Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Ik heb het deel over opvullen van de waardeloze ruimte in het carter gelezen, maar ik snap niet heel veel van dit:
Men handelt doelmatig, indien men in de vier uitsparingen passende vulstukken van elektron aanbrengt en met een verzonken schroef op de krukwang vastzet, daarna van de diameter van de opgevulde wang 2 1/2?3 mm afdraait en een krimpring monteert.

Wat ik ervan maak is dat er op de krukwang een plaat wordt vastgezet en iets met vulstukken? Ik heb het idee dat bij deze versie van het boekje ook iets mis is gegaan met de vertaling of digitaliseren van de tekst. Elke "?" betekent dat er iets mist, een symbool of soms één of een paar woorden.

Oh ja, opvullen van cilinders moet je echt niet doen zeggen ze, blijft niet zitten of werkt gewoon niet goed.

Nou ja, wat mij nu het beste lijkt is om toch de hele compressor weer uit elkaar te halen en dan aan de binnen- en buitenkant van de krukwang een plaatje te monteren met schroeven. Daarna daar een plaatje overheen buigen en vastzetten met soldeer aan de andere plaatjes en de randen dichten met iets van de metaal plamuur die ik ook voor het carter gebruikt heb of Araldite metaal lijm, kan vgm beide tegen chemicaliën en benzine en tot iets meer dan 100 graden. Door de lock-down heb ik nu geen beschikking tot lasapparatuur.
 
Ik heb het deel over opvullen van de waardeloze ruimte in het carter gelezen, maar ik snap niet heel veel van dit:


Wat ik ervan maak is dat er op de krukwang een plaat wordt vastgezet en iets met vulstukken? Ik heb het idee dat bij deze versie van het boekje ook iets mis is gegaan met de vertaling of digitaliseren van de tekst. Elke "?" betekent dat er iets mist, een symbool of soms één of een paar woorden.

Oh ja, opvullen van cilinders moet je echt niet doen zeggen ze, blijft niet zitten of werkt gewoon niet goed.

Nou ja, wat mij nu het beste lijkt is om toch de hele compressor weer uit elkaar te halen en dan aan de binnen- en buitenkant van de krukwang een plaatje te monteren met schroeven. Daarna daar een plaatje overheen buigen en vastzetten met soldeer aan de andere plaatjes en de randen dichten met iets van de metaal plamuur die ik ook voor het carter gebruikt heb of Araldite metaal lijm, kan vgm beide tegen chemicaliën en benzine en tot iets meer dan 100 graden. Door de lock-down heb ik nu geen beschikking tot lasapparatuur.
2073c11363211275.jpg


In die paragraaf wordt beschreven hoe om te gaan met krukassen met "halve krukwangen". Hiermee doelt de schrijver op het type krukwang zoals volgens mij ook in jouw compressor zit.
De halve krukwangen vult met op met een vulstuk gemaakt van "elektron". Ik kan niet achterhalen wat dat is. Het zal in elk geval iets zijn dat heel licht is en gemakkelijk te bewerken. Het wordt namelijk in vorm gebracht waarmee ze de "halve krukwangen" opvullen. Het geheel wordt op zijn plek gehouden met een boutje en daarna een krimpring om het geheel. Voor het aanbrengen van de krimpring, moet het geheel (krukwang met vulstukken) 2.5 - 3mm afgedraaid worden. Dit zal ter compensatie zijn van de materiaaldikte van de krimpring.

Dit topic krijgt een leuke wending. We zien hier hoe een middelbare scholier weer echt leert lezen ;) :t Leuk dat je nog steeds doorzet met je project! Ik hoop dat het wat wordt, maar wat het eindresultaat ook zal zijn, je leert er in elk geval al veel van.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Ik kan niks vinden over elektron als een legering dat te koop is en het zelf maken ervan gaat mij veel te ver. Ik heb ook niet iets anders in gedachten dat ik kan gebruiken als vulstukken. Daarom ga ik denk ik gewoon proberen om aan beide zijden van de krukwang een ronde aluminiumplaat te schroeven en dan een strip aluminium er helemaal rondom zodat de krukwang rond wordt en dicht is zonder dat ik iets hoef op te vullen. De strip kan ik dan solderen aan de aluminiumplaten.
 
de originele koelribben ouden al niet volstaan om de motor te koelen, laat staan met er dan nog over blijf. ook valt de ventilator van de electro-motor weg en heb je geen rijwindkoeling. blokje zal dus nooit lang kunnen draaien.
zou me dan ook niet teveel zorgen maken om onbalans -> ijzeren ring op lassen, plaatje aan 1 kant op puntlassenn vol spuiten met siliconen en dan ook andere kant platje op lassen.
 
de originele koelribben ouden al niet volstaan om de motor te koelen, laat staan met er dan nog over blijf. ook valt de ventilator van de electro-motor weg en heb je geen rijwindkoeling. blokje zal dus nooit lang kunnen draaien.
zou me dan ook niet teveel zorgen maken om onbalans -> ijzeren ring op lassen, plaatje aan 1 kant op puntlassenn vol spuiten met siliconen en dan ook andere kant platje op lassen.
Door de lockdown kan ik nu waarschijnlijk niet lassen, misschien kan ik nog iets regelen met de buurtwerkplaats.
En qua koelvinnen zal ik niet de originele terug kunnen zetten, want die zijn weg geslepen. De andere optie zou zijn om er zelf koelvinnen op te lassen van een beetje plaatmateriaal. Maar dat is nu nog lang geen zorg.
 
Ik heb op de krukas geslagen vanaf de achterkant (laatste foto vorige post) om hem uit de lager proberen te slaan, maar er zit geen enkele beweging in. Naar hoe het eruit ziet moet eerst de krukas aan die kant los en dan kan de drijfstang eraf, maar als ik de krukas niet los krijg weet ik niet hoe ik daar mee verder moet.
 
12 pagina's al weer .
Er zijn genoeg filmpjes op You-tube te vinden van je voorgangers die vrijwel geen van alle de krukas eruit haalde of aanpaste en toch een werkende motor er van maakte .
waarom die moeite doen voor iets waar geen vermogen uit te halen is , voor het laten werken is het niet nodig
 
12 pagina's al weer .
Er zijn genoeg filmpjes op You-tube te vinden van je voorgangers die vrijwel geen van alle de krukas eruit haalde of aanpaste en toch een werkende motor er van maakte .
waarom die moeite doen voor iets waar geen vermogen uit te halen is , voor het laten werken is het niet nodig
Dat is misschien wel het beste, gewoon zo laten en als de motor het niet doet om hem dan helemaal uit elkaar te halen.
 
als ik die foto's zie, zou je de krukas met volle wangen ook niet meer terug in krijgen.
Ik denk dat dat nog wel lukt, want nu zijn het halve wangen, maar wel met dezelfde diameter als volle wangen dus het zou gewoon moeten passen. Maar dat laat ik denk ik nu dan maar. Tenzij iemand een handige manier weet om hem los te krijgen (en later ook weer terug).
 
Hoi.

Post 286, bovenste foto.
Daar zit rechts naast de drijfstang een borgring, die kan naar rechts weg, dan de drijfstang.
Eea houdt wel in dat de krukas naar links het cartertje uit moet, en op een of andere manier moet die drijfstang en lager over de krukas worden geschoven.

Aan die kant ben je dus kansloos om een volle krukwang te maken.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Post 286, bovenste foto.
Daar zit rechts naast de drijfstang een borgring, die kan naar rechts weg, dan de drijfstang.
Eea houdt wel in dat de krukas naar links het cartertje uit moet, en op een of andere manier moet die drijfstang en lager over de krukas worden geschoven.

Aan die kant ben je dus kansloos om een volle krukwang te maken.

Groeten, Paul.
Ja ik had de borging gezien, het probleem is dat de drijfstang dan nog steeds nergens heen kan tenzij de krukas uit het lager komt. Jammer genoeg is alles een press-fit en met een hamer krijg ik het niet los. Maar bedankt voor het meedenken.
 
Hoi.

Een andere optie is het carter verwarmen en dan de krukas met dat lager naar buiten tikken, met wat geluk komt dat lager dan vrij en kan je er een trekker achter haken en van de as af trekken.
Ik heb niet dit hele verhaal doorgespit, kan zijn dat je dat al geprobeerd hebt?

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Een andere optie is het carter verwarmen en dan de krukas met dat lager naar buiten tikken, met wat geluk komt dat lager dan vrij en kan je er een trekker achter haken en van de as af trekken.
Ik heb niet dit hele verhaal doorgespit, kan zijn dat je dat al geprobeerd hebt?

Groeten, Paul.
Ja ik kan ook de hele krukas doortikken en dan komt de krukas met lager eruit. Dan zou daar een trekker opgezet kunnen worden en het lager los getrokken, maar ik ben bang dat het lager dan niet meer terug kan. Tenminste niet met de spullen die ik heb. Maar als uiteindelijk blijkt dat ik de krukwangen rond moet maken dan lijkt me dit de beste optie.
 
tunen ? zonder koeling ?
ik zou al heel blij zijn als dat ding 1 minuut blijft draaien :Y

Een deel van de koelvinnen ben ik van plan om op het laatst nog terug te lassen als dat lukt, maar nu moesten ze aan de kant om ruimte te kunnen maken voor het slijpen.
Zou het ook heel blijven als je er een watergekoelde kop op zet?
Dit soort motortjes blijft ook heel, zonder koelvinnen, of geforceerde koeling.

 
Zou het ook heel blijven als je er een watergekoelde kop op zet?
Dit soort motortjes blijft ook heel, zonder koelvinnen, of geforceerde koeling.

Het is een leuk idee (en een mooie motor), maar zolang mijn motor nog niet draait ga ik me hier nog geen zorgen over maken.

Ik kan altijd nog als die te heet wordt tijdens het testen gewoon een plantenspuit pakken en wat op de cilinder spuiten, wordt dan wel flink spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Even nog voor kerst een kleine update. De poorten zijn geboord, behalve de spoelpoorten in de kleine compressorpomp, want daarvoor moet ik het boortje nog slijpen. Alle poorten moeten nog bijgewerkt worden met een handfrees, die is pas geleden aangekomen (oude was kapot gegaan). Na kerst ga ik daaraan beginnen. Daarna moeten er nog kapjes gemaakt worden voor de spoelpoorten, dan de zuigers nog afwerken en daarna de ontsteking maken. Hopelijk kan ik als dat klaar is hier de eerste test video plaatsen.
20201220_131500.jpg
20201220_131423.jpg
20201220_131213.jpg


Iedereen nog een fijne kerst.
 
Bekijk bijlage 1576874

Iedereen nog een fijne kerst.
zijn deze voor de inlaat ?
als de zuiger naar beneden gaat en compressie moet opbouwen in het carter, komt die schuine rand in de zuiger met de gaten weer voor de inlaatpoorten waardoor de opgebouwde compressie ook langs de inlaat weer weg, ipv naar de cylinder (afhankelijk wat eerst open gaat : spoelpoorten of inlaat via gatern/groef.

verder lijkt de slag ook maar "miniem" als ik de plaats van de poorten tov de kop zie ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan