condensator ; tijdelijke vervanging van de accu

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.353
6.948
Enkhuizen
Mijn zwager had laatst accu-pech, plots na het tanken de accu leeg.
De wegenwacht heeft er een condensator aangehangen, hoe en welke weet ik niet want ik was er niet bij.
de motor aangeduwd en naar huis gereden, nu mijn vraag, is het wat om dit mee te nemen onder het zadel of zo voor dit soort noodgevallen?
Laadsysteem is in orde, puur de accu geen puf meer.

Aanloop / Bedrijfs Condensator

Ik vermoed dus dat het iets soortgelijks als in de link is, ik kwam dit tegen op marktplaat en ben wel nieuwsgierig naar de meningen van de diverse electronisten hier op het forum.
 
Ik denk dat je met een condensator geen motor kunt starten, ook niet als je hem aanduwt. Een paar startkabels en een behulpzame automobilist lijkt me wel wat.
 
Op mijn Norton Commando zat standaard een condensator, parallel geschakeld met de accu. Hierdoor kon je 'm gewoon starten (met de kickstarter dan hè, of aanduwen als je die niet hebt) en ermee rijden als de accu leeg of zelfs eruit was. Het was niet zo'n ding waar jij naar linkt, maar zo een als deze:
48_1_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
is een bekende truuk om de rimpel van de gelijkrichter / spanningsregelaar af te vlakken en de elektronica te beschermen. die elektronica kan niet zo goed tegen die rimpels die je overhoud na de gelijkrichter. bij een moderne motor met veel elektronica een prima manier om thuis te komen of bij een verkooppunt van een nieuwe accu. maar niet echt geschikt voor het afmaken van een vakantie of zo. of je dat mee zilt slepen moet je zelf weten. ik ga niet echt naar gebieden toe die zo ver van hulp af liggen dat ik dit soort dingen nodig acht.
en als je er 1 wilt meeslepen zou ik persoonlijk een gelijkspanningscondensator nemen en geen condensator om een motor aan te laten lopen.
dus eerder zoiets Elektrolytische condensatoren | Kopen op Conrad.nl
even 2 draadjes met een krokodillenbekje er aan solderen en je hebt een prima noodoplossing. alleen wel even op de aansluiting van plus en min letten die moet je niet omdraaien bij een elektrolytische condensator. dan gaat het kapot en heel erg stinken.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn Norton Commando zat standaard een condensator, parallel geschakeld met de accu. Hierdoor kon je 'm gewoon starten (met de kickstarter dan hè, of aanduwen als je die niet hebt) en ermee rijden als de accu leeg of zelfs eruit was. Het was niet zo'n ding waar jij naar linkt, maar zo een als deze:
[afbeelding]


Ik zag later ook dat ik iets verkeerds gelinkt had, maar het gaat mij om het idee.
Weet nu alleen niet of een geschikte ook maar een paar euries kost.
Maar het zal wel niet, die wegenwachter wilde hem maar al te graag terug.
 
zie mijn link van hier boven. geschikt en voor een paar euro's alleen nog even een paar stukjes draad met een krocodillenbekje er aan solderen en klaar. en als dat te moeilijk is wil ik hem ook wel voor je solderen. wegenwachter wil ze graag terug omdat het een veel gebruikt hulpmiddel is en het niet standaard op het schap licht bij de winkel om de hoek. dan zouden ze er elke keer veel van moeten meenemen en elke keer nieuwe maken.

voor 25 euro regel ik de goede onderdelen voor je zet hem in elkaar en doe hem op de post.
 
Laatst bewerkt:
FTCAP LFB10304035050 Elektrolytische condensator Radiaal bedraad 10000 µF 40 V 20 % (Ø x h) 35 mm x 50 mm 1 stuks | Conrad.nl
Als je accu is gesneuveld oor een hoge laadspanning a.g.v. van een defcet in de regelaar dan bestaat de kans dat je je condensator opblaast en alles onder de gele chemische derrie komt zitten.
Controleer dus eerst de laadspanning.
Je accu moet wel erg naar de klote zijn wil de capaciteit lager zijn dan die van de condensator.
De kans dat je onderweg die elco nodig gaat hebben is erg klein.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
condensator is vooral nuttig om de motor goed te kunnen aanlopen zonder aangesloten accu.
met een hele lege accu gaat het beetje stroom wat je dynamo geeft meteen 'kwijt' in de accu en niet naar de ontsteking.

condensator kan ook onmisbaar zijn, als de accu interne breuk heeft op een van de loodplaten waardoor die helemaal 0,0 niets meer doet.

die wegenwacht jongens zijn echt niet gek.. ze hebben ondertussen al heel wat meer ervaring met dat soort fratsen dan wij bij elkaar natuurlijk.
Ik zeg ook niet dat het geen nut kan hebben, ik zeg dat de kans op een accu met dergelijk defect erg klein is.
Een lege accu zal pas stroom gaan trekken als de spanning richting 12v gaat.
EEn accu met een interne onderbreking zal helemaal geen stroom trekken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem is, ik was er niet bij, dus exact weet ik het niet.
Maar wat ik er van begrepen heb is dat de accu plots na een tankbeurt geen enkele puf meer had, mijn zwager is lid van de W.W. dus die is gebeld.
De W.W. heeft de boel doorgemeten en kwam tot de conclusie dat de accu kapot was, het laad-systeem was in orde, daarna deze condensator er aan gehangen en daarmee naar huis gereden.
Electrisch starten gaat uiteraard niet, maar ik begrijp dat de condensator wat "reserve"spanning vasthoud en dat het laadsysteem, indien nog goed werkend, hiermee niet kapot gaat.
Zo kwam ik op het idee dat het misschien tijdens een lange vakantie in de Alpen of zo het misschien handig is zo'n ding mee te hebben.
Ik heb nl zelf eens op een zondag met problemen gestaan en dan heb je zo 3 dagen extra hotelkosten op een plek waar je niet wilt zijn aan je broek.
 
Ik vind het ook een beetje raar om met een half gammele accu op vakantie te gaan en voor de zekerheid een condensator mee te nemen.

Het punt is juist dat de accu nooit verschijnselen heeft gehad dat ie op het eind zou zijn, de motor heeft hij nu 2 seizoenen in bezit, vorig jaar Oostenrijk dit jaar Italië (samen) en werkelijk geen enkele keer rarigheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan