Compressie afstellen? Kan dat? en hoe?

siebwiersma

Rookie
29 apr 2015
8
0
Hallo,,

Ik ben nieuw, zoals jullie al door hadden denk ik, en had een vraag.

Ik ben van plan om een pitbike te kopen om wat in 't bos en zandwegen naast ons dorp te rijden. *O*

Ik heb 1 op t oog alleen is de compressie heel hoog waardoor hij moeilijk start.
Is hier wat aan te doen? Volgens mijn kennis kun je compressie niet afstellen? :?

Ik hoor t graag van jullie!

Groetjes Sieb ;)
 
Een hoge compressie wijst erop dat er geen lekkage is in de cilinders,
dus geel lekke pakkingen, of overmatige slijtage aan cilinders en/of zuigerveren.
Er valt niets aan af te stellen, en een hoge compressie kan m.i. geen oorzaak zijn van het slechte starten van een motorblok.
Of hij te weinig benzine krijgt is hiervandaan niet te beoordelen....
succes,
Hans
 
Je kunt ook een gat in de cilinder kop boren,om de compressie te verlagen :Y
En als ie eenmaal loopt verhoog je de compressie weer door je vinger in het gat te stoppen :+
 
Meh, ik heb een middagje mank gelopen omdat mijn 125cc bamidax besloot terug te klappen :P (toegegeven, ik had slippers aan :'))

Vaders heeft een botkneuzing opgelopen toen die mijn 110cc MT5 met de hand wou aan'kicken' :')

mijn motor gaat te hard, kan ik daar iets aan doen?

Hopen dat je niet direct wordt geëxecuteerd in de berm zodra je meer dan 15km/h overschrijding hebt :+
 
Ik heb 1 op t oog alleen is de compressie heel hoog waardoor hij moeilijk start.
Is hier wat aan te doen? Volgens mijn kennis kun je compressie niet afstellen? :?
Hoi Sieb,

De compressie verlagen is goed te doen door een dikkere voetpakking of koppakking te monteren. Maar dat verlaagt het rendement (minder koppel) en het starten gaat minder vlot.

Start jij hem wel op de juiste manier? Vooral dikke eencilinders moet je op de juiste manier aantrappen. Als je op de foute manier trapt en hij slaat een keer goed terug kan je gips gaan halen.


Ik heb vaak genoeg een relatief klein, tenger vrouwtje een HD van vlak omstreeks WO II zien aantrappen. Dat ding had geen startmotor en het was haar enige vervoersmiddel.
 
Laatst bewerkt:
Zit er niet vaak een hand bedienbaar klepje in de kop waardoor je de compressie kan verlagen? (te bedienen vanaf het stuur)
Die honda 4-takt enduro's hebben dat toch ooK?
 
Laatst bewerkt:
Zit er niet vaak een hand bedienbaar klepje in de kop waardoor je de compressie kan verlagen? (te bedienen vanaf het stuur)
Die honda 4-takt enduro's hebben dat toch ooK?

Een decompressieklep.

Dat is een extra klep of een nokje op de uitlaatklep om de zuiger door de eerste compressieslag te krijgen zodat de vonk (VOORontsteking) de zuiger niet terugslaat in de eerste keer dat hij naar boven gaat.


Vandaar mijn vraag: Start je hem op de correcte manier?
 
Zit er niet vaak een hand bedienbaar klepje in de kop waardoor je de compressie kan verlagen? (te bedienen vanaf het stuur)
Die honda 4-takt enduro's hebben dat toch ooK?
Dit is een veredelt bromfietsblok, die hebben dat niet :P Alleen hele extreme versies van dit blok (Daytona, YX modellen), hebben soms een automatische decompressie, maar ik vermoed dat de TS niet zo'n blok heeft
 
Hallo,,

Ik ben nieuw, zoals jullie al door hadden denk ik, en had een vraag.

Ik ben van plan om een pitbike te kopen om wat in 't bos en zandwegen naast ons dorp te rijden. *O*

Ik heb 1 op t oog alleen is de compressie heel hoog waardoor hij moeilijk start.
Is hier wat aan te doen? Volgens mijn kennis kun je compressie niet afstellen? :?

Ik hoor t graag van jullie!

Groetjes Sieb ;)
Klinkt voor mij een beetje als een raar verkooppraatje bij het ding wat je op het oog hebt.

Hoge compressie hoort, en gewoon normaal kunnen starten ook :)
 
Inderdaad, eerst "te hoge compressie" en dan "kickstarter as afgebroken".
Altijd het gevolg van verkeerd starten.

Je moet zo'n blokje langzaam naar de compressieslag duwen met de kickstarter en dan een fractie voorbij het BDP (stoppen zodra de weerstand weer weg is). Dan kickstarter terug omhoog en 1X kicken als een man, vroem, klaar.

Zelfs youtube staat er vol mee. (how to kickstart a... vul maar in) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan