Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Rob schrijft “blazen”. Hoe vat jij dat anders op dan?

Edit: Laat maar, blijkbaar heb ik niet goed genoeg gelezen. Mijn boerenverstand dacht gewoon aan de slang omdraaien en op de inlaat zetten. Rob blijkbaar niet.
Ja toch wel, maar dan zou je nog verder terug moeten kijken. Ik heb ook nog ipv de blaaskant van de stofzuiger de Föhn genoemd
 
Zoals door Bernd vermeld, komt er benzine in de krukruimte, dus er is aanzuiging. Hoe minimaal ook.
Als daarmee geen enkel klein plofje gemaakt kan worden, dan staat de timing niet goed. Zolang dit niet het geval is kun je van alles verzinnen, maar begin je niet bij het begin.
 
Heb ooit eens op de U-buis een filmpje gezien waar de kop vervangen was door een dikke plaat Lexan of een ander sterke transparante kunststof,
Zal geen 2000 ploffen overleven zonder aan doorzichtigheid te verliezen, Maar zo kan je zien wat er in 't kamerke gebeurt,
Is dit niks?
 
Zoals door Bernd vermeld, komt er benzine in de krukruimte, dus er is aanzuiging. Hoe minimaal ook.
Als daarmee geen enkel klein plofje gemaakt kan worden, dan staat de timing niet goed. Zolang dit niet het geval is kun je van alles verzinnen, maar begin je niet bij het begin.
Bernd heeft volgens mij nog nergens vermeld dat er benzine in het carter komt. enkel

"Het carter was goed vochtig, maar dat kan nog deels de olie zijn het in elkaar zetten (had een royale hoeveelheid gebruikt)"
 
Starten doet die motor alleen als er genoeg brandbaar mengsel is, genoeg compressie en een goede vonk op het juiste tijdstip.
Als de motor gelijk had gelopen, zou dit komen door toeval of zeer grote deskundigheid.
 
Bernd heeft volgens mij nog nergens vermeld dat er benzine in het carter komt. enkel

"Het carter was goed vochtig, maar dat kan nog deels de olie zijn het in elkaar zetten (had een royale hoeveelheid gebruikt)"
+

Dat is precies waar ik voor ga.

Waarschijnlijk wel, maar het carter was nog wel helemaal afgesloten, kon ook de cilinder niet in. Bovendien is, nu het carter uit elkaar is, er veel meer verdampt, zou dus kunnen dat er wel nog wat benzine was.
 
Leuk dat je er toch mee doorgaat (en dat ook hier deelt) ondanks dat de opdracht al klaar is.
Er zit een membraan tussen.
_fsKcc8yupxuETM5UCr5Ugp3WfW8cJtwJRj9HPRbgKEl8m6frLy_73erF16El_6CQt25f_dXpSshqirw_UFXMFgu1eNBN5kVABoeHpXyjQPvoWsx0DVom3xrmy6tWM0jHxXJa38

(is een oudere foto)

Het is een compleet pakket gekocht van aliexpress.
Zou ff goed controleren hoe dat Chinese spul zich houdt.

Nagenoeg alle spullen die ik bij Ali voor het brandstofsysteem had besteld gingen snel kapot (met name rubberen onderdelen) omdat ze blijkbaar niet bestand zijn tegen 'onze' benzine.
 
Het is geen goede compressie test, gewoon op geluid, maar dit klinkt niet goed. Ik heb de kop en bougie strak vastgedraaid, maar je hoort lucht ontsnappen. Waarschijnlijk denk ik langs de zuigerveren. Ik duw de zuiger nu zonder krukas op en neer, het kost wel wat kracht, maar niet extreem veel.
 
Als je dan wel compressie hebt kan je m ook proberen te starten met een kwak olie er op

Vloeken in de kerk, allemaal tegenstrijdigheden met kleffe bougies en dat je zuiger tet snel gaat om de dichtende film te houden
 
Eén van de krukwangen is af, de andere bijna, denk dat die morgen af is. Het duurde veel langer dan verwacht, want het was druk met school. Ik hoop deze week wel een nieuwe test te draaien. Hopelijk zal het met vollen krukwangen beter werken.
20210221_182919.jpg
20210221_214149.jpg

Dit is de volle krukwang, er zit een dubbele wand, zodat het toch best wat ruimte inneemt (ik gok 50 mL). Door het middelste gat gaat de krukas en het wordt vastgedraaid op de krukas door de twee gaten aan de zijkant, daarvoor heb ik aan de zijkant van waar de krukas en drijfstang elkaar raken twee gaten getapt. Dan kan die er weer af als dat nodig is. Ik heb hem onderwater gehouden en er komen geen luchtbubbels uit, dus ik ga er van uit dat de dubbele wand lucht dicht is.
 
Ik heb geprobeerd de halve krukwang te maken, maar hoewel ik nog maar een klein deel hoefde te solderen werd het maar niet stevig of luchtdicht. Toen het uiteindelijk gelukt was ging ik de bevestigingsgaten maken en daarbij brak de tap af en daarna direct de boor. Ik zit er daardoor zeker met deze krukwangen wel doorheen, daarom ga ik de halve krukwang niet maken en alleen de volle laten zitten. Ik verwacht niet dat ik de motor deze week in elkaar gezet krijg, omdat er nog wel wat moet gebeuren en ik heb het druk met school. Hopelijk wel binnenkort.

20210222_174827.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan