Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Als die bus kan draaien kan je hem er ook uit persen. je kan hem dan in de juist stand terug er in lijmen. Als je een gat boord en hij gaat dan weer draaien heb je het probleem opnieuw.
Ja maar als ik hem terug zet kan die ook weer draaien en om hem vast te lijmen zou ik speciale lijm nodig moeten hebben om hoge temperaturen aan te kunnen. Dat zou meer geld kosten en dat vind ik het niet waard voor een compressorpomp waarbij ik verwacht dat die het uiteindelijk niet zal doen.
 
De nieuwe compressorpomp heb ik nog even goed bekeken. Het ziet er vrij goed uit, het carter wordt van onder geopend door vier bouten, de rest van het carter zit vast gegoten aan de cilinder. Mijn oorspronkelijke plan om de zuiger uit de cilinder te halen gaat daarom moeilijk, er zitten onder de drijfstang geen bouten om hem los te maken. Ik denk daarom de zuiger te laten zitten en er vanuit te gaan dat de zuigerveer nog goed is en een zuigerveerslotje niet nodig is. De top van de zuiger ziet er nog goed uit en de cilinder heeft geen krassen, daardoor denk ik dat alles wel goed is. Als ik dan later de gaten maak voor de in- en uitlaat dek ik de zuiger af zodat er geen metaalvezels tussen de cilinder en de zuiger komen.
20201023_160118.jpg
20201023_175406.jpg



De cilinderkop kan ik niet opnieuw gebruiken zonder een plaatje eronder, want die zou lucht weglaten via de in- en uitlaat die je kunt zien in de cilinder. Maar als ik er een stalen plaatje onder maak dan kan ik de cilinderkop nog wel gebruiken en bovendien kan ik dan met dat plaatje zorgen dat de compressie wat minder wordt.
Dan heb ik nog een vraagje. Ik zou liever niet in het carter boren om de spoelpoort te maken en de carburateur aan te sluiten. In het carter zelf zitten al twee gaten (zie onder en boven in het midden van de foto beneden) waar ik denk dat ik de spoelpoort en carburateur op zou kunnen aansluiten, maar zou dat ook echt kunnen werken? In de foto hier onder is de onderkant van het carter te zien, doordat de gaten aan de onderkant van het carter zit ben ik bang dat de luchtstroming niet goed genoeg zal zijn.
20201023_174429.jpg
 
Bovendien heb ik nog wat gewerkt aan de oude compressorpomp. In de zuiger heb ik de gaatjes gedicht en zuigerveerslotjes gemaakt, wonder boven wonder zit alles goed vast en werkt het. De compressorpomp heb ik weer in elkaar gezet en die draait weer!!! De flens is nog steeds kapot, maar daar heb ik een raamhoek voor gekocht en die korter gezaagd en "rond" geveild om te zorgen dat ik daarmee het afgebroken hoekje weer vast kan zetten.
Dan is er nog wel één ding om te doen zodat het carter luchtdicht wordt. De bouten gaan allemaal rechtstreeks het carter in en daar kan dus lucht ontsnappen. Bij gas leidingen wordt er teflon tape gebruikt, maar ik weet niet of dat vanwege de temperatuur ook voor de bouten in het carter kan. Mijn tweede idee was om de bouten in te smeren met vloeibare pakking, want dat kan wel tegen hoge temperaturen en ze na een paar minuten te hebben gedroogd in het carter te draaien. Wat is handig om te doen?
20201015_200506.jpg
20201018_184525.jpg
20201023_175314 (1).jpg



Ook bij dit carter wil ik er liever niet in gaan boren, daarom zou ik ook hier de spoelpoort en carburateur op de bestaande gaten willen aansluiten. Deze gaten zijn bedoelt om olie in het carter stoppen en net als bij de nieuwe compressor zitten ze onderaan het carter. Dat is hierbij denk ik een minder groot probleem omdat ze direct het carter in wijzen en dus al het benzinemengsel direct het carter in zal gaan of juist direct de spoelpoort in.
 
Ik denk daarom de zuiger te laten zitten en er vanuit te gaan dat de zuigerveer nog goed is en een zuigerveerslotje niet nodig is.


De cilinderkop kan ik niet opnieuw gebruiken zonder een plaatje eronder, want die zou lucht weglaten via de in- en uitlaat die je kunt zien in de cilinder. Maar als ik er een stalen plaatje onder maak dan kan ik de cilinderkop nog wel gebruiken en bovendien kan ik dan met dat plaatje zorgen dat de compressie wat minder wordt.

je denkt verkeerd. zuigerveren draaien rond in de cylinder.
plaatje tussen cylinder en kop komt erop neer dat de kop (nu dat plaatje dus) niet meer gekoeld wordt. en hoe ga le de bougie in dat plaatje monteren ?

en verder is het volume van dat carter veel te groot om enige pompwerking te hebben. alle hoeken en kanten opvullen.
 
je denkt verkeerd. zuigerveren draaien rond in de cylinder.
plaatje tussen cylinder en kop komt erop neer dat de kop (nu dat plaatje dus) niet meer gekoeld wordt. en hoe ga le de bougie in dat plaatje monteren ?

en verder is het volume van dat carter veel te groot om enige pompwerking te hebben. alle hoeken en kanten opvullen.
Ik weet dat de zuigerveren dan rond gaan draaien, maar om daar een slotje tussen te zetten moet eerst de zuiger los. Dat is gewoon wat moeilijk hierbij, want dan moet ik de hele krukas los maken.

Ik ga ervan uit dat het plaatje tussen de cilinder en cilinderkop dun is en de hitte snel kan afstaan aan de cilinderkop.

Dat er een kleine pompwerking zal zijn ben ik met je eens, maar ik weet niet hoe ik de hoeken en randen zou kunnen opvullen.
 
Ik weet niet goed waar ik dan moet zoeken
 
Naar wat ik nu heb kunnen vinden wordt voor het opvullen van carters vooral Devcon gebruikt, een vloeibaar metaal, dit is vrij duur vind ik en daarom ga ik nog even kijken of ik het op een andere manier kan oplossen. Ik heb namelijke nog Araldite vloeibaar metaal, maar dit is niet zo veel om ruimtes mee te kunnen opvullen. Daarom dacht ik om misschien kleine stalen of aluminium plaatjes te zagen en die met Araldite vast lijmen aan de binnenkant van het carter in plaatst van de ruimte met Araldite of Devcon op te vullen.

Wat de zuiger in de tweede compressor betreft, als de krukas niet met druk in het carter is gemonteerd (dat was die eerste namelijke wel en dat wat een pokken klus) dan ga ik proberen om de krukas los te halen en de zuiger uit de cilinder te halen zodat ik er zuigerveerslotjes in kan maken. Als dit niet lukt dan laat ik het denk ik zo, want het is mij doel dat de motor gewoon even loopt. De motor hoeft niet als een zonnetje te lopen en ook niet voor uren achter elkaar.
 
Ik heb nog wat verder rond zitten kijken, maar ik ben niet heel veel wijzer en kan wel wat kennis van anderen gebruiken. Ik heb nog ander spul gevonden in plaats van Devcon, het is stukken goedkoper en het beweert tegen temperaturen te kunnen tot 120 graden, het kan tegen chemicaliën en blijft zitten op metalen, zoals staal en aluminium. Dit is het product: link. Ik weet niet wat jullie hiervan denken, maar ik zou graag jullie mening willen.

Bovendien herinnerde me ik ineens dat ik ergens ooit een keer een tweetakt had gezien waarbij de carburateur niet wat aangesloten op het carter, maar direct op de cilinder. Het lijkt mij dat er dan geen pompende werking meer is, maar nog wel de zuigende werking. Als ik de carburateur direct zou kunnen aansluiten op de cilinder dan hoef ik het carter niet op te vullen en geen spoelpoorten te maken, dat scheelt veel geld. Is dat mogelijk of is het gewoon onzin?
 
Bij de meeste ouderwetse brommertjes (Puch/Tomos/Kreidler/Zundapp) zit de inlaat op de cilinder, maar wel zodanig gebouwd dat deze onder de zuiger uit komt.
Ik ga er van uit dat je gewoon spoelpoorten nodig hebt, als een tweetakt zonder spoelpoorten mogelijk had geweest, dan hadden de grote fabrikanten dit wel gebouwd.

Over de schadelijke ruimte in het carter, zou het nog helpen een membraam op de inlaat toe te passen, om zo iets meer pompwerking te krijgen?

NarrowNegligibleHamadryas-small.gif
 
Ik heb nog wat verder rond zitten kijken, maar ik ben niet heel veel wijzer en kan wel wat kennis van anderen gebruiken. Ik heb nog ander spul gevonden in plaats van Devcon, het is stukken goedkoper en het beweert tegen temperaturen te kunnen tot 120 graden, het kan tegen chemicaliën en blijft zitten op metalen, zoals staal en aluminium. Dit is het product: link. Ik weet niet wat jullie hiervan denken, maar ik zou graag jullie mening willen.

Bovendien herinnerde me ik ineens dat ik ergens ooit een keer een tweetakt had gezien waarbij de carburateur niet wat aangesloten op het carter, maar direct op de cilinder. Het lijkt mij dat er dan geen pompende werking meer is, maar nog wel de zuigende werking. Als ik de carburateur direct zou kunnen aansluiten op de cilinder dan hoef ik het carter niet op te vullen en geen spoelpoorten te maken, dat scheelt veel geld. Is dat mogelijk of is het gewoon onzin?
Dar wat jij nu schrijft wek je de indruk dat je echt nog maar heel weinig van een tweetakt motor weet. Verdiep je eerst eens in de verschillende types tweetakt. En overdenk je vraag dan opnieuw.
 
Bij de meeste ouderwetse brommertjes (Puch/Tomos/Kreidler/Zundapp) zit de inlaat op de cilinder, maar wel zodanig gebouwd dat deze onder de zuiger uit komt.
Ik ga er van uit dat je gewoon spoelpoorten nodig hebt, als een tweetakt zonder spoelpoorten mogelijk had geweest, dan hadden de grote fabrikanten dit wel gebouwd.

Over de schadelijke ruimte in het carter, zou het nog helpen een membraam op de inlaat toe te passen, om zo iets meer pompwerking te krijgen?

NarrowNegligibleHamadryas-small.gif
Dat helpt niet, het volume onderin is te groot ten opzichte van de rest.
Ik zou trouwens voor een roterende inlaat gaan. Dat scheelt alweer een gat in de cilinder.
 
Maar nog even terugkomend op de Motip in plaats van Devcon voor het opvullen van carters, deze twee heb ik gevonden, beide zijn veel goedkoper dan Devcon en lijken hetzelfde te kunnen. Devcon zou tot temperaturen van 120 graden kunnen en goed tegen chemicaliën kunnen. Motip zou hetzelfde moeten kunnen, maar ik hoor niemand die dat gebruikt, terwijl het toch echt allebei een epoxy is.
1603720482843.png

Dit hier boven is de motip Metaal Plamuur.

1603720568959.png

Dit hierboven is de Motip Polyester Plamuur.

Beide plamuren / epoxy's kunnen tegen chemicaliën, tot een temperatuur van 120 graden en binden aan verschillende metalen waaronder aluminium. Alleen heeft de Metaal plamuur blijkbaar een toevoeging van aluminium pigment.

Zou dit kunnen werken in plaats van Devcon? Het lijkt mij namelijk wel, maar het merk is gewoon niet zo bekend. Bovendien kan ik dit kopen bij verschillende automateriaal zaken, Devcon kan alleen online besteld worden zover ik weet.
 
Maar nog even terugkomend op de Motip in plaats van Devcon voor het opvullen van carters, deze twee heb ik gevonden, beide zijn veel goedkoper dan Devcon en lijken hetzelfde te kunnen. Devcon zou tot temperaturen van 120 graden kunnen en goed tegen chemicaliën kunnen. Motip zou hetzelfde moeten kunnen, maar ik hoor niemand die dat gebruikt, terwijl het toch echt allebei een epoxy is.
Bekijk bijlage 1557888
Dit hier boven is de motip Metaal Plamuur.

Bekijk bijlage 1557889
Dit hierboven is de Motip Polyester Plamuur.

Beide plamuren / epoxy's kunnen tegen chemicaliën, tot een temperatuur van 120 graden en binden aan verschillende metalen waaronder aluminium. Alleen heeft de Metaal plamuur blijkbaar een toevoeging van aluminium pigment.

Zou dit kunnen werken in plaats van Devcon? Het lijkt mij namelijk wel, maar het merk is gewoon niet zo bekend. Bovendien kan ik dit kopen bij verschillende automateriaal zaken, Devcon kan alleen online besteld worden zover ik weet.
De temperatuur van 120 graden zal wel gaan als het blokje alleen maar kortstondig loopt, maar verder kan ik er niets zinnigs over zeggen. Epoxy heb ik in deze toepassing nog nooit gebruikt.
 
De temperatuur van 120 graden zal wel gaan als het blokje alleen maar kortstondig loopt, maar verder kan ik er niets zinnigs over zeggen. Epoxy heb ik in deze toepassing nog nooit gebruikt.
Ik heb ooit al wel eens epoxie gebruikt bij een cilinderkop, waar een stuk was uitgebroken. Het kleppendeksel dichte niet meer goed af.

Dat was wel bij een cilinder aan de voorkant met rijwind, maar er zat wel weer een radiator voor.
 
Het laatste wat ik kan bedenken in plaats van epoxy is om met aluminium te gaan hard solderen, dan soldeer ik plaatjes aluminium aan de binnenkant van het carter. Het probleem is dat ik dan in kleine ruimtes moet solderen en moeilijke hoeken, bovendien neemt een plaatje aluminium weinig ruimte in en kan in de hoeken moeilijk gebruikt worden lijkt mij. Misschien heeft iemand hier ervaring mee die er iets over kan vertellen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan