Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
Ik weet niet waar ik zo snel een vliegwiel van een zitmaaier vandaan haal, maar dat andere idee met een bout ga ik misschien proberen. Ik zocht steeds naar een 150cc vliegwiel, omdat de compressorpomp 150cc is, maar ik ga nu ook even opzoek naar grotere vliegwielen, bijvoorbeeld 500cc, want dat is ook een standaardmaat. Misschien past dat, of in elk geval beter.

Met een adapter zou moeilijk zijn omdat alle vliegwielen te klein zijn, een adapter zou dat verschil alleen maar vergroten.
 
Ik weet niet waar ik zo snel een vliegwiel van een zitmaaier vandaan haal, maar dat andere idee met een bout ga ik misschien proberen. Ik zocht steeds naar een 150cc vliegwiel, omdat de compressorpomp 150cc is, maar ik ga nu ook even opzoek naar grotere vliegwielen, bijvoorbeeld 500cc, want dat is ook een standaardmaat. Misschien past dat, of in elk geval beter.

Met een adapter zou moeilijk zijn omdat alle vliegwielen te klein zijn, een adapter zou dat verschil alleen maar vergroten.

Op marktplaats staan genoeg advertenties met 2ehands zitmaaier onderdelen
 
Ik wil de poorten gaan maken, maar ik weet niet goed hoelang ze open moeten en wanneer. Ik heb twee diagrammen gevonden die ik misschien zou kunnen gebruiken, denken jullie dat ik er één van kan gebruiken en maakt het heel erg uit als de poorten 10 graden te hoog of te laag zitten?
1605713141933.png
1605713166261.png


P.S. Voor het vliegwiel heb ik een pickup coil gekocht en ga ik een vliegwiel maken met een magneet erop, daarnaast komt een 12v batterij te staan en een 4pin 12v dc cdi.
 
timingen hangen af van wat het blok moet doen. als het alleen moet draaien zonder iets aan te drijven of veel toeren te draaien heb je geen grote nodig.
maar ze hangen ook weer af van hoe breed de poorten zijn , hoeveel je er hebt en onder welke hoek ze in de cylinder stromen (tranferpoorten).

heb je maar 1 TR poort zet je die tegenover de uitlaat en heb je in princiepe een zuiger nodig met een kam die het mengsel omhoog stuurt richting kop, anders stroomt het meeste direct door de uitlaat naar buiten. zet je de poort onder een schuine hoek naar omhoog (50+ °) heeft de poort maar een effectieve stromingshoogte van de hoogte * COS(van de hoek). oftewel minder dan de helft en moet je grotere timings kiezen opdat r genoeg mengsel kan doorstromen.

maak je 2 poorten zet je ze dwars op de cylinder en naar achteren gericht (de "schnurle" spoeling)

als het effectief wat vermogen moet leveren, moet er +/-25 a 30° verschil zijn tussen uitlaat open en transfer open zodat de uitlaatgassen voldoende tijd hebben om de cylinder te verlaten, er kan immers maar vers mengsel binnen stromen als de druk in de cyl lager is dan die in het carter. uitlaattiming zou ik dan iets van 140-160 nemen. transfer met 2 poorten dan +/- 90 a 115°

als het blokje enkel zichzelf in beweging moet houden kan je eendert wat proberen met 1 transfer poort zolang de uitlaat maar hoger is dan de transfer(s)
 
Bedankt daar heb ik wat aan, ik was van plan om 2 spoelpoorten te maken en ze tegenover elkaar te zetten. Ik weet dat deze tijden niet alle kracht uit het blokje zullen halen, maar daar gaat het mij niet om.
 
Ik heb bedacht om de uitlaattiming van 155 graden te nemen en een inlaattiming van 100 graden. Dat geeft een blowdown van 27,5 graden. Mijn beredenering is dat de compressie in de carters nog steeds niet hoog zal zijn, dus dat ik een redelijke blowdown wil, maar ook een lange inlaattiming zodat genoeg van de gassen naar de cilinder kunnen zonder een hoge druk uit het carter. Ik wil daarentegen niet een gigantisch lange uitlaattiming, want hoe langer de uitlaat hoe kleiner het volume dat uiteindelijk samen gedrukt zal worden. Daardoor is het nu eigenlijk een beetje het midden van alles.
Klopt mijn beredenering?

Wat misschien ook kan is de uitlaatttiming op 150 graden hebben en inlaattiming op 90 graden en dan is er een blowdown van 30 graden, misschien is dat beter?
 
Laatst bewerkt:
denk het niet als je maar 2 poorten hebt. je hebt tijd (lagere toerentallen) en doorstroming (grootte van de poort) en beide bepalen hoeveel mengsel je in de cylinderkrijgt. met maar 2 poorten heb je meer timing nodig dan met 5. houd je de toerentallen laag heb je ook weer minder blowdown nodig en kan het verschil tussen TO en UO kleiner.
 
denk het niet als je maar 2 poorten hebt. je hebt tijd (lagere toerentallen) en doorstroming (grootte van de poort) en beide bepalen hoeveel mengsel je in de cylinderkrijgt. met maar 2 poorten heb je meer timing nodig dan met 5. houd je de toerentallen laag heb je ook weer minder blowdown nodig en kan het verschil tussen TO en UO kleiner.
Oké wat dan van dit: uitlaattiming van 180 graden met een zo groot mogelijke uitlaat, ik had gelezen dat die tot ongeveer 62% van de cilinderdiameter kon zijn. En een inlaattiming van 110 graden, dat geeft een blowdown van 25 graden, om die te vergroten zou eigenlijk de uitlaat nog iets omhoog moeten. Zou dat beter zijn?

Ik wil het toerental niet zo hoog hebben, want daar zijn deze blokken niet voor gebouwd. Eigenlijk mag de grote compressorpomp niet meer dan 2000 toeren maken en de kleine niet meer dan 3800 toeren. Ik ga ervan uit dat er een klein beetje extra ruimte is, maar doordat het toerental niet zo hoog mag zijn moet de meeste kracht geleverd worden op een laag toerental. Dan zou ik dus gebruik kunnen maken van een klorte blowdown van 25 graden of misschien nog kleiner? (Dit had ik wat eerder moeten zeggen)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met de poorten maken, het duurt wat lang doordat een deel van de koelvinnen weggeslepen moet worden met een kleine Parkside dremel, maar het lukt wel.
Alleen loop ik tegen een probleem aan met de kleine compressor, het vliegwiel moet eraf, ik heb de moer los die hem tegenhoudt, maar nu wil ik zeker weten dat ik een poelietrekker moet gaan gebruiken. (Ik wil niet iets kapot maken) Zou iemand mij kunnen zeggen of ik nu het vliegwiel eraf kan trekken of dat die nog ergens vast zit, aan de hand van de foto's?
20201129_165823.jpg
20201129_165751.jpg
 
Ik ben begonnen met de poorten maken, het duurt wat lang doordat een deel van de koelvinnen weggeslepen moet worden met een kleine Parkside dremel, maar het lukt wel.
Alleen loop ik tegen een probleem aan met de kleine compressor, het vliegwiel moet eraf, ik heb de moer los die hem tegenhoudt, maar nu wil ik zeker weten dat ik een poelietrekker moet gaan gebruiken. (Ik wil niet iets kapot maken) Zou iemand mij kunnen zeggen of ik nu het vliegwiel eraf kan trekken of dat die nog ergens vast zit, aan de hand van de foto's?
Bekijk bijlage 1569610Bekijk bijlage 1569611
Met een poelietrekker kun je die er zo af halen. En zoals al eerder opgemerkt, flink wat kruipolie in laten trekken.
 
niet als een zot blijven trekken met de trekker, als het lijkt alsof er geen beweging in komt, met de hamer op de trekker kloppen. als ook dat niet helpt vliegwiel opwarmen met een brander waarbij je oplet de as zelf niet op te warmen
 
hoe ga je het carter opvullen? bij een normale 2 tact is het carter helemaal gevuld met de krukas om zoveel mogelijk onderdruk te krijgen voor zuigen en spoelen, als je nu alleen maar een zuiger in het carter op en neer laat gaan, krijg je nauwelijks spoelwerking
 
hoe ga je het carter opvullen? bij een normale 2 tact is het carter helemaal gevuld met de krukas om zoveel mogelijk onderdruk te krijgen voor zuigen en spoelen, als je nu alleen maar een zuiger in het carter op en neer laat gaan, krijg je nauwelijks spoelwerking
Het carter is opgevuld met een metaalplamuur, dat is niet ideaal, want het carter kan niet volledig worden opgevuld. Toch denk ik dat ik bij beide carters de ruimte 30-45% verkleint heb en daarmee de spoelwerking wel wat vergroot. De kleine compressor heb ik niet weer in elkaar gezet, dat doe ik hopelijk binnenkort, maar van de grote weet ik dat de spoelwerking wel wat verbetert is.
Als dit uiteindelijk niet genoeg blijkt zal ik de ruimte misschien nog kunnen verkleinen door het contragewicht helemaal rond te maken, bijvoorbeeld door een dun gebogen aluminium plaatje vast te solderen en daarna de zijkanten ervan te dichten, daardoor zou het contra gewicht flink wat meer ruimte innemen zonder zwaarder te worden. Dit wil ik nu alleen nog niet doen, omdat het best wel wat tijd zou kosten.
 
Het carter is opgevuld met een metaalplamuur, dat is niet ideaal, want het carter kan niet volledig worden opgevuld. Toch denk ik dat ik bij beide carters de ruimte 30-45% verkleint heb en daarmee de spoelwerking wel wat vergroot. De kleine compressor heb ik niet weer in elkaar gezet, dat doe ik hopelijk binnenkort, maar van de grote weet ik dat de spoelwerking wel wat verbetert is.
Als dit uiteindelijk niet genoeg blijkt zal ik de ruimte misschien nog kunnen verkleinen door het contragewicht helemaal rond te maken, bijvoorbeeld door een dun gebogen aluminium plaatje vast te solderen en daarna de zijkanten ervan te dichten, daardoor zou het contra gewicht flink wat meer ruimte innemen zonder zwaarder te worden. Dit wil ik nu alleen nog niet doen, omdat het best wel wat tijd zou kosten.
maar hoe ga je smeren dan? nu wordt de krukas gesmeerd via spatsmering als ik het goed heb, dan is de olie in de tweetact benzine volgens mij niet genoeg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan