Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Als je nu eerst de zuiger loshaalt beschadig je deze niet meer door je tapeinde.
Daarna kun je goed het carter inkijken hoe hij op zijn plek word gehouden.
Dat zou ik wel graag willen, maar ik weet niet zo goed hoe, als ik de zuigerpen eruit wil halen dan moet ik deze er met veel kracht uitslaan en ik wil er niet zo hard op slaan, omdat de zuiger met zuigerstaaf niet los kan. Ik ben dan bang dat ik de zuigerstaaf schuin sla.
 
Precies. Het is ook goed gebruik om een houten plaatje met sleuf, of een stevige doek onder de zuiger te plaatsen, om beschadigingen te voorkomen.
 
Het idee is om dan twee openingen te maken in de cilinder op de juiste hoogte, de carburateur gaat samen met het membraam en spruitstuk op het karter.
De openingen worden op de juiste manier aangesloten, dus de intake naar het karter. Dan een bougie in de cilinderkop en het onstekeningsmechanisme is een magneet op een vliegwiel die langs een spoel gaat. (Dit is wel echt in het kort uitgelegd)
En de spoelpoorten dan?
 
voor een ge-oefend vakman al een hele uitdaging. voor iemand die niet eens de krukas er uit krijgt vrees ik het ergste.

toch een tip : denk goed na waar je de uitlaatpoort plaatst !

eerst zelf nadenken voor je vraagt waarom ;)
Ik verwacht dat je bedoelt dat ik moet oppassen voor het zuigerveerslotje, maar dat is bij mij geen probleem, want die is er niet (ik hoop dat dat geen probleem is).
 
Mooi leerproject, maar je gaat hier nooit een werkend motorblok van maken...
Een compressor werkt met snuffelkleppen, zoals verbrandingsmotoren uit 1900-1915.
Dan moet een nokkenasje zijn die mechanisch een uitlaatklep openduwt, en zul je de kop moeten aanpassen.
Een tweetakt kan ook niet, want je hebt geen materiaal genoeg om een spoelpoort in de cilinder te maken..
Bovendien heeft de zuiger geen slotpennetjes die voorkomen dat zuigerveren gaan draaien en in de spoelpoort vast komen te zitten.
Zoek een kop met bovenliggende nokkenas die op je compressor past, en zoek een 2:1 tandwiel om hem aan te drijven..
 
Mooi leerproject, maar je gaat hier nooit een werkend motorblok van maken...
Een compressor werkt met snuffelkleppen, zoals verbrandingsmotoren uit 1900-1915.
Dan moet een nokkenasje zijn die mechanisch een uitlaatklep openduwt, en zul je de kop moeten aanpassen.
Een tweetakt kan ook niet, want je hebt geen materiaal genoeg om een spoelpoort in de cilinder te maken..
Bovendien heeft de zuiger geen slotpennetjes die voorkomen dat zuigerveren gaan draaien en in de spoelpoort vast komen te zitten.
Zoek een kop met bovenliggende nokkenas die op je compressor past, en zoek een 2:1 tandwiel om hem aan te drijven..
De spoelpoort loopt buitenom, dus niet door het motorblok. De slotpennen zijn wel een probleempje, maar ik denk dat dat wel op te lossen is. Voor deze motor heb ik niet als eis dat hij heel goed werkt, hij moet gewoon lopen. Als iets niet helemaal precies correct is is dat dus niet zo'n heel groot probleem (in de meeste gevallen).
 
Denk dat het vierkant borgplaat met een pasrand in het Carter zit
pasrand tbv oliekeerring en kogellager.
Deze kan goed vast zitten, advies vierkanten plaat vast klemmen in bankschroef
en proberen het carter te draaien
 
Dat zou ik wel graag willen, maar ik weet niet zo goed hoe, als ik de zuigerpen eruit wil halen dan moet ik deze er met veel kracht uitslaan en ik wil er niet zo hard op slaan, omdat de zuiger met zuigerstaaf niet los kan. Ik ben dan bang dat ik de zuigerstaaf schuin sla.
Piston pen er uit persen .
eerst piston borg veertje verwijderen . Draadeind met aan één kant moer door zuigerpen (piston pen) schuiven .Neem Nu een stuk buis dat een grotere binnen maat heeft dan de buiten maat van de zuigerpen (piston pen) Moer met sluitring nu kun je proberen de zuigerpen er uit te persen.
 
Denk dat het vierkant borgplaat met een pasrand in het Carter zit
pasrand tbv oliekeerring en kogellager.
Deze kan goed vast zitten, advies vierkanten plaat vast klemmen in bankschroef
en proberen het carter te draaien
Dan trekt die waarschijnlijk de krukas en de lager mee, die zou ik dan met heel veel druk weer terug moeten zetten is dat het waard en kan dat lukken? Ik moet de krukas namelijk verder duwen, niet terug. Misschien dat ik nu iets heel duidelijks over het hoofd zie.
 
Dan trekt die waarschijnlijk de krukas en de lager mee, die zou ik dan met heel veel druk weer terug moeten zetten is dat het waard en kan dat lukken? Ik moet de krukas namelijk verder duwen, niet terug. Misschien dat ik nu iets heel duidelijks over het hoofd zie.
Eerst de seegeringen verwijderderen uit de zuiger. Daarna zoals boven beschreven de zuiger eruit persen. Hiermee is er geen mogelijkheid dat de krukas meebeweegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan