Concurrentie voor de motor?

Moto65Man

Die hard MF'er
In memoriam
22 mei 2017
764
623
Gouda
Met deze ‘fiets’ mag je zelfs de snelweg op

De E-Rockit is een elektrische fiets waarmee je al trappend een topsnelheid haalt van 90 km/u. Het ding is zo snel dat je er zelfs de snelweg mee op mag.


De testredactie van het Duitse Auto-Medienportal kon zijn lol niet op. ,,We hebben het gezicht van de vrachtwagenchauffeur niet gezien toen we hem op de snelweg al fietsend inhaalden”, schrijven ze. ,,Maar de lol was er niet minder om.” De verbazing bij de trucker is niet moeilijk voor te voorstellen, want wie zou zich niet in de ogen wrijven wanneer hij op de snelweg wordt ingehaald door iemand die 'm flink doortrappend voorbijschiet?

Toch mag het echt met de E-Rockit. Met het woord fiets doe je 'm overigens wel wat tekort. Want volgens de wet is het een elektrische motorfiets met kenteken. En dus moet je een motorrijbewijs hebben om ermee te mogen rijden.

De E-Rockit is dus formeel een elektrische motorfiets, maar toch is het ook een fiets. Je moet namelijk trappen om vooruit te komen. Toch wordt het voetenwerk niet direct op het achterwiel overgedragen. De besturingselektronica ontvangt de signalen van de pedalen en zet deze om in elektrische aandrijving. Simpel gezegd: de ‘gashendel’ wordt niet met de hand opengedraaid, maar met de voeten. Dit zorgt volgens Auto-Medienportal voor een fascinerende rijervaring, want voor de bestuurder voelt de voorwaartse beweging alsof hij deze daadwerkelijk met spierkracht produceert.

Het vermogen van de elektromotor heeft een piek van 22 pk (16 kW) en kan worden ingesteld in drie snelheidsniveaus (Eco, Normal en Sport). Het continuvermogen bedraagt net geen acht pk (5,5 kW). De 120 kilogram wegende E-Rockit heeft een actieradius van 120 kilometer en de accu zou binnen drie en een half tot vier uur van 20 naar 80 procent opgeladen moeten zijn. De in Duitsland gebouwde E-Rockit kost 13.850 euro.

694.jpeg
 
En toch kan ik me voorstellen dat dit voor woon-werk met de huidige benzineprijzen een alternatief kan gaan worden. Niet voor de liefhebber van motorrijden. Maar voor wie uiterlijk niet interessant is, geen zin heeft in de file, een 125/250cc scooter hier graag op inruilt, net te ver van het werk woont om te fietsen..

Zal nog wel goedkoper gaan worden.
 
wat een lelijk ding, jammer dat allemaal die gedrochten iedere keer een vormgeving moeten hebben alsof er een vegatrut net heeft staan kotsen...

Ik snap echt niet dat ze zeggen dat ik degene ben die zo grof is..... ? })

Ik vind m ook niet de mooiste van de stal, maar zolang niemand jou dwingt er op te rijden...who care's ?


Toch mag het echt met de E-Rockit. Met het woord fiets doe je 'm overigens wel wat tekort. Want volgens de wet is het een elektrische motorfiets met kenteken. En dus moet je een motorrijbewijs hebben om ermee te mogen rijden.

De E-Rockit is dus formeel een elektrische motorfiets, maar toch is het ook een fiets.

Dit is dan natuurlijk gelul in de r.....eueuehh...damn.... dit is dan natuurlijk onzin.
Het is een motorfiets. Punt, klaar.
Het is domweg niet mogelijk dat 1 voertuig twee verschillende statussen heeft.

Het is dus een motorfiets waar je zelf op moet meetrappen ? 8)7_O-_O-_O-
 
Lekker als je in de zomer bij 35 graden en je motorpak aan, helm op, flink op de pedalen stampend, probeert die vrachtwagen in te halen....
Het zweet breekt me al uit enkel aan de gedachte eraan!
 
Dus je eigen ca 250 Watt die je met veel pijn en moeite vast kan houden helpt echt bij die ca 6kW... Zit je echt voor Jan Lul mee te trappen dus.
 
En toch kan ik me voorstellen dat dit voor woon-werk met de huidige benzineprijzen een alternatief kan gaan worden. Niet voor de liefhebber van motorrijden. Maar voor wie uiterlijk niet interessant is, geen zin heeft in de file, een 125/250cc scooter hier graag op inruilt, net te ver van het werk woont om te fietsen..

Zal nog wel goedkoper gaan worden.
In de acht jaar dat het ding nu zo’n beetje bestaat… is-ie niet echt goedkoper geworden. Persoonlijk vind ik het ding exorbitant duur en ongeschikt voor woon-werk verkeer, want er zit niet eens een bagagedrager op. En de actieradius houdt ook niet echt over. Als je dan zo graag elektrisch wilt rijden, dan is er voor dat geld ook wel een gebruikte Zero te vinden, of een elektrisch autootje.

Eens met @DeMotormeneer: het is een gimmick.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind m ook niet de mooiste van de stal, maar zolang niemand jou dwingt er op te rijden...who care's ?
I agree.

Maar bij het lezen hiervan moet ik denken aan het feit dat veel gemeenten hun inwoners het liefst afhankelijk zien van deelmobiliteit.

Beetje lang verhaal om hier neer te zetten, maar als een of andere omhooggevallen droeftoeter het idee krijgt om die fiets nog wel toe te staan, en onze motoren voortaan van de weg te weren, hang ik denk ik m'n helm aan de wilgen...
 
Ik zie niet hoe je in die houding uberhaupt fatsoenlijk kan trappen?? Dan gaan hooguit je knieen naar de piep.. :
 
Ik heb een motor die met wat geduld de 110 kmh aantikt. Geen pretje op de snelweg, ik blijf er dan ook mee weg, tenzij een kort stukje onvermijdbaar is,

Dit ding gaat 90 kmh max… Dat wordt lachen op de rechtse baan tussen de hele grote jongens, die er net wel/net niet voorbij kunnen.
 
Ook leuk als je met trekkende motor een bocht fanatiek ingaat en je trapper raakt de grond...
Dank dat je me even herinnert aan mijn kleutertijd: ik begreep toen al dat als je hard en plat door de bocht wilt, je dat het beste doet met aandrijving (tractie). Helaas leende de constructie van mijn kinderfietsje (met trappers dus) zich daar niet erg goed voor. Eigenlijk een wonder dat ik nog knieën heb, want die gingen regelmatig het verband in (hoezo hardleers _O-)
 
Ik snap echt niet dat ze zeggen dat ik degene ben die zo grof is..... ? })

Ik vind m ook niet de mooiste van de stal, maar zolang niemand jou dwingt er op te rijden...who care's ?




Dit is dan natuurlijk gelul in de r.....eueuehh...damn.... dit is dan natuurlijk onzin.
Het is een motorfiets. Punt, klaar.
Het is domweg niet mogelijk dat 1 voertuig twee verschillende statussen heeft.

Het is dus een motorfiets waar je zelf op moet meetrappen ? 8)7_O-_O-_O-
Volgens mij is het een elektrische brommer. Althans, ik heb al meer voorbeelden gezien, waarbij er werd gesproken over een elektrische moped klasse.
 
Probeer dit echt leuk te vinden maar voorlopig geen succes. Ik lig al te janken van de pijn op m'n e-bike, laat staan als ik moet trappen om een vrachtwagen in te halen. Wel enorm grappig maar geen mobiliteitsoplossing voor mezelf. Als er een inspanning moet geleverd worden i.v.m. spieren dan moet ik passen om gezondheidsredenen. Neig voorlopig veel meer naar 'echte' elektrische motoren in dat geval.

Wel leuk dat ze aan het experimenteren zijn, wie weet...iets voor het nageslacht.
 
Wat een belachelijk duur ding zijn de vorken van goud gemaakt??
Voor het zelfde geld koop je een hele dikke motor wat moet je dan op zo'n ding?
Oh de brandstof prijzen zijn hoog?? als je 14K voor een fiets overhebt dan zijn dat ook geen dingen waar je je druk over hoeft te maken.

Ik vind het een belachelijk concept en er kwam een beetje kots omhoog bij de gedachte erop te moeten rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan