Conserveren van een motor

wooney

Die hard MF'er
15 jun 2014
344
93
Ik wil graag weten wat ik het beste kan doen als ik een motor wil conserveren.
Ik heb een R1 die ik graag wil conserveren en op wil slaan. Hij komt in een verwarmde ruimte te staan.
Uiteraard begrijp ik dat ik alles goed schoon moet maken. Maar wat moet ik doen om te zorgen dat het motorblok en de leidingen zoals bezine leidingen remleiding de radiator met bijbehorende leidingen e.d. allemaal goed blijven zodat ik hem over een jaar of 20 weer eens uit de motteballen kan halen voor een ere rondje.

Een tip voor een bedrijf die dit voor me kan doen is ook welkom.
 
onmogelijk. alle rubber onderdelen zoals remleidingen, membranen, banden en seals en dergelijke zullen verouderen en over 20 jaar niet meer hun normale functie vervullen. accu gaat het ook niet redden alle vloeistoffen in de motor gaan dat ook niet redden en dan hebben we het nog niet over lagers die kunnen uitzakken, corrosie, isolatie van elektra die broos wordt en schuim van het zadel dat vergaat.
veroudering kan je niet stoppen en een motor 20 jaar wegzetten en met lage kosten weer bruikbaar maken kan je rustig vergeten. 20 jaar wegzetten geen probleem weer bruikbaar maken wel.
 
Je hebt een soort klimaatgecontroleerde cocons waar je motoren vochtvrij in op kan slaan. Kost over 20 jaar alleen meer energie dan de waarde van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Niet druk om maken,over 20 jaar mag je toch niet meer met een verbrandingsmotor rijden :+
Wat rijd slijt, wat staat vergaat.
Ik zou hem koesteren, afvullen met Aspen benzine, paar keer per jaar flink stuk rijden en om de paar jaar de vloeistoffen vervangen.
Paar keer paar jaar rijden gaat niet lukken. Het is een circuitmotor die in een huis op de eerste verdieping wordt gezet :)
 
Volgens mij heeft @Roy "R"acing hier wel ervaring mee

In het stallen wel. Of ik er goed aan doe zoals ik het nu gedaan heb?

Maar ik heb álle vloeistoffen eraf, tank leeg en gelucht, remzuigers iets in gedrukt en hij hangt in de woonkamer. Als hij tzt ooit weer op de weg zou moeten komen zal het rubber allemaal vervangen moeten worden, daar ontkom je over echt lange tijd toch niet aan.

 
Een collega van me heeft een Gilera Runner 180 (jawel, een boevenscooter) 4 jaar geleden netjes weg gezet, vorige week is dat ding naar de dealer gegaan om hem weer rijvaardig te maken en inderdaad alle slangetjes, rubbertjes, banden, leidingen moesten vervangen worden. Stilstand is gewoon achteruitgang. Dus gewoon een loopband kopen, een stuk slang aan je uitlaat en uit het raam flikkeren, en elk weekend dat ding starten op je loopband _O- Kun je legaal zonder helm te hard rijden op eigen terrein!
 
mocht je de beste kans willen hebben dan zou ik conserveringsolie in het blok (boven en onder de zuigers) kieperen en het liefst ook in het remsysteem om corrosie van metalen delen te voorkomen. dan moet je nog steeds alle seals en slangen en dergelijke vervangen waarschijnlijk maar dan zijn in ieder geval de metalen delen nog bruikbaar.
 
Is het niet gewoon zo dat het na 20 jaar hoe dan ook ellende is?

Mijn huidige motor heeft ooit 11 jaar stil gestaan, en de drap die uit het koelsysteem kwam bijvoorbeeld was niet om aan te zien. Maargoed, dat is ook goed op te lossen. Enige vervelende is wat rare krassen omdat hij volgens mij gewoon in iemand zn garage heeft gestaan.

Ik zou zelf:
  1. Nooit een fijne motor zo lang stil laten staan.
  2. Als ik een fijne motor zo lang stil laat staan: gewoon de lak goed in de was zetten, hoes eroverheen, benzine aftappen en daarna weer verder kijken.
 
Een collega van me heeft een Gilera Runner 180 (jawel, een boevenscooter) 4 jaar geleden netjes weg gezet, vorige week is dat ding naar de dealer gegaan om hem weer rijvaardig te maken en inderdaad alle slangetjes, rubbertjes, banden, leidingen moesten vervangen worden. Stilstand is gewoon achteruitgang. Dus gewoon een loopband kopen, een stuk slang aan je uitlaat en uit het raam flikkeren, en elk weekend dat ding starten op je loopband _O- Kun je legaal zonder helm te hard rijden op eigen terrein!
Ha ha ha, ik denk dat dit de oplossing gaat worden. Want voor zover ik het lees en elders onderzoek is wegzetten zonder problemen te krijgen eigenlijk niet mogelijk. Dank voor de reacties.
 
Mensen deze motor komt binnen te staan, niet in een vochtige schuur!

Mijn ervaring is dat het veel uitmaakt of de ruimte waar de motor staat verwarmt is, op kamertemperatuur zonder grote temperatuurwisselingen heb je weinig tot geen oxidatie. Ik kan een kaal stuk staal 10 jaar laten liggen in zo'n ruimte, in de werkplaats wordt het één bonk roest. Koelvloeistof en benzine moeten uit de motor, gebruikte olie ook liefst en verse er in en even rondpompen. Remvloeistof twijfel ik over wat het beste is, leeg maken of verse er in.
 
De motor van mijn moeder heeft sinds mijn geboorte in 2000 stil gestaan in de garage. Ik heb vorig jaar de accu, olie, voorrem vloeistof en banden vervangen. Sindsdien is de motor een aantal keer gebruikt voor een kort ritje en zijn er nog geen problemen naar voren gekomen.
 
Ik wil graag weten wat ik het beste kan doen als ik een motor wil conserveren.
Ik heb een R1 die ik graag wil conserveren en op wil slaan. Hij komt in een verwarmde ruimte te staan.
Uiteraard begrijp ik dat ik alles goed schoon moet maken. Maar wat moet ik doen om te zorgen dat het motorblok en de leidingen zoals bezine leidingen remleiding de radiator met bijbehorende leidingen e.d. allemaal goed blijven zodat ik hem over een jaar of 20 weer eens uit de motteballen kan halen voor een ere rondje.

Een tip voor een bedrijf die dit voor me kan doen is ook welkom.
Neem eens contact op met Ottenhoff motoren in Amsterdam/Badhoevedorp, die kan je vast wel helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan