Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Uiteindelijk heb ik toch maar Motip metal putty gekocht, het lijkt heel sterk op Devcon waarvan ik gelezen heb dat het vaker wordt gebruikt om een carter op te vullen. Motip is alleen veel goedkoper. Ik koop nu 1 kg Motip voor 20 euro bij Corp.
Hoewel hard solderen of met JB-weld velen malen sterker zou zijn zou dit ook heel veel gaan kosten, veel te veel voor een schoolproject. Dus ga ik dit maar proberen en kijken of het gaat lukken.
 
Begrijpelijke keus. Als middelbareschoolleerling had ik ook drie bijbanen tegelijk om mijn brommerhobby te bekostigen.

Denk bij het verwerken van de metal putty even aan de voorbewerking. Voor aluminium geldt bijna altijd dat de oxidehuid verwijderd moet worden voor een goede hechting. En afhankelijk van het type aluminium, is die oxidehuid in erg korte tijd weer terug. Het verdient de aanbeveling om de voorbewerking zo kort mogelijk voor de eindbewerking uit te voeren.

Simpel gezegd: schuur het aluminium goed op met een grof schuurpapier (b.v. P40 of P60) todat het glimt. Ontvet het aluminum met pure aceton (een paar euro per liter bij de betere bouwmarkt of verfhandel). De aceton verdampt snel en laat geen residu achter. Daarna kan je de putty plaatsen.
 
Begrijpelijke keus. Als middelbareschoolleerling had ik ook drie bijbanen tegelijk om mijn brommerhobby te bekostigen.

Denk bij het verwerken van de metal putty even aan de voorbewerking. Voor aluminium geldt bijna altijd dat de oxidehuid verwijderd moet worden voor een goede hechting. En afhankelijk van het type aluminium, is die oxidehuid in erg korte tijd weer terug. Het verdient de aanbeveling om de voorbewerking zo kort mogelijk voor de eindbewerking uit te voeren.

Simpel gezegd: schuur het aluminium goed op met een grof schuurpapier (b.v. P40 of P60) todat het glimt. Ontvet het aluminum met pure aceton (een paar euro per liter bij de betere bouwmarkt of verfhandel). De aceton verdampt snel en laat geen residu achter. Daarna kan je de putty plaatsen.
Ik ga m'n best doen, de nieuwe compressor heeft een makkelijk bereikbaar carter en die kan ik dus wel makkelijk schoonmaken en opschuren, maar de oude compressor heeft maar 1 gat bovenin waar de cilinder opzit om het carter in te komen. Het oude carter wordt dus wel echt een hele moeilijke, maar ik ga mijn best doen en hopen dat het lukt.
 
tis heel simpel,: de tapeinden zijn van staal, het deksel is van aluminium, door corrosie zit het deksel muurvast op de tapeinden, goed heet maken (en niet met een lasbrander!) dit een paar x herhalen, vervolgens kruipolie of dieselolie gebruiken en he presto! hij komt los!
 
tis heel simpel,: de tapeinden zijn van staal, het deksel is van aluminium, door corrosie zit het deksel muurvast op de tapeinden, goed heet maken (en niet met een lasbrander!) dit een paar x herhalen, vervolgens kruipolie of dieselolie gebruiken en he presto! hij komt los!
Ik begrijp niet helemaal waar dit over gaat? Ik heb namelijk geen probleem met een deksel die vastzit. Hoort dit misschien bij een ander forum, of mis ik nu iets?

P.S. Ik ben begonnen met het opvullen van de carters tot nu toe gaat alles goed, waarschijnlijk ben ik vandaag of morgen klaar. En weet iemand toevallig hoe ik de titel moet aanpassen van dit forum, want die past niet meer bij wat er nu gepost wordt.
 
Een dag later dan verwacht, maar de carters zijn gevuld! Het ziet er niet netjes uit, maar de ruimte is flink verkleind. In de foto's is te zien dat er wat puntjes op de plamuur zitten die moet nog wegwerken, want die kunnen loskomen en in de cilinder terecht komen. Bovendien zit er plamuur op verkeerde plekken zoals de krukas of drijfstang. Daarna moet ik de carters schoonmaken, losse plamuur puntjes en afgevijlde plamuur eruit halen. Dan kan ik daarna de spoelpoorten en uitlaatpoorten maken.
20201101_142043.jpg
20201101_174947.jpg


Voor als iemand mijn ervaringen hiermee ooit nodig heeft.

Over Motip
Wat ik gemerkt heb van Motip metal putty is dat je er vrij makkelijk mee kan werken, maar de verwerkingstijd is ongelooflijk kort. Je hebt 3-5 minuten voordat de plamuur elastisch wordt en je het niet meer kunt smeren. Tien minuten later is de plamuur al zo hard dat je het niet meer in kunt duwen, als je materiaal weg wilt halen moet dat voor die 10 minuten met een mesje. Ik had veel problemen met de korte verwerkingstijd, want hierdoor kun je niet je tijd nemen om het goed af te werken. (Nu hopen dat de Motip ook blijft zitten als de motor uiteindelijke draait)

Carter opvullen
Deze carters kunnen maar van één kant gevuld worden wat betekent dat ik er moeilijk bij kon en het vullen niet zo netjes was. Toch is het goed genoeg, maar niet iets wat ik nog een keer wil doen.
 
ik had eerst de laswerken voor de poorten gedaan ...
Als het goed is heb ik alles zo bedacht dat ik niks meer hoef te lassen. Het membraan kan bij beide compressorpompen in het spruitstuk op de carters geschroefd worden, dan hoef ik dus voor de inlaat niks te lassen. De spoelpoorten ga ik proberen om in de cilinder te graveren, als ik die namelijk buitenom laat lopen (was ik wel oorspronkelijk van plan) dan vergroot ik het volume van het carter flink en neemt de druk in het carter af. Daarvoor hoef ik dus ook niks te lassen. Voor de uitlaatpoort begin ik eerst gewoon alleen met een gat in de cilinder, als het goed gaat dan kan ik er later een echte uitlaat erop aansluiten, maar daar zou ik dan wel iets voor moeten lassen. Dit duurt alleen nog even en het zou een gok zijn om dat nu al te gaan maken zonder dat ik weet of de rest wel gaat werken.
Als ik hier nu iets over het hoofd zie zeg het dan alsjeblieft.
 
gewoon een groef in de cylinderwand maken, de binnenwand van het kanaal is dan gewoon de zuiger.

de vraag is dan natuurlijk : is de cylinderwand wel dik genoeg daarvoor ?
Dat is inderdaad het idee en ook mijn zorg, zal de cilinderwand dik genoeg zijn. Het lijkt mij dat de ruimte die ik niet kan maken met diepte in de cilinderwand kan compenseren door de spoelpoort breder te maken. Wat anders misschien nog kan is de groef helemaal door de cilinder heen te maken, het wordt dan een gat, daarna zou ik een buis over de lengte door midden kunnen zagen of dunne aluminium plaat verbuigen om die aan de buitenkant van de cilinder vast te maken. Daardoor zou de groef dieper worden en hoeft de groef niet breder, dit zou alleen wel moeilijker zijn, want dan moet ik de buis of het aluminium gaan lassen aan de cilinder.
 
en dus ook aan het carter, vandaar mijn eerdere opmerking.
Bij de oude compressorpomp zou dat niet hoeven, want daarbij kan ik de cilinder los halen van het carter. Bij de nieuwe compressorpomp echter wel, daarom wil eerst uitzoeken wat de juiste grootte is voor een spoelpoort en uitzoeken of ik die in de cilinders kan maken zonder te hoeven lassen.

Bij de tweede compressorpomp kan ik er ook nog als laatste optie voor kiezen om het met Araldite metal epoxy vast te lijmen in plaats van lassen. Gewoon als tijdelijke optie of om te kijken of het zou kunnen werken.
 
Hé ik kwam deze video tegen van iemand die zijn eigen motor maakte (jammer genoeg nooit afgemaakt), maar hij had een goed idee om de spoelpoorten te maken. In de video maakt hij de spoelpoorten door aan de buitenkant van de cilinder materiaal te verwijderen, hoewel hij het nooit heeft afgemaakt is dit hoe ik denk dat hij het wilde doen. Door aan de buitenkant materiaal weg te halen blijft er een groef over, in die groef maakt hij een gat naar de binnenkant van de cilinder. Over de groef heen (lijkt mij), maakt hij een plaatje, vast gezet met bouten, hierdoor hoeft hij niet te lassen of met lijm te werken. Door de groef kan het benzinemengsel gepompt worden, bovendien kan het plaatje verbogen worden om te zorgen dat er meer benzinemengsel door de spoelpoort kan. Ik heb het niet zo duidelijk uitgelegd, maar ik weet niet hoe het duidelijker moet. De video is niet zo heel lang en het wel waard om te bekijken als je er zin in hebt. Dit zou misschien de beste optie zijn, in plaats van aan de binnenkant van de cilinder te gaan graveren. Wat denken jullie?

- De video
 
Om alvast te zorgen dat de onderdelen die ik nodig ga hebben er zijn als ik ze nodig heb, wilde ik alvast een magneto ontsteking systeem kopen. Dit systeem leek mij het best, omdat ik er dan geen accu naast hoef, die heb ik namelijk niet ergens liggen. Maar ik loop tegen een probleem aan. Ik probeerde op aliexpress (sorry, kwaliteit is niet mijn hoogste prioriteit, prijs wel) wat te vinden, maar alle magneto vliegwielen hebben een te klein gat voor de krukas. Tenminste voor de krukas van de grootte compressorpomp, voor de kleine compressorpomp heeft mijn PWS begeleider een magneto vliegwiel en spoelen die ik kan gebruiken.
De krukas van de grootte compressorpomp gaat van ~24/25 mm naar ~21 mm, de vliegwielen die ik tegenkom (ook op andere websites) hebben een binnendiameter van 19 mm tot 15 mm.
Weet iemand waar ik vliegwielen kan vinden die de juiste maat zijn, of moet ik de vliegwielen of krukas bijvijlen om het allemaal te laten passen?
 
Weet iemand waar ik vliegwielen kan vinden die de juiste maat zijn, of moet ik de vliegwielen of krukas bijvijlen om het allemaal te laten passen?
hoe groot is de kans dat er iemand onstekingen en vliegwielen met magneten maakt voor kompresoren denk je ?
ik zou met een accu ontsteking werken.

een vliegwiel heb je sowieso nodig, maar dat kan je dan zelf draaien zodat het past op de krukas. gewoon een zwaar genoeg lomp stuk ijzer. op de omtrek 5° vooor het dode punt tap je een gaatje voor M6, draai er een bout in en je hebt een pulsgever. enkel nog een puls-opnemer op 5° voor BDP plaatsen, CDI TCI , bobijn en batterij aansluiten en klaar.
 
hoe groot is de kans dat er iemand onstekingen en vliegwielen met magneten maakt voor kompresoren denk je ?
ik zou met een accu ontsteking werken.

een vliegwiel heb je sowieso nodig, maar dat kan je dan zelf draaien zodat het past op de krukas. gewoon een zwaar genoeg lomp stuk ijzer. op de omtrek 5° vooor het dode punt tap je een gaatje voor M6, draai er een bout in en je hebt een pulsgever. enkel nog een puls-opnemer op 5° voor BDP plaatsen, CDI TCI , bobijn en batterij aansluiten en klaar.

:^

En als het om de prijs gaat al helemaal. Alle andere varianten gaan links of rechtsom meer geld kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan