Condensatie mogelijke oorzaak display vlek?

Moepkid

MF'er
28 dec 2020
69
17
Hallo!

Ik heb de afgelopen tijd mijn rebel 1100 display laten vervangen vanwege een "regenboog" vlek achter het displayglas. De eerste was het onleesbaar, het tweede display en nu de derde heeft het ook. Op de foto is het deels zichtbaar, maar bij elke display komt er naar verloop van tijd een regenboogvlek na ongeveer 30 minuten rijden op 110km/h. Wanneer de zon erop staat wordt het display onleesbaar door de vlek, en bij verschil in gas geven groeit en krimpt de vlek. Als ik stil sta, is de vlek bijna weg, waardoor fotos maken lastig wordt anders dan dat ik de vluchtstrook ervoor moet geen gebruiken (wat ik zeker niet ga doen).

De dealer heeft mij tot nu toe goed te woord gestaan en honda stuurt steeds een vervanging. Ik wil dit echter op lange termijn opgelost hebben dus ik heb zelf wat "onderzoek" gedaan. Nu vroeg ik mij af of het logisch klinkt. In het kort: Display is niet 100% waterdicht, water kan niet uit display en condenseert bij hoge temperatuur van de motor + zon.

Het eerste display had direct te maken met noodweer. Ik moest vanuit de dealer 1 uur in de regen rijden. De volgende dag, na 30 minuten met zon op het display kwam te vlek naar voren en werd deze groter. Nog paar dagen in de regen mee gereden, maar de vlek maakte het display onleesbaar tijdens het rijden waardoor die vervangen werd.

Tweede display ging goed, tot ik in een spontane hagelbui / motregen reed. Niks aan de hand, tot de dag erna. Na 30 minuten rijden op de snelweg zag ik de vlek weer. Nogmaals gemeld en Honda heeft weer een nieuwe gestuurd.

Nu bij het derde display geen regen gehad. Het ging goed tot afgelopen donderdag, de eerste rit met zon. Bij ongeveer 30 minuten op de a4 kwam de vlek, wel minimaal, naar voren. Ik heb geen regen gehad, maar ik heb het display wel (zacht) afgespoeld vanwege zand een paar dagen daarvoor. In eerste instantie liet ik de dealer weten dat dit geen hinderlijke vlek was. Echter moest ik vrijdag in de regen terug naar huis rijden, en zag ik zaterdag dat de vlek vele malen groter was tijdens de 30 minuten snelweg.

Ik ben zaterdag zelf gaan "testen". Ik heb de motor 2 uur laten afkoelen en toen het display weer schoongemaakt. Ik ben toen gaan rijden en jahoor: de vlek was groter. Ik heb hem daarna weer laten afkoelen en toen gelet op gas geven. Het viel mij op dat wanneer de vlek er was, deze sneller krimpte en groeide bij handmatig gas geven tegenover de cruise control. Ik heb dit een derde keer gedaan (afkoelen) en toen over 60 wegen gaan rijden. Het duurde nu ongeveer 45 minuten tot ik de vlek zag.

Gister bij het terugrijden een kleine bui gehad. Vandaag gechecked maar nog geen zon op het display gehad.

Nu heb ik vrijwel geen verstand van motoren, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is dat water de oorzaak hiervan kan zijn na wat ik hierboven heb beschreven. Het groeien en krimpen van de vlek is opzich vreemd, maar is het verschil in motortemperatuur / hete lucht zodanig groot dat dit impact kan hebben zo snel? En is dit normaal bij motoren? Ik kan naar voren leunen waardoor het display redelijk zichtbaar is met vlek, maar dit doet zeer aan mijn rug na langere tijd. Mocht een motor niet na een regenbui kunnen functioneren, dan kan ik dat best begrijpen. Ik heb dit alleen nog nergens gelezen in de manual of iets.

Nu op korte termijn heb ik voorgesteld om nog een vervanging te doen en niet in contact te laten komen met water (regen of schoonmaak), om te bevestigen dat dit het ook is. Ik heb een heel document geschreven met wat ik heb gedaan, plaatjes van mijn kijkhoek en de mogelijke condensatie. Ik hoop dat Honda dit serieus oppakt, anders weet ik niet wat mijn opties verder zijn. Ik ben echt enorm blij met de motor wanneer er geen problemen zijn. Ik heb ook extras erop laten zetten en de dealer is geweldig. Ik had alleen andere verwachtingen bij een nieuwe motor als in dat dit soort dingen niet gebeuren. Is dit realistisch van mij geweest?
 

Bijlagen

  • display.png
    display.png
    110,3 KB · Weergaven: 88
Schijnt vaker voor te komen bij Rebels:


 
Naar je verhaal te oordelen, is het spul niet spatwaterdicht. Een fabricagefout, in mijn ogen.
Schijnt vaker voor te komen bij Rebels:



Thanks! Dit heb ik ook in mijn "rapport" toegevoegd. Ik maak mij alleen zorgen dat Honda geen nieuwe vervaning meer geeft en wat ik dan kan doen. Ik heb wel zelf het display schoongemaakt en in de regen gereden, en misschien is dat geen garantie geval dan?

Sorry, Ik heb weinig verstand van motoren en Ik voel me er niet heel oke bij gezien ik dit nog nooit heb meegemaakt. Ik heb ook aangegeven in het document dat ik alleen weet hoe condensatie werkt en of dat uberhaupt kan.

Ik wil liever dat dit wordt opgelost op lange termijn (en tijdelijk), maar ik voel mij een enorme zeikerd om hier steeds mails met extra info te sturen etc. De Dealer is echt mega goed en helpt met alles. Hun zijn ook afhankelijk van Honda natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Dit heb ik ook in mijn "rapport" toegevoegd. Ik maak mij alleen zorgen dat Honda geen nieuwe vervaning meer geeft en wat ik dan kan doen. Ik heb wel zelf het display schoongemaakt en in de regen gereden, en misschien is dat geen garantie geval dan?

Sorry, Ik heb weinig verstand van motoren en Ik voel me er niet heel oke bij gezien ik dit nog nooit heb meegemaakt. Ik heb ook aangegeven in het document dat ik alleen weet hoe condensatie werkt en of dat uberhaupt kan.

Ik wil liever dat dit wordt opgelost op lange termijn (en tijdelijk), maar ik voel mij een enorme zeikerd om hier steeds mails met extra info te sturen etc. De Dealer is echt mega goed en helpt met alles. Hun zijn ook afhankelijk van Honda natuurlijk.
Ja, dealer moet je natuurlijk te vriend houden. Vraag eens naar een alternatief of naar een middel om dat ding waterdicht te maken. (spuitbus met water afstotend middel? Of openmaken en met kit weer dicht schroeven?) succes 👍
 
Ja, dealer moet je natuurlijk te vriend houden. Vraag eens naar een alternatief of naar een middel om dat ding waterdicht te maken. (spuitbus met water afstotend middel? Of openmaken en met kit weer dicht schroeven?) succes 👍
Dat open maken ga ik inderdaad voorstellen. Misschien kunnen ze dan iets van water in de unit zien. Thanks!
 
Klinkt als een dealer die genoemd mag worden..!

Als je een oude unit hebt mogen houden.. kun je misschien eens kijken of je er zelf iets aan kunt ontdekken/verbeteren?
 
Klinkt als een dealer die genoemd mag worden..!

Als je een oude unit hebt mogen houden.. kun je misschien eens kijken of je er zelf iets aan kunt ontdekken/verbeteren?
Nee, ze moesten hem meesturen ivm garantie. Ding is alleen dat ik nu geen foto's kan maken gezien het onderweg gebeurd, maar ze weten het gelukkig al van de afgelopen displays.

Dealer zit in Leeuwarden. Ik kom zelf uit regio Den Haag, dus die afstand zegt al genoeg dat ik daar graag heen ga!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Overigens heb ik deze image gevonden. Het gaat hier om nummer 1 dat steeds vervangen wordt. Misschien dat iemand iets in deze image ziet wat het kan zijn?


Ik gok zelf dat misschien een van de nummer 5's (rubber) of anders een van de kabelaansluitingen niet 100% sluit. Alle kabels gaan door het rode gedeelte. Nogmaals heb ik geen verstand van motoren, dit is op basis van mijn aannames over waar het water doorheen kan gaan.

1624903477060.png
 
Laatst bewerkt:
Het is denkelijk niet heel verkeerd om ook eens de laadspanning bij draaiende motor bij diverse toerentallen te meten aangezien de "vlek" op toerental verandering reageert
 
Als het om het glas gaat, is het juist zaak om niet waterdicht te zijn, maar een ontluchting/beluchtingsgaatje te hebben. Immers zit er altijd vocht in de lucht en slaat vocht op het koudste punt neer. Als de lucht afkoelt en opwarmt, zul je dus condens krijgen aan de binnenkant.

Wat ook zou kunnen is een coating die op het glas zit en zodra die belicht wordt van onderen door je toerenteller meer zichtbaar wordt. Wellicht een coating waardoor je niet verblindt wordt in de zon ofzo.
 
Het is denkelijk niet heel verkeerd om ook eens de laadspanning bij draaiende motor bij diverse toerentallen te meten aangezien de "vlek" op toerental verandering reageert
Als het om het glas gaat, is het juist zaak om niet waterdicht te zijn, maar een ontluchting/beluchtingsgaatje te hebben. Immers zit er altijd vocht in de lucht en slaat vocht op het koudste punt neer. Als de lucht afkoelt en opwarmt, zul je dus condens krijgen aan de binnenkant.

Wat ook zou kunnen is een coating die op het glas zit en zodra die belicht wordt van onderen door je toerenteller meer zichtbaar wordt. Wellicht een coating waardoor je niet verblindt wordt in de zon ofzo.
Thanks voor jullie input! Helaas gaat het waarschijnlijk twee weken duren gezien vakantie bij de dealer. Ik zal deze suggesties ook doorsturen.

Over de coating: Ik heb nog geen andere rijders op het Amerikaanse forum hier iets over horen zeggen. Ook daarbij de info dat hij/zij hem in de regen kon laten gaan zonder problemen. Lijkt mij een fout als het gaat om beter leesbaar maken terwijl dit averechts werkt. Alhoewel ik wel anders zit gezien mijn lengte en dus een andere kijkhoek heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan