Compressie Yamaha FZ6

Mart1908

Rookie
2 feb 2022
23
6
Ik ben bezig met zoeken naar een 2e hands blok voor mijn FZ6n uit 2006 (54090km gelopen)
Nu heb ik er 1 op het oog (van motor demontagebedrijf) kreeg deze info:

Blok is van 2004
Kilometerstand is 52163 km
Het blok heeft gelopen voor demontage en compressie is 10.5 10.5 11 10


Kan iemand mij vertellen of de compressie waarde oke zijn?
Zijn wel constant, maar zijn deze niet aan de lage kant?

Thanks alvast!
 
Oplossing
Verwar de compressie-verhouding niet met gemeten compressie in druk. Verders: gaskleppen op, op starter ronddraaien, ca. 7 - 10 sec. Per cilinder. Afwijkingen onderling: bij zuigerveren leerden wij op school deze uit te sluiten door een beetje olie in het bougie te gieten en dan nog eens meten. 2e: klep die lekt. Hoe lang heeft het blok stil gelegen? Schadefiets: onder welke condities is ie stilgevallen? VTR van mij had schuin op zn zij gelegen, terwijl de motor nog ff draaide… niet bevorderlijk
Thanks voor de reactie, vwbt schuinliggen, als het goed is zou er een omval sensor op de fz6 moeten zitten die de motor uit zou moeten schakelen (als deze niet defect zou zijn).
Gasklephuis (incl toebehoren) heb ik in principe nog liggen...
Ga wel even navragen wat (prijs)verschil tussen beide blokken.
Bekend bij deze site?
Die ander die ik had gezien was bij Boonstra. Schijnt bekende te zijn in motorland, ook bij de yamaha dealer hier in de buurt
Kan ook zijn, omdat er 2 varianten blokken zijn, de 98pk (wat ik nu heb/had) en de (geloof) 78pk versie.
Maar heb wel ergens gelezen dat dat verschil er is door de gasklep stand. Dat zou de 20pk verschil uitmaken. Theoretisch zou ik misschien mijn huidige gasklephuis dan kunnen gebruiken om de 98pk te behouden. Denk ik althans
 
Thanks voor de reactie, vwbt schuinliggen, als het goed is zou er een omval sensor op de fz6 moeten zitten die de motor uit zou moeten schakelen (als deze niet defect zou zijn).
Gasklephuis (incl toebehoren) heb ik in principe nog liggen op blok wat er nog onder zit.
Me distributie en/of nokkenas ketting is gebroken en door me blok gegaan waardoor deze nu helemaal vast staat. Heeft bij de yamaha dealer gestaan om eea na te kijken. Dus heb nog wel eea aan spare parts die ik kan her gebruiken voor ander blokkie
I know, heb um ook pas 7 maanden geleden aangeschaft en pas 1000km meer gereden. Aardig zuur. Maarja, vind vind echt heerlijke motor, dus ga best doen um weer de weg op te krijgen 👍
 
Wat was er aan de hand met het oude blok als ik vragen mag?
Begon snoeihard te ratelen en te tikken tijdens het rijden. En na uitzetten toch geprobeerd te starten met de ANWB, draaie nog 3x rond op de startmotor en toen helemaal vast. Daarna naar de yamaha dealer gebracht en blijkt dat of me nokkenas of distributie ketting is gebroken en door blok is gegaan. Echt zuur van, heb um pas 7 maanden en 1000km mee gereden.
 
Wat was er aan de hand met het oude blok als ik vragen mag?
Ga je op je 40e (eindelijk) je motorrijbewijs halen, 1e motor kopen, en dan gebeurd er dit na paar maandjes.

Maarja 2e hands blok en laten plaatsen kost minimaal rond de 2000 na wat rondbellen bij bedrijfjes. Dus dacht, ga me eigen klus projectje dan maar doen (ipv arbeidsloon betalen). Vervangen kost een ervaren monteur ongeveer een volle dag om te doen hoorde ik.
Dus ga zelf poging wagen 💪Leer en waardeer ik er zelf ook nog van 😉 ben ook meer bekend (hobbymatig) aan auto's te sleutelen, maar denk zelfde basis principe, motorisch gezien
 
Ga je op je 40e (eindelijk) je motorrijbewijs halen, 1e motor kopen, en dan gebeurd er dit na paar maandjes.

Maarja 2e hands blok en laten plaatsen kost minimaal rond de 2000 na wat rondbellen bij bedrijfjes. Dus dacht, ga me eigen klus projectje dan maar doen (ipv arbeidsloon betalen). Vervangen kost een ervaren monteur ongeveer een volle dag om te doen hoorde ik.
Dus ga zelf poging wagen 💪Leer en waardeer ik er zelf ook nog van 😉 ben ook meer bekend (hobbymatig) aan auto's te sleutelen, maar denk zelfde basis principe, motorisch gezien
GoedZo!!! Respect!!
 
Ik ben bezig met zoeken naar een 2e hands blok voor mijn FZ6n uit 2006 (54090km gelopen)
Nu heb ik er 1 op het oog (van motor demontagebedrijf) kreeg deze info:

Blok is van 2004
Kilometerstand is 52163 km
Het blok heeft gelopen voor demontage en compressie is 10.5 10.5 11 10


Kan iemand mij vertellen of de compressie waarde oke zijn?
Zijn wel constant, maar zijn deze niet aan de lage kant?

Thanks alvast!
Is gewoon goed hoor kijk anders ff op google naar de specs!
 
Is gewoon goed hoor kijk anders ff op google naar de specs!
Kreeg ook zojuist bericht vd yamaha dealer dat de compressie van 10/11 in orde zou moeten zijn 👍
Gelijk nagevraagd of er ook een R6 blok (wat meer Paardjes 🐴, +/- 150 ipv 98) onder zou kunnen (aangezien mijn FZ6 een geknepen R6 blok heeft) maar dat blijkt toch niet zo 123 te kunnen
 
12.2 zou de compressie moeten zijn af fabriek,de vraag is hoe hun de compressie hebben gemeten,warm of koud blok en
vol gas of niet.
Reactie ontvangen:
Hallo,

dit is gemeten bij een koud blok.
Er word alleen tijdens het lopen van de motor gekeken of er geen lekkages zijn.

U ontvangt een maand garantie op het blok.
Mocht er wat zijn , kunt u mij een mailsturen.
Hier zitten voor u geen extra kosten aan en u ontvangt uw geld terug, geen tegoedbon of iets dergelijks.
 
Kreeg ook zojuist bericht vd yamaha dealer dat de compressie van 10/11 in orde zou moeten zijn 👍
Gelijk nagevraagd of er ook een R6 blok (wat meer Paardjes 🐴, +/- 150 ipv 98) onder zou kunnen (aangezien mijn FZ6 een geknepen R6 blok heeft) maar dat blijkt toch niet zo 123 te kunnen
Tja dat kan die dealer nou wel zeggen,die andere 2 blokken pompen er rond de 15 uit,zegt toch wel iets denk ik🤔
Garantie lijkt mooi,maar mankeert er wat aan moet je het hele blok nog een keer wisselen,ik heb dat ooit ook met een
blok ruil gehad en werd daar niet vrolijk van,al is het natuurlijk beter als geen garantie.
Nog wel een tip voordat je het oude blok er uit vist,maak zoveel mogelijk foto,s zodat je weet hoe alles zit,
en zorg voor een momentsleutel,oa blokbouten in een alu frame moet je met het juiste koppel vastzetten.
 
Kreeg ook zojuist bericht vd yamaha dealer dat de compressie van 10/11 in orde zou moeten zijn 👍
Gelijk nagevraagd of er ook een R6 blok (wat meer Paardjes 🐴, +/- 150 ipv 98) onder zou kunnen (aangezien mijn FZ6 een geknepen R6 blok heeft) maar dat blijkt toch niet zo 123 te kunnen
150 paardjes, R6? Dat lijkt mij wat overdreven, pony’s hooguit. Toch denk ik dat je FZ bruikbaarder vermogen/koppel heeft dan een R6 die het uitgilt bij 15K/rpm. Daarbij aanverwanten benodigd tbv ombouw met R6 blok: gasklephuizen, uitlaat, motormanagement/ontsteking, brandstofpomp ( opbrengst/druk) drukregelaar, kabelboom, rpm-teller(?)… leuke hobby!😂👍
 
150 paardjes, R6? Dat lijkt mij wat overdreven, pony’s hooguit. Toch denk ik dat je FZ bruikbaarder vermogen/koppel heeft dan een R6 die het uitgilt bij 15K/rpm. Daarbij aanverwanten benodigd tbv ombouw met R6 blok: gasklephuizen, uitlaat, motormanagement/ontsteking, brandstofpomp ( opbrengst/druk) drukregelaar, kabelboom, rpm-teller(?)… leuke hobby!😂👍
ook een pony denk soms dat ie een paard is 😂 iets met in de waan laten 😉
Mijn FZ6 (teller) kan het al uitgillen bij 15k rpm, maar dan zonder de 30 extra shetlanders 🤭 ook met iets in de waan laten.
Al staat ligt ie nu wel in winterslaap. Maar dat is weer een andere aflevering van Animal Planet
 
Tja dat kan die dealer nou wel zeggen,die andere 2 blokken pompen er rond de 15 uit,zegt toch wel iets denk ik🤔
Garantie lijkt mooi,maar mankeert er wat aan moet je het hele blok nog een keer wisselen,ik heb dat ooit ook met een
blok ruil gehad en werd daar niet vrolijk van,al is het natuurlijk beter als geen garantie.
Nog wel een tip voordat je het oude blok er uit vist,maak zoveel mogelijk foto,s zodat je weet hoe alles zit,
en zorg voor een momentsleutel,oa blokbouten in een alu frame moet je met het juiste koppel vastzetten.
Nog een optie ontvangen van bedrijf die een ander blok heeft en hem ook voor zacht prijsje wil plaatsen (all-in). Eerst even nagaan wat voor blok ze hebben opgesnord 👍👍
 
ook een pony denk soms dat ie een paard is 😂 iets met in de waan laten 😉
Mijn FZ6 (teller) kan het al uitgillen bij 15k rpm, maar dan zonder de 30 extra shetlanders 🤭 ook met iets in de waan laten.
Al staat ligt ie nu wel in winterslaap. Maar dat is weer een andere aflevering van Animal Planet
FZ6 rode gebied bij 14K, als jij ‘m laat uitgillen tot 15K heb ik medelijden ❤️‍🩹 met je nokkenas-ketting, kleppen en de rest. Een R6 kan nog ff door tot 17K
 
FZ6 rode gebied bij 14K, als jij ‘m laat uitgillen tot 15K heb ik medelijden ❤️‍🩹 met je nokkenas-ketting, kleppen en de rest. Een R6 kan nog ff door tot 17Kat heb ik hem niet aangedaan 😉

FZ6 rode gebied bij 14K, als jij ‘m laat uitgillen tot 15K heb ik medelijden ❤️‍🩹 met je nokkenas-ketting, kleppen en de rest. Een R6 kan nog ff door tot 17K
Dat heb ik hem niet aangedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan