Compressiedruk weggevallen tijdens rit op A2

Berent_1970

MF'er
11 jul 2019
52
104
Amsterdam
Hallo iedereen,

Vandaag flinke motorpech gehad tijdens rit op A2-snelweg van Amsterdam naar Utrecht.
Op het moment bij het inhalen van een vrachtwagen was een harde knal te horen en ook onder je kont te voelen.
Gasdruk viel gelijk uit en motorfiets begon langzaam te rijden. Meteen naar de kant gegaan.
Dat gemanoeuvreer was op zich goed verlopen en het was op dat moment ook niet zo druk op de snelweg.

Bleek dat tankstation nog op geen kilometer vandaan te zijn, dus met behulp van zwabberende benen heen gejast.
ANWB-pechhulp ingeschakeld en na meting blijkt dat de compressiedruk vrijwel zero is geworden; motorfiets start hierdoor niet meer op.
Bergingsbedrijf gebeld, motorfiets zal worden opgehaald opgehaald en een dezer dagen afgeleverd bij een motorzaak in mijn woonplaats.

Baal wel als een stekker en wel om de volgende redenen:
- Afgelopen vrijdag nog bij een motorzaak (andere) met goede reputatie geweest vanwege bijgeluid. Na korte inspectie bleek dat rammel te wijten is aan nokkenas / ketting. Geadviseerd: deze twee vervangen bij groot onderhoud (24.000 km). Kilometerstand op dat moment was bijna 20.000 km. Afgelopen zaterdag nog even gebeld: Resterende 5.000 km was volgens de motorzaak geen probleem.
- Garantietermijn van 2 jaar was nét verlopen (sinds 15-05). Dat is toch wel echt heel zuur.
- Onlangs bij een nieuwe werkgever begonnen en was uitgerekend vandaag op weg naar een afspraak aldaar. Tsja, ook niet bepaalde goede indruk hé........... Ze waren echter wel opgelucht.
- Er is mij verteld (monteur Henri van ANWB) dat het beslist niet normaal is dat compressiedruk zomaar is weggevallen en dat zeker niet bij nog geen 20.000 km.

N.B. Deze Henri was een toffe peer en aangezien hij toch naar Utrecht moest, heeft hij mij bij deze dan ook daar afgezet.
#Henri --> als je dit leest, nogmaals mijn dank voor de moeite!

Voor de rest ben ik benieuwd naar wat jullie van het bovenstaande verhaal vinden.
 
Laatst bewerkt:
Tsja als die spanner het helemaal af heeft laten weten dan is je ketting versprongen en dan zijn er met een beetje geluk alleen wat kleppen krom.
Verklaart wel meteen waarom je geen compressie meer hebt.🤔
Ben wel bang dat het hoe dan ook een duur grapje gaat worden.
 
Ooit in het verleden met zo'n bekende vierklepsGuzzi tot stilstand gekomen op de rijksweg ook de ww laten komen en die heeft inderdaad de compressie gemeten was er niet datdanweerwel, klep gebroken en motor op weg naar huis per sleepbedrijf .
Was de enigste keer dat ik een pech transport nodig had anders dan een door een lekke band
En ja ook geen vierklepper meer van Guzzi .
Nokkenasketting en de daarbij horende schade staat boven aan de lijst


P/S/
Guzzi had slechts 30.000 km op de teller
 
Je zal raar staan te kijken als er een .308 black tip in je blok ligt... waarmee ik bedoel te zeggen dat er genoeg te assumeren valt waardoor je waarheden creeert
Als mijn verbazing wordt aangezien voor een antwoord, weet ik niet goed wat ik ermee moet?

Zot zegt spanningsregelaar zonder, voor mij, enige hint van sarcasme. Zegt ie niet voor niets denk ik dan.

Zuster topic heb ik inmiddels gezien..
 
Zolang er niet samen of net na de knal allerlei vloeistoffen en/of interne motorblok onderdelen naar buiten zijn gekomen uit het blok of dwars door het blok heen, is er nog hoop op herstel
 
Hallo iedereen,

Vandaag een flinke motorpech gehad tijdens rit
Op het moment bij het inhalen was een harde knal te horen en ook onder je kont te voelen.
. Meteen naar de kant gegaan.

ANWB-pechhulp ingeschakeld en na meting blijkt dat de compressiedruk vrijwel zero is geworden; motorfiets start hierdoor niet meer op.

- Afgelopen vrijdag nog bij een motorzaak (andere) met goede reputatie geweest vanwege bijgeluid. Na korte inspectie bleek dat rammel te wijten is aan nokkenas / ketting. Geadviseerd: deze twee vervangen bij groot onderhoud (24.000 km). Kilometerstand op dat moment was bijna 20.000 km. nog even gebeld: Resterende 5.000 km was volgens de motorzaak geen probleem.

Voor de rest ben ik benieuwd naar wat jullie van het bovenstaande verhaal vinden.

ik vind het verhaal zo een stuk beter ; wat, waar en hoe en wat voor bloempjes in de berm staan boeit voor het verhaal niet zo.
wat ik dan wel mis is de onderhoud geschiedenis, waarbij het antwoord 'Onbekend' ook prima is.
motorfiets particulier gekocht of bij een zaak ?
Zelf de moeite nemen om aan te geven of het inderdaad om een NC750X gaat..

Schade en pech is nooit leuk, misschien is het iets klein of misschien is het iets groot. Bij een motorzaak neerzetten voor een diagnose en offerte om het te verhelpen en onderhoud te doen volgens de voorschriften. Tenzij er een total loss uit de diagnose komt.
Met de huidige koffie is het infodik kijken ;)
 
Als mijn verbazing wordt aangezien voor een antwoord, weet ik niet goed wat ik ermee moet?

Zot zegt spanningsregelaar zonder, voor mij, enige hint van sarcasme. Zegt ie niet voor niets denk ik dan.

Zuster topic heb ik inmiddels gezien..
Juist omdat zot het zegt zou het zomaar zo kunnen zijn. Van alle anderen zou ik denken: ja logisch, als je compressie wegvalt ligt het aan de spanningsregelaar hoe dan:?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Hoewel de NAK niet km gerelateerd kan het in principe toch niet zijn de de NAK versleten bij 20 K en vervangen dient te worden ?
Verhaal zo te lezen doet vermoeden dat de NAK spanner het begeven heeft en de NAK een tandje(s) versprongen is, met alle gevolgen daaruit voortvloeiend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan