Condensator probleem in contactpuntenontsteking.

Flandriafreak.

Die hard MF'er
22 apr 2020
421
375
Bocholt (Be)
Graag een vraag aan de klassieke contactpunten ontstekings-specialisten hier :).
Het weer gaat stilaan beter worden zodat het weer begint te kriebelen om te rijden!
Sinds vorig jaar ben ik wat op de sukkel met mijn ontsteking ( sorry is van een brommer...) en krijg de vonk maar niet in orde.
Nu denken er velen waarom geen elektronische ontsteking, maar wil het graag origineel houden.
Moet toch mogelijk zijn, er rijden zoveel brommers met contactpuntenontstekingen?
Ik zelf rij al 25 jaar met deze ontstekingen (origineel BOSCH) zonder problemen tot nu.
De originele BOSCH vonkspoelen (juiste onderdeel nummer) zijn helaas niet meer te krijgen waardoor ik al een aantal imi (jaja uit china) spoelen heb geprobeerd zonder succes, na 1 rit onregelmatig vonken en een krijtwitte vonk.
Steeds met nieuwe BOSCH condensators , naar het schijnt zijn deze nieuwe niet meer van goede kwaliteit zoals de oude.
Soldeerwijze zoals de voorschriften dus condensator niet "kapot" gesoldeerd.
Het zou met elektrolyt te maken kunnen hebben wat uit milieuoverweging niet gebruikt meer mag worden?
In de originele BOSCH condensators zijn hoge en lage in (capaciteit 0,25 en 0,33 µf ongeveer),heeft dat een grote invloed op de vonk en mag je deze onderling wisselen?
Nu heb ik de ontsteking omgebouwd naar een WIMA 0,33 µf condensator en een andere vonkspoel (new competition) deze zou de beste kwaliteit op de markt zijn ben benieuwd.
Waar deze zijn gemaakt weet ik niet, maar passen alvast beter op de grondplaat en zijn in ieder geval al zwaarder als de zwarte china vervang spoelen voor de BOSCH spoelen...
Magnetisme van vliegwiel is volgens mij goed, aangezien de vonk niet wegvalt als ik de verlichting aanzet tijdens het rijden.
Klopt deze theorie?
Is die WIMA condensator een elektronische of wat moet ik er mij van voorstellen en zijn deze van kwaliteit daadwerkelijk beter (voor de warmte) dan de oude in zilverpapier gedrenkt elektrolyt.
We leren graag bij van de experts :).
 

Bijlagen

  • DSCN1829.JPG
    DSCN1829.JPG
    175,3 KB · Weergaven: 27
  • DSCN1831.JPG
    DSCN1831.JPG
    146,1 KB · Weergaven: 26
  • DSCN1744.JPG
    DSCN1744.JPG
    142,5 KB · Weergaven: 28
  • DSCN1746.JPG
    DSCN1746.JPG
    38,4 KB · Weergaven: 32
  • DSCN1735.JPG
    DSCN1735.JPG
    138,3 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Op brommer forems word ik niet veel wijzer, en aangezien ik in het verleden hier al goede antwoorden heb gekregen waar je iets aan hebt.... :P.
Nog vergeten te melden :
Ontsteking voor bdp : 1,80mm.
Contactpuntafstand : 0,40mm.
Poolschoen-afstand : ongeveer 10mm.
 
Volgens mij heeft die Wera condensator een veel te lage waarde voor een ontsteking. Bij automateriaalzaken is voor ca. € 8,- een originele bosch- of lucas-condensator te koop
 
je heb als het goed is een ontstekings spoel en een lichtspoel.dus of je nu een goed of slechte vliegwiel heb,bij het inschakelen van het licht geeft dat nooit het gevolg dat de motor uit valt.
wel is het zo hoe beter het vliegwiel is hoe grotere lichtopbrengst en ontstekings vonk. En condensator dient volgens mij ter voorkomen van het inbranden van de contactpuntjes
 
@jaap43 : met de originele Bosch condensators (zie foto ) krijg ik het toch niet voor mekaar helaas.
Overmatig vonkvorming (spetters) tussen de contactpunten, ligt voor zo ver ik weet aan de condensator?
Die Wima condensator is vergelijkbaar met de hoge condensator van Bosch van waarde.
Volgens mij ligt het toch aan de huidige kwaliteit van condensators, ik heb het gesoldeerd met een soldeerbout van 80W enkele seconden en dan afkoelen met perslucht.
Maar ik ben geen elektronica-specialist, kan zijn dat ik het fout doe...
Die Wima condensator zou zeer geschikt moeten zijn en is mij aangeraden door elektronische ontsteking specialist HPI.
Ik heb vorig jaar één rit van 25km mee gereden met de condensator van de foto en dat ging prima.... voor 25km toch |(
 
@W.Berenschot : ik heb dat ergens gelezen ( werkplaatshandboek) dat als je het licht aan zet, dan vraag je meer van het magnetisme van het vliegwiel en als dat slecht is dan valt de vonk weg (of gedeeltelijk) maar die redenering klopt dus volgens jou niet?
Het vliegwiel is 6V 33W omdat het een motorfiets versie is, normaal gezien is dat 6V 17W lampje 15W voor en 2W achter.
Dus zou het met het magnetisme toch goed moeten zijn omdat deze 33W is en zwaarder als normaal.
Als je dit vliegwiel op een ijzeren plaat legt "trekt" deze veel meer aan dan een 17W vliegwiel.
 
Als je graag aan zelfkastijding doet moet je met een puntenontsteking blijven rijden,doe
jezelf een plezier en stap over op elektronisch,ik heb dat toen ook gedaan bij mijn Kreidlers,start beter ,loopt beter en
12v wat veel beter is dan die 6v kaarslicht ontstekingen.
Als ze blijven miepen dat het een brommer is,er is ook een klassieke brommer topic,daar kan je ook terecht.
https://www.motor-forum.nl/threads/het-50-cc-klassiekers-topic.441967/post-29855422
 
Laatst bewerkt:
@RG-gamma : ik begrijp je redenering goed hoor.
Ik heb 10-tallen bromfietsen met puntenontstekingen en die lopen perfect ermee, als ik daar een elektronische ontsteking op zet lopen die niet (veel) beter hoor, en anders is de puntenontsteking niet in orde.
Uiteraard is 12V beter als 6V.
Als oldtimer- hobby heb je meestal nieuwe originele onderdelen op voorraad liggen maar eens raakt het op natuurlijk.
Dan moet je een alternatief zoeken en er zijn mogelijkheden zat.
Ik kan ook een andere spoel monteren op de grondplaat die naar een externe spoel gaat, en dat gaat perfect lukken weet ik nu al.
Als je niks probeert weet je het ook niet maar wil eerst proberen het origineel te laten.
De meeste sleutelen niet graag, ik wel :P.
Topic van 50cc klassiekers had ik nog niet gezien, bedankt :).
Maar de vraag was als iemand technisch iets wist van zo een Wima condensator werking tegenover de oude...
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik helaas niet hoe je dat zou moeten doen, elektronica is niet men sterkste kant helaas...
Ik heb zo een huis en tuin digitale multimeter (Velleman DVM 831), waarschijnlijk zal dat met zo een goedkoop ding niet lukken waarschijnlijk?
Ik heb de ontsteking gisteren in een donor blok gemonteerd, en met een boormachine op de krukas laten draaien en heb een zeer mooie vonk in mijn Oppama pet - 4000 toestelletje.
Leuk ding, hiermee kan je de vonk ook testen als de motor aan staat en hoe sterk de spoel daadwerkelijk is.

Pet-4000 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
De condensator en primaire wikkeling van de ontsteekspoel vormen samen een LC resonantiekring.
Deze resonantiekring zorgt voor een opslingering van de spanning, hierin zijn de L de zelfinductie van de spoel in mH. (mili henri) en C de capaciteit van de condensator in uF ( micro farad). Verder is in dit proces nog van belang de contacthoek, de tijd dat de contactpunten geopend zijn in graden van de krukas, deze is in grote mate afhankelijk van de afstand tussen de contacten maar ook van het nokje op de punten.
Als 1 van deze 3 niet met elkaar samenwerkt dan heb je problemen met inbranden van de contactpunten of het achter uit gaan/kapot gaan van de condensator.
1. Wat is de waarde in mH. van de originele Bosch spoel.
2. Welke waarde condensator gebruikt Bosch bij deze spoel.
3. Wat moet de contactafstand/contacthoek zijn, is deze juist afgesteld en is het nokje niet afgesleten.
Probeer zo veel mogelijk originele componenten te gebruiken ik heb zelf vaak genoeg zo goed als nieuwe contactpunten vervangen omdat de nokhoogte etc. te slecht was om te gebruiken/ af te stellen.

Juiste waarde condensator + juiste waarde spoel + juiste contacthoek = probleemloze maximale vonk.

Overigens werkt zo'n Wima condensator ook, heeft een hogere doorslagspanning en heb deze vaak ingebouwd in oude Lucas magneetontstekingen alleen is het niet ideaal wat betreft omgevingstemperatuur.
 
Er is geen verschil tussen de werking van 6V of 12V systemen; de ramp ligt in de verkrijgbaarheid van 6V lampjes..
Ik heb hier meerdere bromfietsen en motoren staan die uitstekend werken met een conventioneel 6V puntensysteem.

Wanneer er veel vonken tussen de puntjes zijn, is de condensator kapot.
Dat kan aan de kwaliteit liggen, of aan de capaciteit.
Japanse en duitse condensators zijn in mijn persoonlijke ervaring prima.
Als je 25km probleemloos hebt gereden voordat er ontstekingsproblemen optraden, zou ik een iets zwaardere condensator monteren.
Dat het vliegwiel sterker is heeft namelijk invloed op de spanning die wordt opgewekt.
 
1. Wat is de waarde in mH. van de originele Bosch spoel.
2. Welke waarde condensator gebruikt Bosch bij deze spoel.
Probeer zo veel mogelijk originele componenten te gebruiken

het niet ideaal wat betreft omgevingstemperatuur.
Alvast bedankt voor je deskundige uitleg :).
Wat de mH waarde van de originele Bosch spoel is weet ik niet, heb enkel het onderdeelnummer en die zijn nieuw nergens meer te vinden.
Anders had ik al lang één geplaatst, maar dan zit je nog met die huidige condensators die volgens mij niet de kwaliteit zijn van de oude originele al is het dan nog van Bosch.
Met oude originele spoelen/condensators hou ik me niet bezig, dat is een straatje zonder einde...
Origineel is de waarde van de korte Bosch condensator 0,22 uf en de hoge 0,33uf.
Heb in het verleden de hoge condensator (0,33uf) al eens geplaatst in een ontsteking waar origineel een korte (0,22uf) hoort in te zitten en daar had ik geen probleem mee maar ideaal is het misschien niet?
Daarom de poging met de Wima condensator van 0,33uf, jammer dat die dan niet zo goed tegen de warmte kan.
In het ontstekingsdeksel zitten wel 3 gaten in voor verluchting (heb deze al iets groter gemaakt), maar de boel gaat natuurlijk warm worden na een rit...
Afstelling van contactpunten (origineel van Bosch), voorontsteking, afstand tussen vliegwiel en spoel, poolschoen-afstand is allemaal goed daar ligt het zeker niet aan en de krukas heeft natuurlijk geen speling aan het lager zodat de magneten de spoelen raken!
We wachten op beter (warmer) weer voor een degelijke testrit.
 
Als je 25km probleemloos hebt gereden voordat er ontstekingsproblemen optraden, zou ik een iets zwaardere condensator monteren.
Dat was met de zwarte imi china spoel en de Wima 0,33uF condensator.
Het ging perfect 25km, maar daar bleef het dan bij :).
Daar staat wel een Bosch nummer op maar die komt niet overeen met de originele nummer van de Bosch vonkspoel voor dat type ontsteking.
Dat zal dan zeker al niet goed zijn...
Die gele spoel die nu gemonteerd zit zou geschikt zijn voor alle type Bosch ontstekingen van 90mm, volgens de verkoper zou deze spoel 8a9000T/min aankunnen.
We zullen het wel zien 8-)!
 
Met mijn klassieke brommers ben ik heel goed geholpen door Jan de Laat. Die heeft o.a. het vliegwiel opnieuw gemagnetiseerd. Koekelen op wikkeltechniek boxtel.
 
Zolang de ontsteekspoel niet verwisseld is de hoogspanning alleen afhankelijk van de sterkte van de magneten en het aantal omwenteling per seconde. Het laatste is hier niet belangrijk omdat de vonk ook sterk genoeg moet zijn om bij aantrappen de motor te laten lopen. We gaan nu een beetje theoretisch toelichten.
In de primaire wikkeling wordt door de magneten in het vliegwiel een spanning en bij gesloten puntjes een stroom opgewekt. Bij het openen van de puntjes wordt deze stroom onderbroken. Hierdoor ontstaat er in de primaire wikkeling een inductiespanning die door de secundaire (hoogspannings) wikkeling op een hoge spanning gebracht wordt. De ontstekingsspoel is niets anders dan een transformator. De condensator zal voor de primaire inductiespanning een kortsluiting vormen waardoor de primaire inductiespanning heel snel afvalt naar nul. Hierdoor zal de secundaire hoogspanning ook hoger worden. Door deze kortsluiting zullen er bij de puntjes ook geen vonken ontstaan.
Over de contacthoek hoef je je geen zorgen te maken, die ligt vast door de nok op je vliegwiel die de puntjes opent en sluit. Waar je wel voor op moet letten is de maximale lichthoogte van de puntjes.
 
Met mijn klassieke brommers ben ik heel goed geholpen door Jan de Laat.
Ja dat is een bekende in de oldtimer wereld en heb ik al wel van gehoord.
In het verleden heb ik al eens een oude spoel opnieuw laten wikkelen voor een JLO 175cc motor (niet door Jan) en dat was geen succes.
Heb toen een nieuwe bobine onder de tank geplaatst en dat is al 20 jaar goed.

Waar ik hier niemand over hoor vertellen en ook wel belangrijk is volgens de oude werkplaatshandboeken is de poolschoenafstand.
Maw de positie van de vonkspoel tegenover de magneten wanneer de contactpunten openen.
Dit moet in mijn geval tussen 7 en 11mm zijn, daar is het magnetisme het sterkst voor een goede vonk.
Maar als je de gegevens die opgegeven zijn na komt, komt dit wel goed.
Dit is te veranderen met de opening te verkleinen of te vergroten van de contactpunten (0,30 a 0,40mm).
 
Door deze kortsluiting zullen er bij de puntjes ook geen vonken ontstaan.
Dat is de eeuwige discussie :).
In theorie mogen er geen kleine vonkjes ontstaan bij de contactpunten, maar in de praktijk is dat wel anders.
Ik heb ontstekingen waar geen vonkjes te zien zijn, en ontstekingen waaronder nieuwe originele van Bosch waar je wel kleine vonkjes ziet al zijn ze alle hetzelfde en merk geen verschil in werking van de ontsteking.
Laat me duidelijk zijn, kleine vonkjes en geen spetters zoals tegen een slijpsteen!
 
Heeft er iemand hier ervaring met die VEC spoelen?
Je hergebruikt je oude grondplaat en vliegwiel, maar van contactpunt en condensator ben je gelijk af.
 
Met mijn klassieke brommers ben ik heel goed geholpen door Jan de Laat. Die heeft o.a. het vliegwiel opnieuw gemagnetiseerd. Koekelen op wikkeltechniek boxtel.
Jan is een heel aardige vent. Hij heeft mijn Lucas magneet nieuw gewikkeld, maar na een paar maanden wilde hij heel slecht starten. Jan reageerde niet op mijn email, dus ik ging naar Theodole in IJmuiden om de magneet te remagnetiseren. Dat werd dus demagnetiseren omdat hij het spul verkeerd had gepoold. Helemaal geen magnetisme meer en dus helemaal geen vonk. Ook een heel aardige vent, maar ik heb liever een klootzak die zijn werk uitstekend doet.

Maar die man vertelde wel dat mijn secundaire wikkeling, dus de door Jan de Laat gewikkelde spoel, maar 3 kOhm meet en dat moet minstens 6 kOhm zijn.

Dus kocht ik op een beurs een andere magneet van Jan Braas en die had met de hand draaiend een goede vonk, maar de motor wilde er niet mee starten. Inmiddels had ik een doos vol met magneetonderdelen en ik heb het anker van Jan Braas, welke meer dan 6 k meet in een behuizing gebeund welke het sterkste magnetisme heeft en daar start de Norton prima mee.

Bottom line: ik heb weinig tot geen vertrouwen in de kunde van de NL specialisten, maar mogelijk woont hier nog iemand die het wel echt kan en die mag van mij gerust een klojo zijn.
 
Heeft er iemand hier ervaring met die VEC spoelen?
Ik heb daar al zeer veel van gelezen , ook een artikel in het blad "bromfiets".
Deze zouden goed zijn, maar er is één nadeel aan ze worden zeer warm.
Je moet het ontstekingsdeksel van verluchting gaten voorzien.
Dus een origineel ontstekingsdeksel van gaten voorzien gaat me wat ver.
Sommige zeggen dat er ook sproeiers in de carburatie moet veranderen worden, waarom is me een raadsel...
Wel heb je uiteraard een stroboscooplamp nodig om af te stellen.
Nog 1 (groot) nadeel, ze zijn amper te verkrijgen.
Met veel bombarie aangekondigd, en dan nergens te verkrijgen...
Het is trouwens ook niet nieuw, in de kleine tuinmachines is dat al veel vroeger in gebruik.
 
Bottom line: ik heb weinig tot geen vertrouwen in de kunde van de NL specialisten, maar mogelijk woont hier nog iemand die het wel echt kan en die mag van mij gerust een klojo zijn.
Ik denk er net hetzelfde over.
Volgens de "specialisten" ligt de oorzaak meestal bij de eigenaar en is hun werk altijd ok.
Daar ben ik al achter gekomen dat dat niet altijd waar is.
Maar ja, soms ben je afhankelijk van "specialisten", daar je het juiste gereedschap niet hebt om iets kundig te herstellen...
 
Ik denk er net hetzelfde over.
Volgens de "specialisten" ligt de oorzaak meestal bij de eigenaar en is hun werk altijd ok.
Daar ben ik al achter gekomen dat dat niet altijd waar is.
Maar ja, soms ben je afhankelijk van "specialisten", daar je het juiste gereedschap niet hebt om iets kundig te herstellen...
Kijk, dat bedoel ik. Ik stuurde een mail naar IJmuiden en ik snap dat iedereen fouten kan maken, maar herstel ze dan. Maar nee, het lag niet aan hem en hij kon hem wel voor me in orde maken voor iets van 250 euro.

Maar ik kwam bij hem met een magneet die vonkte, zij het te zwak, maar hij had een vonk en ik ging weg met een magneet die helemaal geen vonk meer had. Even de puntjes schoonmaken zei hij. Alsof ik achterlijk ben. Ik sleutelde aan racemotoren toen hij nog in zijn luier scheet.

Ik ben helemaal klaar met dat volk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan