Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
201
142
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg
20200922_103225.jpg
20200921_144141.jpg
20200921_144152.jpg

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 
De poorten zijn allemaal af!

De kleine compressorpomp:
20210109_152346.jpg
20210109_153104.jpg
20210109_152448.jpg

20210109_153021.jpg
20210109_153056.jpg


De grote compressorpomp:
20210109_155059.jpg
20210109_155046.jpg


De kleine compressorpomp draait goed. Er moet nog een gat voor de bougie in, ik heb een 4594 CR7HSA bougie gekocht met 10mm draad. Het is een kleine, maar lijkt mij goed genoeg voor een 50cc. Daarna moet het vliegwiel er weer op en dan alle elektronica goed zetten. Ik gebruik een pick-up coil en een 12v dc cdi, dus heb ik een accu of batterijpack nodig, maar weet iemand of ik op die cdi gewoon een 12v batterijpack kan zetten met een lage ampère of moet het een hoge ampère zijn zoals van een auto accu?

Bij de grote compressorpomp konden de kogellagers er niet uit toen ik de inlaat maakte, daardoor kwamen er schilfers in de lagers. Ik hoopte die er uit te kunnen halen met een stofzuiger, maar er is niet genoeg zuigkracht en bovendien waren die lagers al een lange tijd geleden over hun levensjaren heen gegaan. Daarom denk ik dat het het beste is om daar nieuwe kogellagers op te zetten, ik zit te denken aan normale groeflagers. Om het de volgende keer makkelijker in elkaar zetten wil ik denk ik de lagers slip fit wil maken in plaats van zware press fit. Dan zou ik denk ik in een boormachine (in de boorhouder) twee of meer ijzerdraden stoppen en aan de uiteindes van die draden zou ik dan heel fijn schuurpapier maken 1500-2500. Dan kan ik het ijzerdraad uitduwen en dan werkt het als een soort veer om de diameter iets te vergroten. Dan kan de fit in het carter iets vergroot worden zodat het net een slip fit is, van de lager die in de flens wil ik een slip fit maken aan de binnenkant zodat de krukas er makkelijk in kan. Dan zal de lager nog wel met een press fit in de flens worden gezet. Aan de andere kant zal ik zorgen dat de kogellager op de krukas nog wel een lichte press fit is en een lichte press fit in het carter. Dan wordt het makkelijker om mee te werken en ik denk dat de krukas het wel moet aankunnen. Heeft iemand goed advies?

Met de lagers zal ik nog wel even wachten, want zelfs al zou ik veel vrij zijn dan zou ik het denk ik nog steeds niet af kunnen krijgen voordat het PWS af moet zijn. Dus dan maak ik dat gewoon later, want ik wil het wel afmaken.

Ik heb het gevoel dat er op dit punt een grote mijlpaal behaald is!
 
Bij de grote compressorpomp konden de kogellagers er niet uit toen ik de inlaat maakte, daardoor kwamen er schilfers in de lagers. Ik hoopte die er uit te kunnen halen met een stofzuiger, maar er is niet genoeg zuigkracht en bovendien waren die lagers al een lange tijd geleden over hun levensjaren heen gegaan. Daarom denk ik dat het het beste is om daar nieuwe kogellagers op te zetten,
Goed spoelen met wasbenzine, draaien, spoelen, draaien, spoelen. En dan met lucht doorblazen.
Voor die paar omwentelingen die jij het blok wil laten draaien zijn nieuwe lagers in mijn optiek zonde.
 
De kleine compressorpomp is bijna klaar om getest te worden. De cilinderkop is af met het schroefdraad voor de bougie, ik moet nog 1 of 2 pakkingen maken om de compressie wat te verminderen. Toen ik het vliegwiel met de hand draaide (wel een flinke zwiep), bleken de spoelpoorten het heel goed te doen. De lucht wordt met kracht de cilinder in geblazen. Ook merkte ik een kleine zuigkracht bij de carburateur, deze was wel erg klein, ik hoop dat dat sterker wordt als ik het niet met de hand draai. De pickup-coil staat 5 graden voor TDC afgesteld, dit was namelijk eerder in het forum verteld om te doen. Het met de hand draaien resulteerde in 0,7 - 0,9 V van de pickup-coil. Ik heb geen idee of dit genoeg is, maar lijkt mij wel toch?
20210114_212255.jpg
20210114_221739.jpg
20210114_221824.jpg


Klein vraagje nog: Kan ik een accu direct aansluiten op de cdi, zonder iets ertussen om de ampère naar de beneden te halen ofzo?
 
Gaat echt de goede kant op. :t


Bout je de blokjes wel ergens op vast voordat je probeert te starten?
Zie dat ze nu los op de werkbank staan, zou zonde zijn als ze er vanaf trillen als het blokje echt aanslaat.

En heb je toevallig iets van een action cam/gopro.
Zou mooi zijn als je die kan laten filmen als je met de eerste startpoging bezig bent, dit wil iedereen hier wel zien denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Gaat echt de goede kant op. :t


Bout je de blokjes wel ergens op vast voordat je probeert te starten?
Zie dat ze nu los op de werkbank staan, zou zonde zijn als ze er vanaf trillen als het blokje echt aanslaat.

En heb je toevallig iets van een action cam/gopro.
Zou mooi zijn als je die kan laten filmen als je met de eerste startpoging bezig bent, dit wil iedereen hier wel zien denk ik.
Ik ga het zeker goed vastzetten, maar nu staat die gewoon op mijn bureau en die wil ik niet beschadigen (moet ik ook huiswerk aan maken) dus staat die nu los.
Het filmpje komt er zeker! Aanstaande maandag wil ik hem gaan testen.
 
De eerste test video is op youtube, link staat beneden. Het was nog geen succes, ik vind het jammer, maar het was te verwachten. Direct bij het testen kreeg ik een vonk van de bougie, dus dat werkt. Het probleem is dat de carburateur niet genoeg aanzuigt om benzine het carter in te zuigen. Ik merkte wel dat nadat ik de carburateur had los gemaakt dat er een kleine hoeveelheid benzine door de carburateur was gekomen en bij de menbraan aangekomen. Vandaag had ik niet genoeg tijd om ook te kijken of er wat in het carter is gekomen, ik verwacht van niet.
Heeft iemand een goede vergelijking voor hoeveel zuigkracht de carburateur ongeveer zou moeten hebben? Zou het ongeveer zoveel moeten zijn als een bijna volle stofzuiger?

Om de kracht van het aanzuigen te vergroten wil ik het contragewicht helemaal rond gaan maken met aluminiumplaat. Dat wil ik dan gaan solderen. Eventueel ook aan de andere kant van de drijfstang (tegenover het contragewicht) om nog meer ruimte in te nemen. Hopelijk gaat dat werken en wordt de zuigkracht meer.

 
Ik zou met een boormachine en een passende dop direct de krukas aandrijven. Dan maak je meer toeren en wordt je niet moe.
Ik heb het geprobeerd, maar de motor is linksdraaiend en de moer draait ook links los, dus dan komt het vliegwiel los. Ik ga proberen de motor rechtsdraaiend te maken en dan kan het wel met de boor.
 
Gaat die poelie waar het touw op ligt meedraaien als de motor draait? Ik zie bij meerdere start pogingen het touw nog op de poelie liggen als je stopt met trekken. Als de motor aan slaat, de poelie draait, en het touw pakt, dan draait het touw ineens erg snel op.
Wat ik wil zeggen, wees voorzichtig met je vingers en andere lichaamsdelen.
 
Gaat die poelie waar het touw op ligt meedraaien als de motor draait? Ik zie bij meerdere start pogingen het touw nog op de poelie liggen als je stopt met trekken. Als de motor aan slaat, de poelie draait, en het touw pakt, dan draait het touw ineens erg snel op.
Wat ik wil zeggen, wees voorzichtig met je vingers en andere lichaamsdelen.
Het is eigenlijk geen touw, ik had geen touw meer liggen dus het is een oude kapotte tv-kabel. De kabel heeft totaal geen grip op de poelie, bovendien blijft er meestal maar een klein beetje op de poelie over, niet genoeg om nog vast te zitten op de poelie. Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan