Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Ik denk dat jullie hier allemaal hele goede punten maken, dit blok is aan het eind van zijn leven. Toch wil het gaan proberen door een nieuwe flens te gaan maken, dat lijkt me ook leuk om te leren. Als dit niet lukt dan ga ik direct opzoek naar een nieuwe compressorpomp, misschien uit een koelkast.
 
Ik denk dat jullie hier allemaal hele goede punten maken, dit blok is aan het eind van zijn leven. Toch wil het gaan proberen door een nieuwe flens te gaan maken, dat lijkt me ook leuk om te leren. Als dit niet lukt dan ga ik direct opzoek naar een nieuwe compressorpomp, misschien uit een koelkast.
Daar maak je niet makkelijk een 2 takt motor van want die mist het carter
herstelling-koelkast-plaatje_csp69693513.jpg
 
Ziet er wel goed uit, alleen ben ik bang dat de invoer en uitvoer van lucht aan de zijkant van de cilinder een probleem kan worden. Doordat ze naast elkaar zitten kan ik er geen in en uitvoer van maken, dus dan blijft er een gat over. Ik ga even kijken of ik er meer info over kan vinden. Het is namelijk wel een mooie kans.
 
Ziet er wel goed uit, alleen ben ik bang dat de invoer en uitvoer van lucht aan de zijkant van de cilinder een probleem kan worden. Doordat ze naast elkaar zitten kan ik er geen in en uitvoer van maken, dus dan blijft er een gat over. Ik ga even kijken of ik er meer info over kan vinden. Het is namelijk wel een mooie kans.
Hoezo?
De cilinderkop moet je toch sowieso aanpassen?
 
Tot dat die compressorpomp aankomt ben ik nog een beetje aan het kloten met de andere bijna kapotte compressor om gewoon maar te zien wat er gebeurt. Het obstakel waar ik nu tegenaan loop is dat ik de gaatjes voor de olie in de zuiger wil dicht maken. Het idee was om iets dikker ijzerdraad te pakken en daar een kleine stukjes van af te knippen, daar zou ik dan een botte punt aan slijpen en dan kunnen die stukjes ijzerdraad als een wigje de zuiger in worden geslagen. De druk zal vooral onder de zuiger zitten dus de wigjes zullen alleen maar verder en strakker in de gaatjes geduwd worden. Ik weet niet zeker of dit gaat werken, misschien heeft iemand anders hier een beter idee voor.

20201010_090920.jpg
20201010_090938.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan