Dirtbag

MF veteraan
Donateur
30 nov 2009
7.089
7.888
Deventer
Deze zomer heb ik dit tuinhuisje gekocht om de motor(en) in te parkeren. Tot dusver bevalt het me bijzonder goed.

Het valt me op dat ik de laatste tijd nogal wat condensvorming heb tegen het dak. In eerste instantie dacht ik dat het bij regen binnenkwam via de onderkant.

Toch maar eens naar boven gekeken en het hele dak hangt de hele dag vol met druppels die zo af en toe naar beneden vallen.

Zoals op de website is te zien zitten er twee ventilatie sleuven in de dakhoek aan de voorkant. Nu zit er er over te denken om een ventilator te plaatsen op een van de beide sleuven of beide. Ik heb geloof ik nog wel ergens hygrostaatje liggen hoewel dat op tweede plan komt.

Ik heb de afgelopen dagen de deuren open gehouden om te luchten. Dit heeft niet wat geholpen.

Heeft het überhaupt zin een ventilator er in te zetten?
Blazen of zuigen? ofwel, lucht er in pompen of lucht er uit pompen?

Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom :)

bvd

db
 
dan kan je er beter ventilatie aan de achterkant bij maken. dan heb je geen ventilator nodig. en dan het liefst vlak boven de grond. dan ga je natuurlijke trek creëren en dat voert heel goed vocht af. houd er wel rekening mee dat het de laatste tijd een behoorlijk hoge luchtvochtigheid heerst en dat maakt het afvoeren van condens niet makkelijker.
maar plaatsing heeft ook een grote invloed op condens. een goed zandbed onder de tegels van de schuur geeft veel minder condens dan dat hij rechtstreeks op aarde is getegeld. andere optie is een laag plastic onder de tegels dat voorkomt ook al een hoop condens.
 
Laatst bewerkt:
Komt door de tempverschillen tussen binnen en buiten. Is niet veel tegen te doen denk ik, het is immers het vocht in de omgevingslucht wat condenseert tegen een koude oppervlakte, in jouw geval het dak. Ik denk dat het ontvochten niet makkelijk zal gaan in zo'n kunststof hutje.
 
Hij staat op dezelfde tegels als de rest van de stoep. Die tegels liggen er en dat zal zo 1, 2, 3 niet zo heel snel veranderen. De tegels liggen op geel zand als het goed is. De afwatering van de stoep is niet zo heel goed.

Misschien dat ik de vloer uit de schuur kan halen en er een laag landbouwfolie in kan leggen.

Lucht aanzuiging aan de achterkant is misschien niet heel praktisch aangezien de schuur met de achterkant tegen een schutting vol gegroeid met klimop. De rechterkant staat tegen een huismuur. Stroom is aanwezig.

Tevens ben ik niet zo heel happig op gaten maken in de wanden. Als ik me bedenk kom ik nooit meer aan nieuwe panelen voor de keet :)

Ik kan wel pasdelen maken om zo'n ventilator pas te maken op de sleuf. Dan op beide sleuven een ventilator en de kieren gebruiken om de lucht weer kwijt te raken.

db
 
wat je ook kan doen is de schuur op blokjes zetten en dan tussen de blokjes een stukje open laten. dan hoef je aan de schuur niks aan te passen en heb je genoeg ventilatie. Landbouw plastic onder de tegels gaat zeker helpen want veel vocht dampt uit de grond. en je geeft zelf al aan dat de afwatering van de tegels niet al te best is waarmee je er dus van uit kan gaan dat de zandlaag er onder niet al te dik is en dus het water niet laat wegzakken. als de zandlaag namelijk dik genoeg is zakt het water snel weg en heb je ook veel minder last van condens.
 
wat je ook kan doen is de schuur op blokjes zetten en dan tussen de blokjes een stukje open laten. dan hoef je aan de schuur niks aan te passen en heb je genoeg ventilatie.
Landbouw plastic onder de tegels gaat zeker helpen want veel vocht dampt uit de grond. en je geeft zelf al aan dat de afwatering van de tegels niet al te best is waarmee je er dus van uit kan gaan dat de zandlaag er onder niet al te dik is en dus het water niet laat wegzakken. als de zandlaag namelijk dik genoeg is zakt het water snel weg en heb je ook veel minder last van condens.


Op blokkies zetten gaat gaat niet werken aangezien het vloerframe dan niet meer op de grond leunt en deze door zal buigen. Tenzij ik met tegels het gehele frame ondersteun.

De vloer bestaat trouwens uit waterbestendige spaanplaat. Deze ligt op het metalen frame van de keet.

Hoe dik de zandlaag is heb ik geen enkel idee van, ik heb de stoep er nog niet uit gehad.
De stoep droogt op het moment ook al slecht op, niet erg veel zon in mijn tuin :)

db
 
Op blokkies zetten gaat gaat niet werken aangezien het vloerframe dan niet meer op de grond leunt en deze door zal buigen. Tenzij ik met tegels het gehele frame ondersteun.

De vloer bestaat trouwens uit waterbestendige spaanplaat. Deze ligt op het metalen frame van de keet.

Hoe dik de zandlaag is heb ik geen enkel idee van, ik heb de stoep er nog niet uit gehad.
De stoep droogt op het moment ook al slecht op, niet erg veel zon in mijn tuin :)

db

Overdag warmt de lucht op en wordt alle vocht opgelost. In de avond koelt de lucht af en condenseert het vocht op de koud geworden delen, dak etc.

Vocht uit de ondergrond kan een probleem zijn, dus een gesloten ondergrond is noodzakelijk.
Een ventilator helpt omdat de lucht circuleert en vocht met de lucht naar buiten afgevoerd wordt.

De enige echte oplossing is om je schuur 3 graden warmer te houden dan de omgeving. Het vocht kan dan niet meer condenseren.
 
Zoals je zegt de afwatering van je stoep is niet goed.
Je schuurtje moet omhoog, simpel te doen door tegels op de bestaande tegels te leggen en je schuurtje daarop te plaatsen. En dan wat ruimte tussen de tegels laten zodat het onder de binnenvloer doortrekt. 3 a 4 cm is voldoende.
Watervast spaanplaat verrot ook net zo snel als je er kuntstof onder hebt liggen, het trekt nog meer vocht. Gewoon door laten trekken is het beste..

Een simpele oplossing voor vloer is spaanplaat eruit opvullen met tempex platen en 8cm beton erop, wel n vlechtmat erin. Heb je ook geen koude vloer meer, en veel minder vocht.
 
Schoorsteentje op het dak zetten, zodat de vochtige lucht naar boven kan wegtrekken?

Die twee ventilatiegaten zijn in elk geval te weinig.
Zoals al aangegeven: er moet, liefst van onderaf, verse lucht bij,
Het hele frame op stenen zetten is inderdaad wel een idee,
maar als het helemaal een dichte vloer is helpt dat vast niet veel...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst gaan METEN.....
Kijk of er een (te) hoge luchtvochtigheid is, controleer de temperatuur binnen en buiten , en laat hiervan de oplossing afhangen...

Als de isolatie van dat hok slecht is, dan ontstaat er wat je ook probeert altijd condens als de zon ook maar even op dat dak schijnt, daar helpt ventileren dan ook maar weinig tegen
 
Gents, er staat nu wel wat veel onzin tussen.
Even de zaken op een rijtje:
Koude lucht houdt minder vocht vast dan warme lucht
De lucht in je schuur is warmer dan de lucht buiten
Het dak is kouder dan de lucht in je schuur en daar laat de lucht dus zn water los...
Als het dak warmer is dan de lucht in je schuur vanwege de zon dan komt er geen condens

Nu de oplossing
Zoals anderen al hebben aangegeven moet je ventileren
Je zou het best ook je zandbed kunnen afdekken, maar dat is kennelijk lastig

Ventileren dus: paar sleuven 10 cm boven de grond en een paar sleuven net onder het dak
Schoorsteentje is beter, maar mss wat overdreven
Ventilator heb je alleen nodig als er toch enorme hoeveelheden damp uit de bodem komen...
 
Ik lees verschillende dingen die kloppen, maar ook minder nuttige opmerkingen.

Probleem: Veel vocht-productie/ weinig ventilatie-mogelijkheid.

Ik heb er zelf 2 ervaringen mee:
1. Voortent van een caravan geeft zonder grondzeil ook altijd veel condens.
(vooral bij lagere temp) Met grondzeil nauwelijks last.
2. Zelf ooit een schuurtje gebouwd en vóór storten vloer, folie gelegd.
Ondanks houten wand op west-zijde (dus vaak nat) door het aanbrengen enkele
ventilatie-roosters vrijwel geen problemen. Schuurtje moet goed 'ademen'

Het meeste vocht wat je vindt in jouw schuurtje komt zoals ik inschat uit de grond.
Ik begrijp dat de tegelvloer er niet zomaar uit kan. In dat geval eerst (dik) folie op de vloer leggen. Dan evt een 2e laag tegels in het schuurtje boven op het plastic. Je hebt nu een dampdichte vloer, zodat vocht uit de grond niet (of iig veel minder) kan optrekken. Als je nu ook aan beide zijden van de schuur, liefst 1 zijde laag en 1 zijde hoog, een luchtrooster maakt, zal naar mijn mening alle ongemak voorbij zijn.

Veel voorstellen zijn niet de oplossing maar symptoom-bestrijding!
Dus: Nee, geen ventilator nodig! Isoleren van het dak ook niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
natuurlijke ventilatie is genoeg voor een schuurtje, als je de boel goed droog wil houden zal een kacheltje het beste werken, maar dat vind de nuon ook heel fijn :)


als de vochttoevoer vanuit de grond [hoog grondwaterpeil, geen drainage] groter is dan de ventilatie af kan voeren blijft het probleem zich voordoen.

de oplossingen zijn al genoemd.

wat nog een probleem is/wordt dat de waterdamp straks ook op het blok neerslaat met een zeiknat motorblok tot gevolg.

het is ook al genoemd, het dak aan de buitenzijde isoleren, maar iemand zei dat dat niet nodig is.
als je het wel [goed] doet zal je zien dat de condensdruppels aan de onderzijde van het dak verdwijnen.
je creëert nl een laag [geen koudebrug meer] tussen de binnentemp en de buitentemp, had je een stalen dak gehad was het nog veel erger geweest.

er zijn in de bouw dakplaten te krijgen die zijn bekleed met een soort PIR-schuim daaroverheen gaat dan weer dakbedekking,
maar die kosten een paar centen.

als je van binnenuit wilt isoleren moet je tussen dak en isolatie ook ventileren, en zorgen dat het nagenoeg naadloos/dampdicht wordt anders krijg je "warmte lekken" en daar zou het evengoed kunnen condenseren.

edit;

verwarmen kan wel, maar de manier waarop is ook belangrijk.
je moet droge warmte hebben, CV of elektrisch is het beste, gas of olie ["open vuur"] bv geeft een hoop vochtige warmte, en daar zit je ook niet op te wachten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze : Yardmaster 108AEYZ, 285x226 cm
Daarin is het altijd kurkdroog,onder het dak zitten,over de gehele lengte, sleuven (tussen de wanden en dakplaten)
Het huisje staat op een tegelvloer met daarover een grondzeil,die ik ter hoogte van de wanden omhoog heb laten lopen,er komt geen spat water in en heb ook nooit last van condens,idd ademen is het devies :Y
 
Laatst bewerkt:
Het dak van buiten isoleren is geen optie, het hele schuurtje is een systeem. Je volgt de handleiding en uiteindelijk zit alles in elkaar. Als ik de dakplaten ga vervangen kan ik net zo goed meteen de muren ook "eventjes" vervangen. Iets wat niet de bedoeling is :)

Uit zichzelf is het schuurtje niet geïsoleerd en ik ga hem niet verwarmen. De wanden en het dak bestaan uit 4 á 5 mm dik vinyl-achtig kunststof. De enige vorm van isolatie die ik zou kunnen toepassen is dunne platen piepschuim tegen het dak steken. Dan zal er echter condens ontstaan tussen het dak en het piepschuim en heb ik langs de randen waarschijnlijk nog steeds water staan :)

Ik heb voor het proberen twee van die ventilatoren gekocht en zal deze op de bestaande sleuven zetten en kijken wat het beste werkt er uit of er in blazen :)

Mocht ik hem weer leeg hebben en de vloer er uit zal ik er eens wat zeil onder zetten.

Een ontvochtiger van een paar honderd euro vindt ik zelf nog een beetje overkill voor de situatie :)

Mijn nadeel is dus dat het huisje in deze tijd van het jaar de zon niet ziet en in de luwte van mijn huis staat. Hierdoor zijn de kieren die dit schuurtje ook heeft niet afdoende om al het vocht weg te ventileren.

Ik probeer het een dezer dagen eens met de ventilatoren :)

Heel veel dank voor het meedenken :)

db
 
Laatst bewerkt:
als je dan toch graag energie verstookt om te ventileren zet er dan 1 op blazen en de ander op zuigen en zet er dan een deflector achter zodat de linker naar links onder inblaast en de rechter van rechtsboven afzuigt. dan krijg je een zo goed mogelijk resultaat door de circulatie die je dan forceert.
 
Optiefen oma :)

Voor degenen die het interesseert. Ik heb dus geprobeerd om de hoeveelheid condens in het schuurtje af te voeren met behulp van twee kleine ventilatoren.

Dit werkte voor geen ene reet. Ik had zelfs het idee dat er alleen meer vocht tegen het dak hing.

Vandaag eindelijk weer verder gegaan. Ik heb het schuurtje uitgemest en de platen er weer uitgehaald.

Dit zit er dus onder de vloerplaten. De stenen zijn droog, echter de voegen zijn vochtig.

2014-12-29%2011.48.42.jpg


De onderkant van de platen:
2014-12-29%2011.48.56.jpg


Vervolgens heb ik een stuk "extra stevig" folie gehaald bij de bouwmarkt. Naja, extra stevig houdt dus in dat het hetzelfde materiaal is als een fatsoenlijke vuilniszak.

Het zeil over het metalen frame gelegd en de houten vloerplaten daar weer op. Vervolgens alles wat er boven uit stak af gesneden.

We zullen zien of het over een aantal dag nog steeds nat is of dat het droog wil worden.

Betreffende luchtvochtigheid. In het schuurtje een luchtvochtigheid van 70%. Luchtigvochtigheid volgens een andere meter buiten 50%.

Ik zal het wel zien of het wat oplevert.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan