraling krijgen. Met marktplaats onder de vinkerknop worden er diverse bestellingen gedaan voor tankjes en voorvorken. Na passen, meten en twijfels valt uiteindelijk de keus op een CB550 tank, schokdemper van een nieuwe CB500 en de voorpoten van een GS500.

Om aan mijn eigen idee te voldoen werd de achterbrug de prullenbak ingegooid en in solidworks wat ideeën geschetst voor een nieuwe achterbrug. Alvorens deze gebouwd kon worden is er eerst een 3D “jig” ontworpen zodoende de nieuwe achterbrug goed op te kunnen spannen zonder dat deze zou gaan wokkelen tijdens het lassen.
In de eerste weekenden werd onder regelmatig toeziend oog van zwager Bas de achterbrug vorm gegeven. Met de achterbrug gereed kon er verder gewerkt worden aan de lijnen van de rest van de motor. Onder het genot van vele bakken koffie volgde in de weken nadien een nieuw subframe met geïntegreerde led verlichting, werden de voetsteunen omgedraaid en aangepast voor een betere zithouding, werden tanksteunen aangepast, contactslot verplaats, bedieningspaneeltje gemaakt voor de schakelaars onder het zadel etc etc. Uiteraard werd ook de GS500 voorvork gemonteerd en voorzien van nieuwe balhoofdlagers.

Nadat de lijnen van de motor hun definitieve vorm aan begonnen te nemen diende ook de tamelijk standaard tank een metamorfose te ondergaan; met behulp van een plaatwerkhamer werden er 60’s “knee-inserts” gevormd, werd de montagebeugel verplaatst, kreeg de tank 2 nippels met daartussen een externe benzine slang (niveau meter) en werd er onderin de tank een uitsparing gemaakt voor de accubak zodoende deze deels uit het zicht te onttrekken. Met de tank zover gereed kon ook het zitje vorm krijgen welke door Monique van de Leather Factory is afgewerkt, echter ontdekte ik hierbij ook mijn vrouwelijke kant aangezien ik heel wat tijd met Monique heb doorgebracht zoekende naar het juiste materiaal…….keuzes keuzes keuzs.

Om aan de “ideale lijn” (flashback naar mijn race-tijdperk) te voldoen moesten ook de velgen eraan geloven. De ouderwetse trommels moesten behouden blijven, maar ook hiervoor diende wat aanpassingen gedaan te worden aangezien de korte GS500 voorvorkpoten uitgevoerd waren met remklauwen. Het geheel moest een lange smalle uitstraling opleveren dus brede sloffen waren een no-go. Het 21” grote voorwiel raakte door de verlaging bijna het blok maar ook estthetisch was het geen schoonheid. Al snel werd er gekozen voor een 18” voorvelg waarna de 17” achtervelg behouden kon blijven (kl*te combinatie voor je bandenkeuze).

Met het vuile werk achter de rug kon de tot metaalwerkplaats getransformeerde garage weer gereinigd worden en omgebouwd worden tot spuitcabine. Uiteraard is overwogen om de tank te laten spuiten maar he; uitgangspunt was alles zelf doen en zeker als je de materialen ervoor al op de plank hebt liggen. Gekozen werd voor Audi R8 grijs/oranje/zwart auto lak, gevolgd door een blanke 2K lag. Na dagen schuren, primeren spuiten en zweten niet ontevreden over het resultaat, nu nog uitharden om straks te polijsten. Aangezien het idee ontstond om de tank, het frame en de achterbrug in dezelfde kleur te houden is er gekozen om het frame niet te poedercoaten maar ook mee te spuiten.

Met de garage inmiddels weer teruggebracht in zijn normale sferen kon er een begin gemaakt worden aan het blok. Na het openen van het blok werd besloten enkel een top-end revisie uit te voeren waarbij de cilinder ook opnieuw geboord is en voorzien is van een nieuwe zuiger. Met het gedemonteerde blok konden ook de blokdelen gereinigd en afgeplakt worden om voorzien te worden van een hittebestendige lak, waarna het blok met nieuwe boutjes weer gemonteerd is.

Gelukkig ontving ik al binnen een week alle losse delen terug van de poedercoater, helaas hebben deze hierna nog lange tijd op zolder gelegen om beschadigingen te voorkomen terwijl de andere werkzaamheden uitgevoerd werden. Wel kon ondertussen de van poedercoat voorziende voorvork weer geassembleerd worden waarbij ook de olie en keringen uiteraard vervangen zijn en werden gepoedercoate velgen voorzien van nieuwe RVS spaken.

Hierna kon het opbouwen echt beginnen. Met het frame op de brug, veel goede moed en liters koffie werd de XL500r weer langzaam tot waardig motorfiets geassembleerd. Ook alle bedrading werd opnieuw getrokken zoveel mogelijk uit het zicht door de frame buizen heen. De indicatie lampjes kregen een plek in de koplamp en de schakelaars werden onder het zadel uit het zicht verwerkt. Met de XL500r weer op wielen kon er begonnen worden aan een voor mij nieuw project: het zelf fabriceren van een compleet RVS uitlaat systeem incl demper zodoende de uitlaatgassen goed af te kunnen voeren en de motor van een mooie “sound” te voorzien.

Ondanks mijn full-time baan, 3-4 keer per week sporten, tijd voor het gezin, coachen tijdens wedstrijden in de weekenden en diverse scala aan andere 21ste eeuw verplichtingen werden er de nodige uren gevonden om de XL500r te transformeren. En voor die genen die zich hier een beeld van kunnen vormen; ja we zijn nog steeds getrouwd.

Ongetwijfeld ben ik nog tientallen dingen vergeten te benoemen, maar na circa 246 uur in de garage, 13 uur achter solidworks 3D, ruim 400 bakken koffie, 4 low&slow BBQ sessies (goede combinatie-hobby) en grote diversiteit aan verorberende speciaal biertjes kan ik terugkijken op een schitterend maar vooral leerzaam project. Mocht er iemand geïnspireerd zijn geraakt zijn om zelf ook een motor volledig om te bouwen, laat je dan niet afremmen door alle tegenslagen maar ga er vol voor! Uiteraard is ook dit project niet verlopen zonder de nodige tegenslagen en frustraties maar terugkijkend heb ik er veel van geleerd. Voldoende om bepaalde dingen een volgende keer toch weer anders te doen.

Zoals bij ieder project staan er nog een aantal zaken open op de to-do lijst:
  • Nog een 2de keer afstellen (motor krijgt bovenin nog te weinig brandstof)
  • Installeren van mijn eigen gemaakt internal throttle. Deze is nog niet gemonteerd aangezien ik nog wat verbeteringen wil uitvoeren
  • Demper oppoetsen
  • Tank polijsten/oppoetsen
  • Fotoshoot

Hierna zal de motor waarschijnlijk nog wel even in de woonkamer te bewonderen zijn tot dat het moment daar is dat een nieuwe uitdaging zich aanbiedt.


Groeten Lars


x3.jpg

x5.jpg

x2.jpg

A-AAA.JPG
A-AAAB.JPG

Ondersteuning van Zwager Bas
A-schets.JPG
A-schetsa.JPG
A-Start.JPG
A-tank test.JPG
A-tanktest2.JPG
 
Laten we vooropstellen dat ik heel graag zulke skills had en dat ik het een knappe prestatie vindt, maar qua stijl vind ik hem niet mooi eerlijk gezegd. Om te beginnen de kleur. Het lijkt wel of je hem alleen in de grondverf hebt gezet. :$
 
Laten we vooropstellen dat ik heel graag zulke skills had en dat ik het een knappe prestatie vindt, maar qua stijl vind ik hem niet mooi eerlijk gezegd. Om te beginnen de kleur. Het lijkt wel of je hem alleen in de grondverf hebt gezet. :$

Haha bedanktO-). Hopelijk volgen er nog meer projecten om de skills weer te kunnen verbeteren. Ja uiteraard was het esthetisch gezien eenvoudiger iets te bouwen bijv op basis van een CB350 wat de "mainstream" motorrijder mooi vindt en waar Pinterest vol mee staat. Maar zoals in het verslag vermeld moest dit project juist geen 13 in een dozijn worden. Toen ik de eerste wat verbazende gezichten zag bij de verlengde achterburg en smalle velg onder de mock-up van de motor wist ik dat ik goed op weg was; het deed ogen fronzen ipv opmerkingen als heej, dat heb ik eerder gezien:P
De kleur komt rechtstreeks van Audi, Solar orange en Nardo grey.
 
Het is inderdaad wel een fiets waar je niet snel een tweede van zult tegenkomen. Je komt op de verkoopsites te pas en te onpas de term "UNIEK!!!!" tegen, terwijl het 13 in een dozijn dingen zijn.
 
Ha ha inderdaad. Ik zal binnenkort eens proberen wat foto's terug te vinden van het project hiervoor, een Bratstyle SR250
 
Terug
Bovenaan Onderaan