Compressieverlies XL600R

DanoSM

MF veteraan
17 jun 2003
2.129
2
Hey luitjes,

Eindelijk na een tijd sleutelen rijdt mijn xl600r. Er zit een nieuwe zuiger in en een andere (tweedehands)cilinderkop, het blok is door de vorige eigenaar in elkaar gezet, de rest heb ik gedaan. Na er 2 keer op te hebben gereden +/- 160 km, is de compressie ineens een heel stuk minder dan het hoort. Nu kan ik de kickstarter gewoon met de hand door z'n compressie heendrukken. De decompressie heb ik eraf gehaald, dat kan het dus niet zijn. Ik heb de koppakking gechecked, bougie aangedraait, opnieuw kleppen gesteld. Maar niets helpt, de compressie blijft laag. Hij loopt ook lager stationiar en valt na een tijdje uit.

Waarschijnlijk moet ik de boel uit elkaar halen en de kleppen nakijken en klepveren nameten enz.
Maar de vraag is: wat zie ik over het hoofd waardoor de compressie verlaagd kan worden, voordat ik het blok uit het frame haal.
Als iemand wat weet, gil maar ;)
 
Niet stationair lopen (icm te lage compressie) is meestal versleten zuigerveren.
Doorrijden lukt dan meestal nog gewoon goed :)
 
andere oorzaken dan compressieverlies kunnen lekkende kleppen zijn
maar ik had ook zoiets met XR...startte ook brak ..en zonder nokkenas trapte ik nog door de compressie heen..
zuigerveren/zuiger en cilidner waren aardig overleden.
 
Zuiger en zuigerveren versleten, daar dacht ik dus ook al aan. Maar die zuiger zit er dus net nieuw in, ik heb hem pas 160 km ingereden. En dan zou je toch ook wat blauwe rook uit je uitlaat zien omdat er dan olie langs de zuiger lekt? Dat zie ik weer totaal niet.

De koppakking lekt niet vanaf buiten de cilinder gezien, maar er kunnen natuurlijk altijd beschadigingen binnenin zijn, dat moet ik nog bekijken.

Het lijkt me stug dat nieuwe zuigerveren na 160 weer versleten zijn.
De compressie is niet langzaam minder geworden. Na een ritje van +/- 45 min is het flink verlaagd.

Ik denk dat het de kleppen zijn die lekken, of toch de koppakking.
Het stomme is, hij start gewoon prima en er valt ook gewoon goed mee te rijden.
Niet dat ik met lage compressie ga rijden, maar het kan wel.
 
check je klepspeling nog een keer..
je heb precies de zelfde problemen als XL Jay, met het blok dat ik had gereviceert. na 200km ofzo zelfde probleem als jij heb.
desnoods even op .20 en .15 stellen en dan proberen.
 
check je klepspeling nog een keer..
je heb precies de zelfde problemen als XL Jay, met het blok dat ik had gereviceert. na 200km ofzo zelfde probleem als jij heb.
desnoods even op .20 en .15 stellen en dan proberen.

Hey Speedyves, zou je mij er wat meer over kunnen vertellen, over XL Jay z'n blok?
Staat dat hier ergens op het forum? Hoe heeft XL jay dat opgelost?
Dit geeft me toch weer wat hoop, ik snapte er al geen bal van :P

Oja, heb je die doppen nog voor mij en dat kabeltje voor de decompressie ;)
 
Laatst bewerkt:
Is heel topic over. XL revisie / tuning heette het topic geloof ik. Pasgeleden nog omhooggeschopt.

Klepspeling kun je makkelijk stellen, kan zijn dat de speling nu weer veranderd is zoals steven zegt en dat hij daarom compressie verliest omdat kleppen open blijven staan.
 
Ik heb dus de klepspeling al precies goed gezet volgens de WPHB. Maar de compressie blijft laag. De kleppen hebben de goede speling en blijven dus als het goed is niet open staan.

Ik heb het topic van XL Jay even doorgespit en bij 100 stopte zijn motor er weer mee door de klepspeling. Bij mij rond de 160km, maar de motor stopte er niet mee, hij rijdt gewoon nog. De klepspeling was idd niet goed.
Maar nu heb ik ze wel weer goed gezet, maar de compressie is nog niet terug.
Ik heb ook niet gereden na het opnieuw goedstellen van de speling.

Was bij XL Jay de compressie gelijk weer terug toen hij de kleppen weer goed had gesteld? of moest hij even warmrijden?
 
bij koude motor zouden de kleppen sowieso goed moeten sluiten. Dus als je dan geen compressie hebt is het niet je klepspeling.

Dan zou ik eerder denken aan zuiger/cilinder.
 
Er zit een nieuwe zuiger in, zouden de zuiger(veren) nu al versleten kunnen zijn?
Hiervoor was de compressie echt prima. Ik weet niet de hoe de cilinder eruit ziet, maar het lijkt me logisch dat als je een zuiger vervangt ook de binnenkant van de cilinder nakijkt. Hmmm, dat is het moeilijke als een vorige eigenaar het blokje heeft gereciveerd.....
 
alleen dingen vertrouwen die je zelf hebt gezien / gedaan. Dan weet je hoe de boel er aan toe was en hoe het gebeurd is.
Ik laat het liefst zo min mogelijk doen door anderen.

En als je de motor niet goed inrijdt of slechte / geen olie gebruikt...dan ist gauw weer afgelopen met de zuiger.
 
Even voor de duidelijkheid, ik heb het blok niet uitbesteedt aan de vorige eigenaar. Het blok zat al in elkaar toen ik het kocht, ik moest alleen de motor zelf nog opbouwen. Ik besteed het idd liever niet uit.

Maaarrrrrrrrrr, Goed nieuws!!! *D
Aangezien de compressie laag bleef ondanks ik de kleppen opnieuw gesteld heb en er een nieuwe zuiger in ligt, moest het probleem ergens anders liggen. Ik dacht dat als de klepspeling tijdens het rijden te groot/klein is geworden en de motor zo weggezet is, kan het zijn dat de klep open blijft staan, omdat de motor zo is afkoelt. Dus als ik de kleppen stel en dan ff de motor warm rij (want hij rijd nog redelijk goed) dan zal het probleem waarschijnlijk over zijn.
Dat heb ik net dus gedaan en nu is de compressie dus weer geheel terug en rijd hij weer prima. Het was hetzelfde probleem als XL Jay dus....
Ben ik ff blij :P

In ieder geval bedankt voor de reacties!
Ik ga ff :]
 
zie je wel :)
maar das mooi. je klep was gewoon verbrand dus, dat tikt ie wel weg en is dus ook gebeurd.
Die doppen zijn klote, ik krijg ze dus met geen mogelijkhijd los, een is er zelfs gebarsten!!
Dat kabeltje heb ik nog wel steeds liggen :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan