Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Ondertussen al plofjes uit die compressor kunnen krijgen?
Nog niet, de laatste school examen week is net achter de rug en zodra het weer wat beter wordt ga ik weer aan de slag. Om de krukas er weer in te krijgen moet ik namelijk een deel van de vulling weg schuren, maar dat ga ik niet binnen op mijn kamer doen (staat ook op dat dat spul gevaarlijk is om in te ademen) dus nu wacht ik tot het weer goed genoeg is om een hele dag buiten aan de slag te kunnen.

Hopelijk komt er binnenkort wel weer een update.
 
Nou niet hetgeen wat ik had willen zeggen, maar ik stop ermee. Na goed te zijn na gegaan wat ik zou moeten doen om de motor weer in staat te brengen voor een test zakte de moed me wel een beetje in de schoenen. Ik heb er bijna 300 uur in zitten en ben er wel doorheen. Hoewel het jammer genoeg niet gelukt is om een draaiende motor te maken vind ik de pufjes die eruit kwamen ook een succes. En natuurlijk wat ik geleerd heb, ik begon zonder enige kennis van motoren en eindig met een mooie basis van 2takt motoren. Eerlijk gezegd had ik toen ik begon niet verwacht dat ik tot hier zou komen en hoeveel kennis er achter een motor zit.
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het vele advies, hulp en aanmoediging! Dan wil ik nog @E.G.J. apart bedanken voor de compressorpomp!

Misschien dat ik ooit weer verder ga met dit project (dan post ik dat hier), maar nu wil ik wat anders gaan doen, weer wat afwisseling.
 
Nou niet hetgeen wat ik had willen zeggen, maar ik stop ermee. Na goed te zijn na gegaan wat ik zou moeten doen om de motor weer in staat te brengen voor een test zakte de moed me wel een beetje in de schoenen. Ik heb er bijna 300 uur in zitten en ben er wel doorheen. Hoewel het jammer genoeg niet gelukt is om een draaiende motor te maken vind ik de pufjes die eruit kwamen ook een succes. En natuurlijk wat ik geleerd heb, ik begon zonder enige kennis van motoren en eindig met een mooie basis van 2takt motoren. Eerlijk gezegd had ik toen ik begon niet verwacht dat ik tot hier zou komen en hoeveel kennis er achter een motor zit.
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het vele advies, hulp en aanmoediging! Dan wil ik nog @E.G.J. apart bedanken voor de compressorpomp!

Misschien dat ik ooit weer verder ga met dit project (dan post ik dat hier), maar nu wil ik wat anders gaan doen, weer wat afwisseling.
Helemaal goed:t
En mooi dat je even laat weten dat je (er voor nu) mee stopt.
En het was allemaal ook niet voor niets. Jij hebt een hoop kennis en ervaring opgedaan die je weer mee neemt in wat je hierna gaat doen. Succes!
 
@Janbros als ik een keer bij Bernd in de buurt ben neem ik het project wel mee en zorg ik dat het bij jou terecht komt.

Ik heb er alle vertrouwen in en met veel belangstelling meegelezen...
 
Het heeft even geduurd, maar de motor zit weer in elkaar (zonder het hele ontstekingssysteem). Voordat ik het ontstekingssysteem opnieuw ga maken en op de motor zetten wil ik eerst weten of er wel echt genoeg aanzuiging is door de carburateur om de motor te laten draaien. Ik had een plasticzak om de inlaat van de carburateur gemaakt en als ik de motor draai met een boormachine dan zuigt de plasticzak leeg. Niet vacuüm, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met een plasticzak die niet goed luchtdicht vastzit dan met de motor. Ik heb hetzelfde geprobeerd met een ballon, want die sluit beter om de carburateur.
Dus is weet nu dat de motor lucht aanzuigt, maar nu wil ik ook weten of die genoeg aanzuigt. Weet iemand een manier om dit te weten te komen, of in tenminste ruwweg te weten te komen.
(Ik kan er nog een video van maken als dat helpt)

De krukas is trouwens zonder de krukwangen die ik gemaakt had teruggezet, want na wat proberen kreeg ik die er maar niet in. Daarnaast had ik echt geen zin om daar nog mee verder te kloten
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Ja normaal heb je gelijk, maar mijn angst is doordat ik wat moest klooien met de cilinder en zuigerveren dat die toleranties helemaal niet meer kloppen. Dan zuigt het Carter zich niet alleen vol met vers mengsel, maar ook met mengsel uit de cilinder. Dus als er weinig lucht door de carb. gaat dan weet ik dat er veel de cilinder uitgedrukt wordt. Of heb ik nu iets helemaal fout, want dit deel vindt ik zelf nog een beetje verwarrend.
 
Nee ik denk eerder dat bij het maken van de poorten ontstonden bramen die weggeschuurd/gevijld moesten worden. Ik heb het toen met korrel 2000 geschuurd en daarbij is de cilinder mogelijk een heel klein beetje vervormd, maar dat gaat waarschijnlijk over een 10e of 100e van een millimeter. Daarnaast moesten er zuigerveerslotjes en dus ook een deel van de zuigerveer weggeslepen aan de uiteinden zodat de zuigerveer dicht kan. Misschien heb ik er toen teveel afgehaald en kan er daardoor veel lucht langs de zuiger. Het is vooral dat je dit voelt (denk ik) als ik de motor langzaam draai (1-0,5 rotatie per seconde) voel je bijna geen compressie, maar als ik hem sneller draai voel je compressie wel. Ik weet niet zo goed of dat normaal is.
 
Nee ik denk eerder dat bij het maken van de poorten ontstonden bramen die weggeschuurd/gevijld moesten worden. Ik heb het toen met korrel 2000 geschuurd en daarbij is de cilinder mogelijk een heel klein beetje vervormd, maar dat gaat waarschijnlijk over een 10e of 100e van een millimeter. Daarnaast moesten er zuigerveerslotjes en dus ook een deel van de zuigerveer weggeslepen aan de uiteinden zodat de zuigerveer dicht kan. Misschien heb ik er toen teveel afgehaald en kan er daardoor veel lucht langs de zuiger. Het is vooral dat je dit voelt (denk ik) als ik de motor langzaam draai (1-0,5 rotatie per seconde) voel je bijna geen compressie, maar als ik hem sneller draai voel je compressie wel. Ik weet niet zo goed of dat normaal is.
zet er een compressiemeter op en je weet het.
 
Niet nodig weet nog van vroeger uit de bromfiets tijd dat je met de hand het vliegwiel van een bromfietsblokje slechts moeizaam door de compressie kon krijgen .
Geen of nauwelijks compressie is ook geen of nauwelijks aanzuiging .
Helemaal aan het begin van dit topic zijn filmpjes geplaats van zo'n ombouw en daar zie je dat er duidelijk compressie is en dat de ombouw werkt .
Dat dit hier niet het geval is komt door foute aannames en werkzaamheden wat normaal is voor een leer proces .
Dit project is geld en tijd verspilling om mee door te gaan opnieuw starten en het geleerde in praktijk brengen als je een compressor om gebouwd wil hebben naar een werkend tweetactblok
 
@ Bernd Koggel: Heb het topic ook enigszins gevolgd. Geweldig mooi hoe je er mee bezig bent geweest. Praktijk vind ik nog altijd de beste leermeester. Het is een mooie ervaring die je niet meer vergeet. *O*
 
Ik zal nog eens goed kijken naar de compressie, misschien verliest die compressie via de koppakking. Ik zal er wat nieuwe vloeibarepakking opdoen, als de compressie er dan nog steeds nauwelijks is dan zal ik @guzzigek gelijk geven en is het het waarschijnlijk niet meer waard om verder te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan