Hallo!
Ik heb de afgelopen tijd mijn rebel 1100 display laten vervangen vanwege een "regenboog" vlek achter het displayglas. De eerste was het onleesbaar, het tweede display en nu de derde heeft het ook. Op de foto is het deels zichtbaar, maar bij elke display komt er naar verloop van tijd een regenboogvlek na ongeveer 30 minuten rijden op 110km/h. Wanneer de zon erop staat wordt het display onleesbaar door de vlek, en bij verschil in gas geven groeit en krimpt de vlek. Als ik stil sta, is de vlek bijna weg, waardoor fotos maken lastig wordt anders dan dat ik de vluchtstrook ervoor moet geen gebruiken (wat ik zeker niet ga doen).
De dealer heeft mij tot nu toe goed te woord gestaan en honda stuurt steeds een vervanging. Ik wil dit echter op lange termijn opgelost hebben dus ik heb zelf wat "onderzoek" gedaan. Nu vroeg ik mij af of het logisch klinkt. In het kort: Display is niet 100% waterdicht, water kan niet uit display en condenseert bij hoge temperatuur van de motor + zon.
Het eerste display had direct te maken met noodweer. Ik moest vanuit de dealer 1 uur in de regen rijden. De volgende dag, na 30 minuten met zon op het display kwam te vlek naar voren en werd deze groter. Nog paar dagen in de regen mee gereden, maar de vlek maakte het display onleesbaar tijdens het rijden waardoor die vervangen werd.
Tweede display ging goed, tot ik in een spontane hagelbui / motregen reed. Niks aan de hand, tot de dag erna. Na 30 minuten rijden op de snelweg zag ik de vlek weer. Nogmaals gemeld en Honda heeft weer een nieuwe gestuurd.
Nu bij het derde display geen regen gehad. Het ging goed tot afgelopen donderdag, de eerste rit met zon. Bij ongeveer 30 minuten op de a4 kwam de vlek, wel minimaal, naar voren. Ik heb geen regen gehad, maar ik heb het display wel (zacht) afgespoeld vanwege zand een paar dagen daarvoor. In eerste instantie liet ik de dealer weten dat dit geen hinderlijke vlek was. Echter moest ik vrijdag in de regen terug naar huis rijden, en zag ik zaterdag dat de vlek vele malen groter was tijdens de 30 minuten snelweg.
Ik ben zaterdag zelf gaan "testen". Ik heb de motor 2 uur laten afkoelen en toen het display weer schoongemaakt. Ik ben toen gaan rijden en jahoor: de vlek was groter. Ik heb hem daarna weer laten afkoelen en toen gelet op gas geven. Het viel mij op dat wanneer de vlek er was, deze sneller krimpte en groeide bij handmatig gas geven tegenover de cruise control. Ik heb dit een derde keer gedaan (afkoelen) en toen over 60 wegen gaan rijden. Het duurde nu ongeveer 45 minuten tot ik de vlek zag.
Gister bij het terugrijden een kleine bui gehad. Vandaag gechecked maar nog geen zon op het display gehad.
Nu heb ik vrijwel geen verstand van motoren, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is dat water de oorzaak hiervan kan zijn na wat ik hierboven heb beschreven. Het groeien en krimpen van de vlek is opzich vreemd, maar is het verschil in motortemperatuur / hete lucht zodanig groot dat dit impact kan hebben zo snel? En is dit normaal bij motoren? Ik kan naar voren leunen waardoor het display redelijk zichtbaar is met vlek, maar dit doet zeer aan mijn rug na langere tijd. Mocht een motor niet na een regenbui kunnen functioneren, dan kan ik dat best begrijpen. Ik heb dit alleen nog nergens gelezen in de manual of iets.
Nu op korte termijn heb ik voorgesteld om nog een vervanging te doen en niet in contact te laten komen met water (regen of schoonmaak), om te bevestigen dat dit het ook is. Ik heb een heel document geschreven met wat ik heb gedaan, plaatjes van mijn kijkhoek en de mogelijke condensatie. Ik hoop dat Honda dit serieus oppakt, anders weet ik niet wat mijn opties verder zijn. Ik ben echt enorm blij met de motor wanneer er geen problemen zijn. Ik heb ook extras erop laten zetten en de dealer is geweldig. Ik had alleen andere verwachtingen bij een nieuwe motor als in dat dit soort dingen niet gebeuren. Is dit realistisch van mij geweest?
Ik heb de afgelopen tijd mijn rebel 1100 display laten vervangen vanwege een "regenboog" vlek achter het displayglas. De eerste was het onleesbaar, het tweede display en nu de derde heeft het ook. Op de foto is het deels zichtbaar, maar bij elke display komt er naar verloop van tijd een regenboogvlek na ongeveer 30 minuten rijden op 110km/h. Wanneer de zon erop staat wordt het display onleesbaar door de vlek, en bij verschil in gas geven groeit en krimpt de vlek. Als ik stil sta, is de vlek bijna weg, waardoor fotos maken lastig wordt anders dan dat ik de vluchtstrook ervoor moet geen gebruiken (wat ik zeker niet ga doen).
De dealer heeft mij tot nu toe goed te woord gestaan en honda stuurt steeds een vervanging. Ik wil dit echter op lange termijn opgelost hebben dus ik heb zelf wat "onderzoek" gedaan. Nu vroeg ik mij af of het logisch klinkt. In het kort: Display is niet 100% waterdicht, water kan niet uit display en condenseert bij hoge temperatuur van de motor + zon.
Het eerste display had direct te maken met noodweer. Ik moest vanuit de dealer 1 uur in de regen rijden. De volgende dag, na 30 minuten met zon op het display kwam te vlek naar voren en werd deze groter. Nog paar dagen in de regen mee gereden, maar de vlek maakte het display onleesbaar tijdens het rijden waardoor die vervangen werd.
Tweede display ging goed, tot ik in een spontane hagelbui / motregen reed. Niks aan de hand, tot de dag erna. Na 30 minuten rijden op de snelweg zag ik de vlek weer. Nogmaals gemeld en Honda heeft weer een nieuwe gestuurd.
Nu bij het derde display geen regen gehad. Het ging goed tot afgelopen donderdag, de eerste rit met zon. Bij ongeveer 30 minuten op de a4 kwam de vlek, wel minimaal, naar voren. Ik heb geen regen gehad, maar ik heb het display wel (zacht) afgespoeld vanwege zand een paar dagen daarvoor. In eerste instantie liet ik de dealer weten dat dit geen hinderlijke vlek was. Echter moest ik vrijdag in de regen terug naar huis rijden, en zag ik zaterdag dat de vlek vele malen groter was tijdens de 30 minuten snelweg.
Ik ben zaterdag zelf gaan "testen". Ik heb de motor 2 uur laten afkoelen en toen het display weer schoongemaakt. Ik ben toen gaan rijden en jahoor: de vlek was groter. Ik heb hem daarna weer laten afkoelen en toen gelet op gas geven. Het viel mij op dat wanneer de vlek er was, deze sneller krimpte en groeide bij handmatig gas geven tegenover de cruise control. Ik heb dit een derde keer gedaan (afkoelen) en toen over 60 wegen gaan rijden. Het duurde nu ongeveer 45 minuten tot ik de vlek zag.
Gister bij het terugrijden een kleine bui gehad. Vandaag gechecked maar nog geen zon op het display gehad.
Nu heb ik vrijwel geen verstand van motoren, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is dat water de oorzaak hiervan kan zijn na wat ik hierboven heb beschreven. Het groeien en krimpen van de vlek is opzich vreemd, maar is het verschil in motortemperatuur / hete lucht zodanig groot dat dit impact kan hebben zo snel? En is dit normaal bij motoren? Ik kan naar voren leunen waardoor het display redelijk zichtbaar is met vlek, maar dit doet zeer aan mijn rug na langere tijd. Mocht een motor niet na een regenbui kunnen functioneren, dan kan ik dat best begrijpen. Ik heb dit alleen nog nergens gelezen in de manual of iets.
Nu op korte termijn heb ik voorgesteld om nog een vervanging te doen en niet in contact te laten komen met water (regen of schoonmaak), om te bevestigen dat dit het ook is. Ik heb een heel document geschreven met wat ik heb gedaan, plaatjes van mijn kijkhoek en de mogelijke condensatie. Ik hoop dat Honda dit serieus oppakt, anders weet ik niet wat mijn opties verder zijn. Ik ben echt enorm blij met de motor wanneer er geen problemen zijn. Ik heb ook extras erop laten zetten en de dealer is geweldig. Ik had alleen andere verwachtingen bij een nieuwe motor als in dat dit soort dingen niet gebeuren. Is dit realistisch van mij geweest?