Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Krus die onder druk gemonteerd blijft wat vrijwel nooit gebeurt .
op je derde foto kan je zien dat het lager mee naar buiten is gekomen en daar zit je oorzaak van het zwaar lopen tot niet draaien .
dat lager moet terug en dan gaat je zuiger weer naar het midden van je cilinder
Hoe zou ik die dan terug moeten krijgen, want daar zit een ijzeren plaatje tegenaan die ik niet loskrijg ook niet als ik er schroevendraaiers achter zet.
 
Dat ijzeren plaatje ontgaat mij volledig. Welke, wat bedoel je daar precies mee?
Wat ik wel zie, is dat zuiger al behoorlijk beschadigd is door op het tapeind "te hameren". Ik zou daar in ieder geval met iets meer beleid mee omgaan. En de bramen die zijn ontstaan voor montage weer verwijderen.
 
Grotere seegerringen krijg je vrijwel alleen goed los met een speciale seegerringtang.
Die zijn ontworpen voor een bepaalde diameterreeks, en dan heb je ook nog verschil in versies voor boringen en assen.
 
20200921_144547.jpg

Ik bedoel dit ijzeren plaatje dat met de bouten vast zit, ik verwacht dat deze er met grote druk opgezet is waardoor ik hem nu niet los krijg. Ik bedoel dus geen seegerring.
 
Laatst bewerkt:
Wat is verder het ombouwplan om hier een werkende tweetaktmotor van te maken? Dat gaat nogal ver namelijk.
Het idee is om dan twee openingen te maken in de cilinder op de juiste hoogte, de carburateur gaat samen met het membraam en spruitstuk op het karter.
De openingen worden op de juiste manier aangesloten, dus de intake naar het karter. Dan een bougie in de cilinderkop en het onstekeningsmechanisme is een magneet op een vliegwiel die langs een spoel gaat. (Dit is wel echt in het kort uitgelegd)
 
Terug
Bovenaan Onderaan