Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Vrijwel geen compressie is ook geen aanzuiging .
er moet wel vacuüm getrokken kunnen worden en dat gebeurt dus nu nog niet .
Inhoud van je carter heeft daar niets mee te maken om dit blok tot een werkend motortje te maken .
De filmpjes laten zien dat het kan zonder aangepast te krukwangen
 
Een tweetaktmotor is in principe niet zelf aanzuigend. Daar is een spoelpomp voor nodig. Bij kleine motortjes werkt de onderkant van van de zuiger als spoelpomp. Dit lukt alleen door het carter gasdicht en zo klein mogelijk te maken.
 
Een tweetaktmotor is in principe niet zelf aanzuigend. Daar is een spoelpomp voor nodig. Bij kleine motortjes werkt de onderkant van van de zuiger als spoelpomp. Dit lukt alleen door het carter gasdicht en zo klein mogelijk te maken.
Dat klopt, op de detroit diesels zit een compressor, in de YPR is die zelfs nog aangepast en zit er een schroefcompressor in. Maarja, ik heb al eerder het idee van de föhn of de stofzuiger aangevoerd voor vulling. Maar als Bernd zelf al over de compressie twijfelt...
 
Dat klopt, op de detroit diesels zit een compressor, in de YPR is die zelfs nog aangepast en zit er een schroefcompressor in. Maarja, ik heb al eerder het idee van de föhn of de stofzuiger aangevoerd voor vulling. Maar als Bernd zelf al over de compressie twijfelt...
Grote scheepsmotoren hebben een elektrische compressor voor langzaam draaien en een turbo voor volle kracht.
 
Probeer eens Vlaams --> Nederlans
Dan komt er helemaal niets.
Maar om ontopic te blijven, er zijn meer mensen die denken dat de compressie gelijk aan de onderdruk is.
Ik kan mij nog herinneren dat de leraar op school, met grote ogen, en bijna uit elkaar spattend van zelfbeheersing, een duo probeerde bij te brengen dat dit niet zo is.
Nou het blok is weer uit elkaar, de krukwang, wat ik eraan gemaakt had was losgekomen. Niet onverwachts want ik had het niet degelijk gemaakt. Het carter was goed vochtig, maar dat kan nog deels de olie zijn het in elkaar zetten (had een royale hoeveelheid gebruikt). Hoe dan ook ik ga de krukwangen opnieuw maken, ik heb een plan bedacht om aan beide kanten van de drijfstang volle krukwangen te kunnen maken. Dat zou al meer ruimte moeten innemen, bovendien ga ik proberen om de drijfstang te verbreden in hoeverre dat kan, die is namelijk ook van aluminium. Ook de onderkant van het carter ga ik nog verder opvullen, zo hoop ik de zuiging sterk te verbeteren.
Ik merkte daarnaast nog op dat ik de zuiger zonder veel te voelen van de compressie omhoog kan duwen, ik denk dat het ermee te maken heeft dat die snel compressie verliest, ik hoor ook een 'psss' geluid. Dus daar ga ik nog verder naar kijken.
In de tussentijd is de benzine al wel verdampt, dus dat moet wel olie zijn geweest.
 
Bij kleine motortjes werkt de onderkant van van de zuiger als spoelpomp. Dit lukt alleen door het carter gasdicht en zo klein mogelijk te maken.
Dat is precies waar ik voor ga.
In de tussentijd is de benzine al wel verdampt, dus dat moet wel olie zijn geweest.
Waarschijnlijk wel, maar het carter was nog wel helemaal afgesloten, kon ook de cilinder niet in. Bovendien is, nu het carter uit elkaar is, er veel meer verdampt, zou dus kunnen dat er wel nog wat benzine was.
 
In geval van hangende vlotter/lek, loopt het er toch wel in. Anders moet er toch aanzuiging geweest zijn
Ik had de vlotterkamer nagekeken en die was volgens mij gewoon helemaal goed. Ga er nog wel wat beter naar kijken, de carburateur moet toch nog even schoongemaakt worden. De krukwangen ga ik wel maken, want een beetje meer aanzuiging kan niet slecht zijn.
 
Zou dat dan beteken dat er geen probleem is met aanzuiging, want die is wel heel beperkt?
Was de bougie nat vlak na de test?
(Dat zou er op wijzen dat het mengsel te rijk staat, en de bougie nat maakt en dus geen vonk, want geleiding over het vocht,)
Een truukje kan zijn de bougie eerst te verwarmen met een gasbrandertje, (de electrodenzijde! ) en dan snel (met handschoenen liefst!) In te schroeven, bougiedop er op en starten, door de warmte verdampt het anders neerslaande vocht.
 
Was de bougie nat vlak na de test?
(Dat zou er op wijzen dat het mengsel te rijk staat, en de bougie nat maakt en dus geen vonk, want geleiding over het vocht,)
Een truukje kan zijn de bougie eerst te verwarmen met een gasbrandertje, (de electrodenzijde! ) en dan snel (met handschoenen liefst!) In te schroeven, bougiedop er op en starten, door de warmte verdampt het anders neerslaande vocht.
Weet ik niet meer zeker, maar ik ga het proberen. Ik heb de vormen die ik moet hebben voor de krukwangen, dus nog uitsnijden en solderen zo snel mogelijk. Daarna maar weer gaan testdraaien.
 
Nou had ik ergens voorgesteld om de motor te "blazen" met een stofzuiger of fohn. @Janbros reageerde daarop met een ernstig correct statement over de benzinedruk. Bedenk ik dat je dat kan forceren door de stofzuiger op de uitlaat te zetten, daar creeer je wel een vacuum me in het carter dat beter aanzuigt door de carb waardoor de venturi werking versterkt wordt, anderzijds denk ik dan dat dat vacuum te sterk kan zijn.

Ik heb ook nog een beetje twijfel over de compressie...
 
Nou had ik ergens voorgesteld om de motor te "blazen" met een stofzuiger of fohn. @Janbros reageerde daarop met een ernstig correct statement over de benzinedruk. Bedenk ik dat je dat kan forceren door de stofzuiger op de uitlaat te zetten, daar creeer je wel een vacuum me in het carter dat beter aanzuigt door de carb waardoor de venturi werking versterkt wordt, anderzijds denk ik dan dat dat vacuum te sterk kan zijn.

Ik heb ook nog een beetje twijfel over de compressie...
Benzine dampen en een elektromotor met borstels....

Vlammen van 3 meter ver zijn mogelijk, een collega heeft eens remmen reiniger gezogen met een stofzuiger...
 
Nou had ik ergens voorgesteld om de motor te "blazen" met een stofzuiger of fohn. @Janbros reageerde daarop met een ernstig correct statement over de benzinedruk. Bedenk ik dat je dat kan forceren door de stofzuiger op de uitlaat te zetten, daar creeer je wel een vacuum me in het carter dat beter aanzuigt door de carb waardoor de venturi werking versterkt wordt, anderzijds denk ik dan dat dat vacuum te sterk kan zijn.

Ik heb ook nog een beetje twijfel over de compressie...
ik ook dus Mr. Bernd Koggel is het mogelijk om deze te test.liefst met compressie test appr.
 
Je kunt eenvoudig druk zetten met een stofzuiger door een grote plastic zak over je carburateur en je brandstof tankje heen te trekken, afsluiten met een dik elastiek om je spruitstuk en dan de hele zak vol blazen. Zo zet je overdruk op de inlaat en op de benzine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan