Conserveren oude motor

chris 708

MF veteraan
5 jan 2011
1.245
312
Den Dolder
Motorliefhebers.
Mijn zoon (9jr.) heeft m'n oude xs650 ontdekt onder een zeiltje in de achtertuin en wil deze opknappen.
Ik vindt dat een leuk idee, en heb ook elders de ruimte om dat te gaan doen.
De motor heeft echter vijftien jaar weg staan kwijnen en is weggezet met weinig motor vermogen/ slechte compressie.

Er is dus zat aan te doen, maar we hebben al afgesproken dat het een langdurig project wordt.
Het plan is : helemaal uit elkaar halen en schoonmaken / ontroesten.
Vervangen wat buiten de toleranties is, en dan weer in elkaar zetten.

Beslist niet het plan is een restauratie.

Nu zou ik graag tips / advies ( het liefst uit eigen ervaring ) willen over het conserveren van b.v. Het frame.
Ik wil zo min mogelijk overspuiten ,maar het patina behouden.
Welke middelen bestaan er, en wat zijn jullie ervaringen .
Ook links naar sites zijn natuurlijk welkom.
Waarschijnlijk gaan we ook een toppic over deze motor beginnen met foto's etc.

Groet Chris
 
Roest kun je niet conserveren, omdat het een open structuur heeft en zuurstof bevat.
 
Roest kun je wel in de RX 5 of gekookte lijnzaadolie zetten. Dat kruipt tot diep in de roest en vertraagd het proces aanzienlijk. Bovendien blijft het huidige patina bewaard.
Owatrol schijnt dit ook te doen.
 
Roest zou ik inderdaad het liefst verwijderen, eventueel daarna gewoon aanstippen met zwarte verf zodat je duidelijk kan zien dat het een reparatie is.
Het is ook mogelijk om roest met een goedje chemisch om te zetten in wat grijzige smurrie wat niet verder oxideert. Je kunt er dan vervolgens olie op smeren.
 
Roest zou ik inderdaad het liefst verwijderen, eventueel daarna gewoon aanstippen met zwarte verf zodat je duidelijk kan zien dat het een reparatie is.
Het is ook mogelijk om roest met een goedje chemisch om te zetten in wat grijzige smurrie wat niet verder oxideert. Je kunt er dan vervolgens olie op smeren.

Heette dat spul niet Noverox?
 
Heren, bedankt.
Ik heb zelf ook nog wat middeltjes gevonden.
Ik ga me nog wat verder inlezen en zodra we er aan toe zijn wat proefjes doen op bijv. De accubak met verschillende middelen.
Ik laat wel horen / zien wat het resultaat is geworden.
 
Heren, bedankt.
Ik heb zelf ook nog wat middeltjes gevonden.
Ik ga me nog wat verder inlezen en zodra we er aan toe zijn wat proefjes doen op bijv. De accubak met verschillende middelen.
Ik laat wel horen / zien wat het resultaat is geworden.
En kan kom je er achter dat roest niet te conserveren is, maar dat had ik je al verteld.
Ik werk op zeeschepen, daar is het voorkomen en het verwijderen van roest een doorlopende zaak.
 
Daar heeft Chris helemaal gelijk in.
En onder een zeiltje zetten helpt zeker niet.
Het frame goed ontroesten en in de metaalverf (is maar één kleur:zwart) van de action zetten. Makkelijk en goedkoop. En als de motor een beetje vochtvrij staat blijft het echt jaren zitten.(weet ik uit ervaring)
De rest gewoon regelmatig poetsen dan valt het verder roesten best wel mee.
O ja, niet in de winter mee rijden maar droog (vochtvrij) wegzetten.
 
het kan nog wel eens goedkoper zijn een andere motor te kopen ,

En dan wederom een jaar of 9 wegstoppen onder een zeiltje:?
Tegen de tijd dat de beste jongen erop mag rijden istie in net zulk’n staat als deze...

Nee , je kan die xs650 best opbouwen hoor. Leert er een hoop van en houdt ‘m achter de i-pad vandaan ;)
 
Lijkt mij geen goed plan om deze XS aan te pakken, je kan hem het beste bij mij in de achtertuin zetten, stuur ik af en toe een foto'tje van hoe ik hem (technisch) heb gerestaureerd en hoe ik er op rond scheur :D
 
Heette dat spul niet Noverox?

Meerdere alternatieven, ik heb brunox, fijn spul. Meen dat het een reactie geeft met roest en het inkapselt ofzo. Simpel erop smeren, 6 uur wachten, 2e laag en spuiten. Slaat zwart uit en eveneens geschikt als primer.
 
de zoon kan ook mee achter op , dan hoeft de motor niet zo lang te blijven staan

fertan is een bekende roest om vormer , in het kort, losse roest weg halen , de behandelen plaats met een vochtige doek af nemmen,
terwijl de te behandelende plaats nog vochtig is fertan op brengen, laten drogen , op nieuw fertan er af schuren en dan nog een keer met een,
natte lap af nemen en op de vochtige plaats fertan aan brengen,
er zijn vast wel gebruikers hier de het beter ui kunnen legen,
 
Terug
Bovenaan Onderaan