Compressie klep lekkage WP 48mm voorvork (KTM 450 EXC)

Green Meanie

Die hard MF'er
7 okt 2003
529
69
Hanoi
Afgelopen maandag heb ik voor een vriend wat slijtage onderdelen van zijn voorvork (KTM 450EXC bouwjaar niet bekend bij mij) vervangen. Wij zitten in Vietnam dus 'even een ringetje halen bij de dealer' is er niet bij.

KTM 450EXC.jpg


Vervangen zijn:

- O-ring van de dop bovenin (waar de rebound en voorspanning versteller in zitten); All Balls
-Glijlagers in de poot (boven en onder); All Balls
-Keerring en Stofkap; SKF
-Borgring onder de keerring heb ik herbruikt omdat de originele van KTM een betere indruk gaf dan die in het revisiesetje (rechthoek vs rond)
-De 'grote' O-ringen van de compressieklep (22 en 24mm); All Balls (nummer 73 en 72 (niet op afbeelding))
-Helaas had ik geen nieuwe koperringen voor de compressieklep. Ik heb de oude aan beide zijden op een vlaktafel blank geschuurd en op goed geluk herbruikt (nummer 81)

Luchtkamer 115mm aangehouden ivm de wens van een wat stuggere vering.

Helaas blijkt na montage dat de vork aan beide zijden (links heftig, rechts marginaal) lekt bij het verstellen van de compressie (dit was schijnbaar al maar had ik niet helemaal begrepen).
Het is lastig te zien maar het lijkt langs het boutje (nummer 80) van de compressie versteller te komen maar kan natuurlijk ook door de herbruikte koperring (nummer 81) komen. Doordat de lekkage heftiger wordt tijdens verstellen van de compressie verdenk ik echter nummer 76 op de microfiche (O-ring 8x2mm).

Microfiche compression valve.JPG


Deze stap is nieuw voor mij en daarom mijn plan (ter discussie):

-Poten uit motor halen en op zijn kop zetten (olie en binnenwerk blijft dus zitten)
-Verwijderen compressieklep en koperring opnieuw opschuren en uitgloeien (Zelfde als met aluminium? --> zwart roeten en verhitten totdat de roet weg is)
-Verwijderen borgring 79 en vervangen O-ring 76 (Wat kan ik hier verwachten?)
-Verstelboutje weer monteren en compressieklep weer monteren.

Kan het op deze manier? Ik hoop erop dat de compressieklep verwijderd kan worden met het binnenwerk nog in de poot. Zie ik iets over het hoofd?
Het lijkt me dat de demper door de veerdruk op zijn plek blijft en ik de compressieklep dus kan (de)monteren zonder problemen?
Kan ik problemen verwachten met het ontluchten van de demper na afloop?
Dit wil ik dan immers doen als de vork weer in de motor zit.

Ik hoor graag jullie ideeën. Worst case scenario moet de poot weer helemaal uit elkaar.
 
Dus ik zou dat O-ringetje gewoon kunnen vervangen zonder de compressieklep uit de vork te halen?
Gewoon vork op zijn kop, borgring eruit en het verstelboutje eruit draaien.

Zal het ontluchten van de schokbreker daarna geen problemen opleveren?
 
Dus ik zou dat O-ringetje gewoon kunnen vervangen zonder de compressieklep uit de vork te halen?
Gewoon vork op zijn kop, borgring eruit en het verstelboutje eruit draaien.

Zal het ontluchten van de schokbreker daarna geen problemen opleveren?

Vast wel...

Ga het gewoon proberen en zal tzt hier laten weten of het problemen oplevert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan